Erfaring med is-maskine
Fra : tofran

Dato : 03-07-05 14:12

Jeg har fået en is-maskine foræret og glædede mig til at komme
igang. Men det ser ikke så godt ud med resultatet. Så noget erfaring
søges.

Is-maskine beholderen smed jeg i fryseren igår aftes. Imorges lavede
jeg isen, tog beholderen ud og smed is-massen i. Is-maskinen kørte og
kørte uden at isen blev koldere selv efter 1 times tid. Så hvad har
jeg gjort galt. Manualen er ikke til meget, den er på 1 side.

1. Skal isen køles yderligere ned til f.eks. køleskabstemparatur før
jeg smider den i is-beholderen.

2. Skal jeg måske smide is-maskinen i fryseren eller køleskabet.

Eller er det simpelthen en for billig en is-maskine jeg har fået som
ikke kan det en is-maskine skulle kunne. (200 kr. på udsalg har jeg
fået at vide.)

/Tom

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 03-07-05 15:39

[tofran | 3 Jul 2005 06:11:41 -0700]

>Jeg har fået en is-maskine foræret og glædede mig til at komme
>igang. Men det ser ikke så godt ud med resultatet. Så noget erfaring
>søges.

Indledende må jeg hellere indkomme, at jeg har haft et par versioner af dem
med et frostelement som din, og jeg blev aldrig rigtig tilfreds før jeg
skrottede dem og kommer en ordentlig en med indbygget fryser :)

> [...]
>kørte uden at isen blev koldere selv efter 1 times tid. Så hvad har
>jeg gjort galt. Manualen er ikke til meget, den er på 1 side.

For det første er det vigtigt at frostelementet er så absolut koldt som det
kan blive, så din fryser skal være sindsygt kold og elementet skal måske
være der et helt døgn.

Men efter max ½ time skal isen være næsten færdig, kunne flyttes over til en
anden behgolder og fryses færdig i fryseren.

>1. Skal isen køles yderligere ned til f.eks. køleskabstemparatur før
>jeg smider den i is-beholderen.

Afgjort ja, jo kolderes massen er, jo bedre mulighed for et godt resultat.

>2. Skal jeg måske smide is-maskinen i fryseren eller køleskabet.

At komme den i fryseren kan måske gøre det til en forbedrende faktor.

>Eller er det simpelthen en for billig en is-maskine jeg har fået som
>ikke kan det en is-maskine skulle kunne. (200 kr. på udsalg har jeg
>fået at vide.)

Det er en mulighed.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 03-07-05 16:58

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> skrev

> [...]
> med et frostelement som din, og jeg blev aldrig rigtig tilfreds før jeg
> skrottede dem og kommer en ordentlig en med indbygget fryser :)

Jeg har også en "rigtig" en (den største fordel ved at *køre* til Rom i
bil), og laver den mest cremede og lækre gelato, men lige et spørgsmål, når
du nu lader til at have erfaring med dyret: Opskrifter har det med at
skrive, at massen skal køles ned til kompressormaskiner også. Tager
maskinen/resultatet skade af varm eller lunken masse, eller er det alene
røretiden, der forlænges?

Jeg kan varmt anbefale alle at købe en maskine, hvis man kommer til syden i
et automobil. Der er hurtigt sparet i hvert fald 1500 kroner.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Bjarne K.

Dato : 03-07-05 20:29

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg kan varmt anbefale alle at købe en maskine, hvis man kommer til syden
> et automobil. Der er hurtigt sparet i hvert fald 1500 kroner.
>
> Mvh
> Kevin Edelvang

Hvad er priser så ?

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 03-07-05 20:42

"Bjarne K." <ej@neit.nej> skrev

> Hvad er priser så ?

Jeg gav i omegnen af 1600,- for min, og den er set i Kbh til 3200,-

Man kan sikkert finde den endnu billigere, jeg købte den i det kvarter, jeg
altid bor i i Rom, og hos isenkræmmeren "lige nede om hjørnet".

Det kan være, man kan finde sådan en svend på nettet også.. Har bare aldrig
haft mod til at handle så store ting over nettet.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 04-07-05 17:22

[Kevin Edelvang | Sun, 3 Jul 2005 17:58:16 +0200]

> [...]
>skrive, at massen skal køles ned til kompressormaskiner også. Tager
>maskinen/resultatet skade af varm eller lunken masse, eller er det alene

Jeg har fået forklaret at varm masse kan skade kompressoren, men er ikke
helt overbevist, så jeg har intet problem med lunken masse. MEN der er en
klokkeklar forskel på konsistensen i forhold til hurtigt isen fryser, så
hvis du har tiden, vil jeg da anbefale at du nedkøler massen først.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Peter Westh

Dato : 03-07-05 21:17

"tofran" <tofran@gmail.com> skrev i en meddelelse

Jeg har selv en gammel ismaskine der virker efter samme prncip som din. Jeg
har købt den på loppemarked til en 50'er. Den kan fungere udmærket.
Fryselegemet bør have et lille døgn i fryseren før du kører, og du bør sikre
dig at fryseren holder de korrekte minus 18 grader (eller er koldere). Det
er en rigtig god ide at køle ismassen så meget ned som muligt før du kører
isen, i køleskab eller i fryseren. Jeg har også prøvet at sætte maskinen til
at køre i fryseren, men det har ikke påvirket resultatet mærkbart - blot
skal du selvfølgelig ikke sætte maskinen decideret varmt. Derimod er det
vigtigt ikke at overfylde maskinen.

Held og lykke,

Peter

Fra : Marianne

Dato : 03-07-05 23:57

"tofran" <tofran@gmail.com> wrote in message
[...]

Er par bud:

En billig ismaskine kan kun fryse 1/2 liter eller så ad gangen. Tjek
brugsanvisningen - det kan være at din portion er for stor.

Hvis du har lavet is med spiritus, er det længere om at fryse

Det er nemmest blot at fryse ismassen halvt i maskinen - og så komme isen
over i en passende beholder og i fryseren.

Du skal sikkert bare lære maskinen at kende! Efter en start som din, fik jeg
lært at lave mange slags herlig sorbet på min lille, billige maskine. Nu er
den efter års brug gået heden, men jeg køber ikke en ny - ikke før jeg har
råd til en maskine, der også kan fryse selv.

mvh

marianne

Fra : Jørgen Hess

Dato : 04-07-05 21:58

"Marianne" <handelfjerndette@lundbak.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du har lavet is med spiritus, er det længere om at fryse

Når man følger en opskrift på is er det vigtigt at bruge den mængde sukker
der er angivet. For lidt sukker kan give en hård is og for meget kan gøre
den umulig at fryse. Hvis man selv vil prøve at tilsætte spiritus skal
sukkermængden reguleres (en ml ren spiritus svarer cirka til et gram sukker)
desuden skal sukkeret reguleres om det er en sød likør der bruges.
Der bruges ca. 75 gram sukker i 500 gram is, hvis man tænker sig at bruge
1,5 dl likør i en sådan opskrift er der ikke plads til ekstra sukker.
Alle sukkertyper og alkohol og glycerin sænker vands frysepunkt.
mvh
Jørgen

Fra : noone

Dato : 07-07-05 00:17

> [...]
> kørte uden at isen blev koldere selv efter 1 times tid. Så hvad har
> jeg gjort galt. Manualen er ikke til meget, den er på 1 side.

Den skal gerne være så frossen, at dine fingre næsten hænger fast, hvis
du rører ved den.

> 1. Skal isen køles yderligere ned til f.eks. køleskabstemparatur før
> jeg smider den i is-beholderen.

Jeg plejer at køle min is-masse ned til et eller andet sted i nærheden af
frysepunktet, før jeg hælder den i maskinen.

> 2. Skal jeg måske smide is-maskinen i fryseren eller køleskabet.

Det ville jeg ikke gøre.

> Eller er det simpelthen en for billig en is-maskine jeg har fået som
> ikke kan det en is-maskine skulle kunne. (200 kr. på udsalg har jeg
> fået at vide.)

Det tror jeg ikke.

Her er i øvrigt opskriften på en af mine favoritter fra ismaskinen.

Lime- og/eller citronis
(Giver lidt under en liter is)

2,5 dl vand
155 g sukker
saft fra enten 6 limefrugter, 3 citroner eller 2 citroner og to
limefrugter (ca. 75 g saft)
2,75 dl piskefløde

Sukkeret opløses i vandet, hældes i en gryde og varmes op. Lad det
småsimre i 20 minutter, så det bliver til en meget let 'sirup'. Afkøl
fuldstændig og bland saften i.

Pisk fløden, men ikke så meget at den bliver stiv. En forøgelse af
volumen på ca. 70 % plejer at passe. Hæld derefter langsomt 'siruppen' i
fløden under omrøring.

Køl hele blandingen ned i køleskab eller fryser til 0-5°C.

Hæld blandingen i ismaskinen og lad den køre, til den er færdig.

Konsistensmæssigt bliver denne is lidt mere blød en mange andre slags, så
den skal spises hurtigt efter at den er taget ud af ismaskinen/fryseren.