Fældning
Fra : RC

Dato : 15-07-05 17:18

Hejsa.

Nu spørger jeg sikkert dumt....men det overlever jeg nok
Jeg har haft katte i 5 år. Har da bemærket, at de fælder , men ikke af
betydning.
Soffi er nu 1½ år, og hun har de seneste 14 dage fældet, som hun er betalt
for det....
De andre to rødder er sorte, så det ses måske ikke SÅ tydeligt, og de er
kortpelset.
Soffi er grålig, og ½ perser, ses tydeligt på pelsen.

Er det normalt, at fælde så " lang " tid ?
.....og det er første gang , at hun virkelig fælder igennem ( på trods af
hendes alder ) - det synes jeg egentlig er småunderlig....eller hva´?

Hilsen,
Anya.

" I denne verden er du måske kun et menneske, men for ét menneske, kan du
betyde en verden til forskel."

Fra : JytteJ

Dato : 15-07-05 19:47

"RC" <2468@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> .....og det er første gang , at hun virkelig fælder igennem ( på trods af
> hendes alder ) - det synes jeg egentlig er småunderlig....eller hva´?

Det har lige været meget varmt, det var det ikke sidste sommer, så måske
derfor. Min Helena fælder også så det nærmest blafrer omkring hende.

VH.
JytteJ

Fra : RC

Dato : 15-07-05 21:20

JytteJ" <missmerkur@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> Det har lige været meget varmt, det var det ikke sidste sommer, så måske
> derfor.

Ok, det vidste jeg ikke ,at det har betydning.

>Min Helena fælder også så det nærmest blafrer omkring hende.

Det gør Soffi også. I dag legede Tilde & hende på sengetæppet - bagefter
måtte jeg støvsuge den, da den var overdækket af Soffi´s pels...
Blot jeg rører hende, har jeg masser af pels i hånden - det har jeg ski´
aldrig prøvet med de andre.

/ Anya.

Fra : maz

Dato : 15-07-05 20:04

RC wrote:
> Er det normalt, at fælde så " lang " tid ?
> .....og det er første gang , at hun virkelig fælder igennem ( på

Pga varmen, vil jeg tro. Mine to ungkatte (korthår) fælder også fuldstændig
vanvittigt - og har gjort det de sidste 3-4 uger. Fatter ikke hvor al den
pels kommer fra, for det er ligesom med Soffi, ganske voldsomt ;)

M/

Fra : RC

Dato : 15-07-05 21:23

"maz" <inuvelli@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vanvittigt - og har gjort det de sidste 3-4 uger. Fatter ikke hvor al den
> pels kommer fra, for det er ligesom med Soffi, ganske voldsomt ;)

Det er det, jeg ikke forstår - de andre to rødder er kortpelsede, og de
fælder ikke af betydning. Men Soffi , det " vælter " af hende.

/ Anya.

M/

Fra : Hanne Dahl

Dato : 16-07-05 07:38

Hej Anja.

Du siger hun er halv perser. Der har du forklaringen nemlig at hendes pels
kvalitet er noget helt andet end de andre katte du har.
Har du ikke skaffet dig en god grov børste som kan komme i dybten på
soffies pels ??? For det er en must når man har katte med lang pels.
Så kan du netop undgå at der flyver alt for meget pels af når hun leger.
Især når hun er i fælde perioden vil det især hjælpe hende at du børster
hende.
En anden ting er at hun sikkert også har noget "killinge" pels som skal af
det kan være netop det som fældes af nu.
Jeg håber det hjælper dig.

Hilsen Hanne Dahl

Fra : RC

Dato : 16-07-05 10:02

"Hanne Dahl" <no@spam.org> skrev i en meddelelse

Hej Hanne ,

og tak for dit svar.
Jeg har en rigtig god børste, som tager ALT.
Den bliver brugt flere gange om dagen pt. - og alligevel flyver hendes pels
rundt.

Jeg troede egentlig, at hun havde tabt killingepelsen, da hun er 1½ år.
Og ja, det er meget tydeligt, at hendes pels er anderledes end Oscar &
Tilde.

Hilsen,
Anya og de lokale rødder

Fra : maz

Dato : 16-07-05 12:09

RC wrote:
> Det er det, jeg ikke forstår - de andre to rødder er kortpelsede, og
> de fælder ikke af betydning. Men Soffi , det " vælter " af hende.

Og her er det omvendt. Zeus, min Hellig Birma, fælder ikke nær så meget som
de to små. Og han er semilanghår. Nu har jeg mest haft korthårede katte, og
hver sommer har de altid fældet ret kraftigt. Min erfaring er (birmaer) at
korthårede katte fælder mere end de semilanghår, jeg har haft. Jeg ved dog
ikke hvorfor.
/M

Fra : Hanne Dahl

Dato : 17-07-05 09:44

Hej maz.

Jeg har også selv samme oplevelse med korthårs kattene .At de fælder mere
men anderledes. Semi langhåret er det mest underuldet som man oplever og
ikke disse små fine hår som korthårs kattene fælder.

også en lille besked til Anja. Hvis man ikke kommer i dybten med
børstningen så er det netop at der flyver løse hår ved leg. Så det kunne
godt tyde på at du måske ikke får børstet ordentlig igennem.

Jeg børster kun mine Skovkatte i fældetid og når jeg syndes der trænges til
en børstning. Det vil sige der kan gå måneder imellem. Og vi har ikke hår
flyvene rundt når de får deres racer løb igennem huset.

Hilsen Hanne Dahl

Fra : maz

Dato : 18-07-05 09:57

Hanne Dahl wrote:
> Jeg har også selv samme oplevelse med korthårs kattene .At de fælder
> mere men anderledes. Semi langhåret er det mest underuldet som man
> oplever og ikke disse små fine hår som korthårs kattene fælder.
Præcis.
Min erfaring med semilanghår er til gengæld, at de smider underuld hele året
og ikke kun om sommeren. Jeg har prøvet at rede de korthårede med en kam
faktisk, men det er umuligt. Hårene vælter af i plamager i det her vejr ;)
Så vi må vist bare leve med det til de er færdige med at fælde - nogle uger
endnu ;)

/M

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 17-07-05 13:20

> [...]
> .....og det er første gang , at hun virkelig fælder igennem ( på trods af
> hendes alder ) - det synes jeg egentlig er småunderlig....eller hva´?

Den ene af mine Maine Coon katte fælder også meget for tiden. Jeg skal
virkelig være efter hende med kammen. Ellers får hun hårduller. Hendes
pels plejer at være nem at holde, men i øjeblikket smider hun meget
underuld. Det har hun gjort i mere end 14 dage.

Den anden Maine Coon er ikke så gammel endnu og har derfor endnu ikke
helt udviklet sin pels. Så han fælder ikke meget.

Min korthårede huskat kan slet ikke følge med Maine Coonen i fældning.

Med venlig hilsen
Betina Rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar