Bastard Pop (at tage udelukkende vokalen u~
Fra : Anders

Dato : 16-06-05 14:33

Hej

Hvordan extracter folk, der laver bastard pop numre til Monkey Business bare
vokalen fra et nummer?!

Hvordan kan dette lade sig gøre?! Er det specielle udgaver numrene hvor man
kan tage de tracks ud man har brug for, eksempelvis KUN guitartracket og
vokalen, eller noget i den stil?! Eller findes der programmer der kan tage
udelukkende vokalen ud af et nummer?!

Mvh Anders

Fra : Sune Salminen

Dato : 16-06-05 14:51

Anders wrote:
> [...]
> guitartracket og vokalen, eller noget i den stil?! Eller findes der
> programmer der kan tage udelukkende vokalen ud af et nummer?!

Nogle gange er musikken mixet på en bestemt måde som gør at man kan lave
et trick med EQ og noget fasevending så vokalen næsten forsvinder.
Men du kan ikke fysisk pille et spor ud, det kan ikke lade sig gøre.
Enten har de adgang til nogle flersporsoptagelser eller også findes der
remix af numrene hvor guitaren eller noget andet står alene.

Man kan klippe lyd sammen meget kreativt..Jeg har selv lige genskabt
riffet fra Steppenwolf's Magic Carpet Ride instrumentalt ved at klippe
små stumper ud fra alle versene hvor John Kay lige præcis ikke synger.
Så et fedt klassisk breakbeat, håndklappene fra Carwash og noget fuzzbas
indover og så er det FatboySlim pak sammen!

-Sune

--
Nuke a gay vegan whale for christ!
My band: www.secondnature.dk

Fra : Anders

Dato : 17-06-05 09:13

> [...]
> Så et fedt klassisk breakbeat, håndklappene fra Carwash og noget fuzzbas
> indover og så er det FatboySlim pak sammen!

Hej Sune

Hvilket program har du brugt til det?!

Mvh Anders

Fra : Sune Salminen

Dato : 17-06-05 13:02

Anders wrote:

> Hej Sune
>
> Hvilket program har du brugt til det?!

Adobe Audition, Recycle og Reason.

-Sune

Fra : Karsten Jensen

Dato : 24-06-05 11:36

On Fri, 17 Jun 2005 14:01:50 +0200, "Sune Salminen"
<salminen@monkeydoktor.dk> wrote:

>Adobe Audition, Recycle og Reason.

Kan du fortælle mere om de to sidste

Fra : Sune Salminen

Dato : 24-06-05 14:08

Karsten Jensen wrote:

> Kan du fortælle mere om de to sidste

Hvad vil du vide?

-Sune

Fra : Ulrik Kold

Dato : 17-06-05 10:11

Sune Salminen coughed up a hairball on 16-06-2005 15:51:
> [...]
> Så et fedt klassisk breakbeat, håndklappene fra Carwash og noget fuzzbas
> indover og så er det FatboySlim pak sammen!

Er det noget, man (læs: jeg) må høre? Det lyder som noget af en bedrift :)

..kold
--
http://www.spreadfirefox.com/?q=affiliates&id=7393&t=1 --------
http://ulrikkold.dk/blog - my private musings on life, music, and WWW -

Fra : Sune Salminen

Dato : 17-06-05 13:06

Ulrik Kold wrote:
> Sune Salminen coughed up a hairball on 16-06-2005 15:51:
>
> Er det noget, man (læs: jeg) må høre? Det lyder som noget af en
> bedrift :)
> .kold

Selvfølgelig, her er en smagsprøve:
http://salminen.homepage.dk/mcr.wav

-Sune

Fra : Sune Salminen

Dato : 17-06-05 17:11

Sune Salminen wrote:

> Selvfølgelig, her er en smagsprøve:
> http://salminen.homepage.dk/mcr.wav

Hvis den ikke virker, så kopier den ind i din browsers adressefelt.

-Sune

Fra : Angina

Dato : 17-06-05 20:14

"Sune Salminen" <salminen@monkeydoktor.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis den ikke virker, så kopier den ind i din browsers adressefelt.

> [...]
Kan det passe der kun er et 4-sekunders lydklip?
Det er lidt svært at danne sig en mening om det på så kort tid...ja, jeg er
et hunkøns-væsen og fra naturen blond, men alligevel...?

Fra : Sune Salminen

Dato : 17-06-05 22:09

Angina wrote:
> [...]

> Det er lidt svært at danne sig en mening om det på så kort tid...ja,
> jeg er et hunkøns-væsen og fra naturen blond, men alligevel...?

Ja, der er præcis to takter.

Derfor skal du bruge noget software der kan spille det som loop.

De fleste medieafspillere har en repeat-knap, men på grund af buffering
bliver loopet aldrig tight.
Du kan f.eks. downloade den gratis audio-editor Audacity og loope det
der. Hold shift nede når du trykker play for at loope.

En google søgning på audio loop player gav bl.a denne her:
http://www.download5000.com/page1238.aspx
Måske er det noget.

-Sune

Fra : Angina

Dato : 17-06-05 22:28

> [...]
> der. Hold shift nede når du trykker play for at loope.
>
> En google søgning på audio loop player gav bl.a denne her:

Tjamnjah, det kunne jeg så ikke lige få til at virke, men fik dog en
fornemmelse af det ved at slå repeat til i medieafspilleren.
Er det et nummer der skal udbygges? I så fald vil jeg da gerne høre
fortsættelsen...

Fra : Sune Salminen

Dato : 17-06-05 23:14

Angina wrote:

/snip

> [...]
> fornemmelse af det ved at slå repeat til i medieafspilleren.
> Er det et nummer der skal udbygges? I så fald vil jeg da gerne høre

Tja måske. Det sjoveste var at få groovet sat sammen...og så bagefter
stå og spille synth indover i bedste Jan Hammer stil i et par timer...
Sådan går det med det meste musik jeg laver, jeg har faktisk aldrig
lavet et helt nummer.

-Sune

Fra : -V-

Dato : 17-06-05 22:44

Sune Salminen wrote:

> http://salminen.homepage.dk/mcr.wav

Jeg har hørt det og imo lyder det pikkefedt.

-V-

Fra : Sune Salminen

Dato : 17-06-05 23:15

-V- wrote:

> Jeg har hørt det og imo lyder det pikkefedt.

Fedt, tak V

-Sune

Fra : -V-

Dato : 18-06-05 00:45

Sune Salminen wrote:
>>> http://salminen.homepage.dk/mcr.wav

Og hvad med det dersens 'Jolene shooting rubberbands..'?

Det var også skamblæret, så få det nu fyret af, så folk kan høre det.

-V-

Fra : Angina

Dato : 18-06-05 09:36

"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> skrev i en meddelelse

> Og hvad med det dersens 'Jolene shooting rubberbands..'?
>
> Det var også skamblæret, så få det nu fyret af, så folk kan høre det.
>

> -V-

Folket venter....

Fra : Ulrik Kold

Dato : 18-06-05 09:17

Sune Salminen coughed up a hairball on 17-06-2005 14:06:
> Selvfølgelig, her er en smagsprøve:
> http://salminen.homepage.dk/mcr.wav

Kewl :) Tak for lyttet - selv om jeg nu også havde troet, at sekvensen
var liiidt længere ;)

..kold

Fra : Koeffe

Dato : 16-06-05 15:04

| Hvordan extracter folk, der laver bastard pop numre til
Monkey Business bare
| vokalen fra et nummer?!

Det kan man ikke. Et musiknummer består af instrumenter og
sang. Når du hører musikken hører du én lyd ad gangen, som
er summen af alle de lyde der er brugt i musikken.

Du kan gå ind og hæve/sænke på bestemte frekvenser og så
dæmpe/hæve specielle ting men helt isolere sangen kan man
ikke.

> [...]
numrene hvor man
| kan tage de tracks ud man har brug for, eksempelvis KUN

Man finder acapella numre. Acapella eller a capella vil sige
kun sang, uden musik. Så kan du tage et andet nummer i
instrumental version og lægge det sammen.

| Eller findes der programmer der kan tage
| udelukkende vokalen ud af et nummer?!

Der findes sikkert en masse programmer der lover de kan det
:)
Jeg har engang hørt om en der havde et stereoanlæg der efter
sigende skulle kunne det - jææs jææs, tro på det.

--
Koeffe

Fra : Sune Salminen

Dato : 16-06-05 18:13

Koeffe wrote:

/snip

> Der findes sikkert en masse programmer der lover de kan det
> :)
> Jeg har engang hørt om en der havde et stereoanlæg der efter
> sigende skulle kunne det - jææs jææs, tro på det.

Det passer, tro på det. Det kan i nogle tilfælde lade sig gøre, de
tekniske detaljer har jeg ikke styr på men det er noget med fasevending.

-Sune

Fra : Koeffe

Dato : 16-06-05 22:04

"Sune Salminen" skrev i en meddelelse

| Det passer, tro på det. Det kan i nogle tilfælde lade sig
gøre, de
| tekniske detaljer har jeg ikke styr på men det er noget
med fasevending.

Hmm... Sangen ligger vel ikke på de samme frekvenser i al
slags musik, så hvordan skulle anlægget så vide om den nu
havde gang i en Mariah Carey, eller en gang dødsmetal?

--
Koeffe

Fra : Sune Salminen

Dato : 16-06-05 23:08

Koeffe wrote:
> "Sune Salminen" skrev i en meddelelse

> Hmm... Sangen ligger vel ikke på de samme frekvenser i al
> slags musik, så hvordan skulle anlægget så vide om den nu
> havde gang i en Mariah Carey, eller en gang dødsmetal?

Hehe, jeg sagde jo at jeg ikke har styr på det tekniske..!

Fasevending har ikke noget med frekvenser at gøre.
Det er noget med hvordan det er mixet, noget med panorering, noget med
hvor sangen ligger i stereobilledet. Jeg fatter det som sagt ikke helt.

-Sune

Fra : Kasper Aae

Dato : 20-06-05 15:01

On Fri, 17 Jun 2005 00:08:06 +0200, "Sune Salminen"
> [...]

>Det er noget med hvordan det er mixet, noget med panorering, noget med
>hvor sangen ligger i stereobilledet. Jeg fatter det som sagt ikke helt.

Det er noget med at noget musik er mixet sådan, at vokalen, der er
optaget i mono, ligger helt centralt, dvs. at vokalen i højre
stereospor er identisk med vokalen i venstre stereospor. Hvis man så
fase-forskyder det ene spor, og lægger det oveni det andet, skulle de
to vokaler udligne hinanden og forsvinde. Om det virker, ved jeg ikke.

http://www.ethanwiner.com/novocals.html

--
Kasper Aae

Fra : Sune Salminen

Dato : 20-06-05 18:48

Kasper Aae wrote:

> [...]
> fase-forskyder det ene spor, og lægger det oveni det andet, skulle de
> to vokaler udligne hinanden og forsvinde. Om det virker, ved jeg ikke.

Jeg tror jeg vil prøve at faseforskyde dit indlæg fra i forgårs kl 16 og
lægge det sammen med det du har postet i dag, og se om de forsvinder.

-Sune

Fra : Sune Salminen

Dato : 20-06-05 20:37

Kasper Aae wrote:

> [...]
> fase-forskyder det ene spor, og lægger det oveni det andet, skulle de
> to vokaler udligne hinanden og forsvinde. Om det virker, ved jeg ikke.

Tak for forklaringen.

Jeg tror jeg vil prøve at faseforskyde dit indlæg fra i forgårs kl 22:09

Fra : Angina

Dato : 20-06-05 20:46

> [...]
> og
> lægge det sammen med det du har postet i dag, og se om de forsvinder.

Pas nu på med de faseforskydninger I 2, der er vist ved at gå ekko i
gekko-dalen...

Fra : Kasper Aae

Dato : 21-06-05 17:58

On Mon, 20 Jun 2005 21:37:24 +0200, "Sune Salminen"
> [...]

>og
>lægge det sammen med det du har postet i dag, og se om de forsvinder.

Indlægget var ikke dukket op på min newsserver, så jeg var lidt i
tvivl om hvorvidt det overhovedet var blevet sendt eller ej.

Men prøv du at faseforskyde det, og læg et lækkert beat på, så har det
helt sikkert et hit.

--
Kasper Aae

Fra : Ulrik Kold

Dato : 21-06-05 19:38

Kasper Aae coughed up a hairball on 21-06-2005 18:58:
> Men prøv du at faseforskyde det, og læg et lækkert beat på, så har det
> helt sikkert et hit.

Jeg kan foreslå at finde ud af, hvor beatet (og klaveret og bassen og
....) fra Portisheads 'Glory Box' stammer fra og bruge det.

..kold

Fra : Kasper Aae

Dato : 22-06-05 00:03

On Tue, 21 Jun 2005 20:37:54 +0200, Ulrik Kold
<kontakt@[nospam]ulrikkold.dk> wrote:

>Jeg kan foreslå at finde ud af, hvor beatet (og klaveret og bassen og
>...) fra Portisheads 'Glory Box' stammer fra og bruge det.

Isaac Hayes - Ike's Rap III, åbenbart. Det kan jeg dog ikke helt høre.

http://kotinetti.suomi.net/heikki.hietala/glorybox.htm

--
Kasper Aae

Fra : Sune Salminen

Dato : 22-06-05 01:16

Ulrik Kold wrote:
> Kasper Aae coughed up a hairball on 21-06-2005 18:58:

Vi blir' stenrige!!

> Jeg kan foreslå at finde ud af, hvor beatet (og klaveret og bassen og
> ...) fra Portisheads 'Glory Box' stammer fra og bruge det.
>
> .kold

Nemt nok.. jeg har pladen det er samplet fra.

Jeg skal se hvad jeg kan finde ud af!

haha

-Sune

Fra : Sune Salminen

Dato : 22-06-05 20:19

Jeg har lagt en ny lille hyggelig sommerjam op i mellemtiden..

Det er Tony Williams på trommer og mig på Rhodes, Clavinet og Bas.
http://salminen.homepage.dk/DrummersUnite.mp3

-Sune

Fra : Kasper Aae

Dato : 23-06-05 11:23

On Wed, 22 Jun 2005 21:19:00 +0200, "Sune Salminen"

Groovy. Hvornår udgiver du en plade?

--
Kasper Aae

Fra : Sune Salminen

Dato : 23-06-05 14:13

Kasper Aae wrote:

> Groovy. Hvornår udgiver du en plade?

Hehe, tak!!

Betaler du??

lol

-Sune

Fra : Kasper Aae

Dato : 24-06-05 11:09

On Thu, 23 Jun 2005 15:13:00 +0200, "Sune Salminen"

>Hehe, tak!!
>
>Betaler du??
>
>lol

Du kan da bare bruge the interwebtron til distribution.

--
Kasper Aae

Fra : Sune Salminen

Dato : 24-06-05 14:08

Kasper Aae wrote:

> Du kan da bare bruge the interwebtron til distribution.

Det gør jeg jo sådan set nu

-Sune

Fra : Kasper Aae

Dato : 18-06-05 21:10

Fra : Fatter Brik

Dato : 16-06-05 19:40

> Hej
>
> Hvordan extracter folk, der laver bastard pop numre til Monkey Business
> bare vokalen fra et nummer?!

Der er et stykke software her, som praler med at kunne fjerne vokalen. Jeg
har for længe siden leget med et program der kunne det samme men hvor man
også kunne gemme det man fjernede fra originalen og altså sidde tilbage med
vokalen. Hvorvidt denne feature findes i det program jeg linker til aner jeg
ikke, ligesom jeg heller ikke kender kvaliteten af det produkt programmet
skaber......men det kan altså lade sig gøre.....

:)

http://store.payloadz.com/detail.asp?i=9333&c=16&s=84

Fra : Jakob

Dato : 18-06-05 00:33

On Thu, 16 Jun 2005 15:33:25 +0200, "Anders"
<andersvalenFJERN@mail.dk> wrote:

>Hej
>
>Hvordan extracter folk, der laver bastard pop numre til Monkey Business bare
>vokalen fra et nummer?!

I kan bruge "When I am sixty-four" fra Beatles.

Jeg havde lagt den ned på mp3afspilleren og undrede mig meget over at
der kun kom musikken ud og ingen vokal overhovedet. Det var meget
besynderligt syntes jeg.
Så opdagede jeg senere at min ene høretelefon-udgang var defekt og med
et par nye høretelefoner kan jeg så fange at der i den ene høretelefon
var ren vokal og i den anden ren musik.
:)

Fra : Sune Salminen

Dato : 17-06-05 17:03

Jakob wrote:

> [...]
> Så opdagede jeg senere at min ene høretelefon-udgang var defekt og med
> et par nye høretelefoner kan jeg så fange at der i den ene høretelefon

Det er ikke det eneste Beatles nummer hvor noget er panoreret helt ud
til højre eller venstre.
Der er rigtig mange numre hvor trommer, sang eller andre instrumenter
kun er i den ene side. Somme tider er det John Lennon i den ene
højttaler og McCartney i den anden

-Sune

Fra : Pipeline

Dato : 17-06-05 23:25

> [...]
> er i den ene side. Somme tider er det John Lennon i den ene højttaler og

Sådan er den gamle Kaj & Andrea plade også optaget. "Jeg er i venstre
sideeeeee....."

Fra : Klavs Rommedahl

Dato : 20-06-05 21:58

"Anders" <andersvalenFJERN@mail.dk> wrote in message news:<42b17fa5$0$239$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> [...]
> vokalen, eller noget i den stil?! Eller findes der programmer der kan tage

Voice extracters eller Voice illiminators er nogle stykke elektronik
der har eksisteret i mange år nu. Alt efter musik stykket er
resultatet mere eller mindre heldigt. At fjerne et enkelt instrument
er en hård omgang, men det er muligt. Enten med hæftigt DSP værktøjer
(glem PC'en) eller din pc et godt editering program og så en
fandensmasse tid. Resultatet er musikstykket uden det pågældende
instrument, så trækker du de 2 fra hinanden og så har du dit
instrument. Og nej det er ikke helt så lige til .
Mvh
Klavs.