Hastighed i Tyskland.
Fra : Flemming Bach

Dato : 28-06-05 14:35

Er blevet lidt i tvivl om hvordan det er med hastigheden på motorvejen
i Tyskland.

Umiddelbart er den vel 130 ligesom herhjemme, men der bliver da stadig
kørt væsentlig stærkere, gør der ikke?

Vi planlægger at køre søndag aften for at få motorvejen for selv .
Kan jeg roligt køre 150 uden frygt for at der pludselig står en og
vifter med en bøde?

Jeg har set et sted at der er sat radarer op på motorvejen. Står de
kun steder hvor der er hastighedsbegrænsning der er lavere end de 130?
Eller skal man også tage højde for dem der?

Håber der er nogen der kan hjælpe, så jeg kan komme sikkert gennem
tyskland uden at berøve feriebudgettet dumme bøde euro'er!

Fra : Højby

Dato : 28-06-05 14:50

Hovedreglen på motorvejene i Tyskland er fri hastighed. De skilter hvis man
ikke selv må bestemme. De 130 km/t er hvad de anbefaler som max
hastighed....

Så kig efter skiltene med evt. hastighedsbegrænsning.. Ellers er det bare
sømmet i bund....

Lars.

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 28-06-05 19:35

Højby wrote:

> Hovedreglen på motorvejene i Tyskland er fri hastighed. De skilter hvis man
> ikke selv må bestemme. De 130 km/t er hvad de anbefaler som max
> hastighed....

Den hovedregel er da vist ikke gældende længere.?

Jeg har indtryk af at når man kommer syd for Hamburg er der
hastighedsgrænse i en stor del af vejnettet.

Og selvfølgelig omkring byerne.

Spørg evt. i fritid.bil gruppen. Der kan du ret sikkert få nogle
kommentarer... - Om de er bedre end min, garanterer jeg ikke for.!

Mvh. Jørgen

Fra : Nicolai Lang

Dato : 28-06-05 21:28

On Tue, 28 Jun 2005 20:34:37 +0200, Jørgen Rasmussen
<jorgen-rasmussen@aa.bb> wrote:

>Jeg har indtryk af at når man kommer syd for Hamburg er der
>hastighedsgrænse i en stor del af vejnettet.

Ikke fra Frankfurt til Bar Le Duc i Frankrig.

Der er store stræk med fri hastighed.

Kunne ikke forstå den Modeo ikke kunne køre mere end 180 - dagen efter
da det var blevet lyst og jeg var på vej tilbage opdagede jeg den
havde 6 gear ;)

206 km/t (målt på GPS'en) var stærkt nok for mig. Der er generelt set
ofr meget bremseri i svingende når du er over 170...

/Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Matthias :o\)

Dato : 28-06-05 17:22

Servus.

Når der er et blåt skilt med 130, så er det hvad de anbefaler max. Men du
kan køre alt hvad bilen holder til

Tit når der er vejarbejde og hastigheden er sæt nede til 80 eller 100. Så
står de og tager billeder af jer. Hi hi.
Hvis det er, køre lørdag nat. Fordi om søndagen må der ikke køre lastbiler i
tyskland. De starter alle sammen igen søndag nat kl 22.

Gute Fahrt

Matthias

Fra : Kim Jespersen

Dato : 29-06-05 07:53

Som udgangspunkt er 130 på motorvejene i Tyskland vejledende, hvilket
vil sige at du gerne må køre over 130 også ret væsentligt (har selv
oplevet hvordan en lille prik på få sekunder bliver til en Mercedes
SL500 i bakspejlet), men kører du over de 130 og sker der så noget, så
er skylden som hovedreglen din, eftersom du så ikke har kørt
"hensigtsmæssigt og efter forholdene".
Dog er der visse strækninger hvor vejledningen er skiftet ud med
påbudsskilte og så er det en god ide at overholde de 130 eller hvad der
nu står på skiltet. I skal nok opdage hvornår i skal overholder
fartgrænserne.

Med hensyn til radarer, så er det mest Neumunster - Berlin jeg har kørt
og jeg har ikke på de 2 indvolverede strækninger oplevet radarer på
noget tidspunkt selvom motorvejsstrækningen A21 (Fra Neumunster til E26,
Hamborg-Berlin motorvejen) har 130 max hele vejen og jeg har nok ikke
har været så god til at læse, da bilen har det bedst ved 150.

Derimod så skal du passe på når du kører fra motorvejen og ind på de
mindre veje, for der elsker de at bruge deres fotovogne.
På strækningen fra Berlin til Kostrzyn (Den Tysk/Polske grænse) er der
godt 60 km. og der kan de sagtens have 4-5 vogne holdende med passende
mellemrum.

Det sidste "Ingen bøde" tip er, at i skal huske at have den nye neon
grønne havarivest i bilen og der skal være 1 for hver person, da det
udløser en bøde hvis du kører på motorvejen og du ikke har den i bilen,
at gå udenfor bilen ved havari uden den er ulovligt. Så husk 1 for hver
person i bilen.
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1034&n=10&KundeID=Hj152e44HvpHVKYUY641sUUVeUg9pOI
Politiet kører en del på motorvejene dernede og elsker at tjekke bilerne
på restepladserne for sikkerheds- og havariudstyr.

Det her tip giver ingen bøde, men kan give et gisp i dig, hvis du er
chauffør. Hvis du ser en lille prik bag dig, som vokser temmeligt
hurtigt, så kom ind i højre vejbane så hurtigt som muligt. De skide
Tyskere ved hvordan man bruger en Mercedes, BMW, Porsche, Audi eller
hvad for en bil som de har adgang til, som vi sjældent ser blive brugt i
Danmark. De ligger gerne et godt stykke over 200 km./t. og de skal nok
gøre opmærksom på hvis du "holder" i vejen.

Kim

Fra : Flemming Bach

Dato : 29-06-05 09:58

Hej Kim,

Mange tak for et godt og klart svar.
Det var også lidt sådan at jeg formodede at det var. Men ville
bare lige være helt sikker.

Også en tak til jer andre der har svaret herinde. Det er rart at
få hurtig og brugbar respons på sine indlæg.

God ferie til jer alle, hvorend den måtte gå hen.

Flemming

Fra : Iben

Dato : 01-07-05 19:26

[...]

Fra hjemmesiden http://www.trafikken.dk

I Tyskland er det endnu ikke obligatorisk for private køretøjer at medføre
advarselsvest. Til gengæld skal erhvervskøretøjer have mindst én
advarselsvest med.

Advarselsvesten kan bl.a. købes hos FDM og i autoudstyrsforhandlere i
Tyskland.

Fra : Aksel

Dato : 30-06-05 22:26

> [...]
>
> Vi planlægger at køre søndag aften for at få motorvejen for selv .
> Kan jeg roligt køre 150 uden frygt for at der pludselig står en og

130 er en anbefalet max. hastighed, hvis der ikke er skiltet er der
principielt fri hastighed, hvis der sker uheld er det en skærpende
omstændighed hvis man har kørt væsentligt hurtigere.

Jeg kørte i dag fra Rosenheim, 70 km på den anden side af München, til
Frøslev grænse (1015 km) på 9½time (startede kl. 7), der var mange
vejarbejder og ander steder med hastighedsbegrænsning, men på lange
strækninger kunne jeg køre 170 kmh i det midterste spor på de tresporede
veje, så var der plads til dem der kørte hurtigt.

Husk at grunden til at Mercedes, BMW og Audi er så dyre er at man køber
ejendomsretten til overhalingssporet.

Hilsen Aksel