Landsdelsundersøgelse
Fra : Wagner

Dato : 08-07-05 07:53

Jeg kunne godt tænke mig hvad I kalder de her små sataner, som kan forpeste
en bukkejagt?
Mitter (Ceratopogonidae) er små stikmyg, som visse steder kan optræde i
uhyre stort antal. Som hos alle andre blodsugende myg er det kun hunnerne,
der suger blod. I Danmark er der registreret over 40 forskellige arter af
mitter.

Mitterne er så små (1-2 mm), at de kan være svære at få øje på. Vingerne er
i hvile anbragt fladt over ryggen og er hos nogle arter forsynet med smukke
plettegninger.

Her i Midtjylland kalder vi dem for mitter eller knotter.
vh
Wagner

Fra : RTN

Dato : 08-07-05 20:13

Hejsa.

Her hvor jeg kommer fra kalder vi dem for : panhoveder - udtalt panhuar..

Fra : Per, Odense

Dato : 09-07-05 09:59

I meddelelse: 42cecf92$0$78281$157c6196@dreader1.cybercity.dk
skrev RTN bl.a. (kan være lidt forkortet) :
> Hejsa.
>
> Her hvor jeg kommer fra kalder vi dem for : panhoveder - udtalt
> panhuar..

He he, jeg har hørt dem omtalt som gnavpander og knot - udtalt med tryk på o
eller t alt efter hvor folk kommer fra. Kan ikke lige huske hvordan det
hænger sammen.

--
MVH Per, Odense
Majflue:

Fra : Røver_ib

Dato : 09-07-05 18:18

Svenskerne kalder dem knot.!
jr

Fra : ERIK PRESTMO

Dato : 10-07-05 23:56

og oppe i fjellene heter de knott (knåtT)!

--

ErikP

Orkla Pistolklubb forum:
HTTP://orklapk.proboards43.com/