Hvad er det på kattens hals?
Fra : Vibeke

Dato : 14-07-05 19:37

Hejsa,

jeg er netop kommet hjem fra ferie, og min kattepasser har så opdaget noget
på min ene kats hals.

Jeg har postet billeder af det inde i dk.binaer.

Han går normalt med halsbånd med magnet, og det er lige i det området
"irritationen" sidder.

Når man kigger på det var der et lille sår på halsen, midt for, og det ser
ud til at han så har slikket sig så meget at pelsen er gået helt af i et
temmelig stort område foran på halsen. Han er også lidt rødlig visse områder
af det bare stykke (det kan vist også ses på billederne).

Han virker ellers slet ikke påvirket af det (er frisk og i godt humør) - og
han har heller ikke noget imod at man rører ved området (så det er ikke
ømt - han er ellers MEGET ømskindet). Jeg har dog taget ham i at slikke der,
hvilket gjorde området rødt.

Hvad kan det være? Jeg skal naturligvis forbi dyrlægen i morgen, men er der
nogen der har en idé?

Vibeke

Fra : Bettina Hansen

Dato : 14-07-05 20:08

Hej Vibeke

Vibeke wrote:
> [...]
> hvilket gjorde området rødt.
>
> Hvad kan det være? Jeg skal naturligvis forbi dyrlægen i morgen, men er der

Det er meget svært at danne sig et rigtigt indtryk af hvordan det ser ud
udfra billederne. Men jeg tror godt at det kunne være ringorm - dels
pga. den røde kant nederst og dels han ikke er øm som han ville være ved
et sår. Derudover er det lige årstiden for det nu hvor det er varmt og
fugtigt :-|

En anden mulighed er at han bare selv har slikket hårene af. Det gjorde
min hankat for vel snart 10 år siden fordi der var en vildkat i
nabolaget som generede ham - han havde ikke et eneste hårstrå på hele
maveskindet til sidst :( Han var til gengæld ikke rød - "kun" skaldet...

Men lad dyrelægen se på ham i morgen - han/hun kan se om han selv har
slikket hårene af eller om det er ringorm eller noget helt tredie...

Mvh Bettina

--
http://chin.dk
http://sponsorbarn.info

Fra : Elwarth

Fra : Vibeke

Dato : 16-07-05 19:39

> jeg er netop kommet hjem fra ferie, og min kattepasser har så opdaget
> noget på min ene kats hals.

Nåmen, nu er der sket lidt udvikling i sagen. I går var jeg jo ved dyrlægen.
Min sædvanlige var desværre på ferie, så jeg måtte finde en anden. Der lå en
lige i området som havde tid, så jeg tog derned.
Han sagde at den ikke havde feber, og at det så ud som om det bare var eksem
fordi han havde gået med halsbånd i varmen. Vi fik så en recept på noget
kløestillende. Jeg skal ærligt indrømme at jeg ikke havde særlig meget
tiltro til ham. Men min dyrlæge var tilbage på mandag, så jeg ville følge
hans råd og så ellers kontakte min egen når hun kom tilbage fra ferie.

I dag puttede jeg så noget af det kløestillende på og skal vi ikke bare sige
at det ikke virkede efter hensigten. Den slikkede sig straks der, men jeg
holdt ham fra det. Gav ham lidt vådfoder, for at få hans tanker væk fra det.
Så ca et kvarter efter kigger jeg lige efter, og ser så et cm langt åbent
sår med direkte indkig til en masse betændelse og "struben". Og så greb jeg
ellers knoglen og fik fat i dyrehospitalet, og kom afsted i temmelig oprørt
tilstand. Det så IKKE godt ud.

Derude målte de ham til at have høj feber. Det var et kattebid og han havde
en stor byld og det var et par cm dybt bid. Han skulle akut oppereres. Så nu
er han derude og jeg skal hente ham her i løbet af i aften.

Det skulle være forløbet godt, men hvordan fanden kan en dyrlæge igår sige
at det bare er eksem? Jeg fatter det ikke.

Vibeke

Fra : Allan

Dato : 16-07-05 20:08

"Vibeke" <vibeke1@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nåmen, nu er der sket lidt udvikling i sagen. I går var jeg jo ved
> dyrlægen. Min sædvanlige var desværre på ferie, så jeg måtte finde en
> anden. Der lå en lige i området som havde tid, så jeg tog derned.

Av Av godt at du prøvede nr 2 dyrlæge.
ja de der dyrlæger er jo kun menesker, Men de bør give den rette diagnose på
katten første gang.

Mvh Allan

Fra : Kim J.

Dato : 17-07-05 05:33

Hejsa Vibeke + jer andre

"Vibeke" <vibeke1@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[SNIP]
> [...]
>
> Det skulle være forløbet godt, men hvordan fanden kan en dyrlæge igår sige
> at det bare er eksem? Jeg fatter det ikke.

Sikken en klovn af en dyrlæge!

Jeg har selv en kat, som lige har haft en kæmpebyld sikkert efter et
slagsmål med en anden kat. Det er desværre ikke så unormalt, at udekatte får
det, tror jeg.

Den hankat jeg har er en som jeg har taget til mig. For nogle år siden
rendte den rundt i længere tid omkring ejendommen, og mine naboer var
begyndt at fodre den. Jeg havde fat i dem og havde sagt til dem, at hvis de
begyndte på det, så var de forpligtet til at fortsætte med det. Kort efter
kommer jeg forbi og ser en nabokone stå og fodre den med spegepølse. Det
synes jeg ikke var acceptabel, så jeg købte en sæk kattemad, og siden har
katten holdt til ved mig.

Den var virkelig sølle og udsultet i starten, men i dag er det blevet en
rimelig stor og flot kat. Øhhh... hvis vi da ikke lige kigger på den om
foråret, hvor den har det med at få ret mange skrammer.

Her for en måned siden opdagede jeg, at den var meget hævet fra
skulderbladet og op til øret. Jeg gik længe og holdt øje med den, men den så
ud til at være frisk nok, så jeg valgte at afvente og holde øje med
udviklingen. På et tidspunkt fik den et lille sår på bylden. [Sarte
mennesker bør stoppe med at læse her!].

Jeg besluttede mig for, at nu skulle der gøres noget, så jeg tog en steril
skalpel og prøvede forsigtig at prikke i bylden. Det så ikke ud til at
genere katten, og den sad stille (uden at jeg holdt den fast!). Så jeg
lavede forsigtig et lille snit på en ½ cm. Føj for den lede! Der kom bare
masser af blod og væske ud. Jeg vil anslå, at der ca. kom 2 - 3 deciliter
ud. Meget af det var frisk blod, og nej, det var ikke frisk fordi, at jeg
evt. havde ramt en blodåre! Det var simpelthen inden i det hulrum under
huden. Jeg havde taget tre stykker køkkenrulle med, men det var langt fra
nok til at suge det op. Mens jeg hentede en frisk rulle lagde katten sig
pænt på køkkengulvet, og jeg fik lov til uden problemer at klemme materie ud
af bylden. Da jeg havde fået det hele ud rensede jeg det godt med
klorhexadin.

Det at der er kommet hul på sådan en byld er ikke ensbetydende med, at den
bare forsvinder. Havde den været ved dyrlæge, så havde dyrlægen lagt en dræn
ind. Det kunne jeg selvfølgelig ikke gøre, så det har været nødvendigt at
holde et lille hul åben og være meget grundig med rensningen. Nu er det ved
at være et stykke tid siden, og katten har det rigtig godt, og bylden er
hastig ved at forsvinde. Selvfølgelig har den stadig et lille mærke, hvor
materien er kommet ud, og hvor det har været nødvendigt at holde såret åben.

Det er bestemt ikke en procedure, som jeg vil anbefale andre at forsøge!
Havde jeg som studerende haft råd til at lade dyrlægen gøre det, og havde
katten været tryg ved at komme til dyrlægen, så havde han fået lov til det.
Den har haft en længere periode med besøg ved dyrlægen pga. øremider, og
det var virkelig lidt af et trauma for katten. Så derfor, og grundet at
katten fandt sig i den lille operation, og det ikke så ud til at gøre ondt
på den, valgte jeg selv at udføre det lille snit.

Da jeg tog den til mig var den mere eller mindre blevet vild. Andre
mennesker kan ikke komme i nærheden af den, men af en eller anden grund kan
jeg gøre alt ved den. Den har været i bad flere gange, bla. efter at være
faldet i noget meget klistrer og ildelugtende noget, sikkert en mødding? Det
gav mig ingen skrammer. I starten kunne den godt finde på at bide, men det
er den kureret for i dag. Når den bed tog vi lige en lille pædagogisk snak
om det. I praksis skete det på den måde, at jeg med det samme greb fat i
den, og lagde den ned mens jeg pædagogisk fortalte den, at det ville jeg
ikke finde mig i. Måske andre kan bruge den løsning

> Vibeke

Held og lykke med din kat Vibeke, lad os lige høre, hvad dyrlægen egentlig
gør ved det. Da den har feber får den sikkert penicillin. Det er min sluppet
for, da den ikke ser ud til at have feber.

Hygge her fra
Kim J.