forskel ?!?
Fra : Soliema

Dato : 16-07-05 12:31

Hejsa i gruppen...
jeg sidder og kigger på dejlige små kattekillingere, da vi måske skal ha en,
men er faldet over mange forskellige udtryk...
Er faldet pladask for langhåret killinger, ikke fordi der er noget i vejen
med korthåret, men de er såå dejlige og vamset, men hvad er langhåret og
hvad er semilanghåret ?!?

Med venlig hilsen
Anne Mette

Fra : Lisbet Sørensen

Dato : 16-07-05 17:09

Hej Anne Mette
Langhår:
Perser, Exotic
Semilanghår:
American Curl, Maine Coon, Norsk Skovkat, Ragdoll, Sibirisk Skovkat,
Hellig Birma, Tyrkisk Angora og Tyrkisk Van.

Med venlig hilsen
Lisbet Sørensen opdræt af Norsk skovkat
killinger til salg fra 20.september.
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 16-07-05 17:55

In article <42d9310f77357@nerdgirl.dk>, Lisbet Sørensen
<librianKATTE@BAKKEmail.tele.dk> wrote:

> Langhår:
Perser, Exotic

Exotic er da korthåret, en "korthåret perser"? Eller har jeg
misforstået noget?
Til gengæld kan jeg et par semilanghår mere Balineser og Orientalsk
langhår (Javaneser), Somali og Ragdoll.

Er der egentlig andre langhårskatte end perseren?

--
Knus fra Ann R

Fra : Soliema

Dato : 16-07-05 18:08

> [...]
> langhår (Javaneser), Somali og Ragdoll.
>
> Er der egentlig andre langhårskatte end perseren?

Ja jeg troede også at en Exotic var en korthåret perser, men jeg troede også
at main coon og Norsk skovkat var langhåret, så hvad ved jeg

Men tak for svaret, begge 2, så er jeg da blevet så meget klogere

/Anne Mette

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 16-07-05 18:44

> Ann Rudbeck skrev:

> Er der egentlig andre langhårskatte end perseren?

Ikke så vidt jeg og mine kattebøger er orienteret

Med venlig hilsen
Betina Rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 16-07-05 19:00

> Ann Rudbeck skrev:

> Exotic er da korthåret, en "korthåret perser", eller har jeg
> misforstået noget?

I Aschehougs Kattebog har jeg fundet både en langhåret og en korthåret
Exotic. Der står følgende forklaring om den langhårede variant:

"Det er umuligt at skelne den langhårede exotic og perseren fra hinanden
på udseendet. Men der er genetiske forskelle. Ifølge opdrættere er den
langhårede exotic mere udadvendt og eventyrlysten end perseren. Det er
en legesyg, nysgerrig race, der som regel kommer god ud af det med andre
katte og hunde.

Historie: Efter at have godkendt den korthårede exotic i 1967 tillod -
og tillader - CFA's avlspolitik, at de af og til bliver krydset med
persere for at bevare persertypen på krop og hoved. Men det langhårede
afkom fra disse parringer kunne ikke godkendes, hverken som perser eller
som exotic. For at komme ud af dette dilemma har de amerikanske avlere
skabt racen langhåret exotic" (Aschehougs Kattebog, s. 110).

Det fremgår ikke, om langhåret exotic er godkendt af andre en CFA, som
jo er lidt mere "large" end Fife.

> Til gengæld kan jeg et par semilanghår mere Balineser og Orientalsk
> langhår (Javaneser), Somali og Ragdoll.
>
> Er der egentlig andre langhårskatte end perseren?

Nå, nu kiggede jeg lige lidt nærmere i bøgerne, og der inddeles lidt
forskelligt. F.eks. kan jeg finde en *langhåret* Munchkin. Hvorvidt den
i virkeligheden bør defineres som semilanghåret, tør jeg dog ikke sige.

Med venlig hilsen
Betina Rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Søren LH

Dato : 16-07-05 21:53

> Historie: Efter at have godkendt den korthårede exotic i 1967 tillod -
> og tillader - CFA's avlspolitik, at de af og til bliver krydset med
> persere for at bevare persertypen på krop og hoved.

Når man har en bestand af katte af en bestemt race, hvorfor forbliver den så
ikke som den er? Hvorfor skal der af og til tilføres noget udefra for at
bevare den som den er?

Mvh
Søren

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 16-07-05 22:17

> [...]

> ikke som den er? Hvorfor skal der af og til tilføres noget udefra for at

Hej Søren,

Jeg er ikke opdrætter, så jeg er nok ikke den helt rette til at besvare
dit spørgsmål. Jeg kan dog godt forstå, at du undres

Det må jo være noget med, at man ønsker at styrke bestemte træk, og det
gøres i dette tilfælde bedst ved at krydse med Perser, fordi denne i
tidernes morgen var byggesten for Exotic.

Lad os håbe, at der kommer nogle på banen, som kan give dig et mere
velkvalificeret svar

Med venlig hilsen
Betina Rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 18-07-05 20:59

Betina Rasmussen wrote:

> Det må jo være noget med, at man ønsker at styrke bestemte træk, og
> det gøres i dette tilfælde bedst ved at krydse med Perser, fordi
> denne i tidernes morgen var byggesten for Exotic.

det kan også i mange tilfælde skyldes mangel på nyt blod..... indavl er jo
altid en faktor når man avler efter bestemte kvaliteter....
derudover er der visse standarter for racerne, og man kan opleve at
standarterne ændrer sig, og derved giver plads til forandring i racen, og
krydsning af racerne for at fremavle disse ønskede træk...

i tilfældet med Perseren og Exotic, er der, så vidt jeg ved, tale om en
genvariation... i feks somali/abbysinier taler vi også om samme race, men
med genvariation i hårlængden....
en somali, eller perser, kan sagtens være bærer af korthårsgenet, og derved
føde killinger af korthåret pelstype, som igen kan være bærer af det
langhårede gen....

for den ene af mine persere er tilfældet faktisk at hun er barn af to
exotic, men begge bærer af langhårsgenet.... der var så vidt jeg husker også
exo i kuldet.....

--
Knus, Sabina
Se vores sunde, smukke og charmerende persere på

Fra : Battlefield´s

Dato : 16-07-05 19:02

"Ann Rudbeck" <webmaster@fjernsiamis.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> langhår (Javaneser), Somali og Ragdoll.
>
> Er der egentlig andre langhårskatte end perseren?

Hej
Det er rigtigt at en Exotic er en korthåret Perser, men hvis vi snakker om
inddeling på udstillinger består gruppe 1 (langhår) af Exotic og Perser, da
de skal bedømmes efter samme standard. Gruppe 2 er de semilanghårede katte
såsom Norsk Skovkat, Maine Coon og Hellig Birma. Gruppe 3 er de korthårede
racer såsom Russian Blue, British Blue, Abyssinier og Burmeser (+ mange
flere), Og endelig er der gruppe 4 som er de orientalske katte såsom
siameser, orientaler, balineser, langhåret orientaler ( der altså, trods
hårlængden hører til denne gruppe) og endelig den nylig anerkendte
Seychellois.
Hilsen Vibeke

Fra : Hanne Dahl

Dato : 17-07-05 09:58

Hej Anne mette.

For at gør det nemmere for dig selv i valget

Langhårs katte kræver hjælp med deres pels ,det vil sige at de skal vendes
til at blive børstet fra killing af. Da deres pels har en tendens til at
lave knuder.

Semi lang håret skal også vendes til en børste fra killing af men det er en
anden type pels. De kan også danne knuder som langhårs kattene med ikke på
samme måde.
Man kan finde to killinger fra samme kuld som har forskelligt pels .Hvilket
vil sige at den ene killing kan kræve mere børste hjælp end den anden.

Jeg har skovkatte /semilang og jeg kan i sommer perioder ,ja op til ½ år;
hvor jeg ikke børster mine katte.
Når jeg så børster er det fordi jeg vil undgår for meget underuld/fældning i
huset. Så kommer der også en tennisbold stor hårbold af en kat. Langhårs
katten kan levere en håndbolds stor hårbold når men rigtig går i dybten i
fældetid.

Hilsen Hanne dahl