fOTOPRINTER
Fra : Peder Hanghøj

Dato : 30-06-05 12:30

Jeg er ved at læse forskellige tests kommet til det resultat at Epson r800
er en printer, som passer til mine behov - bl.a. udskrift at sort/hvid
fotos.
Er der erfaringer med denne printer?

Jeg har en fornemmelse af at den er billigere at købe i Tyskland.
Er der problemer ved at gøre dette?
Giver www.edbpriser.dk det rigtige overblik over priserne?

Tak, Peder

Fra : Casper Bang

Dato : 30-06-05 12:43

> Jeg har en fornemmelse af at den er billigere at købe i Tyskland.

Det billigste er nok at få det fremkaldt hos en fotohandler eller lignende
:)
Dér får du PERFEKT kvalitet, til omkring 1 krone per billede...
Benytter selv www.bilka.dk

Har aldrig rigtigt kunnet forstå at folk selv vil lave det derhjemme... det
er dyrere med dårligere kvalitet... eneste fordel er at man kan få det når
man vil ha' det.

Fra : Ukendt

Dato : 30-06-05 12:54

Casper Bang wrote:
> Har aldrig rigtigt kunnet forstå at folk selv vil lave det
> derhjemme... det er dyrere med dårligere kvalitet... eneste fordel er
> at man kan få det når man vil ha' det.

Det er så ikke helt rigtigt - kvaliteten er ligeså god med en god
fotoprinter, som hos fotohandleren.

Fordelen er helt klart, at man får dem med det samme - og man kan sidde og
nusse med udskriften til den er perfekt.

Men du har ret mht prisen - det er absolut ikke billigere at printe selv -
der kan fotohandleren gøre det billigere.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Ukendt

Dato : 30-06-05 13:02

Peder Hanghøj wrote:
> Er der erfaringer med denne printer?

Desværre ikke - jeg valgte Canon Pixma 4000 i stedet - og er meget tilfreds.

> Jeg har en fornemmelse af at den er billigere at købe i Tyskland.

Sikkert lidt - men nok ikke så meget - men jeg ved det ikke.

> Er der problemer ved at gøre dette?

Check garanti og lign - du risikerer, at den skal derned, hvis den skal
repareres under garanti.

Manuaken er formentlig på tysk - og hvis du så skal købe en dansk, så er
fortjenesten røget.

> Giver www.edbpriser.dk det rigtige overblik over priserne?

Ja og nej - www.edbpriser.dk har kun oplysninger fra de forretninger, der
selv indsender priser til dem - så man kan af og til finde bedre tilbud i
ugens høst af reklametryksager fra diverse supermarkeder og andre kæder, der
ikke deltafer på www.edbpriser.dk

Jan

Fra : Max

Dato : 30-06-05 13:05

Hej Peder

> Jeg er ved at læse forskellige tests kommet til det resultat at Epson r800
> er en printer, som passer til mine behov - bl.a. udskrift at sort/hvid
> fotos.
> Er der erfaringer med denne printer?

Nej, ingen erfaring med netop den printer, har selv en Canon IP4000 som
jeg er meget glad for.

Noget man skal kikke mere på end prisen på printeren er prisen på
blæk, det er bedre at købe en dyr printer der bruger billig blæk end
omvendt.

Og man kan ikke konkurrere på prisen med de proffesionelle, men man
kan sagtens konkurere på kvalitet og leveringstid.

Jeg syntes at hvis man virkelig har brug for en fotoprinter er en
transportabel
løsning som Canon's Selphy printere er super, tag en med til festen og folk
kan få papirbilleder med hjem.

Mvh Max

Fra : Max

Dato : 30-06-05 13:15

Hej peder

> Jeg har en fornemmelse af at den er billigere at købe i Tyskland.

Det er det også, du spare ca 200 kr. på en Epson dernede, men
så skal du betale porto og vekselgebyr oveni, så besparelsen
er til at overse.

Mvh Max

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 30-06-05 14:37

On Thu, 30 Jun 2005 13:29:56 +0200, "Peder Hanghøj"
<peder@hanghoej.dk> wrote:

>Jeg er ved at læse forskellige tests kommet til det resultat at Epson r800
>er en printer, som passer til mine behov - bl.a. udskrift at sort/hvid
>fotos.
>Er der erfaringer med denne printer?

Ifølge den nye test fra Forbrug.dk, så er det bestemt ikke en ringe
fotoprinter, men den er relativ dyr i drift.

http://www.forbrug.dk/test/testbasen/computerudstyr/print/

Epson-printere er ikke så simple at genfylde, hvis man vil slippe for
dyre originalbækpatroner, på grund af en indbygget chip i patronen.
Nogle kan ordnes med software, men ande kræver en elektronisk dims til
et par hundrede kroner, som kan snyde chippen. Det sidste gælder også
R800.

Der er en hel del anmeldelser af R800 på nettet:
http://www.google.dk/search?biw=1280&hl=da&q=epson+r800+review&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=

Lars

Fra : Peder Hanghøj

Dato : 30-06-05 15:38

testene er ret entydige specielt ved sort/hvid udprintning.
Er der ikke noget med at Canon 5000 har en ekstra grå farvepatron?
Hvordan udskriver den sor/hvid billeder?

Peder

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 01-07-05 01:20

On Thu, 30 Jun 2005 16:38:04 +0200, "Peder Hanghøj"
<peder@hanghoej.dk> wrote:

>testene er ret entydige specielt ved sort/hvid udprintning.

Ja, desværre får man ikke umiddelbart at vide, hvordan de har testet,
så det er svært at finde en forklaring.

>Er der ikke noget med at Canon 5000 har en ekstra grå farvepatron?

Det er en ekstra sort patron, Contrast Plus, som skulle give bedre
dybde og kontrast i fotoprint, både i s/h og farve. HP har noget i
samme boldgade, men de bruger en gråtone-patron.

Fra : Myt

Dato : 30-06-05 16:45

> [...]
> R800.
>
> Der er en hel del anmeldelser af R800 på nettet:

Kan man ikke "snyde" systemet ved at fylde op inden patronen løber tør ?
Jeg aner intet om emnet, men det skulle man da mene man kunne, eller ?

Myt

Fra : Casper Bang

Dato : 30-06-05 17:59

> Kan man ikke "snyde" systemet ved at fylde op inden patronen løber tør ?
> Jeg aner intet om emnet, men det skulle man da mene man kunne, eller ?

Naa, den tæller hvor mange dråber der løber igennem... når 1 milliard (eller
deromkring) dråber er løbet igennem, siger den patronen er tom - uafhængigt
af om du har fyldt på undervejs

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 01-07-05 01:02

On Thu, 30 Jun 2005 17:45:17 +0200, "Myt" <myt43@yahoo.dk> wrote:

>Kan man ikke "snyde" systemet ved at fylde op inden patronen løber tør ?
>Jeg aner intet om emnet, men det skulle man da mene man kunne, eller ?

Nej, ikke på Epson-patroner. Chippen ved hvor meget, der kan skrives
ud med patronen, så den tæller ned uanset om du fylder på undervejs.
Når chippen mener, at patronen er tom, kan man ikke printe mere med
den, men må købe en ny.
Vha. software (og på nogle modeller hardware) kan man dog låse
tælleren og så fylde efter med kopiblæk. Lidt besværligt, men muligt.

Fra : Kurt Pedersen

Dato : 01-07-05 12:50

Hej NG
Jeg er ikke i tvivl om at Epson'en nok laver nogle gode udskrifter men jeg
synes at der er mange ting der skal hænge sammen. Jeg købte selv en Epson
stylus C84 for et halvt år siden. Den er ikke en fotoprinter men den kører
efter de samme principper som Epson R800 med særskilte patroner og chips
og
hvad der ellers hører til. Den lavede nogle gode udskrifter og kunne
printe
22 sider i minuttet.
Jeg har smidt den ud og erstattet den med en Canon Pixma 4000 som jeg lige
har fået ind af døren men endnu ikke afprøvet. Canon'en er selvfølgelig en
helt anden printer, men jeg vil her fremtrække væsentlige argumenter for
hvorfor man bør fravælge Epson.
Epson kører med seperate patroner, ja det er jo sådan set kun
blækbeholdere
idet selve printhovedet sidder fast i maskinen. Så længe man holder sig
til
epson's originale patroner er det ikke noget problem, men man finder jo
ret
hurtigt ud af at der er en del penge at spare ved at genfylde eller købe
genopfyldte patroner. Epson printerne er temmelig sarte over for hvilken
type blæk der bliver genfyldt og der skal ikke så meget til før printeren
nægter at skrive ud + at man jo også hele tiden skal resætte
blækbeholderen
med den resætter man har investeret 150,- eller flere kroner på. Holder
printeren op med at udskrive pga. forkert blæk så dækker Epson's garanti
ikke mere og man må nu selv betale for at få et værksted til at isætte et
nyt printhoved og man vil nok overveje to gange om man vil holde sig til
de
dyre originalpatroner eller om man tør binde an på at den
genopfyldningsblæk
man har købt også kan forenes med printerhovedet. Canon kører efter et
lignende system men der er bare to væsentlige forskelle. Canon anvender
ikke
chips men gennemsigtige blækbeholdere hvor printeren kan gå ind og aflæse
væskestanden. Den anden væsentlige forskel er at f. eks. pixma 4000
arbejder
med et printerhoved som man selv via et låsehåndtag kan tage ud. Om det
kan
rengøres og derved fås til at virke igen ved jeg ikke men man kan selv
tage
det ud, smide det væk og installere et nyt uden at skulle ind forbi et
dyrt
værksted og alt andet lige så er det da med til at gøre eksperimenterne
med
genopfyldelig blæk mindre risikable da man jo under alle omstændigheder
selv
kan stå for udbedringen af fejlene. Til sidst er der så lige at sige at
canons originale blækbeholdere stadig er noget af det billigst man idag
kan
få på markedet.
mvh
Kurt
PS: Glæder mig til at få afprøvet min nye Canon. Lydløs er den i hvert
fald

Fra : Peder Hanghøj

Dato : 01-07-05 16:14

Tak for et meget grundigt indlæg.

Hvorfor har du købt 4000 i stedet for 5000?
Er det prisen eller???

Peder

Fra : Kurt Pedersen

Dato : 02-07-05 02:06

Hej Peder
Jeg tror det var fordi jeg skulle have en erstatning for min Epson. I første
omgang havde jeg kik på en 3000 men jeg gik ikke efter en til foto men til
almindelige printopgaver, så faldt jeg over 4000 og den havde fået en god
omtale også under "EDBpriser.dk". 3000'neren har fået rigtig god omtale men
belært af tidligere fejlkøb gik jeg nok efter en måske endnu bedre printer
og 4000'neren har jo fem blækbeholdere og vist også et for mig bedre
udseende. 5000'neren har aldrig været i mine overvejelser men jeg kommer nok
heller ikke til at bruge den til så meget, men "Go for it" den har jo en
opløsning på hele 9600x2400 og kan fremstille dråber så små som 1 pl så
hvorfor ikke , men hør kommentarerne i EDBpriser.dk 5000'neren skulle jo
gerne byde på lidt mere til den ekstra pris. Fysisk set er de to printere
ens. 5000'nerens bedre ydelse kan alene skyldes den måde maskinen er sat op
(driver/firmware) Jeg er ikke fotomand så jeg kan ikke rådgive dig omkring
valget mellem 4000 og 5000 og forskellen kan være så ringe at man er nødt
til at have en udskrift før man kan se forskellen, men uagtet hvad du vælger
så er jeg ikke i tvivl om at du bliver godt tilfreds.

Jeg har siddet hele dagen og lavet ansøgninger og glæder mig stadig over at
den er så lydløs, de pæne udskrifter og så har jeg lige fundet ud af at den
kan stilles til selv at tænde og slukke hvad den ikke er sat til pr.
default.
mvh
Kurt

Fra : Ukendt

Dato : 03-07-05 09:18

Kurt Pedersen wrote:
> [...]
> blækbeholdere og vist også et for mig bedre udseende. 5000'neren har
> aldrig været i mine overvejelser men jeg kommer nok heller ikke til

Jeg valgte også 4000 "efter moden overvejelse"

3000 er ikke så meget billigere, så 4000 kan godt betale sig.

5000 er noget dyrere - og forskellen i udskrift er ikke overvælende.

Så jeg kom frem til at 4000 er den der giver mest for pengene.

Og jeg er meget glad for min

> [...]
> over at den er så lydløs, de pæne udskrifter og så har jeg lige
> fundet ud af at den kan stilles til selv at tænde og slukke hvad den

Ja - det er fikst - jeg havde en anden Canon før - og den kunne også dette.

Fra : Madsen

Dato : 03-07-05 09:59

On Sun, 3 Jul 2005 10:17:53 +0200, "Jan Vestergaard" <jan.jve.invalid>
wrote:

> [...]
>
>5000 er noget dyrere - og forskellen i udskrift er ikke overvælende.
>
>Så jeg kom frem til at 4000 er den der giver mest for pengene.

Præcis samme grund til at jeg også valgte en Pixma 4000.

Jeg fik endda lavet et testprint af det samme billede på de
3 modeller. Billedet fra 3000'eren var pænt, men dog tydeligt
ringere end det fra 4000'eren, mens der ikke var nogen synlig
forskel imellem udskriften på 4000 og 5000. ( ikke engang
set under en lup )

Og når man så kan købe 5 originale Canon blækpatroner til
2/3 af det jeg før gav for 2 patroner til min gamle HP printer,
så var sagen afgjort.

Mvh Mads

--
Life is not a journey to the grave with the intention of arriving safely
in a pretty and well preserved body, but rather, skid in broadside,

Fra : Ken

Dato : 03-07-05 22:25

http://www.tomshardware.se/consumer/20041025/index.html