Flæskesteg på Weberen?
Fra : Q

Dato : 04-07-05 00:50

Jeg har en svinekam med svær på godt 3.5 kg liggende til optøning i
køleskabet...

Planen var at den skulle på weberen, men jeg har ikke lige lavet flæskesteg
på grill før, så jeg tænkte jeg ville efterlyse lidt tips omkring stegetider
og evt. forslag til tilbehør ( Sövs + kartofler + rødkål er da OK, men måske
ikke så sommer-agtigt )

Nogen ideer?

/peter

Fra : Peter Løhde Svarre

Dato : 04-07-05 19:49

Flæskesteg på weber grill

1 flæskesteg med lys svær (ca. 1,5 kg)
salt/peber
3 laurbær blade
Snit sværen så der er gode dybe snit i stegen - de må dog ikke gå helt ned i
kødet. Gnid sværen godt med rigeligt fint salt så det kommer godt ned i
sværen. Krydder med peber og stik laurbær bladene ind i sværen jævnt
fordelt.

Tænd op i grillen med masser af kul i begge sider (inddirekte) og sørg for
at grillen og risten er godt varme. Sæt en foliebakke ned mellem
kulsektionerne til at opsamle fedtdryp og placer stegen midt på risten over
drypbakken med sværen opad. Sæt låget på og steg den i ca. 1½ time til
sværen er god og sprød. Skulle man være af den nervøse type kan man godt
kyle et stegetermometer i den - det skal gerne vise 72-77 grader i skyggen.

Lad stegen stå utildækket (man kan dog godt pakke kødet under sværen ind i
folie) i 15 minutter før den skæres ud. Så er den klar. Tilbehøret - hvad
med en gang agurkesalat og nye kartofler?

Hilsen

Peter

Fra : Kert Rats

Dato : 04-07-05 23:01

> [...]
> folie) i 15 minutter før den skæres ud. Så er den klar. Tilbehøret - hvad
> med en gang agurkesalat og nye kartofler?

Hvis sværen er lidt blød, så placer stegen lige over gløderne i en kort
periode, ca. 1 minut. Pas på, at sværen ikke bliver sort - det går nemlig
stærkt med at "boble" sværen, når den befinder sig lige over gløderne.

Tilbehør: Nye kartofler og gerne rødkål. Det smager himmelsk, også en
sommerlun grillaften udendørs. En kraftig men ikke for sød hvidvin går
glimrende til en flæskesteg, synes jeg. En Gato Blanc (lavet på
Chardonney-druen) fra Fakta til 29,95 vil jeg anbefale.

Held og lykke med "svinet".

Bedste hilsner fra

Kert Rats

Fra : Q

Dato : 05-07-05 00:17

"Peter Løhde Svarre" <svarre69@mali.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sværen er god og sprød. Skulle man være af den nervøse type kan man godt
> kyle et stegetermometer i den - det skal gerne vise 72-77 grader i

Jeg har en variant som jeg med held har brugt til diverse andre stege, og
her til aften også en flæskesteg..:

Istedetfor foliebakken i bunden af grillen bruger jeg en gammel bradepande
( 25*40 cm vil jeg tro ) som jeg lægger stegen i... Det er lidt nemmere at
få fat i "noget at lave sövs af" på den måde..

Jeg brugte stegetermometret, men det tog i dette tilfælde ligegodt 2 timer
før jeg ramte de 75 grader ( det var også en ordentlig klump kø'

> Lad stegen stå utildækket (man kan dog godt pakke kødet under sværen ind i
> folie) i 15 minutter før den skæres ud. Så er den klar. Tilbehøret - hvad
> med en gang agurkesalat og nye kartofler?

Tilbehøret endte med at være brun sövs, nye kartofler og rødkål.. En
klassiker, men det virker hver gang...

Flæskestegen oversteg enhver forventning og er absolut på listen over ting
man godt kan gøre igen ( I modsætning til den and der ikke gik så godt til
Mortens aften

/peter