Visuminterview på den amerikanske ambassad~
Fra : Hans J. Jensen

Dato : 26-06-05 21:17

Hej NG.

Det er noget med at man skal til et interview på den amerikanske ambassade
når man gerne vil have visum til USA. Jeg har hørt, at det skulle være
ganske forfærdeligt. Er der nogen som har været igennem turen?

Mvh.Hans

Fra : Lars Ehlers

Dato : 27-06-05 02:20

On Sun, 26 Jun 2005 22:17:21 +0200, "Hans J. Jensen"
<jjjg3401@hotmail.spam> wrote:

>Det er noget med at man skal til et interview på den amerikanske ambassade
>når man gerne vil have visum til USA. Jeg har hørt, at det skulle være
>ganske forfærdeligt. Er der nogen som har været igennem turen?

Jeg var til interview på det amerikanske konsulat tilbage i 1996 i
forbindelse med et K1 immigrantvisum. Jeg mødte på konsulatet om
formiddagen til samtale, føst med en konsulatmedarbejder, der blot
gennemgik alle mine medbragte papirer, og derefter med selve konsulen,
som var noget mere formel. Jeg blev behandlet høfligt under hele
processen, og fik at vide, at jeg kunne hente mit pas inkl. visum
samme dag om eftermiddagen.

--
Lars Ehlers, San Francisco
http://www.ehlers.us/mustang

Fra : Hans J. Jensen

Dato : 27-06-05 17:09

"Lars Ehlers" skrev

> [...]
> som var noget mere formel. Jeg blev behandlet høfligt under hele
> processen, og fik at vide, at jeg kunne hente mit pas inkl. visum

[snip]

1996. Det er jo ved at være nogle år siden. Jeg har hørt fra enkelte, af det
efter 9/11 skulle være blevet en næsten ubehagelig oplevelse med det
interview. Noget er der jo nok ændret? Skulle alle til interview den gang
tilbage i 1996?

Mvh. Hans

Fra : Lars Ehlers

Dato : 27-06-05 20:49

On Mon, 27 Jun 2005 18:09:03 +0200, "Hans J. Jensen"
> [...]

>efter 9/11 skulle være blevet en næsten ubehagelig oplevelse med det
>interview. Noget er der jo nok ændret? Skulle alle til interview den gang

Tingene har sikkert ændret sig efter d. 11. september, det er jeg ikke
i tvivl om. Jeg oplever det tydeligt, når jeg rejser ind i USA, der
bliver stillet flere spørgsmål end før, hvor længe jeg har været væk,
hvilken by jeg bor i, osv.

Nej, jeg mener ikke, at alle skulle til interview tilbage i 1996,
specielt ikke for et turistvisa. Jeg skulle have et immigrantvisa, så
jeg var tvunget til at komme til samtale.

--
Lars Ehlers, San Francisco
http://www.ehlers.us/mustang

Fra : Hans J. Jensen

Dato : 27-06-05 21:07

"Lars Ehlers" skrev
Hans J. Jensen skrev:
[snip]
> Nej, jeg mener ikke, at alle skulle til interview tilbage i 1996,
> specielt ikke for et turistvisa. Jeg skulle have et immigrantvisa, så
> jeg var tvunget til at komme til samtale.
[snip]

Det er heller ikke nødvendigt med et interview for et almindeligt
turistvisum. Dvs. når man bare skal på ferie under 3 måneder rejser skal man
ikke søge om visum på ambassaden.

Men det gælder (vist) alle som opholder sig mere end 3 måneder. De skal til
et interview.

Mvh. Hans

Fra : Lars Ehlers

Dato : 27-06-05 21:44

On Mon, 27 Jun 2005 22:07:29 +0200, "Hans J. Jensen"
<jjjg3401@hotmail.spam> wrote:

>Det er heller ikke nødvendigt med et interview for et almindeligt
>turistvisum. Dvs. når man bare skal på ferie under 3 måneder rejser skal man
>ikke søge om visum på ambassaden.

Nej, det er ikke et visum, kaldes Visa Waiver programmet, og er ikke
et visum i traditionel forstand.

>Men det gælder (vist) alle som opholder sig mere end 3 måneder. De skal til
>et interview.

Jeg har hørt, at det er svært at opnå et turistvisum, fordi danskere
kan deltage i Visa Waiver programmet og uden problemer opholde sig i
USA i op til 90 dage. De er ofte mistænksomme over folk som vil være
turister i f.eks. 6 måneder, så det er måske grunden til, at du har
hørt at interviewet er ubehageligt.

--
Lars Ehlers, San Francisco
http://www.ehlers.us/mustang

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 27-06-05 19:26

Hans J. Jensen wrote:

> Det er noget med at man skal til et interview på den amerikanske ambassade
> når man gerne vil have visum til USA.

Mener du virkeligt at man skal rejse fra fjerntliggende egne af landet
for at de kan se en med egne øjne.? Det tvivler jeg lidt på.

På den anden side er de jo blevet mistroiske overfor alle udlændinge
siden 2001.

Jeg har selv arbejdet i USA i et års tid for ca. 12 år siden. Med visum.
Da var der ikke tale om interview.

Mvh. Jørgen

Fra : Hans J. Jensen

Dato : 27-06-05 19:35

"Jørgen Rasmussen" skrev

> Mener du virkeligt at man skal rejse fra fjerntliggende egne af landet
> for at de kan se en med egne øjne.? Det tvivler jeg lidt på.
[snip]

Ja det mener jeg. Du kan evt. se på den amerikanske ambassades hjemmeside:
www.usembassy.dk. Alle skal til et "interview". Det ser også ud til at man
skal udfylde pænt mange formularer og betale diverse gebyrer.

Men måske er der nogen der har erfaringer fra efter 2001, som kan præcisere?

Mvh. Hans