Peber sovs
Fra : Bjarne K

Dato : 15-07-05 15:09

For nogen år siden fik jeg hos en tidligere kollega en peber sovs, som
har sat sig dybe spor. Foruden at smage fantastisk, var den så hed
(hot), at det kunne minde om effekten af chilli.

Nogen der har en god opskrift på en god peber sovs, der minder om
ovennævnte beskrivelse

Har selvfølgelig selv forsøgt at lave den ud fra diverse opskrifter
fundet på internettet, men det bliver aldrig helt det samme. Måske det
er de forkerte grønne peber korn i vand jeg køber eller noget helt andet
der mangler

Bjarne K.

Fra : mcloud

Dato : 15-07-05 18:47

Her er mit bidrag til en hed aften :

Stærk sauce--------peberkornene tilsættes i starten ,--------- peberkornene
tilsættes tilsidst , så bliver den mild.

30 gram hele grønne peberkorn,afdryppede
1 dl. cognac
3 dl. okse eller lammebouilon
1 dl. piskefløde

Peberkornene kommes i en tykbundet gryde.
De tørres ved meget lav varme,peberen skal kun tørres ikke ristes.
Knus kornene let med grydeskeen. Hæld cognac i og skru op for varmen,
kog til cognacen er næsten væk,tilsæt derefter bouilonnen og der koges
videre i ca 5 minutter,til væden er kogt ind med ca 1/4 .
Tilsæt fløden og lad saucen simre til cremet konsistens. Smag til med salt
og evt.ekstra peber.
Serveres til en god bøf eller lammekoteletter .

Velbekommen og god fornøjelse

mvh mcloud

Fra : Bjarne K.

Dato : 15-07-05 20:07

"mcloud" <kim@lechef.dk> skrev i en meddelelse

> Her er mit bidrag til en hed aften :
>
> 30 gram hele grønne peberkorn,afdryppede
> [...]

Jeg siger mange tak, og vil snarest prøve denne lækkertlydende opskrift.
Eneste "problem" er at jeg så bliver nødt til at købe en hel flaske cognac.
(Og nu ikke nogle gode forslag med at man også kan købe små flasker)

Med venlig hilsen

Bjarne Kunckel

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 15-07-05 20:09

"Bjarne K." <ej@neit.nej> skrev

> Eneste "problem" er at jeg så bliver nødt til at købe en hel flaske
cognac.

Ja, cognac må der til i et veludstyret køkken. Det har man ofte brug for i
forskellige retter. Du får den hurtigt brugt, hvis viljen er der

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Bjarne K.

Dato : 15-07-05 20:40

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse
> Ja, cognac må der til i et veludstyret køkken. Det har man ofte brug for i
> forskellige retter. Du får den hurtigt brugt, hvis viljen er der
>
> Mvh
> Kevin Edelvang

Ja, hvor der er en vilje er der en vej. Cognac er egentlig det eneste
alkohol jeg rigtigt godt kan lide ren. Men tror aldrig jeg har fået mig
taget sammen til at købe en flaske før, så nu er chancen der.

Oh, jeg glemmer, jeg kan også godt lide rom ala Havana Club, tror lige jeg
skal google lidt efter nogle opskrifter med en god viejo rom.

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : IMB

Dato : 16-07-05 15:08

"Bjarne K." <ej@neit.nej> wrote in

> [...]
> opskrift. Eneste "problem" er at jeg så bliver nødt til at købe en hel
> flaske cognac. (Og nu ikke nogle gode forslag med at man også kan købe

Der er altså ikke noget at gøre; du bliver nødt til at købe en hel flaske.
Spørgsmålet er om du ikke skal til Tyskland efter nogle hel-liters?

--
Inger Marie Brunsgaard
Please remove "nospam_" from my email adress if you reply to my message

Fra : Bjarne K.

Dato : 16-07-05 19:33

"IMB" <im@nospam_brunsgaard.dk> skrev i en meddelelse >>> 30 gram hele
> [...]
>
> --
> Inger Marie Brunsgaard
> Please remove "nospam_" from my email adress if you reply to my message

Nu går der jo en del til pebersovsen, så måske man skulle gå efter en model
ala:

http://www.cognac-xo.com/

Så kunne der måske også lige blive til et enkelt glas.

Med venlig hilsen

Bjarne K.