Søger halvbror eller -søster født 22 Febru~
Fra : Frank

Dato : 19-06-05 12:21

Min mor Dorthe Tøgersen fødte som meget ung et barn på Sct. Maria
Hospital i Vejle. Fødselsdatoen er 22. februar 1966. Det er uvist, om
det drejer sig om en dreng eller en pige. Alt tyder dog på en dreng.

Min mors forældre var Anker Christian Tøgersen og Harriet Tøgersen
(født Thomsen).

Løse rygter fra familien antyder, at adoptivforældrene kunne være et
lægepar fra Randers, men det er meget løse rygter.

Hvordan finder jeg, som halvbror, frem til denne person?

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 19-06-05 18:27

"Frank" <comtrix.frank@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> lægepar fra Randers, men det er meget løse rygter.
>
> Hvordan finder jeg, som halvbror, frem til denne person?

Sæt en annonce i avisen, du kan ikke få oplysninger fra
hverken arkiverne, kirkebøgerne eller folkeregistret.
Jeg går ud fra, at du har pumpet familien for oplysninger?

Mvh. Bodil.

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 19-06-05 19:20

> [...]
> lægepar fra Randers, men det er meget løse rygter.
>
> Hvordan finder jeg, som halvbror, frem til denne person?

Den er ikke nem Frank - men hvad siger din mor til sagen? Vil hun hjælpe
dig, elelr vil hun helst lade fortiden ligge ?

Hvis hun vil hjælpe dig, så har hun formentlig adoptionspapirerne
liggende -
eller i hvert fald fødselsregistreringen fra hospital og kirkekontor. Så
har
du da noget at gå efter.

Dine bedsteforældres navne kan du ikke bruge til meget - og hvis du ikke
ved
mere og ikke kan skaffe yderligere oplysninger fra din mor, så ser det
lige
nu lidt håbløst ud.

En efterlysning mener jeg ikke du vil få meget ud af - for hvad vil du
efterlyse. En dreng eller en pige - det eneste du kender er en
fødselsdato.
Det er jo ikke givet af barnet ved, at det er adopteret - og så kan det jo
ikke reagere på en efterlysning. og du skal ikke regne emd, at
adoptivforældrene er helt på din side, og vil kontakte dig.

Såh..........enten får du hjælp af din mor eller dine bedsteforældre,
elelr
også må du pænt vente på, at kirkebøgerne for 1966 bliver tilgængelige.

/Flemming U

Fra : Bodil Madsen

Dato : 20-06-05 06:42

Hej Frank!
Du kunne evt. prøve at forfølge dit spor. Prøv om du kan komme til at kigge
i Vejvisere for Randers købstad og se under de gule sider for 1965/66. Der
kan du måske finde læger, som du kan prøve at følge i vejviserne de kommende
år. Se om de er i navnelisterne evt. uden børn og bor de stadig i Randers
18 år efter, kan du se om der også er nævnt børn i husstanden på det
tidspunkt, så har du en mulighed der. For når man var 18 år gl. kom man også
med i vejviserne. Nu kan der også være tale om hospitalslæger, de står
desværre ikke på de gule sider, og de flyttede undertiden til andre steder
eller fik egen praksis.

De gamle vejvisere skal du nok se på det lokalhistoriske arkiv i Randers,
hvis der findes et sådant, måske kan du også få dit lokale bibliotek til at
skaffe dem hjem. Der skulle jo ligge eksemplarer af dem på Det Kongelige
Bibliotek.

Med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : Frank

Dato : 20-06-05 12:04

Hej Flemming

Jo, min mor vil såmænd gerne hjælpe, men hun ved ingenting, da det var
mine bedsteforældre, der besluttede alt, fordi min mor var mindreårig.
Mine bedsteforældre er begge døde og var iøvrigt tavse som graven om
dette tema.

Jo, det kan godt blive en svær udfordring...

Hej Bodil

Ser ud til at være bedste mulighed lige nu... tak for forslaget..

Frank

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 20-06-05 14:20

> [...]
> mine bedsteforældre, der besluttede alt, fordi min mor var mindreårig.
> Mine bedsteforældre er begge døde og var iøvrigt tavse som graven om

Hej igen Frank.

Hvem har overtaget de personlige papirer fra dine bedsteforældre ved deres
død ?? Hvis disse findes - hos din mor eller hos hendes søskende - så
ligger der næsten med garanti nogle papirer fra den gang imellem. Selv om de
ikke ville tale om det, så tilhørte de jo generationerne, hvor man gemte
alle former for dokumenter.

Med hensyn til Bodils forslag, så ligner det da en mulighed, men jeg aner en
meget stor arbejdsopgave. De gode læger i Randers kan jo have fået egne
børn, der så selvfølgeligt også vil optræde i vejviseren 18 år efter - men
hvordan skal man kunne finde det barn, som kunne være din søskende, når man
ikke ved om det er en dreng eller en pige, og når man ikke bare sådan kan
ringe til alle dem, der stod i vejviseren da de var 18 år gamle, og spørge
om de er adopteret.

Jeg afviser ikke metode, men finder den arbejdssom og ganske usikker.
Endelig skal du huske, at der er en betydelig risiko for, at din søsken ikke
ved, at hun/han er adopteret, så når du ringer eller på anden måde kontakter
dem, kan du risikere at få et nej til spørgsmålet om adoption - og du kan
risikere at få rodet voldsomt op i noget, som ingen er forberedt på.

Og når du så faktisk slet ikke ved, om historien med Randers er sand - så
synes jeg det bliver endnu mere uoveskueligt. For når "løse rygter" siger
Randers, så kan det jo også betyde "på Randers-egnen" - og hvor ligge så det
?

Jeg tror på, at det kan betale sig at arbejde stædigt med at finde frem til
de papirer, som bør findes et sted - uden for de offentlige kontorer, hvor
du ikke vil få fat i dem.

/Flemming U

Fra : Nitalo

Dato : 23-06-05 12:47

"Frank" skrev d. 19-06-05 12:21 dette indlæg :
> [...]
> lægepar fra Randers, men det er meget løse rygter.
>
> Hvordan finder jeg, som halvbror, frem til denne person?

Hej Frank

Jeg sidder selv pt og venter på svar omkring kontakt med en bror, (vi er
bække bortadopterede) og ved derfor hvad du skal gøre og hvor du skal
hendvende dig.

Du udformer et brev til familieministeriet (søger om tilladelse til
kontakt) hvor i der står savnedes fødselsdato og sted, der ud over skal
dine egne data med (fødsels sted, cpr-nr, navn, adr, og evt tlf-nr)
sammen med dette, SKAL du vedlægge en kopi af din dåbsatets, og evt (en
god ting at gøre) en kopi af dit sygesikringsbevis. Og så er det ellers
bare at vente på et brev om hvordan tingene foregår, der efter er der en
laaaang venteperiode fra 4 til 12 måneder, hvor du får svar på om
vedkommende lever, og om det er muligt at oprette kontakt.

Hvis man svaner en, adopteret eller ej, så er det fremgangsmåden, for at
finde personder der er i DK, man kan få af vide at vedkommende er i
udlandet, og så er det altså der man skal hen.

Jeg vil råde dig til at ringe til familieministeriet, da du der får
fremgangsmåden forklaret, hvilket sparer både dig og dem tid, samt et
navn at´att´erer til, så det ikke ryger i gennem en hulans masse hender
før rette vedkommende får brevet.

Og så vil jeg ellers ønske dig held og lykke i jagten... det er STORT at
få en søster/bror man aldrig regtigt har kent... jeg elsker i altfald
min dejlige bio søster, som jeg først fik som voksen.
Jeg vetret i øvrigt på 4 måned med svar fra familieministeriet mht
kontakt.

http://www.kandu.dk/