Seriel ATA harddiske
Fra : Peter

Dato : 30-06-05 13:40

Hej
Jeg er løbet tør for diskplads på min nuværende maxtor disk og står
derfor overfor at skulle købe en ny harddisk. Så er der jo noget som
hedder SATA diske.
På mit nuværende p4 2.4 GHz system med ATA-133 har jeg ikke SATA og kan
derfor ikke bruge en SATA disk direkte. Kan man købe en kontroller og
sætte i eller hvordan er det med det.
Hvad er der egentligt vundet ved SATA?
Skal jeg rive i læderet og købe et nyt bundkort med det samme så jeg kan
udnytte en ny SATA disk?

Håber på lidt hjælp.

mvh Peter

Fra : Casper Bang

Dato : 30-06-05 13:53

> Kan man købe en kontroller og sætte i eller hvordan er det med det.

Det kan man godt, ja.

> Hvad er der egentligt vundet ved SATA?

Kablerne er mindre. Thats it.
Hastighederne er de samme (det er samme harddiske, bare med andre
controllere).

> Skal jeg rive i læderet og købe et nyt bundkort med det samme så jeg kan
> udnytte en ny SATA disk?

Det ville jeg ikke gøre... SATA er rart nok at have (da jeg har kabler nok i
min comp i forvejen), men personligt ville jeg ikke betale extra for det.

Afvent svar fra andre i gruppen inden du træffer det endelige valg :) Det
kan være de har nogle argumenter for andet end hvad jeg siger.

Fra : Ukendt

Dato : 30-06-05 13:59

> Kablerne er mindre. Thats it.
> Hastighederne er de samme (det er samme harddiske, bare med andre
> controllere).

Man får en teoretisk højere hastighed, men mener ikke det er noget at kaste
penge efter.....

> Det ville jeg ikke gøre... SATA er rart nok at have (da jeg har kabler nok
> min comp i forvejen), men personligt ville jeg ikke betale extra for det.

næh....heller ikke her...... Diskene er endda en smule dyrere...

Fra : Casper Bang

Dato : 30-06-05 14:09

> Man får en teoretisk højere hastighed, men mener ikke det er noget at
> kaste
> penge efter.....

Kun fordi bussen kan klare mere data... bussen bliver dog hverken udnyttet
med SATA eller ATA diske.

Fra : Peter

Dato : 30-06-05 14:20

Casper Bang wrote:

> Kun fordi bussen kan klare mere data... bussen bliver dog hverken udnyttet
> med SATA eller ATA diske.

Kan man overhovedet ikke mærke forskel mellem ATAens 133 MBps og SATAens
150 Mbps?

Fra : Hans

Dato : 30-06-05 14:37

Peter wrote:

> Kan man overhovedet ikke mærke forskel mellem ATAens 133 MBps og
> SATAens 150 Mbps?

Ikke det der ligner. Den interne hastighed i f.eks. en WD Raptor 10.000 rpm
er 72 MB/sek.

Hans

Fra : Flemming Nielsen

Dato : 30-06-05 14:47

> Kan man overhovedet ikke mærke forskel mellem ATAens 133 MBps og SATAens
> 150 Mbps?

Jeg kan ikke. Hvis jeg kopierer fra SATA til SATA, synes jeg det går lidt
hurtigere end fra ATA til ATA, men det er måske bare noget jeg bilder mig
ind, for at føle jeg har fået noget ud af at købe SATA. Ved normalt brug af
comp. mener jeg ikke at kunne mærke nogen forskel.

Mvh. Flemming Nielsen

Fra : Anders Lund

Dato : 30-06-05 18:42

Peter wrote:
> Kan man overhovedet ikke mærke forskel mellem ATAens 133 MBps og SATAens
> 150 Mbps?

Husk at holde betegnelserne korrekt... Ellers ville jeg hurtigt kunne
vælge en ATA133 frem for SATA150.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : hansen

Dato : 30-06-05 15:01

"Peter" <x@xxx.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvad er der egentligt vundet ved SATA?
> Skal jeg rive i læderet og købe et nyt bundkort med det samme så jeg kan

Hvad med noget så teknisk enkelt som en USB-harddisk?

Fra : Jesper

Dato : 30-06-05 16:06

hansen wrote:
> "Peter" <x@xxx.com> skrev i en meddelelse

> Hvad med noget så teknisk enkelt som en USB-harddisk?

Har du en du kan anbefale?
Fås de i de store størrelser til cirka den samme pris?
mvh Jesper

Fra : Rado

Dato : 30-06-05 16:55

On Thu, 30 Jun 2005 17:06:16 +0200, Jesper <x@xxx.com> wrote:

>Har du en du kan anbefale?
>Fås de i de store størrelser til cirka den samme pris?

USB diske er generelt noget dyrere. Men du kan også købe en USB box og
sætte en disk i efter eget valg, det er ofte billigere.

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 30-06-05 17:19

Rado <rado@fjernpost1.tele.dk> wrote in

> USB diske er generelt noget dyrere. Men du kan også købe en USB box og
> sætte en disk i efter eget valg, det er ofte billigere.

Og så kan den også bruges internt hvis man senere skulle
få lyst til det ;)

/hilsner
--
| lars gjerløw jørgensen | e-mail: remove dots |
| N55 43.184 E12 32.405 | www.lgj.dk | oz2lgj |

Fra : hansen

Dato : 01-07-05 01:32

"Jesper" <x@xxx.com> skrev i en meddelelse

> Har du en du kan anbefale?
> Fås de i de store størrelser til cirka den samme pris?
> mvh Jesper

Jeg købte en 250 GB LaCie (USB2), sågar i et Porsche-designet elegant
kabinet, til 912 kr. incl. moms. Kun jyder synes, det er dyrt...

Fra : Jesper

Dato : 18-07-05 14:41

hansen wrote:
> "Jesper" <x@xxx.com> skrev i en meddelelse

> Jeg købte en 250 GB LaCie (USB2), sågar i et Porsche-designet elegant
> kabinet, til 912 kr. incl. moms. Kun jyder synes, det er dyrt...

Jeg kan ikke lige finde sådan en til den pris på edbpriser.dk. Hvor har
du købt dyret?
Jesper