DIMM RAM i Medion PC
Fra : Thomas Frandzen

Dato : 11-07-05 13:13

Jeg har nu investeret i et 512MB Kingston DIMM RAM kort til at smide i den
Medion PC jeg købte i Aldi, November 2004. Jeg går ud fra at der er en del
her der har den, så jeg vil undlade at detail-beskrive indmaden.

Jeg har forsøgt at sætte kortet i på forskellige måder - et par gange er
computeren så startet op med sine no-text beep fejlkoder, og et par gange er
kortet sat i, uden at computeren genkendte det, dvs. de oprindelige 512mb
har altså fungeret.. Men jeg ville jo gerne have alle 1024mb til at virke -
er der noget særligt jeg skal være opmærksom på? Rækkefølge, BIOS settings
eller andet?

-Thomas

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 11-07-05 13:37

Thomas Frandzen wrote:
> Jeg har nu investeret i et 512MB Kingston DIMM RAM kort til at smide i den
> Medion PC jeg købte i Aldi, November 2004. Jeg går ud fra at der er en del
> her der har den, så jeg vil undlade at detail-beskrive indmaden.

Der er efterhånden solgt en del forskellige Medion PC'ere i Aldi, så
det er ikke almen viden - hvilket bundkort er der i den?

> [...]
> er der noget særligt jeg skal være opmærksom på? Rækkefølge, BIOS settings

Mit gæt er, at det er inkompatibelt med bundkortet - så du efter på
Kingstons hjemmeside, at det modul passede til dit bundkort?

Fra : Thomas Frandzen

Dato : 13-07-05 21:25

"Jens C. Hansen" <dsl.175519@vip.cybercity.invalid> skrev i en meddelelse

> Der er efterhånden solgt en del forskellige Medion PC'ere i Aldi, så det
> er ikke almen viden - hvilket bundkort er der i den?

Jeg ved det - satsede blot på, at én ejer af netop den model der blev solgt
i Aldi sidste efterår havde løsningen. Da det ikke er tilfældet, kan jeg
oplyse, at motherboardet, ifølge Everest, er et MSI MS-7091 (Medion OEM).
Den RAM der sidder i i forvejen er af typen Samsung M3 68L3223FTN-CCC - hvis
det siger nogen noget som helst

Jeg har ikke checket Kingston's hjemmeside, for jeg troede ærlig talt, at
man var nået til et punkt hvor DIMM RAM var DIMM RAM og virkede på alle
boards der understøttede DIMM RAM

-Thomas

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 13-07-05 23:08

Thomas Frandzen wrote:

> [...]
> Den RAM der sidder i i forvejen er af typen Samsung M3 68L3223FTN-CCC - hvis

Hvilket Kingston-modul har du købt? (modelnummer).

> Jeg har ikke checket Kingston's hjemmeside,

Du er også lidt undskyldt, for lige det bundkort er ikke nævnt hos
kingston pga. at det er et OEM-bundkort.

Det er desuden svært at finde noget brugbar information om det
bundkort i det hele taget.
Det er kun Medion, som med sikkerhed kan fortælle dig, hvilke
RAM-moduler du kan sætte i det - og de vil sandsynligvis prøve at
sælge dig deres egne.

Fra : Thomas Frandzen

Dato : 14-07-05 09:15

> Hvilket Kingston-modul har du købt? (modelnummer).

KVR400X64C3A/512

512MB PC3200 CL3 184 - Pin DIMM

> Det er desuden svært at finde noget brugbar information om det bundkort i
> det hele taget.

Typisk..... Så dit råd er: Ring Medion Service Center?

-Thomas

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 14-07-05 11:27

Thomas Frandzen wrote:

> KVR400X64C3A/512

Hvad sker der forresten, hvis du tager det gamle modul ud, så kun det
nye sidder i? Sæt evt. det nye hvor det gamle sad.

> 512MB PC3200 CL3 184 - Pin DIMM

Jeg kunne dog se et sted, at MS-7091 havde (intel) 915P-chipsæt, så
jeg prøvede at finde RAM til andre bundkort med 915P-chipsæt hos kingston:

http://www.ec.kingston.com/ecom/configurator/modelsinfo.asp?SysID=&mfr=&model=&Sys=19208-ABIT-AG8+Motherboard&distributor=0&submit1=Search
http://www.ec.kingston.com/ecom/configurator/modelsinfo.asp?SysID=&mfr=&model=&Sys=19276-MSI-915P+Combo+%2F+915P+Combo-FR+%28MS-7058-010%29&distributor=0&submit1=Search
http://www.ec.kingston.com/ecom/configurator/modelsinfo.asp?SysID=&mfr=&model=&Sys=20368-ABIT-GD8+Motherboard&distributor=0&submit1=Search
http://www.ec.kingston.com/ecom/configurator/modelsinfo.asp?SysID=&mfr=&model=&Sys=18541-Intel-D915PGN+Motherboard&distributor=0&submit1=Search
http://www.ec.kingston.com/ecom/configurator/modelsinfo.asp?SysID=&mfr=&model=&Sys=18545-Intel-D915PSY+Motherboard&distributor=0&submit1=Search

Sjovt nok dukker det modul du har købt, op i allesammen.

> Typisk..... Så dit råd er: Ring Medion Service Center?

Ja, med mindre din pc kan starte op med kun det nye modul i - i så
fald vil jeg foreslå dig at købe et mere, og sælge det gamle.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-07-05 13:44

"Thomas Frandzen" <tfrandzen@usa.net> skrev

> [...]
virke -
> er der noget særligt jeg skal være opmærksom på? Rækkefølge, BIOS settings

Prøv først med den nye ram alene.
Kører det ikke, så skal du have en anden, enten er den defekt, eller også
kan den bare ikke køre på det bundkort. Virker den alene, så prøv at bytte
dem om i soklerne. Hvis de ikke kan køre sammen, må du finde nogen, der er
nogenlunde ens.

Det er ikke unormalt, at der er ramklodser, som ikke kan arbejde sammen.

Claus

Fra : Henning

Dato : 11-07-05 13:53

> [...]
>kortet sat i, uden at computeren genkendte det, dvs. de oprindelige 512mb

Det kunne lyde som defekt rammodul - hvordan var du ESD-sikret under
operationen?

Henning
hsb(at)image.dk