Hyldeblomstdrik - Citroner kontra citronsa~
Fra : Ole Hansen

Dato : 04-07-05 21:46

Hej Alle !

Jeg har netop lavet mit livs første hyldedrik. I min opskrift stod
der, at jeg skulle bruge citroner, så det gjorde jeg.

Men kan man ikke bare bruge citronsaft på flaske i stedet ? Er der
nogen som har erfaringer med dette. Det virker jo umiddelbart meget
nemmere.

Med venlig hilsen

Ole

Fra : Inger Pedersen

Dato : 05-07-05 00:23

"Ole Hansen" <ohahaahr@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Men kan man ikke bare bruge citronsaft på flaske i stedet ? Er der
> nogen som har erfaringer med dette. Det virker jo umiddelbart meget
> nemmere.

Det kan du sagtens. Jeg plejer at bruge hovedparten "plasticcitron" og så en
enkelt rigtig af slagsen.
Og hvis du vil lade være med at sige det til nogen, kan det også fint lade
sig gøre at bruge ganske almindelig sukker i stedet for farin (i min mund er
det nærmest en fordel).

Hilsen Inger

Fra : Bo Warming

Dato : 05-07-05 06:12

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> wrote in message

> Det kan du sagtens. Jeg plejer at bruge hovedparten "plasticcitron" og så
> en enkelt rigtig af slagsen.

Engang var der i opskrift med færdigblandet kagemel nævnt brug af æg - for
så ville husmødre føle at de levede op til nostalgiske ritualer og ikke
skyldte al ære til fabrikanten. En symbolsk citron er i samme stil

> Og hvis du vil lade være med at sige det til nogen, kan det også fint lade
> sig gøre at bruge ganske almindelig sukker i stedet for farin (i min mund
> er det nærmest en fordel).

Og med bind for øjnene gør det i alles mund INGEN FORSKEL - men farin er
dyrt - hvorfor være som hof&borgerskab i Kejserens Ny Klær?

Fra : Bo Warming

Dato : 05-07-05 06:07

"Ole Hansen" <ohahaahr@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Men kan man ikke bare bruge citronsaft på flaske i stedet ? Er der
> nogen som har erfaringer med dette. Det virker jo umiddelbart meget

Sammenlignet med de købte læskedrikke er hyldeblomst noget sprøjt til
børnerige fattigrøve under hedebølge hvor der "drikkes Majdrik i spandevis"
som Shubidua synger.

Brug af citroner fordyrer projektet og jeg tror at citronsyren er det eneste
der smages fra citroner eller citronsaft, så ingen af de to ville jeg bruge.

Faktisk er sukker og citronsyre nok til god læskedrik, og i Mata kunne man
engang få en billig lille flaske med citronolie, altså extrakt fra skallen,
og en dråbe af det bringer citronsyresukkervand op nær den ægte vares
kvalitet.

Lime gør brug af ægte citrusfrugt anderledens interessant - men Rose Lime
til Gimlet-cocktail(m gin) betyder at man ikke behøver have andet i huset -
og det kan holde sig, hvorimod min mors hyldedrik gærede og blev mørk i
september

Iøvrigt koster citronsyre nu og da kun 25 kr for 1/4 kg i Netto - og det er
også godt i karryretter og megen anden varmret madlavning og bagværk.

Fanta havde drik med hyldeblomst - nostalgi ku ikke holde den på markedet
mange måneder.

Fra : Nette

Dato : 05-07-05 09:55

"Ole Hansen" skrev

> Men kan man ikke bare bruge citronsaft på flaske i stedet ? Er der
> nogen som har erfaringer med dette. Det virker jo umiddelbart meget
> nemmere.

Hmm, så meget arbejde synes jeg nu heller ikke der er ved at skive et par
citroner og putte dem i gryden?
Jeg ville vælge de friske, hvor også skalden afgiver smag.

Nette

Fra : Max

Dato : 05-07-05 10:00

Hej Ole

> Men kan man ikke bare bruge citronsaft på flaske i stedet ? Er der
> nogen som har erfaringer med dette. Det virker jo umiddelbart meget
> nemmere.

Hvad indeholder den saft af kemikalier ud over citronsaften ?

Mvh Max

Fra : Bo Warming

Dato : 05-07-05 16:53

"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> Hej Ole

> Hvad indeholder den saft af kemikalier ud over citronsaften ?

Konserveringsmidler

Fra : Ole Hansen

Dato : 06-07-05 20:43

"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote...

> Hvad indeholder den saft af kemikalier ud over citronsaften ?

Forhåbentlig ikke nogen...

Det skulle da lige være, hvis plastflasken har afgivet nogle blødgørende thalater...

Hilsen
Ole

Fra : Bo Warming

Dato : 08-07-05 19:13

> "Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote...

> Forhåbentlig ikke nogen...
>
> Det skulle da lige være, hvis plastflasken har afgivet nogle blødgørende
> thalater...

Stort set kun legetøj bruger dette blødgøringsmiddel

Mad i plast er næsten altid I POLYETHYLEN, og det kan gøres blødt uden brug
af blødgører

"Phtalat" er vist korrekt stavemåde

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-07-05 10:22

> [...]

> Men kan man ikke bare bruge citronsaft på flaske i stedet ? Er der
> nogen som har erfaringer med dette. Det virker jo umiddelbart meget

Hvorfor køber du så ikke din hyldedrik fiks og færdig nede i Netto? Man
laver vel ikke sin egen hyldedrik, fordi det skal være let?

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 7/4/05)

Fra : Erling Hansen

Dato : 05-07-05 18:25

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> "Ole Hansen" <ohahaahr@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvorfor køber du så ikke din hyldedrik fiks og færdig nede i Netto? Man
> laver vel ikke sin egen hyldedrik, fordi det skal være let?

Man skal da kun have besværet med at lave tingene selv, hvis man kan
gøre det bedre eller allerhelvedes meget billigere.
Til de tidligere indlæg: Føj for plastic-citroner. Når man laver tingene
selv bruger man rigtige citroner og overlader de industrifremstillede
safter til fabrikanterne. Plastic-citronerne smager bare surt - rigtige
citroner smager af sommer.
Mvh
Erling.

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 05-07-05 21:44

[Ole Hansen | 4 Jul 2005 13:45:30 -0700]

>Men kan man ikke bare bruge citronsaft på flaske i stedet ? Er der
>nogen som har erfaringer med dette. Det virker jo umiddelbart meget
>nemmere.

Det kan du sagtens; jeg synes at der er en smagsforskel på "plastikcitroner"
og så friskpresset citronsaft, så til f.eks. citronfromage ville jeg bruge
den friske, men til mange andre gange er den færdige nemmere og hurtigere.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Nette

Dato : 05-07-05 23:01

"Rene' Hjorth" skrev

> [...]
> den friske, men til mange andre gange er den færdige nemmere og hurtigere.

Jamen hør nu lige her!
Når jeg laver hyldeblomstdrik, så tager jeg sukker, brun farin, blomster,
skivede citroner og skivede appelsiner og smider det hele i en gryde og
overhælder det med kogende vand.

Hvad bruger I citronsaft til????

Nette

Fra : T

Dato : 06-07-05 14:33

"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Når jeg laver hyldeblomstdrik, så tager jeg sukker, brun farin, blomster,
> skivede citroner og skivede appelsiner og smider det hele i en gryde og

Når jeg laver drikken, så bruger jeg blomster, sødemiddel, citronsyre,
kogende vand og friskpresset citronSAFT.

Fra : Ole Hansen

Dato : 06-07-05 20:47

"T" <ikkeibrug@ofir.dk> wrote ...

> Når jeg laver drikken, så bruger jeg blomster, sødemiddel, citronsyre,
> kogende vand og friskpresset citronSAFT.

Interessant at du bruge sødemiddel. Min søde kone har netop spurgt
mig, om man kunne bruge dette i stedet for sukker.

Hvor meget sødemiddel skal der bruges til 3 liter vand ?

Hilsen
Ole

Fra : T

Dato : 07-07-05 08:31

> Hvor meget sødemiddel skal der bruges til 3 liter vand ?
>
> Hilsen
> Ole

Opskriften siger - til 1 liter vand - sødemiddel svarende til 400 gr sukker.
Du kan se "omregningstabellen" bag på flasken. Men det er vist ovre for i år
at brygge mere saft.... Mvh T

Fra : Max

Dato : 07-07-05 08:33

Hej

> Du kan se "omregningstabellen" bag på flasken. Men det er vist ovre for i
år
> at brygge mere saft.... Mvh T

Her i midtjylland kan man sagtens plukke skærme i den kommende
weekend og lave hyldeblomstdrik.

Mvh Max

Fra : T

Dato : 07-07-05 09:24

> Her i midtjylland kan man sagtens plukke skærme i den kommende
> weekend og lave hyldeblomstdrik.
>
> Mvh Max

Kan vi ?? Skal skærmene ikke være kun halvt udsprungne for at drikken bliver
bedst ? Og de står da i fuldt flor nu..... Mvh T

Fra : Nette

Dato : 07-07-05 10:19

"T" skrev

> Kan vi ?? Skal skærmene ikke være kun halvt udsprungne for at drikken
bliver
> bedst ? Og de står da i fuldt flor nu..... Mvh T

Hmm, nu har jeg lavet for i år, men jeg har nu da ofte plukket lige inden de
for alvor begyndte at drysse af. Det synes jeg faktisk ofte har givet mere
smag til saften. Men om det passer, det ved jeg ikke. Du kan i hvert fald
sagtens nå det, i hvert fald her i Århus.

Nette

Fra : Max

Dato : 07-07-05 10:44

Hej T

> Kan vi ?? Skal skærmene ikke være kun halvt udsprungne for at drikken
bliver
> bedst ? Og de står da i fuldt flor nu..... Mvh T

Når jeg laver det, har lavet det jævnlig de sidste 20 år, bruger jeg
skærmene
lige før de afblomstre, de må gerne være lidt kedelige og med begynende
brune pletter, så smager de nemlig af mest, og i den gamle opskrift jeg
bruger nævnes det også at skærmene plukkes lige før de afblomstre.

Mvh Max

Fra : Nette

Dato : 06-07-05 21:22

"T" skrev

> Når jeg laver drikken, så bruger jeg blomster, sødemiddel, citronsyre,
> kogende vand og friskpresset citronSAFT.

ÅÅåh,- presset saft i drikken. Nu er jeg med.

Dumme mig...

Nette

Fra : Bo Warming

Dato : 07-07-05 07:51

"T" <ikkeibrug@ofir.dk> wrote in message

> "Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Når jeg laver drikken, så bruger jeg blomster, sødemiddel, citronsyre,
> kogende vand og friskpresset citronSAFT.
Frisk citron har et særligt pift. Sæt det i køleskabet et døgn og der er så
lidt pift som i købt citronsaft.

Jeg tror ikke at smagsdommerpanel med bind for øjnene kan afgøre om der ved
lagringens start er brugt FRISK-presset citronsaft i din hyldedrik. Men
troen kan flytte bjerge.

Allerede det kogende vand - som jeg mener er fra en tid hvor sukker var så
dyrt, at sterilisering var vej til langtidsholdbarhed - vil betyde at fri
radikale og skrøbelige frugtsyreestre er væk, og friskheden ikke kan smages
i slutproduktet.

Sidst jeg lavede det, havde jeg en pose sukker iblandet citronsyre i lommen,
mens jeg plukkede blomsterne, hvor jeg undgik stængler.
Når der var 3 cm lag blomster, dryssede jeg 1 cm sukker&syre, lag på lag op
til 5 liter og når jeg kom hjem hældte jeg varmt vand fra hanen i dunken så
blomster og pulver var dækket, og så rystede jeg og efter et døgn havde jeg
perfekt drik, som holdt sig længere tid end min mors (der adlød jeres gamle
opskrifter) - hun sparede på sukkeret og det nedsatte holdbarheden.

Ved at blande sukker og blomster, lag på lag, undgås at sukker danner
klumper når fugtigt.. Jeg tror jeg rystede den fulde dunk på vej hjem fra
Nørrebro Stations sporområde(op mod Ryparken), hvor hyld er hovedvegetation,
ved at dunken var i rygsækken - ellers bør nok lidt rystning ske før vand
til sættes, så sukkerkornene er godt spredt mellem blomsterne .Og så er
yderligere rystning måske unødvendig, selv hvis koldt vand tilsættes(fx fra
en vandpyt undervejs - sukkeret dræber alle smittekim)..

Hvis man er ligeglad med dekorative blomster-kronblade i den serverede drik,
kan man hælde direkte af dunken. Der kommer ikke afsmag ved lang tids
udtrækning.
Skrueprop på engangsemballager er genial opfindelse - man kan vende en gang
imellem under udtrækningsperioden, så det tunge sirup siver ned i den
modsatte ende og alt bliver homogent.
Enkelte læskedrikke og juice har bred prop(bl.a. nogle literjuice fra
SevenEleven) - dem ville jeg gemme, hvis jeg stadig lavede hyldedrik.
5literdunk er for tung, at tage frem når man står og plukker - mindre
flasker er bedre.

Bruges MEGET citron kan det måske trænge igennem den kraftige hyldsmag. Og
at presse saft ud er nok klogt - min mors kvarte citroner fik næppe alt det
gode trukket ud af frugtkødet.
At rive skallen tror jeg er eneste virkelig kloge brug af de dyre
citroner. - eller købe en flaske citronolie hos Mata.Et par dråber har det
gode fra skallen af ti citroner..

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 06-07-05 17:45

[Nette | Wed, 6 Jul 2005 00:01:19 +0200]

>Når jeg laver hyldeblomstdrik, så tager jeg sukker, brun farin, blomster,
>skivede citroner og skivede appelsiner og smider det hele i en gryde og
>overhælder det med kogende vand.
>Hvad bruger I citronsaft til????

Når en ret lige skal justeres med lidt syre og frugt, bruger jeg citronsaft
- men som regel bruges det ikke ved hyldeblomstdrik, nej :)

Det er dog ikke noget jeg hidtil har giddet at lave, og jeg tror at tråden
tog en lidt mere generel drejning.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 10-07-05 11:36

In article <n5slc1tviqt53o67ko20jn1vohqcd2nknd@4ax.com>,
Rene' Hjorth <rhjorth@spamcop.net> wrote:

> [...]
> den friske, men til mange andre gange er den færdige nemmere og hurtigere.

Dit indlæg minder mig om noget jeg længe har undret mig over:
Man kan få juice uden konserveringsmiddel fra alverdens frugter - men
citronsaft kan man mig bekendt kun få i flasker med konserveringsmiddel
(kaliumsorbat?) tilsat.

Er der for lidt sukker i citronsaft til at man kunne sælge det på
almindelige juicekartoner? Måske er det sjældent man har brug for en hel
liter, men så kunne man jo komme det i 200 ml brikker? Det ville jeg i
hvert fald foretrække frem for flaskerne.

--
Lasse Hillerøe Petersen | "One thing, I have learned through these years,
------------------------+ Is that no man, should be stricken with fear.

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 11-07-05 21:25

[Lasse Hillerøe Petersen | Sun, 10 Jul 2005 12:35:40 +0200]

> [...]
>liter, men så kunne man jo komme det i 200 ml brikker? Det ville jeg i
>hvert fald foretrække frem for flaskerne.

Appelsinjuice, der dog er steriliseret, har jo også typisk en kort
holdbarhed efter åbningen (3-5 dage). Og normalt bruges citronsaft ikke i
samme mængder, så det har brug for at indeholde et konserveringsmiddel.

Udover citronfromage og deslige, hvor man jo alligevel bruger friskpresset
citronsaft (og skal) - bruger man jo noget mindre mængder når det bruges som
krydderi og smagsgiver, då derfor passer en konserveret flaske bedre.

Jeg ville da gerne kunne købe små kartoner med "citronjuice" af høj
kvalitet, men jeg tror simpelthen ikke at markedet er særligt stort :)

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 13-07-05 19:26

In article <r3l5d11ohk9ecldu5fehi5jb4ko9nuohs5@4ax.com>,
Rene' Hjorth <rhjorth@spamcop.net> wrote:

> Jeg ville da gerne kunne købe små kartoner med "citronjuice" af høj
> kvalitet, men jeg tror simpelthen ikke at markedet er særligt stort :)

Tjah, du har nok ret.

Fra : Bo Warming

Dato : 13-07-05 09:51

"Lasse Hillerøe Petersen" <lhp+news@toft-hp.dk> wrote in message

> [...]
> liter, men så kunne man jo komme det i 200 ml brikker? Det ville jeg i
> hvert fald foretrække frem for flaskerne.

I en masse sammenhænge kan man smage og værdsætte frisk citron med
citronskræl -
som bedre end frossen presses citron saft, der igen er bedre end konserveret
fra små flasker, der er til et pift på fisk eller i drink

Men i hyldedrik er hyldeblomster så dominerende at man faktisk kan undvære
citron og næppe nogen
vil kunne erkende hvad slags tilsætning. Citronsyre, sukker og hyld er det
eneste der smages - med mindre der
sætte så mange citroner til at det er hyldecitrondrik.
At de gamle opskrifter blandede citron ind i sagen, var nok kun fordi
citronsyre lyder så syntetisk - de gamle opskrifter var iøvrigt ofte med
vinsyre., men idag er citronsyre blevet billigere - og lyder bedre.

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 13-07-05 15:22

[Bo Warming | Wed, 13 Jul 2005 10:50:57 +0200]

> [...]
>citronsyre lyder så syntetisk - de gamle opskrifter var iøvrigt ofte med
>vinsyre., men idag er citronsyre blevet billigere - og lyder bedre.

Kloge ord Bo, ord som jeg for en gangs skyld 100% kan tilslutte mig :)

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk