Kat nr. 2 ? En god ide ?
Fra : Pernille Pehrsson

Dato : 20-06-05 09:43

Hej med jer,

Vi har en dejlig lille hunmis på 13 mdr. som vi nyder i fulde drag. Ingen af
os var vant til katte og valgte derfor kun at få en. Tænkte at 2 måske var
for stor en mundfuld, men nu er vi faldet for de skønne kræ og pønser lidt
på at få en lillebror til hende.

Vi er blevet advaret om, at Zimba kan blive så fornærmet så hun løber væk og
den risiko vil vi ikke løbe.

Hun er ekstrem legesyg og boltrer sig i haven dagen lang og derfor tror vi
det kunne være rart for hende, at have en legekammerat. Men hvad siger i ?
Skal vi vente lidt eller er det bedst nu hvor hun har den alder hun har ?
Eller skal vi helt droppe tanken ?

Hvis i mener det ville være en god ide - hvordan gør vi så lige med
sammenførelse ?

Håber på et godt råd.

Venlig hilsen
Pernille & Zimbapigen.

Fra : Denise

Dato : 20-06-05 15:58

Pernille Pehrsson wrote:
> [...]
> den alder hun har ? Eller skal vi helt droppe tanken ?
>
> Hvis i mener det ville være en god ide - hvordan gør vi så lige med

Hej
Du skriver ikke noget om hun er steriliseret, men det går jeg ud fra med den
alder.
Jeg synes det er en god idé at få en lille legekammerat til hende. Jeg ville
vælge en hankilling, der ikke er så bange af sig, for hun vil nok i starten
sætte ham lidt på plads. Så det skal være en med selvtilliden i orden, men
alligevel så ung at han lader sig opdrage lidt af hende.
M.h.t. sammenføringen kan du læse lidt her, det er en god idé synes jeg at
gøre det over en lille uge, men det afhænger af hvordan de første dage
udarter sig.
http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/artikler/artikel.php?id=45&cat=1

Held og lykke

--
Hilsen Denise

Fra : Søren LH

Dato : 21-06-05 19:50

"Pernille Pehrsson" <humlebien_86@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hun er ekstrem legesyg og boltrer sig i haven dagen lang og derfor tror vi
> det kunne være rart for hende, at have en legekammerat.

Lidt af et paradoks, ikke?

Her i gruppen agiteres der meget for at man skal have en kat til som
legekammerat, hvis man har én kat.

Men nu læser jeg lige i en amerikansk bog, at katte er enlige jægere, og
helst vil være enehersker i huset. Hvis man gerne vil have en kat til, så
skal man da købe en kat til, og lære kattene at tolerere hinanden, men man
skal ifølge bogen ikke købe en kat til for kattens skyld.

Min egen erfaring fra de to steder jeg kender, hvor man har to katte, virker
det begge steder som om de to katte hovedsagelig lever hver sit liv uden ret
meget interesse for hinanden.

Og da jeg idag var inde og se en tilfældig profil i www.dk-fritid-katte.dk
er to ud af fem katte i den pågældende profil helst fri for andre katte:
http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/nyhedsgruppen/profiles_view_cats.php?profile=49&kat=45&limit_start=0&limit_user=15
http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/nyhedsgruppen/profiles_view_cats.php?profile=49&kat=590&limit_start=0&limit_user=15

Så jeg begynder, efterhånden som jeg studerer emnet, at tro at det er en
skrøne at det er det bedste for en kat at få en legekammerat.

Mvh
Søren

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 21-06-05 20:34

Søren skrev
<Så jeg begynder, efterhånden som jeg studerer emnet, at tro at det er en
skrøne at det er det bedste for en kat at få en legekammerat.>

I nogle år, for mange år siden havde jeg kun en kat ad
gangen, indtil der en dag var en killing der valgte mig og
som selvfølgelig måtte med hjem, til den jeg havde i forvejen, efter at jeg
oplevede de to sammen kommer jeg
nok aldrig til at have kun en kat igen.

Ja katte er solitær jægere, og nej katte er ikke flokdyr,
men de er sørme meget sociale dyr, og vi mennesker kan aldrig, uanset hvor
meget vi elsker kræene og uanset hvor meget vi leger med dem, give dem det
som de får af hinanden. Der er ganske få katte som virkelig vil trives
bedst alene, men det er undtagelsen, ikke reglen.

--
Marianne Hellemose
Skal du købe/sælge/omplacere kat, så læs her

Mahatma Ghandi

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-05 20:54

"Marianne Hellemose" <dsl189745@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> meget vi elsker kræene og uanset hvor meget vi leger med dem, give dem det

Vores katte, der er meget ude lige for tiden, render rundt hver for sig
udenfor, men når de møder hinanden skal de lige hen og hilse / vaske
hinanden. Der er skam gensynsglæde.
Hundene plejer også lige og blive " stanget " af Filur, hvis han har været
væk fra dem i nogle timer.
Der er også den daglige tur indendøre, hvor der skal leges og fræses rundt i
huset. En fanget mus udenfor, kan de også enes om, at lege med sammen.
Vi har en besøgskat lige pt. som vores katte også leger med.
Vores katte sover også altid sammen, når de er inde, så jeg tror at de har
stor glæde af hinanden.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt: Quiz om hunde + galleri

Fra : Heidi, Miver og Mull~

Dato : 21-06-05 21:26

<klip> Men nu læser jeg lige i en amerikansk bog, at katte er enlige jægere,
> [...]
> skal man da købe en kat til, og lære kattene at tolerere hinanden, men man
> skal ifølge bogen ikke købe en kat til for kattens skyld.
</klip>>

Enig!
Hvis katten trives, virker glad og munter, så ville jeg ikke overveje en kat
nr. 2.....nyd hende og den harmoni hun har :)
Har netop talt med Marianne fra Husum Dyreklinik om det, og hun mener det
samme. Det er primært menneskets tro på, at det er sjovere at være to, fordi
vi mennesker (ihvertfald nogle af os, bare ikke mig har det bedst med en
"legekammerat"
Mine to katte tolererer hinanden (de er søskende) men de leger ikke med
hinanden. Miver er jæger, dræber og hersker og Mulle er "Leif Lalleglad" der
ligger og fiser den af *smil*

--
Hilsen Heidi, Miver og Mulle's mor
http://chocolade.dk

Fra : Vibeke

Dato : 22-06-05 19:53

> Hvis i mener det ville være en god ide - hvordan gør vi så lige med
> sammenførelse ?

Hejsa,

jeg startede med at anskaffe mig to katte - et søskendepar (en af hvert køn
på 1½ år dengang), og de hang sammen som ærtehalm, sov sammen - spiste
sammen - generelt var meget sammen. Til at starte med var de indekatte. Da
de så blev udekatte, så holdt de op med at sove sammen, men til gengæld så
legede de stadig meget sammen - både ude og inde, og spiser også stadig
sammen.

Efter lidt tid fik jeg jo den idé at jeg måtte eje en MCO, dengang var de
andre vel blevet 2½ år. Jeg lukkede kattene inde i 14 dage, så de alle kunne
lære hinanden at kende, men det resulterede i at mine 2½-årige levede i
vindueskarmene, hvor den lille djævel ikke kunne i nærheden af dem.

Efter de 14 dage havde de lært at tolerere hinanden, men min gamle hankat
bestemmer helt klart inden døre. Søskendeparet er stadig meget kærlige
overfor hinanden. Og hunkatten vil også gerne være det overfor min MCO, men
han forstår vist ikke helt hendes gode intentioner.

Men generelt lever de meget i harmoni, MCO'en og hunkatten er meget inde og
hygger, og om aftenen jagter de hinanden rundt i lejligheden. Og hankatten
lever meget ude, men hilser da på og løber de andre i møde når de ser. De
jagter også til tider de samme ting. Og ellers nyder de hinandens selskab.

Men, de er jo alle udekatte, og derude, hvis en er i knibe - (det er som
regel hankatten) så er hunkatten der i løbet af 2 sekunder og forsvarer sin
bror (hun har selvtilliden i orden, på trods af at hun er halv størrelse af
ham). MCO'en kommer også til, men han er så fredelig, så han gør ikke andet
end at være der. Og når der er tre katte mod en - så plejer "angriberen" som
regel at stikke af inden der sker noget.

Så jeg har såden lidt en blandings-mening af de andre. Køb den ekstra kat
for jeres egen skyld, den nuværende kat skal nok blive glad for den. Med
tiden - der vil jo nok være en introducerings-periode hvor de lige skal lære
hinanden at kende.

/Vibeke

Fra : Mia Warming og David~

Dato : 23-06-05 06:07

Hej Pernille...

Her hos os har vi 2 katte.. Hunkatte og kuldsøskende og de har rigtig
meget ud af hinanden.. De leger og jagter hinanden til den store
guldmedalje.. De sover også tit helt viklet ind i hinanden og der er
ikke noget mere kært at se på.. De sover også for sig selv, men det er
nu mest når de lige falder om på en stol eller noget men alligevel er de
sjældent ret langt væk fra hinanden.. Det er et syn at se dem begge to
prøve at ligge på den samme kontorstol uden at dratte ned fordi de er
ved at være for store...

Vi er meget glade for at vi valgte at få 2 på samme tid, især fordi de
snart skal til at være alene mange timer om dagen og så har de da
hinanden der.. Og når vi skal 14 dage på ferie har de også hinanden i
den tid de er alene..

Ja det er så bare lige vores mening

Med venlig hilsen
Mia Warming og David Hansen