TDC umts
Fra : Georg

Dato : 27-06-05 20:06

Er jeg den eneste der ser frem til, at TDC lancerer deres umts net? Jeg kan
forstå, at 3 har udbygget deres net, så der er rimelig geografisk dækning,
selv i tyndt befolkede områder. Jeg tror bare, at TDC`s umts kombineret med
deres gsm net vil være den bedste tekniske løsning, måske tager jeg fejl.
Har kigget lidt på mastedatabasen, og det ser ud som om, at TDC ikke helt
har den samme umts udbygning som 3, men det er vel et spørgsmål om tid. Hvis
TDC følger den nuværende kompromisløse strategi mht gsm og overfører det til
umts så vil vi igen se TDC som den operatør med den bedste tekniske løsning.
Så mangler vi bare nogle terminaler med bedre specifikationer end de
nuværende

Georg

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 27-06-05 21:52

On Mon, 27 Jun 2005 21:06:10 +0200, "Georg" <nomail@nomail.hotdog>
wrote:

>Er jeg den eneste der ser frem til, at TDC lancerer deres umts net?

Næppe - lidt konkurrence kan aldrig skade. Telia er også vej.

>Jeg kan
>forstå, at 3 har udbygget deres net, så der er rimelig geografisk dækning,
>selv i tyndt befolkede områder.

3's UMTS-net dækker 70 % af landet geografisk svarende til 84 % af
befolkningen iflg. deres hjemmeside.

Om det er rimeligt er vel en smagssag. For 3 er det nok et spørgsmål
om, hvad der er foretningsmæssigt sundest. Det samme vil det være for
TDC.
Der er jo ingen økonomi i at yde dækning i et område med få beboere,
og ingen af selskaberne drives af filantropiske årsager.

>Jeg tror bare, at TDC`s umts kombineret med
>deres gsm net vil være den bedste tekniske løsning, måske tager jeg fejl.

Det er jo ikke til at sige på forhånd - men dit gæt kan vel være lige
så godt/skidt som alle andres.

TDC har været 3 år om at nå fra 95 til 98 % dækning af Danmarks
indbyggere mht ADSL, så hvis udbygningen af UMTS til mindre befolkede
områder går med samme hastighed, skal du nok ikke sætte
forventningerne for højt.

>Har kigget lidt på mastedatabasen, og det ser ud som om, at TDC ikke helt
>har den samme umts udbygning som 3, men det er vel et spørgsmål om tid.

Sikkert.

>Hvis TDC følger den nuværende kompromisløse strategi mht gsm og overfører det til
>umts så vil vi igen se TDC som den operatør med den bedste tekniske løsning.

Øh, det tror jeg nu ikke alle er enige med dig i.

TDC var 13 år om at lukke et såkaldt sort hul i GSM-dækningen mellem
Klampenborg og Helsingør. Det kan man selvfølgelig også kalde
kompromisløst, men nok ikke på den måde, du mener.

>Så mangler vi bare nogle terminaler med bedre specifikationer end de
>nuværende

ja, og når vi har fået dem, så mangler vi bare nogle endnu bedre osv.
osv.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-06-05 08:15

jubija@yahoo.dk skrev:

> Der er jo ingen økonomi i at yde dækning i et område med få beboere,

Jo, lidt: Det er en styrke at kunne reklamere med god dækning.
Yderområderne bruges f.eks. også af os der bor i byerne (jeg har
part i et sommerhus der ligger i et gråt hul).

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   Fiduso: http://fiduso.dk/

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 28-06-05 09:08

On Tue, 28 Jun 2005 09:14:31 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

>Jo, lidt: Det er en styrke at kunne reklamere med god dækning.
>Yderområderne bruges f.eks. også af os der bor i byerne (jeg har
>part i et sommerhus der ligger i et gråt hul).

Hvis der var økonomi i det, tror du så ikke de allerede dækkede de
områder?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-06-05 12:15

jubija@yahoo.dk skrev:

> Hvis der var økonomi i det, tror du så ikke de allerede dækkede de
> områder?

TDC dækker 98 %. Mange af de områder de dækker med det nuværende
net, er tyndt befolkede.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 28-06-05 14:20

Bertel Lund Hansen brought next idea :

> TDC dækker 98 %. Mange af de områder de dækker med det nuværende
> net, er tyndt befolkede.

Og mht. GSM dækningen har det intet med økonomi at gøre, det handler om
at en GSM 900 licens kræver dækning i den størrelsesorden.

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 28-06-05 15:02

On Tue, 28 Jun 2005 13:14:45 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

>TDC dækker 98 %. Mange af de områder de dækker med det nuværende
>net, er tyndt befolkede.

Ja, men det tog dem 10 år at nå op på den dækningsgrad. Ser du nogen
grund til, at det skulle gå hurtigere med UMTS, som oven i købet har
flere konkurrerende teknologier at kæmpe med?

Der er for mig at se ingen sunde argumenter for, at TDC skulle dække
tyndt befolkede områder med UMTS fra start.
Dels er det dyrere pga. den meget kortere rækkevidde af UMTS, dels er
jeg sikker på, at man også har taget eventuel reklameværdi med i
beregningerne, når man beslutter sig for hvor tyndt befolkede områder,
man vil dække. Og den værdi har bl.a. 3 fundet for ringe, og det er
jeg sikker på, at både Telia og TDC også gør.

TDC ville oprindelig nøjes med at introducere UMTS i landets fire
største byer København, Odense, Århus og Aalborg (svarende til 30-40 %
af befolkningen). Men pga. konkurrencen fra Telia og 3 satser de dog
nok bredere.

Lars