Mad på dåse ?
Fra : EnjoyNews

Dato : 04-07-05 18:54

Undskyld hvis dette er den forkerte gruppe, men jeg vidste ikke hvor jeg
ellers skulle placere mit spørgsmål..

Madvarer fra dåse... makrel, torskerogn, frugt osv.. er det sandt at når det
er åbnet må man ikke gemme det i dåsen ?? Min mor snakker om at man kan
blive noget så syg hvis man ikke hælder det over i en bøtte og så derefter i
køleskabet, istedet for bare at sætte sølvpapir over og så på køl..
Er der hold i dette ?

Venligst Heidi

Fra : Emil

Dato : 03-07-05 20:22

On Mon, 4 Jul 2005 19:54:02 +0200, EnjoyNews wrote:

> [...]
>blive noget så syg hvis man ikke hælder det over i en bøtte og så derefter i
>køleskabet, istedet for bare at sætte sølvpapir over og så på køl..

Ja og nej. Det afhænger af dåsens konstruktion.
Hent denne pjese:
<http://netbutik.forbrug.dk/pdf_temp/dagligvareguiden.pdf>

m.v.h. Emil

Fra : Bo Warming

Dato : 04-07-05 08:32

"EnjoyNews" <mh-nyheder@mail.dk> wrote in message
> [...]
> blive noget så syg hvis man ikke hælder det over i en bøtte og så derefter
> køleskabet, istedet for bare at sætte sølvpapir over og så på køl..

Total latterlig vandrehistorie. Typisk mor-snak

Da konservesdåsen var opfundet til Napoleons hære, var nogle med bly - men
at en polarekspedition omkom fordi blyjoner kom i maden er utænkeligt.
I de gammeldags jerndåsers tid kunne rustmisfarvning skæmme madens
_udseende_. Spis løs - moderne dåser er oftest plastbelagt eller af
aluminium og man skal have for god tid hvis man hælder over
Hvilke madvarer behøver folie over, hvis de gemmes under en uge i alm
køleskab?
Hvis stærk smag og der står åbnet smør i køleskabet, så ville jeg beskytte
smøret ved at gi den åbnede dåse en slags tæt låg på (fx en kop der konisk
passer ned.
Åbnet makrel bliver harsk - også hvis låg. Lidt ilt til fiskefedtsyrerne og
de oxideres selvkatalystisk, for fri radikaler opstår. Sagde teorien i min
universitetstid. Men makrellen smager stadig godt efter en uge og
sundhedsfare ved harskning er NUL