Gamle LPer der er blevet matte
Fra : Rado

Dato : 28-06-05 13:30

Jeg har en del gamle LP'er liggende som jeg har planer om at sælge,
men nu da jeg har gået nogle af dem igennem har jeg opdaget at en del
af dem ser underlige ud - ligesom et mat lag på overfladen. Det er
ujævnt fordelt og det ser umiddelbart ud som om det er plasten i
inderhylsteret der er "smittet af" på en eller anden måde, der hvor
der har været mest pres på pladerne (de har stået klemt sammen på en
hylde). Der er også varierende former for og grader af støj der ikke
burde være der, det er der ikke på de plader der ser OK ud.

Jeg kan forestille mid der er andre der har oplevet noget lignende, så
er der nogen der haft held med at få dem "normaliseret"? Det er mest
lyden jeg tænker på. udseendet betyder ikke så meget.

Og jeg tænker ikke på overspilning til andet medie med støjfilter osv.
men at redde pladerne som de er, så de evt. kan sælges.

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein

Fra : Hans Henrik Pedersen

Dato : 28-06-05 21:52

On Tue, 28 Jun 2005 14:29:48 +0200, Rado <rado@fjernpost1.tele.dk>
wrote:

> [...]
>ujævnt fordelt og det ser umiddelbart ud som om det er plasten i
>inderhylsteret der er "smittet af" på en eller anden måde,

Har de ligget fugtigt? Mug? Kan det renses af? Det er ikke plasten,
der er ved at gå i opløsning, vel?

Se fx denne artikel:
http://www.natmus.dk/cons/reports/2001/ys_phd/pvcphd.htm

Venligst Hans Henrik Pedersen.
http://home6.inet.tele.dk/pedipsen/Audio/

Fra : Rado

Dato : 01-07-05 14:03

On Tue, 28 Jun 2005 20:51:33 GMT, dkw@ofir.dk (Hans Henrik Pedersen)
wrote:

>Har de ligget fugtigt? Mug? Kan det renses af?

De har bestemt ikke ligget fugtigt, der er meget tørt her. Ingen mug.
Men ret varmt om sommeren (op til 35 grader).

Om det kan renses tvivler jeg på. Hat foreløbig prøvet med vand/sæbe,
sprit og benzin, men uden held. Det ser ud som om det enten er plasten
selv der er korroderet, eller noget udefra har påvirket den.

>Det er ikke plasten, der er ved at gå i opløsning, vel?
>Se fx denne artikel:
>http://www.natmus.dk/cons/reports/2001/ys_phd/pvcphd.htm

Det kan godt tænkes, men hvor almindeligt er dette problem med LP'er?

Fra : Hans Henrik Pedersen

Dato : 01-07-05 21:23

On Fri, 01 Jul 2005 15:02:38 +0200, Rado <rado@fjernpost1.tele.dk>
wrote:

>Det kan godt tænkes, men hvor almindeligt er dette problem med LP'er?

Jeg ved ikke præcist hvor almindeligt det er, men på mine togter til
diverse loppemarkeder og antikvariater støder jeg jævnligt på plader,
der er ved at blive så ringe, at de ikke rent fysisk kan spilles.

Nogle af pladekasserne lugter ind imellem af eddikesyre eller lignende
(det man i gamle dage brugte som stopbad i mørkekammeret), og lur mig,
om ikke du i sådan en kasse vil finde en Polyphon plade fra 1955-60,
som har blærer eller andre tegn på nedbrydning.

Hvis du er specielt interesseret i at se eksempler på denne opløsning,
skal jeg gerne forsøge at lave et par scans og sende dig på mail -
emnet er kanske lige "nørdet" nok for flertallet i denne gruppe?

Matteringen kan meget vel skyldes nedbrydning af plastmaterialet, og
desværre kender jeg ikke nogen kurt imod kalamiteten, ud over at
opbevare pladen bedst muligt og håbe det bedste.

Plast er et skrøbeligt materiale, og i mange sammenhænge oplever vi,
der holder af gamle ting, at sagerne fra 1950'erne og 1960'erne
begynder at falde fra hinanden.

Jeg har en gammel bil, der netop er restaureret og oplever her, at
visse plastdele, jeg har liggende som reservedele, matterer -
"kridter til". Ved brug brækker den pågældende del - fx betjeningsgreb
til lys/varme/ventilation m.v. - lettere, end dengang plasten var ny
og mere elastisk.

Nå, inden jeg bevæger mig ud ad tangenten vil jeg stoppe, men det
korte af det lange er, at jeg tror, dine pladers dage er talte, og at
de har færre år foran sig, end vi, som holder af kulturhistorie, kunne
ønske os.

Venlig hilsen Henrik.

Fra : Rado

Dato : 08-07-05 15:46

On Fri, 01 Jul 2005 20:22:39 GMT, dkw@ofir.dk (Hans Henrik Pedersen)
wrote:

> [...]
>om ikke du i sådan en kasse vil finde en Polyphon plade fra 1955-60,
>som har blærer eller andre tegn på nedbrydning.

Så det lugter af eddikesyre når de begynder at gå i opløsning? Har
intet bemærket af den art med mine.

>Hvis du er specielt interesseret i at se eksempler på denne opløsning,
>skal jeg gerne forsøge at lave et par scans og sende dig på mail -
>emnet er kanske lige "nørdet" nok for flertallet i denne gruppe?

Jeg tror ikke du kan scanne dem, har lige prøvet og får ikke andet en
en helt sort plade. Men foto ser ud til at fungere nogenlunde - har
lige taget et par billeder af en at de hårdest angrebne af mine.
Ligger i dk.binaer hvis du vil se dem, subject: Matte LP'er

Det der bølgemønster er ikke lysreflektioner, det er selve det matte
lag der ser sådan ud. Områderne ved pilene på det ene billede er
næsten normalt blanke, og sådanne områder findes på flere af pladerne.
Jeg tror det har noget at gøre med inderhylsteret og/eller hvor
trykket mod pladen har været hårdest under opbevaringen.

>Matteringen kan meget vel skyldes nedbrydning af plastmaterialet, og
>desværre kender jeg ikke nogen kurt imod kalamiteten, ud over at
>opbevare pladen bedst muligt og håbe det bedste.

Det underlige er at det kun er nogle af dem der er angrebet, men andre
er som nye. Måske der er anvendt forskellige typer vinyl, hvoraf nogle
er mere holdbare end andre?

>Plast er et skrøbeligt materiale, og i mange sammenhænge oplever vi,
>der holder af gamle ting, at sagerne fra 1950'erne og 1960'erne
>begynder at falde fra hinanden.

Ja. Jeg har for nylig erfaret at nogle blot 15-20 år gamle plastpande
revnede for et godt ord. Da de var nye var de bløde og smidige.
Så plast er ikke så uforgængeligt som man har gået og troet

> [...]
>korte af det lange er, at jeg tror, dine pladers dage er talte, og at
>de har færre år foran sig, end vi, som holder af kulturhistorie, kunne

Ja, jeg har også beslutte mig for at sælge dem billigt. Jeg vil bare
af med dem, da de ligger og fylder op. Man kan jo alligevel få alle de
gamle ting på CD idag.

Fra : Hans Henrik Pedersen

Dato : 08-07-05 18:03

On Fri, 08 Jul 2005 16:46:08 +0200, Rado <rado@fjernpost1.tele.dk>
wrote:

>Så det lugter af eddikesyre når de begynder at gå i opløsning? Har
>intet bemærket af den art med mine.

Yes, en syrlig lugt som ikke er til at tage fejl af. Polyphon, Sonet
og Metronome plader er dem, jeg har set med denne kalamitet.

> [...]
>Jeg tror det har noget at gøre med inderhylsteret og/eller hvor
>trykket mod pladen har været hårdest under opbevaringen.

Ja, jeg tror, at kemiske forbindelser er blevet udvekslet mellem de to
plasttyper. Hvordan lyder pladerne?

>Det underlige er at det kun er nogle af dem der er angrebet, men andre
>er som nye. Måske der er anvendt forskellige typer vinyl, hvoraf nogle
>er mere holdbare end andre?

Det er der næppe tvivl om. Som sagt er det især Polyphon, Sonet og
Metronome plader, som jeg har set "i opløsning". Har postet et
eksempel i dk.binaer under overskriften "Bobler"--
>Rado

Mvh. Henrik.

Fra : Rado

Dato : 10-07-05 13:45

On Fri, 08 Jul 2005 17:02:51 GMT, dkw@ofir.dk (Hans Henrik Pedersen)
wrote:

>Ja, jeg tror, at kemiske forbindelser er blevet udvekslet mellem de to
>plasttyper. Hvordan lyder pladerne?

De fleste af dem er der meget støj på, susen eller knitren. Der er dog
vist et par enkelte der lyder OK.

>Det er der næppe tvivl om. Som sagt er det især Polyphon, Sonet og
>Metronome plader, som jeg har set "i opløsning". Har postet et
>eksempel i dk.binaer under overskriften "Bobler"--

Ja det ser stygt ud :)

Har dog ikke bemærket noget som helst af den art på mine. Men de er
også¨kun omkring 20 år gamle eller yngre, måske de skal være ældre før
der bliver problemer? Eller måske de har brugt bedre plasttyper på de
nyere optryk?

Fra : Hans Henrik Pedersen

Dato : 10-07-05 16:07

On Sun, 10 Jul 2005 14:45:21 +0200, Rado <rado@fjernpost1.tele.dk>
wrote:
> [...]
>også¨kun omkring 20 år gamle eller yngre, måske de skal være ældre før
>der bliver problemer? Eller måske de har brugt bedre plasttyper på de

Det kan vi, der holder af vores gamle plader og bruger dem dagligt,
bare håbe på. Indtil videre har jeg kun set den slags bobler på plader
der er fra op til midt i 1960'erne OG har været opbevaret under
kummerlige vilkår. Mine egne ældste lp-plader fra først i 1950'erne
fejler intet synligt/hørbart.

Mvh. Hans Henrik Pedersen.

Fra : Rado

Dato : 11-07-05 20:57

On Sun, 10 Jul 2005 15:06:32 GMT, dkw@ofir.dk (Hans Henrik Pedersen)
wrote:

> [...]
>der er fra op til midt i 1960'erne OG har været opbevaret under
>kummerlige vilkår. Mine egne ældste lp-plader fra først i 1950'erne

OK. Jeg siger mange tak for hjælp og oplysninger :)