Øl uden gluten.
Fra : Bente Christensen

Dato : 18-07-05 11:31

Min bror har bedt mig finde ud af, om der findes øl brygget på andet en
byg og rug, da han er glutenallergiker.

Han er blevet fortalt, at der eventuelt findes nogle brygget på majs.

Skulle en eller anden her i gruppen ligge inde med navne på sådanne
specielle øl, eller hjemmesider, hvor man kan undersøge det nærmere?

P.f.t. Bente C.

Fra : Tom Nielsen

Dato : 18-07-05 11:42

> Skulle en eller anden her i gruppen ligge inde med navne på sådanne
> specielle øl, eller hjemmesider, hvor man kan undersøge det nærmere?
De fleste er blot tilsat en hel del majs eller ris.
Da øl jo har sin primækr forgærbare sukker fra malt bliver det svært at
finde en øl uden malt... men der er da nogen der påstår at det er øl det de
laver:

http://www.novozymes.com/cgi-bin/bvisapi.dll/biotimes/one_article.jsp?id=238
91&lang=en

Fra : Kurt Hansen

Dato : 18-07-05 12:28

Den Mon, 18 Jul 2005 12:31:05 +0200, skrev Bente Christensen:

> [...]
>
>Skulle en eller anden her i gruppen ligge inde med navne på sådanne
>specielle øl, eller hjemmesider, hvor man kan undersøge det nærmere?

"I følge oplysninger fra bl.a. Fødevaredirektoratet må en cøliaker,
som iøvrigt overholder og har det godt på den glutenfri diæt, gerne
drikke letøl og pilsner øl, bare ikke hvedeøl. Selvom øl er lavet på
malt er et eventuelt indhold af gluten er meget, meget lavt".

Citat fra:
http://www.meals.dk/newsarticles.asp?show=newsarticles&newsarticle=1035

Hvis linket bliver klippet i stykker, så brug dette:
http://makeashorterlink.com/?C10E2227B

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 18-07-05 14:06

Bente Christensen wrote:
> Min bror har bedt mig finde ud af, om der findes øl brygget på andet en
> byg og rug, da han er glutenallergiker.
> Han er blevet fortalt, at der eventuelt findes nogle brygget på majs.

Der er _aldrig_ brygget på rent majs, da stivelsen i majs
formodentligt vil kræve enzymer fra malten for at blive omdannet til
forgærbar sukker.
Hvis de var brygget på ren majs ville de formodentligt overhoved ikke smage
som øl.

// Hans
--
Motorcyklister der kører i BIL når det regner er, BILISTER!

Fra : Jens Bruun

Dato : 18-07-05 14:35

> Hvis de var brygget på ren majs ville de formodentligt overhoved ikke
> smage som øl.

Nope, sandsynligvis ikke. Malt har vel - til dels sammen med humle -
størstedelen af æren for, at øl smager som øl.

Det er forresten glædeligt, at brugen af majs o.lign. (såkaldt "råfrugt") i
ølproduktionen er på stærk tilbagegang i DK. En lille selvoplevet anekdote i
den sammenhæng: På den netop overståede ølfestival i Valby-hallen udskænkede
et lokalt, jysk bryggeri en ny øl, der overholdt det tyske "Reinheitsgebot".
Direkte adspurgt om, hvorfor denne øl var noget særligt, fortalte en stolt
bryggerirepræsentant, at denne øl var brygget uden brug af råfrugt i
modsætning til, hvad "de store" gjorde. Stor var overraskelsen (hos
bryggerirepræsentanten - ikke hos den undrende tilhørerskare), da en
festivalgæst gjorde bryggeriet opmærksom på, at det var flere år siden, man
kunne få en Hof/Tuborg brygget med råfrugt. Ikke alle følger åbenbart helt
med i, hvad der sker i branchen

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 7/8/05)

Fra : Tom Nielsen

Dato : 18-07-05 17:15

> [...]
man
> kunne få en Hof/Tuborg brygget med råfrugt. Ikke alle følger åbenbart helt

Ja, men de overholder stadig ikke det oprindelige Reinheitsgebot, det gør
tyskerne heller ikke. Smutteren går på at de karbonere deres øl kunstigt
istedet for at lade det karbonere på flaske, tilsat urt og ikke sukker som
de fleste flaske karboneret øl er.

Men pyt med det, det tyske reinheitsgebot bremser for mange gode
smagsoplevelser, så det må de gerne beholde for dem selv.

- Tom
www.ellebryg.dk

Fra : Christian

Dato : 27-07-05 03:30

Det er nu ikke helt rigtigt. Med hjælp fra vores eget Novo Nordisk gør man
det allerede en del steder i Verden:

http://www.novozymes.com/cgi-bin/bvisapi.dll/biotimes/one_article.jsp?id=23891&lang=en

Smagen vil jeg dog undlade at udtale mig om

-Christian