Kan jeg søge på dette hjemmefra ?
Fra : SpookiePower

Dato : 16-06-05 17:04

Jeg er forholdsvis ny mht til slægtsforskning og har endnu ikke prøvet
at forske hjemmefra. Jeg skal en tur på landsarkivet i næste uge, men
der er nogle ting jeg gerne vil prøve at søge på inden da.

Jeg vil gerne søge på div datoer til børnene af disse to forældre :

Niels Christensen - Født 06 okt 1838.
Fødested - Frøslev sorgn.
Død -29 nov 1918.
Dødssted - Trælløse Skelby sogn

Maren Kirstine Nielsen - Født 22 jan 1838.
Fødested - ?
Død - 19 jun 1906
Dødssted - Trælløse Skelby sogn, Tybjerg

Hvad jeg selv har fundet frem til har de 10 børn, hvor af
størstedelen tog til USA, hvilket jeg kan læse mit til i
Tybjerg Herred skifte protokol 399 121-19-18/19.
Jeg har stort set kun navnene på børnene, og så nogle
stater i USA hvor de flyttede til. Jeg har
via familysearch.com fundet nogle personer som godt kunne
være nogle af disse børn, men jeg tør ikke stole på de oplysninger,
da jeg ikke har nogle fødsels/død/konfirmations-datoer osv på
børnene at sammenligned med. Hvor kan jeg online søge efter disse ?

Mit stamtræ:
www.slaegt.activewebsite.dk

Mit fotoalbum
www.photo.activewebsite.dk

Fra : Inger Buchard

Dato : 17-06-05 17:12

På ddd.dda.dk kan du finde folketællinger, også den fra 1845. Du må kunne
finde familien som Niels Christensen er født i. Det KAN være ham her:
thisted, Morsø Sønder, Frøslev, Frøslev bye, , Et huus, 31.3, FT-1845
Christen Nielsen Westergaard, 52 , Gift, , Indsidder, Heri sognet
Mette Marie Christensdatter, 39 , Gift, , Hans kone, Idum sogn Ringkøbing
amt
=> Niels Christian Christensen, 4 , Ugift, , Deres barn, Heri sognet
Maren Kirstine Christensdatter, 15 , Ugift, , Deres barn, Hee sogn
Ringkjøbing amt
Maren Christensdatter, 10 , Ugift, , Deres barn, Heri sognet

men så er alderen aflæst forkert af indtasteren (der kan sagtens være en
misforståelse mellem 4 og 7 - du kan se originalen på
www.arkivalieronline.dk , når du har tilmeldt dig og fået en adgangskode)

Det er værre med Maren Nielsen - ved du slet ikke noget om amt, herred eller
sogn? På landsarkivet kan du se kirkebogen med dødsfald - og dér finde ud
af, hvor hun er født. Derefter kan du lede efter hendes familie i
folketællingerne på ddd.dda.dk

God jagt

Inger

Fra : Knud Olsen

Dato : 17-06-05 23:18

> [...]
> da jeg ikke har nogle fødsels/død/konfirmations-datoer osv på
> børnene at sammenligned med. Hvor kan jeg online søge efter disse ?

Hej Spookie !

Du skriver:

> Jeg vil gerne søge på div datoer til børnene af disse to forældre :
> 1.
> Niels Christensen ( Kristiansen )- Født 06 okt 1838. ( Født 18 Maj -1837,
> døbt 2. Juli i Førslev kirke
> Fødested - Frøslev sorgn. (Førslev sogn, Øster Flakkebjerg herred, Sorø
> amt
> Død -29 nov 1918.
> Dødssted - Trælløse Skelby sogn

Forældre:
Husm. Kristian Nielsen og Hustru, Anna Kirstine Jensdatter i Arløse Førslev
sogn

AO. 1830 - 1847. Opslag 38

> 2.
> Maren Kirstine Nielsen - Født 22 jan 1838. Døbt. 16 April i Fodby kirke
> Fødested - ? - Fodby sogn, Øster Flakkebjerg herred,
> Sorø amt.
> Død - 19 jun 1906
> Dødssted - Trælløse Skelby sogn, Tybjerg

Forældre:

Husm. Niels Larsen og Hustru, Maren Pedersdatter i Fodbye.

AO. 1833 - 1850. Opslag 109

FT. 1880 Skelby / Kagstrup, LB. NR. 152

Niels Kristiansen 41 år. Fødesogn Førslev, Husfader og skomager.
Maren Kirstine Nielsen 42 år. Fødesogn Fodby

Deres børn:

Karoline Kristiansen 12 år f. i Skelby
Hans Kristiansen 10 år f. ----------
Ana Marie Kristiansen 8 år f. ---------
Mathilde Kristiansen 5 år f.----------
Kristian Kristiansen 2 år f. ---------
Kamilla Kristiansen u. 1 år f. -------

Det var hvad jeg kan bidrage med. Håber du kan bruge det !

Med venlig hilsen
Knud Olsen

Fra : SpookiePower

Dato : 19-06-05 09:06

"Knud Olsen" <knud.aa.olsen@get2net.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Forældre:
> Husm. Kristian Nielsen og Hustru, Anna Kirstine Jensdatter i Arløse Førslev

Hej Knud godt stykke arbejde du har gjort, men jeg er lidt i tvivl om
noget at det du skriver til mig. Det du har sat i parentes går jeg ud fra
er en rettelse til det jeg selv har fundet ud af ? Nu har jeg desværre ikke
fået skrevet kilden ned til mine oplysninger, men kan jeg virkelig have taget
så meget fejl mht til hans fødselsdato ? Syntes ikke det lyder helt rigtigt.
Af hvad jeg ved mht til Niels Christensen ( Kristiansen) forældre, så
er det Frits Kristine Nielsen & Ane Jørgens-datter. Måske kunne det godt
være de samme, men jeg ved ikke helt om jeg tør tro på det.

> Forældre:
>
> Husm. Niels Larsen og Hustru, Maren Pedersdatter i Fodbye.
>
> AO. 1833 - 1850. Opslag 109

Oplysningerne om Maren's forældre passer 100% med mine, så
det er jeg sikker på er rigtigt.

> FT. 1880 Skelby / Kagstrup, LB. NR. 152
>
> Niels Kristiansen 41 år. Fødesogn Førslev, Husfader og skomager.
> Maren Kirstine Nielsen 42 år. Fødesogn Fodby
>
> Deres børn:
>
> Karoline Kristiansen 12 år f. i Skelby
> Hans Kristiansen 10 år f. ----------
> Ana Marie Kristiansen 8 år f. ---------
> Mathilde Kristiansen 5 år f.----------
> Kristian Kristiansen 2 år f. ---------
> Kamilla Kristiansen u. 1 år f. -------

De børn du har fundet frem til her, har jeg også + nogle flere,
men deres barn Karoline Kristiansen har jeg ikke nogle steder,
så indtil videre må de så have fået 11 børn....tak for kaffe :)
Men jeg kan se at du har alle børnenes efternavne til at starte med
K. Hos mig starter de alle med C. Jeg fandt børnenes navne i
et skifte efter forældrene, så de har åbenbart ikke kunne fundet ud
af om det staves med C eller K.

Men med de oplysninger du har fundet frem til, må den far til børnene
næsten være den rigtige du har fundet. Jeg kan så bare ikke forstå
at jeg har læst fødselsdato og årstal forkert i forhold til dine oplysninger.
En anden ting der også undre mig er at i FT af 1880, er Maren sat til at
være eet år ældre end hendes mand, så burde været et år ældre end Maren ??

Men mange tak for hjælpen. Det var rigtig godt.

Fra : Knud Olsen

Dato : 19-06-05 13:23

> [...]
> være eet år ældre end hendes mand, så burde været et år ældre end Maren ??
>
> Men mange tak for hjælpen. Det var rigtig godt.

Hej igen !

Undskyld' at jeg var ved at vildlede dig, med hensyn til "Niels
Christiansen". Se AO. Førslev 1830 - 1847, Opslag 46,
det passer nok bedre.
Med hensyn til stavemåde, og nøjagtig aldersangivelse i Folketællinger og
Kirkebøger, er der mange kreative måder
at gøre det på.
Jeg har desværre ikke mikrokortene for Skelby sogn fra 1866 - 1891, ellers
ville jeg lige ha, tjekket børnenes dåb.

Knud Olsen

Fra : SpookiePower

Dato : 19-06-05 13:34

> [...]
> at gøre det på.
> Jeg har desværre ikke mikrokortene for Skelby sogn fra 1866 - 1891, ellers ville jeg lige ha,

Hvad mener du med AO ?? Det må næsten være en kilde du hentyder til,
men det er et udtryk jeg desværre ikke kender.

Fra : Knud Olsen

Dato : 19-06-05 13:56

> Hvad mener du med AO ?? Det må næsten være en kilde du hentyder til,
> men det er et udtryk jeg desværre ikke kender.

Denne her. Du skal være oprettet som bruger.

http://www.arkivalieronline.dk/default.aspx

Knud Olsen

Fra : SpookiePower

Dato : 19-06-05 14:37

> Denne her. Du skal være oprettet som bruger.
>
> http://www.arkivalieronline.dk/default.aspx

Ok, den kender jeg godt, men kendte ikke til forkortelsen.
Jeg har faktisk kiggede FT igennem for skelby, men kunne intet
finde. Kan så se at du fandt dem i 1880 hvilket ikke er lagt online
endnu. Så det er måske derfor jeg ikke fandt dem.

Fra : Knud Olsen

Dato : 19-06-05 15:31

> [...]
> finde. Kan så se at du fandt dem i 1880 hvilket ikke er lagt online
> endnu. Så det er måske derfor jeg ikke fandt dem.

Ja for FT.1880 for Skelby har jeg på mikrokort.

Knud Olsen

Fra : SpookiePower

Dato : 19-06-05 16:12

> [...]

> at gøre det på.
> Jeg har desværre ikke mikrokortene for Skelby sogn fra 1866 - 1891, ellers ville jeg lige ha,

Håber ikke jeg spørger for meget, men søgning via internettet er nyt for mig
mh til slægtforskning.

Men hvis jeg slår op i kirkebogen for frøslev 1830 - 1847 - side 46, så
havner jeg i år 1844 og kan ikke se nogle Niels christiansen. Hvis jeg slår
op på side 38 som er året 1838 kan jeg heller ikke finde nogle af det navn,
ej heller hvis jeg kigger et par år tilbage eller frem. Håber at jeg kigger i
de samme "bøger" som dig, men er lidt usikker herom.

Fra : Lars Foller Larsen

Dato : 19-06-05 14:44

> [...]
>
> Niels Kristiansen 41 år. Fødesogn Førslev, Husfader og skomager.
> Maren Kirstine Nielsen 42 år. Fødesogn Fodby

Her er nogle af børnenes dåb fra FS

MATHILDE SOPHIE CHRISTIANSEN
Female
Event(s):
Birth:
Christening: 26 JUL 1874 Skelby, Praesto, Denmark
Parents:
Father: NIELS CHRISTIANSEN
Mother: MAREN KIRSTINE NIELSEN

ANNA MARIE CHRISTIANSEN
Female
Event(s):
Birth:
Christening: 02 JUN 1872 Skelby, Praesto, Denmark
Parents:
Father: NIELS CHRISTIANSEN
Mother: MAREN KIRSTINE NIELSEN

HANS CHRISTIANSEN
Male
Event(s):
Birth: 12 DEC 1869 Skelby, Praesto, Denmark
Parents:
Father: NIELS CHRISTIANSEN
Mother: MAREN KIRSTINE NIELSEN

NIELS PEDER CHRISTIANSEN
Male
Event(s):
Birth:
Christening: 24 JUL 1864 Skelby, Praesto, Denmark
Parents:
Father: NIELS CHRISTIANSEN
Mother: MAREN KIRSTINE NIELSDR

CAROLINE CHRISTINE CHRISTIANSEN
Female
Event(s):
Birth:
Christening: 03 NOV 1867 Skelby, Praesto, Denmark
Parents:
Father: NIELS CHRISTIANSEN
Mother: MAREN KIRSTINE NIELSEN

mvh
Lars Foller

Fra : SpookiePower

Dato : 19-06-05 15:18

"Lars Foller Larsen" <follerR_EMOVE@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

Hej Lars.
Det er bare guld værd for mig - mange tak, men hvad er nu FS en forkortelse for,
og hvor har du fundet disse oplysninger ?

Fra : Lars Foller Larsen

Dato : 19-06-05 16:33

FS står for family-search, og er mormonernes store database.

find først den kirkebog du skal bruge på

http://80.62.84.41/php/batch_nr/igi_soeg_form.php

med batchnr. kan du lave en Father/mother search som jeg har gjort

det er disse der er interesante

5 Præstø Tybjerg Skelby 1814 - 1867 201162-c-igi Dåb Praesto;
Skelby Optimer søgning
6 Præstø Tybjerg Skelby 1815 - 1879 201162-m-igi Vielser
Praesto; Skelby Optimer søgning
7 Præstø Tybjerg Skelby 1868 - 1875 201164-c-igi Dåb Praesto;
Skelby Optimer søgning
8 Præstø Tybjerg Skelby 1879 - 1885 201164-m-igi Vielser
Praesto; Skelby Optimer søgning

du linker så bare videre fra dem af

mvh
Lars Foller

BRUG OGSÅ dis-forum, det er meget givtigt, men HUSK læs vejledningen

http://www.dis-danmark.dk/forum/list.php?f=1

Fra : SpookiePower

Dato : 19-06-05 16:56

Wauu..det ender jo med at jeg bliver helt klog på
slægtsforskning på internettet. Mange tak, så lærte
jeg også det :)