Cuba for to
Fra : Torben Heikel Vinthe~

Dato : 06-07-05 21:48

Hej

Min kone og jeg skal til Cuba i tre uger i juli/august, og vi glæder os
meget. Vi kan INTET spansk, men det bekymrer os nu ikke. Det eneste vi
har planlagt er at vi har to overnatninger i Havanna og returbillet.

Jeg kunne derfor godt bruge et par ideer og gode råd til hvordan man
bruger de tre uger på en god måde. Skal vi tage mod Pinar del Rio eller
mod Guantánamo eller kan man nå begge dele? Vi er ikke så meget til at
ligge på stranden en hel dag, og vi vil også gerne holde os langt væk
fra de værste turiststeder (som f.eks. Varadero).

Vi overvejer at tage telt med, men er det en god idé? Er det bedre at
benytte Casa particulares? Og hvad med trabsport: er det
anbefalelsesværdigt at leje bil eller er den offentlige trafik
tilstrækkelig?

Jeg håber at høre fra jer

Venlig hilsen
Torben Heikel Vinther

Fra : Søren Fisker

Dato : 07-07-05 08:54

> [...]
> benytte Casa particulares? Og hvad med trabsport: er det
> anbefalelsesværdigt at leje bil eller er den offentlige trafik

Bare det var mig!
Var der for et par år siden.
Vedr. transport kan jeg kun anbefale at leje en bil, selvom det (stadig?) er
lidt pebret.
På 3 uger kan I nå meget, både - Pinar og også det østlige Cuba.
Vejene er udmærkede, og motorvejen er ikke overtrafikkeret!!!!
Vi klarede os med engelsk, selvom det er rigtig godt at kunne nogle
gloser på spansk. Vi var mange dejlige steder, men undgik Varadeo (så
ka man lige så godt tage til Bibione eller et eller andet åndsvagt sted).
Hvis I er interesseret, kan jeg godt give jer nogle tip.

Iøvrigt skulle I besøge Joachim på www.joachim.dk, han gav os nogle
gode råd før vi tog afsted. Og han ved mere end jeg om den dejlige ø,
også om off. transportmidler.

Hilsen
Søren

Fra : Torben Heikel Vinthe~

Dato : 09-07-05 21:20

> [...]
> ka man lige så godt tage til Bibione eller et eller andet åndsvagt sted).
> Hvis I er interesseret, kan jeg godt give jer nogle tip.
Jeg vil meget gerne have et par tip mht. til gode steder at besøge. Især
hvis du f.eks. har ideer til gode vandreture og gode Casa
particulares-steder.

> Iøvrigt skulle I besøge Joachim på www.joachim.dk, han gav os nogle
> gode råd før vi tog afsted. Og han ved mere end jeg om den dejlige ø,
> også om off. transportmidler.
Jeg har været inde og kigge på Joachims hjemmeside, og den er jo ganske
fin. Tak for tippet.

Hvordan er det i øvrigt mht. valuta? Jeg synes jeg har hørt forskellige
udmeldinger om at medbringe enten amerikanske dollars eller EURO. Hvad
bør man gøre? Vi medbringer et Visa-dankort.

Sidst men ikke mindst: Hvordan lærer man hurtigst og bedst lidt spansk
til rejsebehov?

Mvh
Torben

Fra : Morten S Hansen

Dato : 15-07-05 14:13

"Torben Heikel Vinther" <torben@sopper.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> man gøre? Vi medbringer et Visa-dankort.
>
> Sidst men ikke mindst: Hvordan lærer man hurtigst og bedst lidt spansk til

Var en måned på Cuba i marts i år - det har helt fantastisk!
Vi kunne intet spansk før vi kom derned (havde ellers tilmeldt os et
aftenskolekursus, men da det lå om søndagen, måtte vi aflyse de fleste
timer). Vi klarede os dog fint på engelsk, og i slutningen af turen havde
vi lært spansk nok til nogle små samtaler med den der ikke kunne engelsk.

Vi brugte udelukkende Casa Particulares - det fungerede rigtig godt. Vi
fandt det første sted i Lonely Planet (genial bog!) og derefter kendte dem
vi boede hos altid nogen i den næste by vi kom til!
Ang. transport er billeje sikkert en fed oplevelse - men Cuba er meget dyr
på det område og det frarådes desuden at køre på Autopistaerne om natten
(pga. huller i vejene, biler uden lys m.v.). Vi brugte turistbusserne
Viazul, som har Aircondition, og (amerikanske!) film undervejs. Busselskabet
Astro er lidt billigere - men det drejer sig somregel kum om et par dollars
og de taler ikke engelsk. Vi ville gerne ha taget nogen af de lokales
transportmidler, men da det er forbudt for turister - kræver det at man
taler overbevisende spansk.

Vi nåede hele øen rundt på en måned - startede i Havana, videre til Pinar
del Rio, Vinales, Trinidad, Santa Clara, Santiago de Cuba, Guantanamo og
tilsidst fantastiske Baracoa!

Vi havde de bedste oplevelser i Vinales og Baracoa - som begge har utrolig
smuk natur. Baracoa var desuden ikke særlig turistet og lå tæt på
fantastiske strande. Trinidad var også en smuk by - men varmen gjorde at vi
ikke orkede at være der mere end to dage. Santiago de Cuba sagde os ikke
rigtigt noget. Vejret var ekstremt varmt og byen var mens af alt støvet og
støjende og uden rigtige attraktioner (udover musiklivet om aftenen).
Guantanamo er ikke turen værd med mindre man insisterer på at se Basen (og i
så fald er det bedst at tjekke inden man når til byen - vi ankom selv og fik
at vide at udsigstposten var lukket i 2 uger).

Spørgsmålet om valuta er en videnskab for sig selv! På Cuba er der to
valutaer Pesos Convertible og Moneda Nacional. Convertible har samme værdi
som en US$ men for at veksle mellem de to valutaer er der en afgift på 18%
(hvis ikke Castro igen har ændret den). Veksling mellem fx Euro og
Convertible er ikke behæftet med gebyrer. MN er ca. 1/24 værd af US$.
Dobbeltvalutaen fungerer sådan at de lokale bruger MN og turister, samt når
lokale skal købe importerede varer, skal bruge Convertible. Det er dog let
at skaffe MN (i Cadeca hvor man også kan hæve Convertible fra fx Visakort)
og de er gode at have til fx is, og andre småting.
For at gøre forvirringen total er symbolet for begge valutaer "$" og begge
omtales også som pesos. Hold øje med hvikle sedler de lokale køber for og
brug så de samme. Desuden kan priserne på drikke tit indikere om det er
convertible eller MN - koster en lokal cola fx 11$ er der tale om MN mens
hvis den koster 1$ er der tale om convertible.
De to valutaer kan ses her: http://www.acrosscuba.com/index.php?L=3&B=35
Det er altid ærgeligt at betale for meget - og hvis man køber en softice,
kærmmerhus med peanuts eller en pizza fra en lokal gadehandler for
1$convertible er der stor sandsynlighed for at man har betalt 24 gange mere
end de lokale gør!

Så tage Visakort og Euro med og veksel dernede til convertible og LIDT
moneda nacional (fx 100MN). Vi fik selv brugt over 500 MN men det var også
fordi vores forbrug af billige colaer, is og peanuts var ret stort!
Nogle Casa Perticulares vil med glæde tage imod Euro - de er gode at spare
op i, fordi deres lokale valuta er så usikker og dollaren er belagt med
afgifter.

Wow det var noget af et langt svar - håber du kan bruge det.
Cuba er generelt meget let at rejse i - vi var to drenge på 21 afsted på
vores første rejse uden for Europa - og det var alletiders!

Skriv gerne med yderligere spørgsmål.

mvh Morten

Fra : Søren (7400)

Dato : 09-08-05 19:30

TIl de der måske skal afsted senere til Cuba:
Er netop hjemkommet efter 2 uger på Cuba.

1) lad være med at rejs dertil i denne periode, med mindre du kan
udholde 35-40 graders varme.
2) Cubanerne har selv ferie fra midten af juli til midten af august,
så alting bliver dyere (samt mange canadiske turister)
3) Vi havde lejet bil (gør det hjemmefra, fx www.cpt.dk) - men skulle
jeg derover igen ville jeg køre med Viazul (busser kun for turister) -
da skiltningen er ikke eksisternede derovre. Vestpå fra Havana er ok,
men den anden vej - skulle de ofre nogle pesos på ;)
4) Casa Paticulars er guld - og man spiser som regel også godt der.
Har man mod på det så skift så ofte som muligt - nøjes med 2
overnatninger samme sted, selv om du skal være være dage i samme by.

GOD TUR

Fra : Torben Heikel Vinthe~

Dato : 25-08-05 21:55

Søren (7400) skrev:
> [...]
> Har man mod på det så skift så ofte som muligt - nøjes med 2
> overnatninger samme sted, selv om du skal være være dage i samme by.

Vi havde tre spændende uger på Cuba (interesserede kan se billeder på
http://www.sopper.dk/fotoalbum/thumbnails.php?album=6), og jeg vil da
også gerne komme med et par gode råd, nu hvor jeg selv har været der.

1) Viazul-busserne er ganske rigtig gode, men det kan også varmt
anbefales at leje bil. Vi havde ikke planlagt noget som helst hjemmefra,
men fandt en god pris og fik god service hos Cubanacan (Havanautos
skulle også være ok). Vi tog en masse blaffere op, og det fungerede
fint, især når de kunne hjælpe os på rette vej qua den dårlige skiltning.

2) Casa Particulares er jeg enig i er GULD. Vi fik så meget for pengene
og god og rigelig mad (kylling, svin og fisk). Vi betalte de fleste
steder 35 convertible pesos for overnatning + morgenmad + aftensmad for
to personer. Når vi rejste der fra, spurgte vi altid om de kendte nogen
Casa Particulares i den by vi skulle hen til. Perfekt. Skriv til mig,
hvis du vil have nogle gode adresser.

3) Vinãles er et fantastisk sted med utrolig flot natur. Det er et must
med mindre man kun er til at ligge og dase på turist-only strande. Der
er mange muligheder for forskellige dagsaktiviteter. Vi boede der
faktisk i næsten en uge.

4) Lær spansk! Vi kunne intet spansk, men vi klarede os fint alligevel.
Der er faktisk en del som kan en smule engelsk og man når langt med en
parlør og fingersprog. Men næste gang jeg skal til et spansktalende
land, vil jeg tage et spanskkursus inden.

Derudover vil jeg i stikordsform nævne mojitos, frugt, strand og ikke
mindst Che, som man ikke kan undgå at "støde på". Jeg kan varmt anbefale
at man besøger Cuba, men det er nok mere udholdeligt om foråret eller
efteråret.

Hilsen
Torben