Hej Kim,
Mange tak for et godt og klart svar.
Det var også lidt sådan at jeg formodede at det var. Men ville
bare lige være helt sikker.
Også en tak til jer andre der har svaret herinde. Det er rart at
få hurtig og brugbar respons på sine indlæg.
God ferie til jer alle, hvorend den måtte gå hen.
Flemming
Kim Jespersen <kim.jespersen@SeTmOaPiSlPAM.dk> skrev:
>Som udgangspunkt er 130 på motorvejene i
>Tyskland vejledende, hvilket
>vil sige at du gerne må køre over 130 også ret
>væsentligt (har selv
>oplevet hvordan en lille prik på få sekunder
>bliver til en Mercedes
>SL500 i bakspejlet), men kører du over de 130
>og sker der så noget, så
>er skylden som hovedreglen din, eftersom du så ikke har kørt
>"hensigtsmæssigt og efter forholdene".
>Dog er der visse strækninger hvor vejledningen
>er skiftet ud med
>påbudsskilte og så er det en god ide at
>overholde de 130 eller hvad der
>nu står på skiltet. I skal nok opdage hvornår i
>skal overholder
>fartgrænserne.
>
>Med hensyn til radarer, så er det mest
>Neumunster - Berlin jeg har kørt
>og jeg har ikke på de 2 indvolverede
>strækninger oplevet radarer på
>noget tidspunkt selvom motorvejsstrækningen A21
>(Fra Neumunster til E26,
>Hamborg-Berlin motorvejen) har 130 max hele
>vejen og jeg har nok ikke
>har været så god til at læse, da bilen har det bedst ved 150.
>
>Derimod så skal du passe på når du kører fra
>motorvejen og ind på de
>mindre veje, for der elsker de at bruge deres fotovogne.
>På strækningen fra Berlin til Kostrzyn (Den
>Tysk/Polske grænse) er der
>godt 60 km. og der kan de sagtens have 4-5
>vogne holdende med passende
>mellemrum.
>
>Det sidste "Ingen bøde" tip er, at i skal huske
>at have den nye neon
>grønne havarivest i bilen og der skal være 1
>for hver person, da det
>udløser en bøde hvis du kører på motorvejen og
>du ikke har den i bilen,
>at gå udenfor bilen ved havari uden den er
>ulovligt. Så husk 1 for hver
>person i bilen.
>
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=
>1034&n=10&KundeID=Hj152e44HvpHVKYUY641sUUVeUg9p OI
>Politiet kører en del på motorvejene dernede og
>elsker at tjekke bilerne
>på restepladserne for sikkerheds- og havariudstyr.
>
>Det her tip giver ingen bøde, men kan give et
>gisp i dig, hvis du er
>chauffør. Hvis du ser en lille prik bag dig,
>som vokser temmeligt
>hurtigt, så kom ind i højre vejbane så hurtigt
>som muligt. De skide
>Tyskere ved hvordan man bruger en Mercedes,
>BMW, Porsche, Audi eller
>hvad for en bil som de har adgang til, som vi
>sjældent ser blive brugt i
>Danmark. De ligger gerne et godt stykke over
>200 km./t. og de skal nok
>gøre opmærksom på hvis du "holder" i vejen.
>
>Kim
>
>Flemming Bach wrote:
>
>> Er blevet lidt i tvivl om hvordan det er med
>>hastigheden på motorvejen
>> i Tyskland.
>>
>> Umiddelbart er den vel 130 ligesom herhjemme,
>>men der bliver da stadig
>> kørt væsentlig stærkere, gør der ikke?
>>
>> Vi planlægger at køre søndag aften for at få
>>motorvejen for selv
.
>> Kan jeg roligt køre 150 uden frygt for at der
>>pludselig står en og
>> vifter med en bøde?
>>
>> Jeg har set et sted at der er sat radarer op
>>på motorvejen. Står de
>> kun steder hvor der er hastighedsbegrænsning
>>der er lavere end de 130?
>> Eller skal man også tage højde for dem der?
>>
>> Håber der er nogen der kan hjælpe, så jeg kan
>>komme sikkert gennem
>> tyskland uden at berøve feriebudgettet dumme bøde euro'er!
>>