Thailand i sommerferien
Fra : Peter Loumann

Dato : 11-07-05 16:49

Er det en god idé at rejse til Thailand i sommerferien?

Nej, ikke hvis man har mulighed for at rejse om vinteren.

Det der generer, er ikke så meget regnen, selv om den kan være trælst
vedvarende sydpå. Det er mere den konstant høje luftfugtighed der gør
de høje temperaturer meget tunge. Det gælder især Bangkok og det
centrale Thailand.

Jeg er lige kommet hjem fra en måned i det centrale Thailand, inkl.
strande på begge sider af golfen. Inde i landet og på østvendt kyst
(Hua Hin) oplevede jeg aldrig heldagsregn, kun byger på op til et par
timer, og også en del solskin og dage helt uden regn. Til gengæld
føltes varmen meget tung.

På vestvendt kyst (Koh Chang) havde 3 ud af 8 dage regn hele dagen,
den ene dag lettil middel, 3 nætter og to dage i træk tung. 2 dage var
uden regn, 3 dage havde nogle få byger. 1 dag havde solskin, ellers
var mest overskyet med lejlighedsvise solstrejf. Vinden føltes
behagelig, brændingen gjorde egentlig svømning svær eller umulig, men
hindrede ikke badning, gjorde den snarere sjovere. Temperaturen føltes
behagelig.

En del etablissementer er lukkede. Myggene er lidt mere plagsomme.

Der er også fordele: Når det regner og noget efter, køler luften ned.
Der er ikke mange andre turister. Priser på overnatning er meget
lavere end i højsæsonen - eller kan forhandles. Det er spøjst at se
solen stå i nord og gå den forkerte vej.

Disse erfaringer omfatter ikke Nord- og Nordøstthailand.

http://pedalo.dk/cambodia/

Fra : Pentium

Dato : 11-07-05 18:36

Det er spøjst at se
> solen stå i nord og gå den forkerte vej.

Den må du lige forklare igen ?

Fra : Peter Loumann

Dato : 11-07-05 19:01

Pentium skrev:

>Det er spøjst at se

>Den må du lige forklare igen ?

Det er ikke meget (kl.-12-skyggen er stort set en plet mellem benene),
men nok til at man kan se det, og nok til at man bliver opmærksom på
det hvis man er vant til at orientere sig efter sol og verdenshjørner.

Ved Skt. Hans står solen lodret over den nordlige vendekreds, 23 gr.
27 min. N. Bangkok er ca. 13½ gr. N, Koh Chang 12 gr.

FUT:
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 12-07-05 00:06

Peter Loumann wrote:
> [...]
Hvad mener du med at den går den forkerte vej?

> Det er ikke meget (kl.-12-skyggen er stort set en plet mellem benene),
Det giver ingen mening
> men nok til at man kan se det, og nok til at man bliver opmærksom på
> det hvis man er vant til at orientere sig efter sol og verdenshjørner.
Hvordan det?

> Ved Skt. Hans står solen lodret over den nordlige vendekreds, 23 gr.
> 27 min. N. Bangkok er ca. 13½ gr. N, Koh Chang 12 gr.
Hvilket skulle betyde at solen går den forkerte vej?
Kom igen

> FUT:
Det har ikke noget med videnskab at gøre, det er vildledning.

--
Venlig Hilsen Kevin Vilhelmsen

Fra : Peter Loumann

Dato : 12-07-05 11:40

Kevin Vilhelmsen skrev:

>Det giver ingen mening

Nå nå.

>Hvilket skulle betyde at solen går den forkerte vej?
>Kom igen

Det gør jeg så:

Nord for solens zenith, groft sagt på den nordlige halvkugle, bevæger
solen sig fra venstre mod højre. Syd for solens zenith, groft sagt på
den sydlige halvkugle, bevæger den sig fra højre mod venstre. Eller
rettere: Sådan ser vi det, med front mod solen. Dette gælder fuldt ud
ved de to jævndøgn. Resten af året er det mere speget mellem de to
vendekredse. Ved sommersolhverv er grænsen flyttet til den nordlige
vendekreds, som jeg har givet et eksempel på, ved vintersolhverv til
den sydlige vendekreds.

>Det har ikke noget med videnskab at gøre, det er vildledning.

Nå nå. Selv om du tror det, havde det været fint at følge fut'en. Din
citatteknik er også elendig.

x-fut:

--
hilsen pl
Hundene gør. Karavanen drager videre.

Fra : Michael Christoffers~

Dato : 12-07-05 10:45

"Peter Loumann" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse
> Er det en god idé at rejse til Thailand i sommerferien?
>
> Nej, ikke hvis man har mulighed for at rejse om vinteren.

Hej Peter,

Velkommen hjem.
Jeg er helt enig med dig måske ud fra en lidt anden betragtning.
Jeg vil ikke bytte de lange lyse nætter herhjemme for thailand på denne
årstid og da slet ikke iår med den indtil nu fantastiske sommer.
Når sommeren herhjemme endelig har indfundet sig så er der ikke 10 vilde
heste der kan trække mig sydpå, hellere nordpå.

mvh
Michael Christoffersen

Fra : Peter Loumann

Dato : 12-07-05 11:21

Michael Christoffersen skrev:

>Hej Peter,

Hej Michael

>Velkommen hjem.

Tak! For første gang har jeg haft hjemve.

>Jeg er helt enig med dig måske ud fra en lidt anden betragtning.
>Jeg vil ikke bytte de lange lyse nætter herhjemme for thailand [...]

Enig. Bortset fra at jeg ville kalde dem korte lyse. Jeg holdt mig
bare til den thailandske side af sagen.

Men der er nogle stakler der ikke kan rive 2-4 uger af kalenderen om
vinteren, eller af f.eks. familiære grunde kan være nødt til at rejse
om sommeren.

Náam Tòk Erawan er smukt, men opstigningen er en hed prøvelse, og der
var overraskende lidt vand 16. juni. Der er nok kommet mere siden.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Steen Johansen

Dato : 12-07-05 19:24

"Michael Christoffersen" <Pescator@NOTpc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Når sommeren herhjemme endelig har indfundet sig så er der ikke 10 vilde
> heste der kan trække mig sydpå, hellere nordpå.

Thailand er et sted man tager hen om vinteren og det er bare så godt
Men at tage til Thailand fra April til September er ingen god ide
April og Maj for varmt og Juni til September for megen regn
Mvh Steen

Fra : Samsara67

Dato : 17-07-05 17:50

"Steen Johansen" <steenbelle@galnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Men at tage til Thailand fra April til September er ingen god ide
> April og Maj for varmt og Juni til September for megen regn

Hm ..er netop kommet hjem fra ferie i Bangkok (3 dage) og
Koh Samui (16 dage).

I Bangkok oplevede vi ingen regn og på Koh Samui regnede det
2 gange om aftenen/natten og vi havde 2 dage, hvor det regnede
i ca. 1 time.

Det var da ikke så slemt.

Venligst
Samsara67

Fra : hyggesen

Dato : 20-07-05 12:15

"Samsara67" <Snyde@adresse.se> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Venligst
> Samsara67
>thailand er altid dejligt uanset tidspunkt af året
og tag den smule regn med som evt.kommer
ha en god ferie

Fra : Steen Johansen

Dato : 20-07-05 15:18

"hyggesen" <manse@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Samsara67" <Snyde@adresse.se> skrev i en meddelelse

Hvordan havde været hvis det havde styrtet ned alle dage?
MvH Steen

Fra : Samsara67

Dato : 20-07-05 20:49

> Hvordan havde været hvis det havde styrtet ned alle dage?
> MvH Steen
Jeg forstår ikke helt, hvor du vil hen med det spørgsmål.

Hvis det virkelig havde regnet alle dage (hele dagen), havde
det da været noget rigtigt møg - selvfølgelig.

Men 1 times regn om dagen, havde da været til at holde ud.
Det ville ikke have ødelagt min ferie.

Venligst
Samsara67

Fra : Steen Johansen

Dato : 21-07-05 00:34

> Venligst
> Samsara67
Hvis det virkelig havde regnet alle dage (hele dagen), havde
> det da været noget rigtigt møg - selvfølgelig.

Det var det jeg var inde på!
MvH Steen

Fra : Eva

Dato : 18-07-05 17:40

Nu læste jeg lige, at du havde været på Koh Chang og Hua Hin - og det er
netop de stedet, jeg er ved at booke rejse til. Altså en uge hvert sted med
kæresten. Er det anbefalelsesværdigt? Jeg har før været rundt i Thailand
(Bangkok, Phuket, Phi Phi, Krabi, Koh Samui/Phang Nang/Thao), men vil gerne
prøve noget andet... Det er primært bade/afslapnings ferie med lidt
snorkling o.l. vi søger. Det jeg frygter, er at Hua Hin er for turistet -
hvad siger du?? Vi skal afsted til januar.

Venlig hilsen og på forhånd tak
Eva

Fra : Peter Loumann

Dato : 18-07-05 17:59

Eva skrev:

>Nu læste jeg lige, at du havde været på Koh Chang og Hua Hin

Ja, Ko Chang for fjerde gang, Hua Hin for første gang.

> [...]
>ferie med lidt snorkling o.l. vi søger. Det jeg frygter, er at Hua Hin er
>for turistet - hvad siger du?? Vi skal afsted til januar.

Det er afsindig sdvært at svare på for andre. Begge steder er
turistede, HH har været det i mange år, KC har været det i få år og er
under voldsom udbygning. Det fremgår vist ovenfor hvad jeg
foretrækker, men for fremtiden overvejer jeg øerne syd for Ko Chang,
især Ko Kud.

Hua Hin er en by. Der er masser af shopping og restauranter og barer
og højhuse. Ved første øjekast kan bymidten og strandfronten minde om
Costa del Sol. Der er infrastruktur, inkl. tuk-tuk med chaffører der
siger 100 bath når de ser en falang, også selv om turen er få hundrede
meter. Stranden er o.k., men ikke spændende efter thailandsk målestok.
Vandet forekommer ikke helt klart. Mig bekendt er der langt til gode
smnorkelsteder.

Ko Chang er bøland med en turistbræmme langs vestkysten. De få
butikker har alle de samme t-shirts. Nattelivet er næsten ikke
eksisterende, luderne er få. Der er kun song-tao'er, der kører rundt
som lokalbusser. Der er masser af byggerod. Strandene på vestkysten er
rigtig gode, gennemgående bedre, jo længere sydpå i kører. Ved de
mindre øer mod syd, der let nås fra f.eks. Ban Bang Bao, er der god
snorkling. Langs østkysten er der uspoleret bonde- og fiskerland.
Bjergene med tæt regnskov er meget smukke.

KC er et venligere sted en HH.

Det var min subjektive anmeldelse. Jeg har nogle fotos fra Ko Chang på
adressen i min signatur.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Steen Johansen

Dato : 19-07-05 09:18

"Eva" <evamolkjaerNOSPAM@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lidt snorkling o.l. vi søger. Det jeg frygter, er at Hua Hin er for
> turistet - hvad siger du?? Vi skal afsted til januar.

I januar er der mange folk overalt,
HuaHin og de andre store steder minder meget om hinanden (Phuket, Krabi,
Koh Samui)
Same Same But Difrent
Mvh Steen

Fra : Alice Laursen

Dato : 21-07-05 14:50

Vi var i 2001 I phuket i august måned. Måske vi var heldige, men
vi havde kun EN dag med regn i de 14 dage vi var der. Og det var
ikke varmere dere en andre steder vi har været i sommerperioden.

Fra : Peter Loumann

Dato : 21-07-05 17:02

slet 8G6PB skrev:

>Vi var i 2001 I phuket i august måned. Måske vi var heldige, men
>vi havde kun EN dag med regn i de 14 dage vi var der.

Det tror jeg I var. Jeg har ikke selv været lige der på det tidspunkt,
men for et par år siden snakkede jeg med nogen der var der i aug-sept.
14 dage, hvoraf 14 dages heldagsregn. De var nok til gengæld uheldige.

Som sagt havde jeg heldagsregn 3 ud af 8-9 dage på Ko Chang.
Umiddelbart ville jeg forvente mere regn på Phuket ...

>Og det var ikke varmere dere en andre steder vi har været i sommerperioden.

Det er ikke så meget selve temperaturen der kan være ubehagelig, men
mere kombinationen med høj luftfugtighed. Men problemet er klart
mindre ved kysten, specielt ved vestvendt kyst.

http://huse-i-naestved.dk