Hvor meget skal den have at spise?
Fra : Steen Pedersen

Dato : 01-07-05 20:55

Hej

Vi har næsten lige fået kat, og er pludselig blevet i tvivl om hvor meget
den skal have at spise. Den er superflot nu, synes vi og vi vil helst ikke
have den går hen og bliver fed. Vi har nemlig lige passet en kat, som er
enorm, og den er vandt til altid både at have vådfoder og tørfoder stående.

Det er den her http://katte.dyregalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=3098

Han er 9 måneder gammel og vejer omkring 3,6 kilo. Vi har købt Whiskas
tørfodder (Adult fuldfoder) og så sådan noget vådfoder også fra Whiskas i
100 grams poser.

Vores tvivl er kommet fordi han miaver en del og når vi så giver ham noget
mere tørfoder, æder han det øjeblikkeligt. Han får nok omkring 80 gram
tørfoder om dagen og så lige vådfoder.

Hos Inges Kattehjem hvor vi købte den sagde de, at man bare skulle fylde
skålen op med tørfoder altid og så styrer de selv resten.
På Whiskas hjemmeside står der at den skal have 80 gram om dagen, og så 100
gram vådfoder pr. kilo katten vejer - det vil sige 360 gram vådfoder? Det er
jo mere end et vosken menneske spiser På netdyrelægen eller hvad de nu
hedder, læste jeg at man højst må give en kat en stor spiseske med vådfoder
om dagen, da de bliver fede af det.

Vi er nu en anelse forvirret, og katten miaver stadig

Håber på lidt hjælp.

Mvh
Steen Pedersen

Fra : tjuhej

Dato : 01-07-05 21:09

"Steen Pedersen" <stp@pilots.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med vådfoder om dagen, da de bliver fede af det.
>
> Vi er nu en anelse forvirret, og katten miaver stadig

Hejsa

Jeg har haft kat gennem 10 år, kun afbrudt af korte perioder uden kat. Jeg
har hørt og læst mig til i forskellige undersøgelser, at vådfoder består af
80% vand. Derfor får vores kat kun vådfoder som lidt ekstra lækkert, da det
er for dyrt og meningsæøst at fodre med vådfoder, når man sammenligner
næringsindholdet. I hvert fald ifølge de undersøgelser vi har læst.

Vores kat får også whiskas adult for tiden, og han vejer 5,3 kg. han får
omkring 90g foder i døgnet når det er whiskas. Hvis han får Hills (som vi
også fodre med indimellem) får han 70g, da det er hvad anvisningen
fortæller.

Vi har dog været ude for at herren "grovæder" og egentligt bliver ved med at
virke sulten, men det var kun i et par dage.

Prøv at holde et vist antal g pr døgn en periode, og så kontrol vej ham, for
at se hvordan det er med vægten.
Hvis han miaver meget så prøv med alt muligt andet end lige netop mad, bare
for at se om det generelt skulle være opmærksomhed. Og hjælper intet kan i
måske give ham lidt mad.

Jeg ved ikke om katte selv tilpasser hvor meget de spiser, men ude i naturen
spiser de jo kun hvis de er sultne så måske der er noget om det. Prøv evt
bare at lade skålen være fyldt op så han altid kan spise, og lad gå en rum
tid før i kontrolvejer ham.

Jeg ved ikke helt hvad der er det rette for jeres kat jo, men vi har prøvet
os lidt frem med vores, og så kontrolvejet hvis vi har følt deres vægt var
passende. På den måde kan man jo nemt holde øje med om vægten stiger eller
stagnerer.

Håber i kan bruge mit - vist lidt forvirrende - svar til noget alligevel..

Trine

Fra : Steen Pedersen

Dato : 01-07-05 21:40

Tusind tak for svaret.

Så er vi mere rolige, nu hvor du skriver hvad jeres kat får at spise. Jeg
var bange for at vi var helt galt på den.

Det kan også godt tænkes at det er noget andet end sult der er årsag til
hans miav, for han "snakker" tilsyneladende en del.
Når vi siger hans navn, kommer der miav og i lignene situationer.

Det er jo lige om at lære hans sprog at kende, så vi ved hvad de forskellige
miav betyder

Mvh
Steen

Fra : Ukendt

Dato : 02-07-05 08:52

> Tusind tak for svaret.
>
> Så er vi mere rolige, nu hvor du skriver hvad jeres kat får at spise. Jeg
> var bange for at vi var helt galt på den.

Vi foder vores 4 katte med www.olivers.dk .
De har tørfoder stående fremme hele dagen, og de spiser mange gange om
dagen, men ikke ret meget ad gangen. Vådfoder får de som snack ind imellem.
Vores katte vejer imellem 3½ og 5 kg, og ingen af dem er overvægtige.
Ikke alle katte kan dog finde ud af, at styre deres foder selv, så her
bliver man nødt at rationere det.

> Det kan også godt tænkes at det er noget andet end sult der er årsag til
> hans miav, for han "snakker" tilsyneladende en del.
> Når vi siger hans navn, kommer der miav og i lignene situationer.

Det er nok bare en snakkesalig kat i har fået jer.
Vores katte snakker også meget. Filur - vores hankat er dog den mest
snakkesaglige. Han lyder generalt meget utilfreds altid, da han har en meget
sur miaven, men han er skam en meget glad kat.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt: Quiz om hunde + galleri

Fra : Denise

Dato : 01-07-05 21:35

Fra : Denise

Dato : 01-07-05 21:45

Steen Pedersen wrote:
> [...]
> det.
>
> Vi er nu en anelse forvirret, og katten miaver stadig

Hej
Nøj, hvor er han flot
Jeg synes du skal gøre som Inges siger, fyld skålen op med tørmad, men med
kvalitetsmad. Hvis du bruger kvalitetsmad isf Whiskas, så kan det være
kattens behov dækkes bedre. Med kvalitetsmad så mener jeg mad fra enten
dyrlæge eller dyrehandlere. Jeg bruger selv Hills og Iams. Og er du nervøs
for om katten skal blive for fed findes der udemærkede light produkter både
i Hills, Iams og Royal Canin. Samt desiderede slankemærker fra dyrlægen som
R/D og W/D, og du kan sagtens variere det med kvalitets-vådmad som du har
lyst. Ved vådmad garderer man sig lidt ved at vide, at de får væske. Jeg
praktiserer selv en blanding af vådmad og tørmad. Det kan godt være han
grovæder i starten, men det varer sikkert kun indtil han finder ud af, at du
fodrer ad libitum, som vi er ret mange der gør
Få nogle prøveposer eller billige poser hos dyrehandlere/dyrlæger og find ud
af hvad han kan lide, og prøv at fodre ad libitum.

--
Hilsen Denise

Fra : tjuhej

Dato : 01-07-05 22:28

> [...]
> kvalitetsmad. Hvis du bruger kvalitetsmad isf Whiskas, så kan det være
> kattens behov dækkes bedre. Med kvalitetsmad så mener jeg mad fra enten

jeg har et par link til test af forskelligt kattemad
(http://www.taenk.dk/tt/2004/tt43/kattefoder/skema/ og
http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/db.nsf/aa2d63c6d52d81afc125698b00753221/28895cf448019ae2c1256f030027182f/$FILE/fodertest.pdf )
, hvor man sammenligner indholdet af de forskellige næringsstoffer, og der
er whiskas faktisk ikke ringere i den samlede bedømmelse, end Hills så vidt
jeg husker, så whiskas er ikke nødvendigvis dårligt for katten
Bare lige en tilføjelse..
Bare kattens behov bliver dækket... (vi skifter så også mellem whiskas,
hills og iams, både for at katten kan få lidt forskelligt og ikke bliver
træt af det - ikke at han kan blive træt af mad - men også for at være
sikker på han i siste ende får dækket sine behov. og indtil nu har vores
strategi virket på de katte vi har haft

Og så som sidebemærkning til kattens snakken; vores kat snakker også
ufatteligt meget. Når man kalder, når han kommer hen til en, når han kommer
ind i rummet, og han "svarer" når man taler til ham etc, så det er muligt
jeres kat bare er snakkesaglig

Fra : Steen Pedersen

Dato : 01-07-05 22:43

Tak for svarene begge to.

Jeg tager forbi dyrehandleren i morgen og køber lidt Hills også, så vi kan
skifte lidt ind i mellem. Og så tror jeg lige vi prøver at veje ham løbende
og se hvordan det går med de 80 gram om dagen.

Fra : Ukendt

Dato : 01-07-05 23:20

"tjuhej" <trine@pixiemachine.com> skrev i en meddelelse

> [...]
vidt
> jeg husker, så whiskas er ikke nødvendigvis dårligt for katten

Joda, kattens behov bliver dækket med Whiskas - så godt, at katte der bliver
fodret med Whiskas og andre supermarkedsmærker, på langt sigt udvikler sten
i urinvejene. Indholdet af magnesium og fosfor er alt for højt i Whiskas og
de andre supermarkedsmærker. Desuden er der ofte for lidt taurin i det foder
supermarkedet sælger.

Tina

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 02-07-05 00:02

Tina F. wrote:

> [...]
> de andre supermarkedsmærker. Desuden er der ofte for lidt taurin i det foder

Taurin siger mig et eller andet - er det ikke det, der er meget af i
Red Bull og lign.?

Fra : Denise

Dato : 02-07-05 08:12

Jens C. Hansen wrote:

> Taurin siger mig et eller andet - er det ikke det, der er meget af i
> Red Bull og lign.?

Jo, ifølge nettet indeholder Red Bull taurin.

Randi undersøgte i sin tid en masse om kattefoder og hun skrev følgende om
taurin
http://groups.google.dk/groups?q=dk.fritid.dyr.kat+taurin+randi&hl=da&lr=&se
lm=3d79e3e4%240%24189%24edfadb0f%40dspool01.news.tele.dk&rnum=1

--
Hilsen Denise

Fra : tjuhej

Dato : 02-07-05 09:52

> [...]
> og
> de andre supermarkedsmærker. Desuden er der ofte for lidt taurin i det

ifølge dette link (og andre link til undersøgelser)
http://www.taenk.dk/tt/2004/tt43/kattefoder/skema/ ligger whiskas lige så
godt som hills... og det så betyder at hills er lige så "dårligt" for katten
som du skriver whiskas er ved jeg ikke.

Vores katte har aldrig haft problemer med at få whiskas, og vi har
efterhånden haft en del. Jeg vil dog med det samme UNDERSTREGE at vi skifter
mellem 2-3 forskellige mærker, for at sikre os at kattenes behov bliver
dækket.
Og som sagt har jeg aldrig hverken læst eller hørt om nogen undersøgelse der
stillede whiskas væsentligt dårligere end de andre og så længe vores
dyrelæge siger god for vores foder strategi med whiskas og et eller to andre
mærker, ser jeg ingen problem.

Bare liiiiige en lille note.. men det er rigtigt nok, man skal være
opmærksom på indholdet af kattemaden. men så længe balancen er der (hvilket
den er ifølge vores dyrelæge der jævnligt ser vores kat - og det er ikke
fordi den er syg han ser den så kan det ikke være skadeligt eller
farligt.

Fra : Steen Pedersen

Dato : 02-07-05 15:59

Tak for alle svarene.

Vedr. det med "snakken" så er jeg glad for at høre, at det er normalt. For
vores snakker meget, generelt hver gang man taler til ham, svarer han. Ofte
kommer han også selv hen imod en, og siger et underligt miav, men det er nok
bare et "hej"

Jeg tog lige forbi en dyrehandler i dag og han anbefalede Hills eller
Eukanuba. Jeg købte sidstenævnte. Han sagde at man ville opdage at katten
besørger mindre når man giver den et "ordenligt" forderstof, da den kan
optage mere af det, end supermarkedets foder, som i følge ham "løber lige
igennem"

Nu må vi se, - han har lige fået sin første 20 grams Eukanuba skål, som han
skal have 3 gange dagligt.