Børnebørns opsparing?
Fra : Karst B. Smit

Dato : 02-06-01 22:26

Hej

Findes der noget som hedder børnebørns opsparing?

I så fald kan der oprettes 2 konti, da der jo findes bedsteforældre til
både til mor og far's side?

Evt. fradrag?

--
Mvh. Karst B.

Fra : Poul Christensen

Dato : 03-06-01 13:26

Der må kun oprettes en børneopsparingkonto pr barn og den kan oprettes af forældre, bedsteforældre, oldeforældre ............. . Det er altså med at komme først, jf Skatteministeriets bekendtgørelse 969 af 16/12/1998.

Poul C
poulc@ofir.dk

Fra : Karst B. Smit

Dato : 04-06-01 01:11

Tak for svaret.

Jeg går udfra at det konto PC omtaler er fradragsberettigt. Det er
oprettet allerede af forældrene og bliver fuldt ud udnyttet.

Hvilken mulighed har jeg for at sætte en sum penge væk månedlig, til mit
barnebarn og som kommer til udbetaling ved, lad os sige 20 års alderen?

Fra : Poul Christensen

Dato : 04-06-01 11:27

"Karst B. Smit" <kbsmitREMOVE@startrekmail.com> skrev i en meddelelse news:1eug3ol.1ogk09m1byk34N%kbsmitREMOVE@startrekmail.com...
> Jeg går udfra at det konto PC omtaler er fradragsberettigt. Det er
> oprettet allerede af forældrene og bliver fuldt ud udnyttet.

Indskud på børneopsparingskonti er ikke fradragsberettigede, men fordelen er at renterne er skattefrie for barnet.

> Hvilken mulighed har jeg for at sætte en sum penge væk månedlig, til mit
> barnebarn og som kommer til udbetaling ved, lad os sige 20 års alderen?

Du kan med et gavebrev give et barnebarn en sum som gave. I gavebrevet fastsætter du nærmere om hvornår beløbet kan udbetales, hvordan pengene skal bindes (hos forældre, pengeinstitut ell forvaltningsinstitut), hvordan de må placeres (bankbog, obligationer, investeringsforeningscertifikater eller aktier), hvornår og under hvilke omstændigheder pengene må udbetales før tiden.

Hver bedsteforælder kan årligt give barnebarnet 46.800 kr. (2001-niveau) uden gaveafgift. Barnet skal betales skat af det årlige afkast, hvis det samlet har indkomst over personfradraget.

Med venlig hilsen
Poul C
poulc@ofir.dk

Fra : Jonathan Stein

Dato : 04-06-01 15:41

"Karst B. Smit" wrote:

> Findes der noget som hedder børnebørns opsparing?

Kontoen er så vidt jeg ved altid barnets. Både forældre og bedsteforældre
kan skattefrit forære barnet et vist beløb - uanset om de giver barnet
kontanter, sætter pengene ind på børneopsparingen eller noget tredje.
Renterne er barnets, og dermed skattefrie så længe barnets frikort ikke
er fuld udnyttet.

M.v.h.

Jonathan

--
jsp-hotel.dk tilbyder profesionelle webhoteller med bl.a. Resin JSP,
PHP, MySQL, SSH/Telnet adgang, rå log-filer, grafisk statistik og

Fra : Jens S., Esbjerg

Dato : 10-06-01 21:25

"Karst B. Smit"
> [...]
>
> Findes der noget som hedder børnebørns opsparing?
>
> I så fald kan der oprettes 2 konti, da der jo findes bedsteforældre til

Unibank har noget der kaldes børnebørns konto, og har opsat nogle "regler"
for den. Spørg i banken.

--

/Jens S., Esbjerg