PC med MEGET hyppigt nedbrud. --> Fejl på ~
Fra : Morten Lorenzen

Dato : 21-06-05 15:01

Hej NG.

Er ved at ordne en pc for en ven.

Det er en ældre bilka-pc med alt onboard(ja, jeg ved det sucker, men det er
sådan det er.)

MB: AOpen MX36/MX36L
CPU: Intel Celeron 900 mhz
HD: Maxtor 40GB something
Ram: 128 MB SD Apacer
PSU: 250 Watt ukendt mærke

PC'en gik nede hele tiden, max oppetid er ca. 5 min.
Jeg har d.d. formatteret HD uden problemer, men under installation af XP
brød den ned. Nu kan pc'en være tændt i ca. 30 sek inden den går ned.

Har testet RAM, ingen problem. - Udskiftet med andre, ingen ændring i
adfærd.

Harddisk fungerer 100%.

Har ikke mulighed for at bytte PSU, men kan det være CPU'en? - Har taget et
billede af den.
Den sorte skygge rundt om midten af den, ser ud som om den er svedet. Se
her: http://home1.stofanet.dk/mlorenzen/DSC03628.JPG

Hvis der er nogen der har idéer til hvilken fejl det kan være, eller om
CPU'en er færdig. Skriv her, eller mail på MortenLorenzen@YAHOOspam.dk -
fjern spam.

Mvh

Morten

Fra : Anders S..

Dato : 21-06-05 15:43

"Morten Lorenzen" <MortenLorenzen@SPAMyahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG.

> billede af den.
> Den sorte skygge rundt om midten af den, ser ud som om den er svedet. Se
> her: http://home1.stofanet.dk/mlorenzen/DSC03628.JPG

Lyder som et køler problem har du tjekket den?

MVH
Anders
--
www.sikker-surf.dk

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 21-06-05 15:57

"Anders S.." <anderzz@Fjern-dette-og-dette.sikker-surf.dk> skrev i en
meddelelse news:42b8276b$0$267$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Lyder som et køler problem har du tjekket den?

Den kører også bare derudaf....

-M

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-05 16:14

Morten Lorenzen wrote:
> "Anders S.." <anderzz@Fjern-dette-og-dette.sikker-surf.dk> skrev i en
> meddelelse news:42b8276b$0$267$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Den kører også bare derudaf....
>
> -M

er der ordentlig kontakt mellem køler og cpu?

Mvh.
Claus Albæk
claude@eugina.dk

Fra : Søren Christensen

Dato : 21-06-05 16:58

Prøv at nedsætte fsb og eller multiplyer i bios. Check cpu temp i bios. Og
du bruger vel kølepasta? Føl evt. på RAM'ene og mærk hvor varme de er så du
kan udelukke dem.

Mvh Søren

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 21-06-05 21:04

""Claus Albæk (Kbh.)"" <claude@eugina.dk> skrev i en meddelelse

> er der ordentlig kontakt mellem køler og cpu?

Ja, de sidder helt tæt. Kølepasta sidder som det skal.

-M

Fra : Søren Christensen

Dato : 21-06-05 17:01

Hovsa 250W PSU. Det kan også sagtens være den der er begyndt at gå ned. Prøv
med en anden psu hvis det er muligt. Medmindre cpu temp er over ca. 60c° i
bios.

Mvh Søren

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 21-06-05 18:03

Søren Christensen skrev:
> Hovsa 250W PSU. Det kan også sagtens være den der er begyndt at gå
> ned. Prøv med en anden psu hvis det er muligt. Medmindre cpu temp er
> over ca. 60c° i bios.

Temperaturen er væsentlig at kigge på. Det kunne se om som om CPU'en er
blevet lidt sveden i kanten. Det kunne være at køleren ikke sidder
ordentligt på, og computeren derfor slukker pga. overophedning. Det er ikke
noget man skal lade den gøre i en uendelighed. Check kølermontering og husk
kølepasta.

En strømforsyning på 250 W er rigeligt stor til en celeron 900 med onboard
grafik og en enkelt harddisk, ingen problemer der.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : NS

Dato : 21-06-05 19:54

Jeppe Seidelin Dam wrote:

> [...]
>
> En strømforsyning på 250 W er rigeligt stor til en celeron 900 med onboard
> grafik og en enkelt harddisk, ingen problemer der.

Det sorte der betyder ikke noget. Det er noget fra produktionen.

NS

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 21-06-05 21:11

"NS" <niels_skaaning@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det sorte der betyder ikke noget. Det er noget fra produktionen.

Ok, tak.

-M

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 21-06-05 21:10

"Jeppe Seidelin Dam" <jeppedam@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke
> noget man skal lade den gøre i en uendelighed. Check kølermontering og

Temp. ligger omkring 55-60 grader.

> En strømforsyning på 250 W er rigeligt stor til en celeron 900 med onboard
> grafik og en enkelt harddisk, ingen problemer der.

Okey, hvad nu hvis jeg sætter et andet bundkort i med en 1,6Ghz Celeron?

-M

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 21-06-05 21:10

"Søren Christensen" <mailboxsch@omnispace.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Prøv
> med en anden psu hvis det er muligt. Medmindre cpu temp er over ca. 60c° i

Har ingen mulighed for anden PSU, desværre. :(

-M

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 21-06-05 21:12

> [...]

> Jeg har d.d. formatteret HD uden problemer, men under installation af XP
> brød den ned. Nu kan pc'en være tændt i ca. 30 sek inden den går ned.

Tog den beslutning at køre til SHG og hente nyt hardware. Tak for alle gode
idéer.

-M