Øl - mest et par sproglige spørgsmål
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 23-06-05 20:32

Hej

Jeg har et par sproglige spørgsmål om tilbehør til velskænket
øl. Nu har jeg langt om længe fundet ud af, at det stykke
pap, man lægger under glasset, hedder en 'ølbrik' på dansk,
ein 'Bierdeckel' på tysk og a 'beer mat' på engelsk.

Men hvad hedder så det lille, runde stykke papir, som
sættes om stilken nede over foden på et pilsnerglas, for
at man ikke skal spilde 'overløb' eller 'kondensvand', når
man drikker?

P.s.:
Så vil jeg da også lige spørge, om der er nogle ølentusiaster
i gruppen, der har oplevet den sære skik, visse steder nede i
Tyskland, at der bliver lagt en citronskive oveni et glas hvedeøl?

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Christina S

Dato : 23-06-05 21:02

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote in message

> [...]
> i gruppen, der har oplevet den sære skik, visse steder nede i
> Tyskland, at der bliver lagt en citronskive oveni et glas hvedeøl?

Hej,

det har jeg ofte (skyldes nok, at jeg er født og opvokset syd for grænsen og
elsker hvedeøl .
Man gør det kun med en såkaldt Kristal Hefeweizen - altså en, hvor gæren er
filtreret fra. Det giver en dejlig frisk smag og er derfor velegnet til en
varm
sommeraften, som i dag.

Mvh, Christina

Fra : Peter Westh

Dato : 23-06-05 22:03

> Så vil jeg da også lige spørge, om der er nogle ølentusiaster
> i gruppen, der har oplevet den sære skik, visse steder nede i
> Tyskland, at der bliver lagt en citronskive oveni et glas hvedeøl?

Det er da ret almindelig på Københavnske cafe'er, det vil sige det er mest
en limeskive der bruges. En udpræget tøsedrik, hvis du spørger mig.

/P

Fra : Peder Olsen

Dato : 23-06-05 22:36

Klip.
> Men hvad hedder så det lille, runde stykke papir, som
> sættes om stilken nede over foden på et pilsnerglas, for
> at man ikke skal spilde 'overløb' eller 'kondensvand', når
> man drikker?

Det hedder i samlerkredse en dråbefanger.
Venlig hilsen
Peder Olsen.

Samler du på bryggerisouvenir, så kig på:
http://www.olsen161.dk og
http://www.dkbeer.dk

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 24-06-05 11:00

Peder Olsen skrev:

> Det hedder i samlerkredse en dråbefanger.

Tak for svaret. Det er jo så indlysende at jeg ikke kunne
have gættet det selv.

> Samler du på bryggerisouvenir, så kig på:
> http://www.olsen161.dk

Tak for kigget. Jeg samler ikke - sådan i rigtig "samlerforstand",
men tager ofte enkelte ølbrikker med hjem fra Tyskland, og
bruger dem flittigt til at skåne borde (og glas) med herhjemme.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Max

Dato : 24-06-05 11:13

Hej Herluf

> bruger dem flittigt til at skåne borde (og glas) med herhjemme.

Er det det de skal bruges til, jeg troede man skulle
æde de tørre kiks :(

Mvh Max

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 24-06-05 11:24

Max skrev:
> Hej Herluf

> Er det det de skal bruges til, jeg troede man skulle
> æde de tørre kiks :(

Ha :·)
Den vits så jeg også under min "research" efter ølbriknavne i går.

--
'rluf :·)
- som elsker Hefeweizen-Bier,

Fra : Devast8or

Dato : 23-06-05 23:57

Herluf Holdt, 3140 wrote:
> Så vil jeg da også lige spørge, om der er nogle ølentusiaster
> i gruppen, der har oplevet den sære skik, visse steder nede i
> Tyskland, at der bliver lagt en citronskive oveni et glas hvedeøl?

Ikke i Tyskland, men i Holland. Der fulgte også en lille plastictingest med
som man skulle bruge til at presse citronskiven imod bunden af glasset. Det
smagte rædselsfuldt (jeg ved iøvrigt ikke om det var hvedeøl).

Devast8or

Fra : Max

Dato : 24-06-05 07:16

Hej Herluf

> i gruppen, der har oplevet den sære skik, visse steder nede i
> Tyskland, at der bliver lagt en citronskive oveni et glas hvedeøl?

Du kan også opleve at tyskerne blander øl og hvidvin.

Mvh Max

Fra : Jens S. Rasmussen

Dato : 25-06-05 08:23

Fy da for den
Jens

Fra : Anders Henriksen

Dato : 25-06-05 11:11

> Du kan også opleve at tyskerne blander øl og hvidvin.

Øl og cola er heller ikke ualmindeligt.

--
Anders Henriksen - born without teeth
supermule [at] lite [dot] dk

Whosoever is delighted in solitude, is either a wild beast or a god

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 25-06-05 12:48

"Anders Henriksen" <no@spam.uz> wrote in message

> "Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Øl og cola er heller ikke ualmindeligt.
>

> --
> Anders Henriksen - born without teeth
> supermule [at] lite [dot] dk

Hm, hvad fanden har colaen gjort siden den skal udsættes for dét?

Venlig hilsen

Aragorn_DK - der ikke kan fordrage øl, det smager som...ja, grimt!

--
=================
www.welles.dk

Fra : Anders Henriksen

Dato : 25-06-05 13:25

"Aragorn Elessar" <aragornDK@gmailTIGERDYR.com> skrev i en meddelelse

> Hm, hvad fanden har colaen gjort siden den skal udsættes for dét?

Jeg synes jo så det er synd for øllet - colaen har såmænd ikke fortjent
bedre

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 25-06-05 16:13

> [...]
> Anders Henriksen - born without teeth
> supermule [at] lite [dot] dk
>
> Whosoever is delighted in solitude, is either a wild beast or a god

Og sådan er vi allesammen så forskellige!
Skål på det! *bælle* *colabøvs*

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Anders Henriksen

Dato : 26-06-05 10:57

> Og sådan er vi allesammen så forskellige!
> Skål på det! *bælle* *colabøvs*

Jeps! Alle må være lige så forskellige de vil - bare de er som mig...

Skål på det!

Fra : Erling Hansen

Dato : 25-06-05 12:54

Max <max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Hej Herluf

> Du kan også opleve at tyskerne blander øl og hvidvin.
>
> Mvh Max

For slet ikke at snakke om hvidvin og cola (jeg VED godt det ikke har
noget med øl at gøre!) - og det kan faktisk smage ret godt.
Mvh
Erling

Fra : Giraf

Dato : 27-06-05 16:04

Erling Hansen wrote:

> For slet ikke at snakke om hvidvin og cola (jeg VED godt det ikke har
> noget med øl at gøre!) - og det kan faktisk smage ret godt.
> Mvh
> Erling

Har ikke fået prøvet det endnu, men har fået lange fortællinger om et
såkaldt jægerdrøn man kan få når man er i byen. Et glas hvidvin tilsat 2
cl jægermeister eller noget i den dur, og det skulle smage helt
forfærdeligt :)

Fra : Christoffer Gertz Be~

Dato : 01-07-05 21:00

Rødvin og cola skulle er en ret udbredt fornøjelse (?) på Balkan. Det
skulle vist gå under betegnelsen "bambus".

Fra : Erling Hansen

Dato : 01-07-05 21:43

Christoffer Gertz Bech <cegebe@cegebe.dk> wrote:

> Rødvin og cola skulle er en ret udbredt fornøjelse (?) på Balkan. Det
> skulle vist gå under betegnelsen "bambus".

Ja, mann muss sich immer verblüffen lassen, som man sagde i mine unge
dage.
Mvh
Erling

Fra : Kurt Hansen

Dato : 09-07-05 23:04

Den Fri, 1 Jul 2005 22:43:16 +0200, skrev Erling Hansen:

>Ja, mann muss sich immer verblüffen lassen, som man sagde i mine unge
>dage.

Also, vollen man rødvin und cola hassen så kan man da bare en slurk
tassen, men vollen man nix hassen, dan kan man den onde lyneme la vær
lassen

Hedeslag fra
Kurt

Fra : Stig Mogensen

Dato : 25-06-05 09:33

> Så vil jeg da også lige spørge, om der er nogle ølentusiaster
> i gruppen, der har oplevet den sære skik, visse steder nede i
> Tyskland, at der bliver lagt en citronskive oveni et glas hvedeøl?

Du kan lægge en citronskive oveni en hvilkensomhelst lys øltype. Dette ses
oftest i mexikanske "pigeøl", der bakkes op af store
markedsføringsbudgetter som noget nyt og smart.

Idéen er at øllet, når dette så udsættes for stærkt sollys, ikke begynder at
lugte sært af hø/halm.

/Stig

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 25-06-05 10:55

> Idéen er at øllet, når dette så udsættes for stærkt sollys, ikke begynder at
> lugte sært af hø/halm.
>
> /Stig

Jeg vil nu ikke beskrive lugten af lysramt øl som sært af hø/halm, men
mere som kattepis eller stinkdyr, dog han jeg aldrig lugtet et stinkdyr,
men lysramt øl kalder man i USA skunked.

En anden ting er at en citronskive ikke forhindre en øl i at komme til
at lugte pga. lys, Men mere for at fjerne(eller overdøve) lugten som
allerede er i øllet, som også kan udvikle sig i kunstig lys fx. på
hylden i supermarkedet. Det er især øl i lyse flasker der bliver
lysramt, Øl i mørke flasker bliver beskyttet af den mørke farve.

Men jeg tror nu at en citronskive i en tysk hvedeøl, mest er for
friskhedens og smagens skyld.

MVH
Kasper Malmberg

Fra : Stig Mogensen

Dato : 25-06-05 11:25

Kasper Malmberg wrote:

> Jeg vil nu ikke beskrive lugten af lysramt øl som sært af hø/halm, men
> mere som kattepis eller stinkdyr, dog han jeg aldrig lugtet et stinkdyr,
> men lysramt øl kalder man i USA skunked.

Jeg har også hørt udtrykket skunked, men det var ikke ifbm. med øl. Mere et
udtryk for noget der var blevet "ildelugtende", i almindelighed. Feks. sur
karklud, sur mælk, etc etc.

> Men jeg tror nu at en citronskive i en tysk hvedeøl, mest er for
> friskhedens og smagens skyld.

Enig.

/Stig

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 25-06-05 11:45

> Jeg har også hørt udtrykket skunked, men det var ikke ifbm. med øl. Mere et
> udtryk for noget der var blevet "ildelugtende", i almindelighed. Feks. sur
> karklud, sur mælk, etc etc.

Så er der lige lidt lørdags læsning til dig, her

http://www.beeradvocate.com/news/stories_read/527/

MVH
Kasper Malmberg

Fra : Stig Mogensen

Dato : 26-06-05 10:43

Kasper Malmberg wrote:

> Så er der lige lidt lørdags læsning til dig, her
>
> http://www.beeradvocate.com/news/stories_read/527/
>
> MVH
> Kasper Malmberg

Der står intet der antyder, at "skunked" udelukkende refererer til
ildelugtende øl?.

/Stig

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 26-06-05 12:15

> Der står intet der antyder, at "skunked" udelukkende refererer til
> ildelugtende øl?.
>
> /Stig

Aha nu er jeg med, jeg skrev "men lysramt øl kalder man i USA skunked"
der skulle nok have stået "men lysramt øl kalder man i USA skunked BEER".
Jeg havde aldrig nogen intention om at begrebet "skunked" kun kunne
referer til øl. Men at "skunked" mere referede til en stinkdyrs agtig lugt.

MVH
Kasper Malmberg

Fra : Max

Dato : 25-06-05 11:42

Hej

> Jeg har også hørt udtrykket skunked, men det var ikke ifbm. med øl. Mere
et

Du er også "skunked" hvis du trænger til at blive vasket.

Mvh Max

Fra : Stig Mogensen

Dato : 26-06-05 10:43

Max wrote:

> Hej

> et
>
> Du er også "skunked" hvis du trænger til at blive vasket.
>
> Mvh Max

Præcist

/Stig

Fra : Max

Dato : 25-06-05 11:37

Hej

> Men jeg tror nu at en citronskive i en tysk hvedeøl, mest er for
> friskhedens og smagens skyld.

Det er vel sådan en generel ting nu om dage, folk kan ikke lide
den rigtige smag af tingene mere, så alt skal blandes op så
det smagsmæssigt bliver anonymt, man hælder således jo
alle bolche typer i spiritus så det kun smager af sukker, man
hælder alle former for sirup i kaffen o.s.v. Jeg har det nu sådan
at Irsk kaffe gider jeg ikke, men kan godt lide både farin, kaffe
og Whiskey.

Mvh Max

Fra : Håkon Paulsen

Dato : 27-06-05 09:43

>Det er vel sådan en generel ting nu om dage, folk kan ikke lide
>den rigtige smag af tingene mere, så alt skal blandes op så
>det smagsmæssigt bliver anonymt...

Det er ikke nødvendigvis et spørgsmål om ikke at kunne lide
den 'rigtige' smag - for hvad er dét? I Belgien smagssætter man jo
øl med alt muligt, uden at det opfattes som et overgreb mod øllen.

Dette smagssætteri inkluderer i Belgien også nogen gange
citronskiver i hvedeøl. Men hvedeøl kan også være født med denne
syrlighed. Prøv en 'Blanche de Namur'.

/Håkon

Fra : Christoffer Gertz Be~

Dato : 01-07-05 21:06

> Dette smagssætteri inkluderer i Belgien også nogen gange
> citronskiver i hvedeøl. Men hvedeøl kan også være født med denne
> syrlighed. Prøv en 'Blanche de Namur'.

Oh, ja, Blanche de Namur; den er rigtig god, den slår den
allestedsnærværende Hoegaarden med adskillige banelængder.

Det der med citronskiver er vist nærmest et religiøst spørgsmål; i
hvert fald i Bruxelles er det noget, man gør på de mere turistede
steder omkring Grand' Place, mens de mere fundamentalistiske kendere
aldrig kunne drømme om at gøre sådan noget.

Jeg er mest til hvedeøl, der er, som det skal være lige ud af flasken.
Det gode af slagsen får bare smagsnuancerne spoleret af citron, og det
middelmådige bliver ikke bedre af det.

Så er der jo til gengæld den berlinske 'Weisse' - den er lavet til at
blive peppet op med kirsebær- eller myntesirup, med dertil hørende
ekstreme farver. En Grüne Weisse er herlig på en varm sommerdag.