Hvad skal der ses i Jylland?
Fra : Kenneth Koustrup

Dato : 17-06-05 11:17

Nu skal vi 4 unge mennesker en uge til jylland. Ikke for at drikke (okay
måske lidt), men vi vil gerne ud og opleve noget.

Vi har som sagt en hel uge, og er 2 ung kale og et kæreste par. Alle i
starten af 20`erne.

Hvad vil i mene vi skal se i jylland? Alle forslag er velkommen, da vi har
en bred smag

--

/Kenneth K

Fra : Ole

Dato : 17-06-05 12:23

"Kenneth Koustrup" <kenneth.k@sletmig.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> starten af 20`erne.
>
> Hvad vil i mene vi skal se i jylland? Alle forslag er velkommen, da vi har

Hej

Det kommer an på, hvilken del af Jylland I vælger at tage til. Skulle turen
gå omkring Århus ville steder som Den Gamle By, Moesgård Museum,
Vikingemuseet, Domkriken, Bymuseet, Frihedsmuseet etc være interessante.

Ole

Fra : Kenneth Koustrup

Dato : 17-06-05 13:47

> Hej
>
> Det kommer an på, hvilken del af Jylland I vælger at tage til.

Jamen vi er villige til at køre hele jylland rundt, da vi har lånt
sommerhuset gratis.

Så de ca. 10 mest "spæendene" eller "skal ses" ting.

Tak for dem, de er noteret

Fra : Ole

Dato : 17-06-05 23:10

> Jamen vi er villige til at køre hele jylland rundt, da vi har lånt
> sommerhuset gratis.
>
> Så de ca. 10 mest "spæendene" eller "skal ses" ting.
>
> Tak for dem, de er noteret

Selv tak. Andre spændende ting kunne være Kalø Slotsruin ved Rønde, Dybbøl
Mølle, Jellinge stenen.

Ole

Fra : Søren R

Dato : 17-06-05 12:37

On Fri, 17 Jun 2005 12:16:58 +0200, "Kenneth Koustrup"
<kenneth.k@sletmig.mail.dk> wrote:

> [...]
>starten af 20`erne.
>
>Hvad vil i mene vi skal se i jylland? Alle forslag er velkommen, da vi har

Kør op til grenen, spis frokost, og tag så Dybbøl Mølle lige efter
frokost...
--
Søren R
¤ Træt af reklamer? http://www.hadereklamer.dk ¤

Fra : Melanie

Dato : 17-06-05 15:00

> [...]
> starten af 20`erne.
>
> Hvad vil i mene vi skal se i jylland? Alle forslag er velkommen, da vi har

Hej Kenneth

Tja jeg er fra Kbh og bor nu på Bornholm, så Jylland er også udebane for
mig. Jeg har besøgt noget der var rigtig godt for nogle år siden. Det var
nord for byen Løkken (drykby om sommeren). Det er et fyrtårn der er ubruligt
da der er sand der har flyttet sig så meget at det går op over og faktisk
væltet ned over det nu. Lige i det område er der også en gammel kirkegår der
falder i vandet. Der kan nogle gange ses klogler stikke ud af skranten.
Aalborgs natteliv er også sjovt *S* Der er noget for en hver smag. Der er
også noget med en strand der er gamle tysker-bunkere på. Det var sjovt at se
og kravle på/ind i.

Håber i finder ud af præsis hvad det er jeg mener *S*
God ferie.
Mvh Melanie

Fra : Kenneth Koustrup

Dato : 17-06-05 15:59

> [...]
> se og kravle på/ind i.
>
> Håber i finder ud af præsis hvad det er jeg mener *S*

Hej Melanie.

Ja kirken kender jeg godt, det er den i nærheden af skagen, ik.... men tror
faktisk vi tager et smut derop da de andre ikke har set den.
Men kirke gården siger mig ikke lige noget, men det er vel til at finde ud
af.

Tusind tak for din hjælp

Kenneth K.

Fra : Holst

Dato : 17-06-05 16:40

Kenneth Koustrup wrote:

> [...]
> faktisk vi tager et smut derop da de andre ikke har set den.
> Men kirke gården siger mig ikke lige noget, men det er vel til at finde ud

Men hvad interesserer jer?

Er I interesseret i gamle dage ...

.... så finder i mellem Holstebro og Skive for eksempel Hjerl Hede, der
vist har en lang række huse fra middelalderen, vist med fokus rettet mod
datidens håndværk. Der er vist om sommeren ofte levendegørelse. Det
skulle vist være et besøg værd (http://www.hjerlhede.dk)

.... og vest for Skive finder i Spøttrup Borg, der vist er Danmarks
ældste middelalderborg. Her er der også i ny og næ levendegørelse
(http://www.spottrup.dk/borgen)

.... og nord for Viborg finder I Hvolris Jernalderlandsby. Kender ikke
noget til det, men navnet siger vist sig selv
(http://www.jernalderlandsby.dk)

Så er der også Daubjerg og Mønsted Kalkgruber, som vist ligger mere
eller mindre mellem Skive og Viborg.

Så er der i Randers Randers Regnskov, som vist også skulle et besøg værd.

Så er der i Grenå Kattegatmuseet, der vist også skulle være yderst
interessant, og lidt længere mod syd ligger Fregatten Jylland.

Fra : Anette

Dato : 17-06-05 16:59

> Ja kirken kender jeg godt, det er den i nærheden af skagen, ik....
> men tror faktisk vi tager et smut derop da de andre ikke har set den.

Og når I så alligevel er deroppe af, så kunne I da lige runde Ørnereservatet
ved Tversted.
De store frit flyvende havørne, vandrefalke og andre rovfugle er
imponerende.
Kør ned til Tversted strand bagefter, det sidste ishus på venstre hånd har
landet bedste vaffelis.
Derudover byder Nordjylland jo også på bl.a. Ravmuseet med nogle både flotte
og andre rimeligt rædselsfulde smykker og andre ting. Nordsø Museet har vist
fået deres nye klumpfisk efter branden sidste år, Susi og Leo's meget
omtalte værtshus Ritz i Frederikshavn, Ålborg Zoo, Fårup sommerland,
Havnefesten i Ålbæk og og og...Husk endelig på vej der op ad at runde Nørre
Vorupøre ovre nordvest på, såen omkring frokost tid - der fåes landets
bedste, friskeste og største stjerneskud
Hele Vestkysten er imponerende, men vi synes der er smukkest ved Blåvands
Huk, selvom hovedsproget om sommeren er tysk.
Fiskerbyerne er hyggelige, fiskerværtshusene er rare, især hvis man ikke
praler for meget med at være københavner ( mange steder har de lokale en
allergi mod storpralende, skrydende københavnere. En allergi der kommer til
hårdhændet udtryk sidst på natten efter store mængder våde varer. Men venlig
og imødekommende lige-ud-af-landevejen-adfærd, trods de godmodige drillerier
der vil komme p.g.a. den københavnske dialekt, giver masser af god snak)
Randers er god til en late night bytur. Storegade vrimler af liv og masser
af værtshuse med levende musik. I dagtimerne kunne I jo besøge Randers
regnskov.
Århus byder Mejlgade på lidt af hvert i nattetimerne, ligeså gør
gågadeområderne i Varde, Vejle og Fredericia. I Esbjerg hedder gå i
byen-gaden Skolegade ( tjek Kasketkarl - fedt værtshus). I Horsens er det
havnekvarteret der er mest festligt om sommeren. Eller I kan gå en tur med
nattevægteren i Ribe, og høre hans formidable fortællinger om byens historie
og ikke mindst storkene.
Men ellers er der jo Egtvedpigen,Himmelbjerget, Grauballemanden, Emil Nolde
museet i Nordtyskland, Tivoli Friheden i Århus, Legoland i Billund, Givskud
Løvepark, og myriader af kunstmuseer og kirker fordelt over hele Jylland.

God ferie

Anette
musiker og exilkøbenhavner nu bosat på Fyn

Fra : Kennet og Pernille

Dato : 17-06-05 23:39

>"...og kirker fordelt over hele Jylland.

Her kan jeg anbefale Marie Magdele Kirke, lige uden for Ryomgård midt på
Djursland. De har nogle meget flotte, lettere erotiske, kalkmalerier. Så kan
man ved samme lejlighed besøge http://www.skandinaviskdyrepark.dk/ som har
bl.a. bjørne og ulve (og snart isbjørne), www.ebeltoftzoo.dk som har
geparder og de aber, der før var forsøgsaber på sct. hans (samt en ret flot
hjemmeside), fregatten Jylland ved Ebeltoft, Mols Bjerge, Hajcenteret i
Grenå, Djurs Sommerland, håndværkermuseet i Randers og Randers Regnskov.
Specielt de to første er lidt overset. Begge steder kan man sagtens bruge en
dag hvis man er til dyr. Mols Bjerge er også flot. Der er mange muligheder
for vandreture. Det bliver snart Danmarks første nationalpark. På
www.friluftskortet.dk kan du finde vandreruter. Det kræver et par klik! Og
endelig - hvad med en kanotur på Gudenå? Få en smagsprøve på en dag, med
udgangspunkt i Randers eller nærmeste omegn.

Norddjursland har mange flotte strande, der ikke er så overrendte. Masser af
muligheder for B&B.

Kennet

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 18-06-05 17:13

"Kennet og Pernille" <anonym@mail.dk> wrote:

>Her kan jeg anbefale Marie Magdele Kirke, lige uden for Ryomgård midt på
>Djursland. De har nogle meget flotte, lettere erotiske, kalkmalerier.

Der er vist en skrivefejl, hvis vi tænker på den samme kirke, så er det Marie
Magdalene Kirke: http://www.sogn.dk/mariemagdalene/

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : Kennet og Pernille

Dato : 18-06-05 23:24

".

> Der er vist en skrivefejl, hvis vi tænker på den samme kirke, så er det
> Marie
> Magdalene Kirke: http://www.sogn.dk/mariemagdalene/

Nemlig. Det gik vist lidt hurtigt

Kennet
--
så er vi klar til Afrika.....
læs www.pernille-kennet.dk

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 19-06-05 14:27

"Kennet og Pernille" <anonym@mail.dk> wrote:

>Nemlig. Det gik vist lidt hurtigt

For mig så det bare lidt forkert ud - jeg kommer af og til forbi et af
vejskiltene mod kirken.

Fra : bettersexinc

Dato : 21-06-05 08:19

"Anette" <abc@def.es> wrote in message
Kør ned til Tversted strand bagefter, det sidste ishus på venstre hånd har
landet bedste vaffelis.

Se det kan jeg tilslutte mig.... 10 kugler !

Fra : jenny og søren

Dato : 17-06-05 16:51

> [...]
> tror faktisk vi tager et smut derop da de andre ikke har set den.
> Men kirke gården siger mig ikke lige noget, men det er vel til at finde ud

kirken er ikke den i nærheden af skagen. kirken hun omtaler er Mårup kirke i
lønstrup (kan ses fra fyret) som iøvrigt hedder Rubjerg knude fyr.

men nu hvor du snakker om skagen så er der jo Råbjerg mile, og den
tilsandede kirke (kun tårnet er tilbage)

og hvis i kommer til nordjylland efter d.22/7 så er oceanariet på
nordsømusseet åbnet, det skulle vist være en stor oplevelse i

en anden mulighed er Fårup sommerland med deres nye trærutsjebane (er på top
10 over de bedste baner i verden) og der er også et rigtigt godt vandland
der plus 100 andre ting der er ihvertfald til en hel dag der

også er det jo tæt på Løkken og Aalborgs natteliv det er jo ikke sikkert det
er så galt som pressen gør det til...men selvfølgelig vælger man at tro på
dem...

spørg endelig hvis du vil vide mere...

mvh

Søren Brix

Fra : Melanie

Dato : 17-06-05 21:18

> Hej Melanie.
>
> Ja kirken kender jeg godt, det er den i nærheden af skagen, ik.

Det er ikke en kirke jeg tænker på, men den er der også. Det er et gammelt
fyrtårn!

.... men tror
> faktisk vi tager et smut derop da de andre ikke har set den.
> Men kirke gården siger mig ikke lige noget, men det er vel til at finde ud
> af.

Tror det er i Løkken, eller lige nord for.

> Tusind tak for din hjælp
>
> Kenneth K.

Mvh Melanie

Fra : klaus

Dato : 19-06-05 01:16

> [...]
> tror faktisk vi tager et smut derop da de andre ikke har set den.
> Men kirke gården siger mig ikke lige noget, men det er vel til at finde ud

Synes personligt at den tilsandede kirke er lidt kedelig. Du skal i stedet
for bruge tiden i Råbjerg mile. Det er et fedt område at se. Hvis du kommer
omkring 18-19 tiden er alle mennesker hjemme og spise, og så har man det
hele for sig selv. En oplevelse værd, nu når vi ikke har rigtig ørken her i
Danmark.

Har altid synes at der er noget facinerende over at plante et ben i Kattegat
og et i Vesterhavet. Og et eller andet facinerende ved at se de to have slår
mod hinanden.

.... Der er nævnt meget omkring Djursland længere nede i tråden. Jeg ville
ikke bruge tid på hverken Fregatten Jylland (simpelthen så skuffet) eller
Djurssommerland (Har I ikke Bakken, Tivoli, BonBon land og hvad det nu alt
sammen hedder?).

Hvad med en tur på Silkeborgsøerne? Meget flot tur. Silkeborg -->
Himmelbjerget (gåtur i naturskønne omgivelser) --> Silkeborg. Kan anbefales.

/Klaus

Fra : Peter Kjær

Dato : 17-06-05 16:45

> Hvad vil i mene vi skal se i jylland? Alle forslag er velkommen, da vi har
> en bred smag

Hej Kenneth,

Glem nu ikke at komme forbi regnskoven i Randers, og Zoo i Ålborg er også en
dejlig oplevelse...ikke så stort "udvalg" som i København, men meget
flottere.

--
/Peter
www.dacor.dk - Dykning i Danmark

Fra : Stig Hartvig Nielsen

Dato : 17-06-05 23:45

Randers Regnskov er blevet anbefalet et par gange i denne tråd. Fair nok. Et
besøg kan bestemt anbefales, men sæt nu ikke forventningerne for højt.
Specielt ikke, hvis man har set den "rigtige" Burgers' Zoo i Arnhem i
Nederlandene. Randers Regnskov er en noget diminutiv efterligning af den
nederlandske original.

Hvis jeg i øvrigt må anbefale noget, skal det være det smukke landskab syd
for Viborg omkring Hald Sø.

mvh
Stig

Fra : Kenneth Koustrup

Dato : 17-06-05 18:57

WOW, andet kan jeg ikke sige til alle jeres forslag.

Det er sku en gruppe der er værd at besøge denne, der kommer virkelig
respons, og ikke bare "Skagen", men en længere uddybelse.

Jeg TAKKER MANGE GANGE for alle dem der har bidraget til en forhåbenligt
kanon ferie.

Fra : Coppi

Dato : 18-06-05 08:41

Der var vist nogle der glemte Rebild Bakker og Tindbæk Kalkminer.

Fra : JytteJ

Dato : 19-06-05 05:50

"Coppi" <annie321@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Der var vist nogle der glemte Rebild Bakker og Tindbæk Kalkminer.

Ja - og Børlum Kloster og Voergård slot.

JytteJ

Fra : Jan

Dato : 19-06-05 11:17

Fri, 17 Jun 2005 19:56:55 +0200, "Kenneth Koustrup"
<kenneth.k@sletmig.mail.dk>;
<42b30ee8$0$18647$14726298@news.sunsite.dk>; <dk.fritid.rejse>:

>Jeg TAKKER MANGE GANGE for alle dem der har bidraget til en forhåbenligt
>kanon ferie.

Og så alligevel een ekstra: Hjarnø; kort færgerejse fra Snaptun sydøst
for Horsens; spadsere eller cykle (bilen _kan_ også komme med), strand
hele vejen rundt, kro, kunsthåndværk; gammel kirke.

--
/jan
news postings should be followed up in news

Fra : Lone Bach Aspinall

Dato : 21-06-05 12:38

Legoland, Djurssommerland, Vesterhavet og Herning.

Fra : klaus

Dato : 21-06-05 13:49

"Lone Bach Aspinall" <63425@uc.hernhs.dk> wrote in message
> Legoland, Djurssommerland
Også selvom der ikke er børn med???

> Vesterhavet

> og Herning.
Og hvad er der så at se i Herning?

Fra : Jimmi Jakobsen

Dato : 04-07-05 21:31

hvis i er til natur Dollerup bakker og kongenshushede ved viborg

MVH Jimmi