Grand canyon
Fra : Jakob Pelch

Dato : 18-07-05 12:34

Jeg skal til Las Vegas (arbejde) ultimo september og planlægger en
efterfølgende uges ferie (primo oktober) rundt om Grand Canyon med besøg på
Hoover Dam, Zions Valley og Bryce Canyon.

Vil gerne tage en "spadseretur" ned og op i Grand Canyon, spørgsmålet er, om
man kan klare det på en dag?? Så vidt jeg kan se kan nedturen klares på 3-5
timer og opturen på 5-7 timer??

Alternativet er overnatning i bunden, men hvad gør man, når man ikke hat
telt med - kunne forestille mig at lodges er udsolgt på nuværende tidspunkt.

Er der nogen med erfaringer vedr. dette?

hilsen Jakob

Fra : Martin K. R.

Dato : 18-07-05 13:04

"Jakob Pelch" <sds@scenograf.dk> wrote in message
> Jeg skal til Las Vegas (arbejde) ultimo september og planlægger en
> efterfølgende uges ferie (primo oktober) rundt om Grand Canyon med besøg

> Hoover Dam, Zions Valley og Bryce Canyon.

Lækkert

> [...]
om
> man kan klare det på en dag?? Så vidt jeg kan se kan nedturen klares på

Hvis du vil helt ned til bunden og op samme dag skal du være i ekstrem god
form. Rangerne må hvert år hente mennesker som overvurderer sig selv, og
redningsaktionen sker for egen regning.

> Alternativet er overnatning i bunden, men hvad gør man, når man ikke hat
> telt med - kunne forestille mig at lodges er udsolgt på nuværende
tidspunkt.

Der kan blive temmelig koldt om natten, og... æhh... der er altså ikke
hoteller, lodges eller lignende på bunden. Kun sten og Colorado-floden...

Martin

Fra : Jakob Pelch

Dato : 18-07-05 14:19

"Martin K. R." <mr@fjerndette-get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Der kan blive temmelig koldt om natten, og... æhh... der er altså ikke
> hoteller, lodges eller lignende på bunden. Kun sten og Colorado-floden...

tak for svar

lyder til at man skal tage telt med så - ærgeligt.

hilsen jakob

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-07-05 17:45

Jakob Pelch wrote:

> lyder til at man skal tage telt med så - ærgeligt.

...og jeg er næsten helt sikker på at du skal være meget, meget tidligt ude,
hvis du vil have en af de relativt få tilladelser til at campere nede i GC.
Der er et svar, der indeholder et link til nationalparkernes hjemmeside. Læs
om parkerne der, det er gode sider.

Måske kunne du bruge nogle af disse til at stimulere appetitten på turen:
http://jan.boegh.net/Album/Den%20Store%20Verden/bryce/index.html
http://jan.boegh.net/Album/Den%20Store%20Verden/Grand_Canyon/index.html
http://jan.boegh.net/Album/Den%20Store%20Verden/Zion/index.html

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Henning Nielsen

Dato : 18-07-05 16:02

> Der kan blive temmelig koldt om natten, og... æhh... der er altså ikke
> hoteller, lodges eller lignende på bunden. Kun sten og Colorado-floden...

Der er faktisk en Lodge - kaldet Phantom Ranch nede i bunden. Jeg vil
anbefale at prøve at kontakte dem via den her hjemmeside:

http://www.nps.gov/grca/pphtml/lodging.html

Det er en helt fantastisk oplevelse - men op og ned på samme dag er altså
ikke muligt.

Henning

Fra : Eva

Dato : 18-07-05 13:20

Min kæreste og jeg gik en tur op og ned på ca. 8 timer sidste år. Det var
til Plateau Point ad Brigth Angell Traill. En god tur, hvor vi samtidig
kunne hvile lidt undervejs og spise frokost. Fra Plateau Pt. er der en super
udsigt over GC og ned til Colorado River. Man kan overnatte i telt i bunden,
men du skal nok bruge i en dag hver vej, m.m. du er super hiker, som det er
nævnt. Se evt. www.nps.gov/grca - deres officielle hjemmeside. Under
"activities" er der et link til "hiking"... God fornøjelse og god tur - det
er det absolut smukkest jeg nogen sinde har set/oplevet.

Venlig hilsen
Eva

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 18-07-05 15:40

"Jakob Pelch" <sds@scenograf.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> telt med - kunne forestille mig at lodges er udsolgt på nuværende
> tidspunkt.
>
> Er der nogen med erfaringer vedr. dette?

Mht overnatningen tænker du nok på Phantom Ranch:
http://www.hitthetrail.com/phantom.htm
Mvh Niels Hejnfelt

Fra : Morten Christensen

Dato : 18-07-05 21:47

Jeg er netop kommet hjem fra USA efter 3 måneders roadtrip, hvor vi
naturligvis også besøgte Grand Canyon.

Vi havde også hørt/læst, at det ikke var smart at gå ned og op igen på én
dag, men vi blev enige med os selv om at det kun galdt for de fede
amerikanere, så vi begav os af sted kl 6 om morgenen. Vi gik der ned på lidt
under fire timer, og det gik uden problemer. Så begav vi os op ad igen
omkring middag, hvor det var meget varmt, men vi havde masser af vand og
energibarer med.

Jeg er ikke selv i god form rent konditionsmæssigt, har kun styrketrænet og
det er efterhånden over et år siden. Men jeg overlevede opturen fint, selv
om jeg da godt vil indrømme at jeg var nødt til at holde mange pauser på det
sidste stykke, og jeg var da også pænt smadret. Men pointen er, at jeg på
ingen måde er Mr. Superhiker, har stort set aldrig hiket, gået eller løbet
lange distancer i mit liv. Men det gik alligevel, man skal bare sørge for at
tage sig godt tid når man har brug for det og så have rigeligt mad og drikke
med sig. En anden vigtig faktor tror jeg er, at jeg havde to andre gutter
med til at "opmuntre" mig når jeg var træt... Opturen tog forresten kun en
halv time mere end nedturen, det er jeg selv lidt imponeret over når man
tænker på hvilken form jeg er i

God tur!

/morten

Fra : Henrik Bøggild

Dato : 19-07-05 20:28

> [...]

> telt med - kunne forestille mig at lodges er udsolgt på nuværende
tidspunkt.

> Er der nogen med erfaringer vedr. dette?

Flere af mine venner har gjort op / ned samme dag. Jeg måtte selv opgive at
nå helt ned pga. dårligt vejr, men hvis du har en rimelig grundform (vandt
til at gå etc.) er det ikke umuligt.

Min erfaring fra hiking er, at man går næsten lige så hurtig op som ned. Det
føles "lettere" på en eller anden måde (på nær når man i +2000 meters højde
står og hiver efter vejret!!). Jeg tror det skyldes, at man bare kan okse
løs. Hvis man snubler er risikoen for seriøs skade mindre end når man går
ned ad.

Henrik

Fra : Morten Christensen

Dato : 19-07-05 20:34