Diskette på en Pachard XP
Fra : KS

Dato : 11-07-05 08:18

Hvad skal der gøres for at montere en 3,5" diskettestation
på en sådan maskine - den ER sat pæå i BIOS, men den
kommer alligevel ikke frem - hvad mangler ?

Mvh KS

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 11-07-05 08:35

"KS" <keld.soerensenDELETE_THIS@os.dk> crashed Echelon writing

> Hvad skal der gøres for at montere en 3,5" diskettestation
> på en sådan maskine - den ER sat pæå i BIOS, men den
> kommer alligevel ikke frem - hvad mangler ?

1. Der skal fysisk være et diskettedrev til stede
2. Der skal monteres et floppykabel mellem bundkort og diskettedrev
3. Kablet skal monteres korrekt

--
Bjarke Andersen

Fra : KS

Dato : 11-07-05 08:45

"Bjarke Andersen" <usenet@*spammer*bjoeg.dk> skrev i en meddelelse news:Xns96906188B8138bjoegdk@130.225.247.90...
> "KS" <keld.soerensenDELETE_THIS@os.dk> crashed Echelon writing

> 1. Der skal fysisk være et diskettedrev til stede
Er selvfølgelig tilfældet

> 2. Der skal monteres et floppykabel mellem bundkort og diskettedrev
Er selvfølgelig tilfældet

> 3. Kablet skal monteres korrekt
Diskettestationen virker i en anden (ældre) W98 maskine - så det må vel vende rigtigt.

Og det kan KUN vende på 1 måde på bundkortet.

Hvad kan der ellers være galt ?

Mvh KS

Fra : hansen

Dato : 11-07-05 10:11

"KS" <keld.soerensenDELETE_THIS@os.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
vende rigtigt.

> Og det kan KUN vende på 1 måde på bundkortet.

Nu, hvor alt er listet op (herover), hvad med strømkablet?

Fra : KS

Dato : 11-07-05 12:07

"hansen" <hansen@æøå.dk> skrev i en meddelelse news:42d237ab$0$40001$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> vende rigtigt.

> Nu, hvor alt er listet op (herover), hvad med strømkablet?
Ja, du har ret ........ men det er selvfølgelig OGSÅ monteret !

..... og lige lidt hjælper det !

Skal der gøres noget
1) specielt i XP
2) har det noget at gøre med, at det er en Packard ?

Mvh KS

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 11-07-05 12:10

> 1) specielt i XP

Nej

> 2) har det noget at gøre med, at det er en Packard ?

Nej, men kan du overhovedet starte op på diskettedrevet via en bootdisk,
hvis du har sådan en liggende.

--
Bjarke Andersen

Fra : KS

Dato : 11-07-05 13:07

"Bjarke Andersen" <usenet@*spammer*bjoeg.dk> skrev i en meddelelse news:Xns969085FB6713Abjoegdk@130.225.247.90...
> "KS" <keld.soerensenDELETE_THIS@os.dk> crashed Echelon writing

> Nej

> Nej, men kan du overhovedet starte op på diskettedrevet via en bootdisk,
> hvis du har sådan en liggende.

Diskesttestationen

1) bliver IKKE bootdisk selv om det stilles i BIOS
2) lyser ikke ved opstart
3) er ikke synlig i f.eks. Stifinder eller Word

Mvh KS

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-07-05 14:04

"KS" <keld.soerensenDELETE_THIS@os.dk> skrev

> 2) lyser ikke ved opstart
> 3) er ikke synlig i f.eks. Stifinder eller Word

Det kan være kablet. Kig både på bundkortet og på drevet, så du er helt
sikker på, at pin 1 sidder rigtigt. Der er helt sikkert et mærke på
bundkortet, som viser hvor pin 1 og pin 34 sidder. Ellers står det nok i
manualen.

Du kan ikke regne med styretapperne, hvis du ikke har originale
floppykabler.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-07-05 13:05

"KS" <keld.soerensenDELETE_THIS@os.dk> skrev

> Skal der gøres noget
> 1) specielt i XP
> 2) har det noget at gøre med, at det er en Packard ?

Kunne du ikke være rar at kigge lidt på www.usenet.dk under citater og
citatteknik. http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Desværre er den måde du citerer på ikke særlig hensigtsmæssig, fordi du ikke
klipper det overflødige væk. Alt det følgende tjener jo intet formål:

">

Det gør blot, at mange ikke gider at svare, fordi man skal bruge for meget
tid på at sortere overflødig tekst væk...

Claus

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 11-07-05 13:01

KS wrote:

> Diskettestationen virker i en anden (ældre) W98 maskine - så det må vel vende rigtigt.
> Og det kan KUN vende på 1 måde på bundkortet.

Jeg har været ude for et kabel som vendte omvendt, i forhold til
stikket på bundkortet. Jeg var nødt til at skære den lille styretap
af, så jeg kunne komme til at vende stikket rigtigt.

1. Det er stikkene på enderne af kablet der skal bruges - ikke det midtpå.
2. Den ende af kablet, hvor der er nogle ledere som er snoet en halv
omgang, skal i diskettedrevet.
3. Der plejer at være en rød/prikket/farvet leder i den ene side af
kablet - det er pin 1, både på bundkort og diskettedrev.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 11-07-05 22:04

Jens C. Hansen wrote:
> Jeg har været ude for et kabel som vendte omvendt, i forhold til
> stikket på bundkortet. Jeg var nødt til at skære den lille styretap
> af, så jeg kunne komme til at vende stikket rigtigt.

Det er fordi standarderne har ændret sig, har jeg ladet mig fortælle.
Jeg plejer dog at skære et lille hak i diskettedrevet, det synes jeg er
nemmere og så er det også gearet hvis man engang skal bruge et andet
kabel ;)

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : KS

Dato : 12-07-05 08:11

"Mikael Nørrelund Andersen" <noerrelund@pc.dk> skrev i en meddelelse news:42d2de3c$0$21446$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...

> [...]
> Jeg plejer dog at skære et lille hak i diskettedrevet, det synes jeg er
> nemmere og så er det også gearet hvis man engang skal bruge et andet

Hvad vil det sige mht. "den røde leder" på fladkablet og bin 1 på bundpladen ?

Mvh KS

Fra : Hans

Dato : 12-07-05 08:53

KS wrote:

> [...]
Der har ikke været ændringer i floppykablets forbindelser lige siden den
første PC, andet end at stikket til floppydrev B: ikke sidder
på kablet mere, og der i dag kun bliver brugt 34-polede IDC-Stik.

Det kan dog tænkes at DELL, HP, IBM eller Scumpaq har fremstillet maskiner
med egne standarder, men bortset fra dem, er standarden for kabel og
polariseringsmetode er forblevet uændret - Heldigvis.

> Hvad vil det sige mht. "den røde leder" på fladkablet og bin 1 på
> bundpladen ?

Hvis kablet vender forkert vil lampen på floppydrevet lyse konstant, uanset
om kablet er endevent i begge ender.

Et floppykabel har i den ene ende 7-ledere som er twistet 180 grader rundt.
Det er leder 9-15 som styrer floppydrevets såkaldte driveselect. Den ende
skal vende op imod floppydrevet, men det burde være umuligt at vende kablet
forkert, da det enten har polariseringstapper eller afblændingsnøgle til en
enkelt leder til bundkortets stik, som så mangler benet.

Hvis lampen på drevet ikke lyser og det stadigvæk ikke virker, så prøv med
et andet kabel.

Hans

begin 666 wink.gif
M1TE&.#EA#P`/`+,``````+^_O___````````````````````````````````
M`````````````````````"'Y! $```$`+ `````/``\```0T,$@):ITX5,'Y
MQ4 G>E,XC@`EF.MJIJSEQ>PI;C9:YZYGOQK?C12<R8C%7P;7^60TEA0F`@`[
`
end

Fra : KS

Dato : 12-07-05 11:29

"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse news:42d376f5$0$18641$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> enkelt leder til bundkortets stik, som så mangler benet.
>
> Hvis lampen på drevet ikke lyser og det stadigvæk ikke virker, så prøv med

Kablet virker - tror jeg - idet kabel og drev direkte overført til en anden (ældre)
W98 maskine virker - så der kan KUN være tale om at stikket på bundpladen
evt. kan vende forkert - og det kan det heller ikke idet der er indsat en "blindprop"
i et af hullerne og tilsvarende ben er fjernet på bundpladen.

Der er tale om et ganske almindeligt 1,44 MB diskettebrev

Mvh KS

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 12-07-05 21:50

Hans wrote:

> [...]
> maskiner med egne standarder, men bortset fra dem, er standarden for
> kabel og polariseringsmetode er forblevet uændret - Heldigvis.

Ja, det er nok de sat*ns mærkevare fabrikanter der har spillet os et
puds ;)

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 12-07-05 21:52

Mikael Nørrelund Andersen wrote:
> Ja, det er nok de sat*ns mærkevare fabrikanter der har spillet os et
> puds ;)

Men det var også en ansat i Chippen.dk der sagde at standarderne havde
ændret sig og gjorde mig opmærksom på tricket med at skære lidt i
drevet... Det virkede...

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-07-05 02:21

"Mikael Nørrelund Andersen" <noerrelund@pc.dk> skrev

> Ja, det er nok de sat*ns mærkevare fabrikanter der har spillet os et
> puds ;)

Nååh, dem der opfandt og udviklede PC'en......

Claus

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 13-07-05 06:47

Claus Tersgov wrote:

> Nååh, dem der opfandt og udviklede PC'en......

Kan du se smiley'en og ja, de er ganske irriterende når de afviger fra
standarderne...

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-07-05 08:10

"Mikael Nørrelund Andersen" <noerrelund@pc.dk> skrev

> Kan du se smiley'en og ja, de er ganske irriterende når de afviger fra
> standarderne...

Så kan man jo diskutere standarderne. Netop med floppykabler var standarden
lige kabler uden tvist lige indtil man begyndte at tviste kablet, fordi man
ville have automatisk drive select, og det er der så nogen producenter, der
har holdt fast i. F.eks. bruger compaq dobbelt tvistede floppykabler i mange
af deres modeller.

Man skal huske på, at de store producenter har et meget stort logistisk
maskineri og produktionsapparat, som skal fungere på verdensplan, og der kan
det ikke nytte noget, at man i tide og utide laver ret meget om på
tingene...

Claus

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 12-07-05 11:17

"KS" <keld.soerensenDELETE_THIS@os.dk> crashed Echelon writing

> Hvad skal der gøres for at montere en 3,5" diskettestation
> på en sådan maskine - den ER sat pæå i BIOS, men den
> kommer alligevel ikke frem - hvad mangler ?

Kommer lige til at tænke, dit diskettedrev er ikke et LS120 drev vel, men
et ganske almindeligt dødeligt 1,44MB drev?

--
Bjarke Andersen