ny comp baseret på Pentium M
Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 06-07-05 10:40

Jeg overvejer at samle en stationær maskine baseret på pentium M
processoren. Forslag til konfiguration inkl. mellemklassegrafikkort (gerne
uden aktiv køling) ønskes.

Jeg har IDE lydkort og IDE harddiske, så disse skal kunne bruges, men ellers
går grænsen ved max 10.000, men gerne lavere.

Formålet med maskinen er støjsvag og lavt strømforbrug.

Mvh Thomas

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 06-07-05 10:47

> Jeg har IDE lydkort og IDE harddiske, så disse skal kunne bruges, men
> ellers
Pladder - det er selvf. pci-lyd :s

Vh Thomas

Fra : JK

Dato : 06-07-05 13:00

On Wed, 6 Jul 2005 11:39:50 +0200, "Thomas Smedebøl"
<whisdow@hotmail.com> wrote:

> [...]
>går grænsen ved max 10.000, men gerne lavere.
>
>Formålet med maskinen er støjsvag og lavt strømforbrug.

http://www.pcper.com/article.php?aid=123&type=expert

DFI bundkortet:
Bundkortet koster desværre 1600,- men det kan overclockes ca. 20%.

AOpens tror jeg ikke helt så godt om:

det koster 50 kr. mere.
Men anandtech har alletiders review af det:
http://www.anandtech.com/printarticle.aspx?i=2385

Jeg vil foreslå et Antec Minuet Soho Black kabinet.

Jeg anvender selv det kabinet, som selv med dens lille 250 watt psu,
kan trække en 3500+ 64-bits cpu.

En støjsvag Pabst 80 mm blæser skal monteres i kabinettes smalle side,
og det kan stå på højkant med denne blæser blæsende ud og op.

Jeg vil ikke anbefale en fanless cpu køling, men in-a-box køleren er
da ganske lille. Man kan få 7-volts adaptere for 15 kr. og det er en
god uregulerbar foranstaltning til støjreduktion på blæsere.

Eller evt. dette kabinet:

Grafikkort har jeg ikke så meget ide om. Men hvis spil ikke er
supervigtigt så et billigt radeon 9600. Ellers skal man vel op i
geforce 6600 gt, der ligger i 1500 kr.

Kabinet Minuet kræver low profile ! grafik- og lydkort.
Hvorfor ikke bare onboard grafik, med 2 ramklodser i bundkortet.

mvh

John

Fra : JK

Dato : 06-07-05 13:23

<whisdow@hotmail.com> wrote:

> [...]
>går grænsen ved max 10.000, men gerne lavere.
>
>Formålet med maskinen er støjsvag og lavt strømforbrug.

I UK kan du få en ordentlig Dothan på 2.0 GHz (når de får den igen):
http://www.overclockers.co.uk/acatalog/Intel_Pentium_4_Mobile.html

http://www.dfi.com.tw/Product/xx_product_spec_details_r_us.jsp?PRODUCT_ID=3350&CATEGORY_TYPE=MB&SITE=US

Du er vel klar over at chipset ikke er SÅ fantastisk endda:

- lav ram hastighed og cpu fsb
- ikke 64 bit

mvh

John

Fra : Peter Brandt Jørgens~

Dato : 06-07-05 17:29

"Thomas Smedebøl" <whisdow@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ellers går grænsen ved max 10.000, men gerne lavere.
>
> Formålet med maskinen er støjsvag og lavt strømforbrug.

Hej

Alt om Data har en artikel i juli-nummeret om at sætte en mobile-processor i
en stationær pc: Bemærk at der skal et konverterings-kit til for at kunne
bruge en mobile, da de ikke anvender samme spændinger!

Peter Brandt Jørgensen
peterFJERNES@peterbj.dk
www.peterbj.dk (Nu over 1000 vitser og sprogblomster!!!)

Fra : JK

Dato : 06-07-05 21:13

On Wed, 6 Jul 2005 18:28:35 +0200, "Peter Brandt Jørgensen"
<peter@FJERNESpeterbj.dk> wrote:

> [...]
>en stationær pc: Bemærk at der skal et konverterings-kit til for at kunne
>bruge en mobile, da de ikke anvender samme spændinger!

Nej, det er en anden teknik. Asus konverter på et asus bundkort med
i865 eller i875 chipset. Asus konverteren ved jeg ikke, om den handles
herhjemme. Der skal vist også en bios opdatering specielt til.

Chipset 855 klarer det derimod direkte.

mvh

John

Fra : Peter Brandt Jørgens~

Dato : 07-07-05 19:23

"JK" <johnknuhtsenSP@Mmail.dk> skrev i en meddelelse
> On Wed, 6 Jul 2005 18:28:35 +0200, "Peter Brandt Jørgensen"
> <peter@FJERNESpeterbj.dk> wrote:

Snip

> [...]
> i865 eller i875 chipset. Asus konverteren ved jeg ikke, om den handles
> herhjemme. Der skal vist også en bios opdatering specielt til.

Du har helt sikkert ret. Jeg postede kun for at Thomas skulle være opmærksom
på at det ikke nødvendigvis bare var at købe et P4-bundkort og en cpu, men
at der kunne være fælder.....