Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Månefotografering
Fra : Michael

Dato : 16-06-05 16:37

Jeg fotograferede månen i gennem mit okular på min stjernekikkert
i går. Stjernekikkert som blev brugt: Celestron Nexstar 114.
Hvis I har tid og lyst må I gerne komme med kritik.

http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=155171

Michael

NB. Har et stort lager af Tudekiks.

Fra : Max

Dato : 16-06-05 16:46

> [...]
> i går. Stjernekikkert som blev brugt: Celestron Nexstar 114.
> Hvis I har tid og lyst må I gerne komme med kritik.

Hmm... hvor kan man købe disse okulare til f.eks. Nikon D70?

På forhånd tak..

/Max

Fra : Michael

Dato : 16-06-05 16:55

Max wrote:

> Hmm... hvor kan man købe disse okulare til f.eks. Nikon D70?
>
> På forhånd tak..
>
> /Max

Hej Max.

Det er et alm. okular som man normalt kikker ind ind. Det er en fordel
at optikken på mit kamera er så lille. Man kan så få optikken helt
tæt på okularet. Jeg tror ikke man man bruge et DSLR, optikken
er for stor.

Mvh.

Michael

Fra : Max

Dato : 16-06-05 17:00

> [...]
> optikken på mit kamera er så lille. Man kan så få optikken helt
> tæt på okularet. Jeg tror ikke man man bruge et DSLR, optikken

Tak for det hurtige svar.

Man må da kunne få noget, evt. hvor man istedet sætter noget i huset istedet
for objektivet

Jeg må lede lidt mere

/Max

Fra : Michael

Dato : 16-06-05 19:16

Max wrote:

> Man må da kunne få noget, evt. hvor man istedet sætter noget i huset istedet
> for objektivet
>
> Jeg må lede lidt mere

Hej Max

Du behøver ikke at lede længere
Her løsningen: NexStar 8i

http://www.astro-optics.suite.dk/nxi.htm
Den koster vel ikke ret meget mere end et af Dine bedre objektiver ?

Michael

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 16-06-05 20:16

Michael wrote:

> [...]
> at optikken på mit kamera er så lille. Man kan så få optikken helt
> tæt på okularet. Jeg tror ikke man man bruge et DSLR, optikken

Den metode du anvender kaldes digiscoping, den er meget anvendt
blandt fuglekiggere, de fotograferer med et Nikon CoolPix gennem
deres dyre Leica, Zeiss og Swarovski teleskoper.

Det gir' nogle kraftige "teler", der svarer til 2-3.000 mm i
24x36mm, metoden har dog den ulempe, at teleskoperne er bygget til
øjets lysfølsomhed, derfor er de meget lyssvage, og de kan kun
bruges under gode lysforhold, og man kan slet ikke komme ned på
tider, hvor man kan fotografere fugle i bevægelse.

Og der findes også specielle foto adapterer, så man kan sætte
DSLR-kameraer på teleskoper, det ændrer dog ikke på, at det ikke er
en særlig lysstærk konstruktion...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Michael

Dato : 16-06-05 21:01

Hej Niels

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Den metode du anvender kaldes digiscoping, den er meget anvendt blandt
> fuglekiggere, de fotograferer med et Nikon CoolPix gennem deres dyre
> Leica, Zeiss og Swarovski teleskoper.

Ok, har lært et nyt ord.

> [...]
>
> Og der findes også specielle foto adapterer, så man kan sætte
> DSLR-kameraer på teleskoper, det ændrer dog ikke på, at det ikke er en

Er det en CMOS eller CCD billed chip som sidder i et normalt DSLR?
Har læst i Politikens store fotobog at CMOS har mindre farvestøj.
Hvorfor anbefaler:
http://www.astro-optics.suite.dk/
så en CCD chip?
Er den mon billigere at producere?
Jeg overvejer at købe Nex Image solar imager, den koster kun 1325 kr.

Michael

Fra : Brian Lund

Dato : 16-06-05 23:58

> Er det en CMOS eller CCD billed chip som sidder i et normalt DSLR?

Ja!

> Har læst i Politikens store fotobog at CMOS har mindre farvestøj.

Jeg tror ikke der er den store forksel...!

> Hvorfor anbefaler:
> http://www.astro-optics.suite.dk/
> så en CCD chip?
> Er den mon billigere at producere?

Jeg _tror_ det er billigere at lave en CCD, men jeg er ikke sikker...
Canon bruger CMOS i deres DSLR mens de fleste andre vist bruger CCD
(ihvertfald Nikon)!
Canon laver dog selv deres chips, og den vej rundt kan de sikkert spare en
hel del penge, selvom de bruger (en dyrere?) CMOS chip!

Brian

Fra : Peter Rongsted

Dato : 17-06-05 08:17

"Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> wrote:

>Jeg _tror_ det er billigere at lave en CCD, men jeg er ikke sikker...
>Canon bruger CMOS i deres DSLR mens de fleste andre vist bruger CCD
>(ihvertfald Nikon)!

Nikon bruger begge dele. I D2x er der en CMOS chip.

>Canon laver dog selv deres chips, og den vej rundt kan de sikkert spare en
>hel del penge, selvom de bruger (en dyrere?) CMOS chip!

Der er fordele og ulemper ved begge teknologier. Men prisen er
nogenlunde den samme. Største fordel ved CMOS er et mindre strømforbrug.

http://www.dalsa.com/markets/ccd_vs_cmos.asp

Peter

Fra : Bo Bjerre

Dato : 16-06-05 16:52

Michael wrote:
> Jeg fotograferede månen i gennem mit okular på min stjernekikkert
> i går. Stjernekikkert som blev brugt: Celestron Nexstar 114.
> Hvis I har tid og lyst må I gerne komme med kritik.

Måner er som måner er. Det tager lang tid at ændre lyslægningen, og du
kan heller ikke ændre optagevinkel, eller fotografere den fra den anden
side. Beskæringen kan der vel heller ikke pilles ved. Kompositionen er
der heller ikke noget at gøre ved.

Så kan man vurdere om det er skarpt eller ej, og det ser jo nydeligt ud.

Hvis man kan lide måner (andet en eens egen...) er det et godt billede,
ellers er det blot en teknisk god registrering

Bo //

Fra : Michael

Dato : 16-06-05 18:26

Hej Bo

Bo Bjerre wrote:
> [...]
> kan heller ikke ændre optagevinkel, eller fotografere den fra den anden
> side. Beskæringen kan der vel heller ikke pilles ved. Kompositionen er

Giver Dig ret i alt ovenstående.

> [...]
>
> Hvis man kan lide måner (andet en eens egen...) er det et godt billede,
> ellers er det blot en teknisk god registrering

Det sjove ved Xtra#2, er at kameraet stod meget skævt i forhold til
okularet, derfor blev lyset helt anderledes.
Tak for kritikken.

Mvh.

Michael

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 16-06-05 19:59

Michael wrote:

> [...]
> i går. Stjernekikkert som blev brugt: Celestron Nexstar 114.
> Hvis I har tid og lyst må I gerne komme med kritik.

Tja... det motiv har jeg både set i meget bedre og meget værre
gengivelser, men det er jo et motiv, som stiller større krav til
udtyret end til fotografen, og jeg har også måttet konstatere, at
mit eget udstyr ikke rækker til at gøre det bedre, så alt i alt er
det vel et nogenlunde ok billede...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen