Hjælp - fejl i oversættelse af kildetekst
Fra : Laurids.mj@gmail.com

Dato : 05-07-05 11:20

Hej...

Jeg vil gerne begynde at lære mig selv at programmere. Jeg har derfor
lånt nogle bøger om emnet på biblioteket (der findes faktisk mange
gode gode bøger - også til begyndere).

Jeg har dog nogle problemer med at få oversat og udført programmerne:

Jeg opretter et tekstdokument (jeg bruger bare notesblok under Windows)
og kalder det HejVerden.java
Koden ser således ud (det er et simpelt eksempel fra bogen):

puplic class HejVerden
{
puplic static void main (String[] arg)
{
System.out.println("Hej Verden!");
System.out.println("Hvornår smager en Tuborg bedst?");
System.out.println("Hvergang!");
}
}

Derefter åbner jeg kommandopromt og skriver:
"javac HejVerden.java" //uden citationstegn self.

Jeg får fejlmeddelsen:
"JAVAC blev ikke genkendt som kommando"

Jeg skriver istedet:
"C:\Programmer\Java\jdk1.5.0_04\bin\javac HejVerden.java"

Jeg får fejlmeddelelsen: "error: cannot read: HejVerden.java
1 error"

Hvorfor sker dette?? Jeg har brug for lidt hjælp her!

Mvh. Laurids.

Fra : Kristian Thy

Dato : 05-07-05 11:44

Quoth Laurids.mj@gmail.com:
> puplic class HejVerden
> puplic static void main (String[] arg)

"public", ikke "puplic".

> Derefter åbner jeg kommandopromt og skriver:
> "javac HejVerden.java" //uden citationstegn self.
>
> Jeg får fejlmeddelsen:
> "JAVAC blev ikke genkendt som kommando"

Højreklik på "Min Computer" -> "Egenskaber" -> fanebladet "Avanceret" ->
"Miljøvariable" (tror jeg nok det hedder; jeg har selv engelsk Windows)
-> find "Path" under "Systemvariable" -> "Ret" -> tilføj
";C:\Programmer\Java\jdk1.5.0_04\bin" i slutningen af feltet
"variabelværdi" (bemærk semikolonet først).

> Jeg skriver istedet:
> "C:\Programmer\Java\jdk1.5.0_04\bin\javac HejVerden.java"
>
> Jeg får fejlmeddelelsen: "error: cannot read: HejVerden.java
> 1 error"

Det skyldes at HejVerden.java ikke ligger i den mappe du står i i
kommandoprompten (formentlig "C:\Dokumenter og ...\DitBrugernavn>").
Skift først til mappen med "cd <mappenavn>".

--
\\kristian

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 05-07-05 14:59

Laurids.mj@gmail.com writes:

> Men hvis i tror problemerne stopper ikke... Så tro om igen!
> Da jeg ville prøve at udføre programmet med kommandoen "java
> HejVerden" får jeg fejlmeddelelsen "Exception in thread "main"
> java.lang.NoClassDefFoundError: HejVerden"

Du skal lige have classpath sat op så den kan finde HejVerden.class:

java -cp . HejVerden

/L

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 05-07-05 11:57

Laurids.mj@gmail.com writes:

> Jeg vil gerne begynde at lære mig selv at programmere.
> Jeg har dog nogle problemer med at få oversat og udført programmerne:
> puplic class HejVerden

"public" er med "b".

> [...]
> {
> System.out.println("Hej Verden!");
> System.out.println("Hvornår smager en Tuborg bedst?");

Jeg kan se at du bruger "å". Hvilket tegnsæt er filen gemt som?
Notepad kan gemme som forskellige tegnsæt, og javac forventer at den
er gemt som platformens "default encoding". På Windows i Danmark er
det vist Cp1252 (selvom en fil gemt som ISO-8859-1 ofte er
kompatibel).

> Derefter åbner jeg kommandopromt og skriver:
> "javac HejVerden.java" //uden citationstegn self.
>
> Jeg får fejlmeddelsen:
> "JAVAC blev ikke genkendt som kommando"

Ok, så din sti er ikke sat rigtigt op, så du kan ikke kalde "javac"
direkte.

> Jeg skriver istedet:
> "C:\Programmer\Java\jdk1.5.0_04\bin\javac HejVerden.java"

Godt valg :)

> Jeg får fejlmeddelelsen: "error: cannot read: HejVerden.java
> 1 error"

> Hvorfor sker dette?? Jeg har brug for lidt hjælp her!

Godt spørgsmål.
Ligger HejVerden.java i det directory du står i når du kalder javac?

Jeg har ikke nogen problemer hvis jeg kopierer dit program over i
notepad og saver det som HejVerden.java (og retter "puplic" til
"public").

/L

Fra : Laurids.mj@gmail.com

Dato : 05-07-05 12:11

Tak for svaret kristian. Jeg har rettet stavefejlen og skrevet path'en,
men da jeg skulle til at skifte mappe med "cd" opstod der et andet
problem:

Når jeg f.eks. skriver: "cd C:\Documents and Settings\"
får jeg fejlmeddelelsen: "Der er for mange parametre - and"

(Jeg kan godt skifte til C:\)

Hvad så nu?

Fra : Thomas Bendsen

Dato : 05-07-05 12:36

Laurids.mj@gmail.com wrote:
> [...]
>
> Når jeg f.eks. skriver: "cd C:\Documents and Settings\"
> får jeg fejlmeddelelsen: "Der er for mange parametre - and"

Hej Laurids

Prøv med semikolon, eller noget i den stil, omkring stien, eller smid
din kode et sted hvor der ikke optræder mellemrum i stien.

MVH Thomas Bendsen

Fra : Laurids.mj@gmail.com

Dato : 05-07-05 13:45

Hmm... Underligt!

Jeg fulgte rådet om at ligge koden i en sti uden mellemrum, og
oprettede derfor en ny mappe med stien: "C:\Javaprogrammering\"

Men når jeg så skriver "cd C:\Javaprogrammering\"
så står der kraftedeme "ugyldig mappe" !!!

Why why why?

Fra : Laurids.mj@gmail.com

Dato : 05-07-05 14:09

Nu tror jeg, at jeg ved hvorfor. Da jeg lige har oprettet mappen
"Javaprogrammering" er den måske ikke registreret endnu (eller noget i
den stil).
I stedet har jeg nu fundet en mappe som var på c-drevet i forvejen:
"C:\dlf\"
Kommandoen "cd C:\dlf\" virker nu

Jeg lagde HejVerden.java in i C:\dlf\

I kommandopromt stod der: "C:\DLF\>"
Jeg skrev følgende: "C:\Programmer\Java\jdk1.5.0_04\bin\javac
HejVerden.java"
Nu er der endelig dukket den fil op som jeg forventet:
"C:\dlf\HejVerden.class"

Hvorfor nu det?

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 05-07-05 15:22

Laurids.mj@gmail.com writes:

> [...]
> HejVerden" får jeg fejlmeddelelsen "Exception in thread "main"
> java.lang.NoClassDefFoundError: HejVerden"

Du skal da også have alle de typiske førstegangsfejl på en gang.

Måske kan du have glæde af at kigge på "Den første kop Java" i
Javatutoriallen: http://java.sun.com/docs/books/tutorial/getStarted/cupojava/index.html

Det er altid et godt sted at starte når man har et Javaproblem.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn/

Fra : Laurids.mj@gmail.com

Dato : 05-07-05 17:51

Tusind mange tak allesammen!

Endelig har jeg fået mit første java-program til at fungere :D
Nu har jeg kørt et par programmer, som virkede efter blot et par
ændringer i kildeteksten, som jeg godt selv kunne regne ud, så nu er
det op ad bakke igen!
Det var fedt, at i gad hjælpe...

Mvh. Laurids

Fra : Laurids.mj@gmail.com

Dato : 06-07-05 11:23

I går aftes sad jeg og rodede med nogle opgaver fra den java-bog jeg
læser. Jeg tror, at jeg sad og eksperimenterede i flere timer, men til
sidst fik jeg løst alle opgaverne (det er jeg ret stolt af, da jeg
aldrig før har prøvet at programmere før). Jeg sætter lige de to
opgaver jeg brugte mest tid på ind:

1. Skriver alle de små tabeller ud i rækkefølge:

//Et program der udskriver alle de smaa tabeller.

public class Opgave255_3
{
   public static void main (String[] arg)
   {
      System.out.println("Her kommer alle de smaa tabeller i
raekkefoelge:");
      System.out.println("");
      for (int n=1; n<=10; n++)
      {
         System.out.println(n+"-tabellen:");
         for (int x=1; x<=10; x++)
         {
            System.out.println(n+"*"+x+" = "+n*x);
         }
         System.out.println("");
      }
   }
}

2. Spillet "gæt et tal":

//Et program der husker et tal fra 1 til 20, som brugeren skal gaette.

public class Opgave255_5
{
   public static void main (String[] arg)
   {
      int tal1;
      tal1= (int) (Math.random()*20+1);

      java.util.Scanner tastatur = new java.util.Scanner(System.in);

      int antalForsoeg = 1;
      System.out.println("Gaet et tal mellem 1 og 20 og tryk enter:");
      int tal2 = tastatur.nextInt();
      if (tal2 < tal1)
         System.out.println("Tallet er stoerre.");
      if (tal2 > tal1)
         System.out.println("Tallet er mindre.");
      while (tal2 != tal1)
      {
[...]
         antalForsoeg++;
      }
      System.out.println("Det er det rigtige tal! Du brugte
"+antalForsoeg+" forsoeg.");
   }
}