Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Erfaringer? - Oly 7070 vs. Sony v3 (Canon ~
Fra : TS

Dato : 16-06-05 10:15

Hejsa

Mit Fuji Finepix 2800z omkom efet et fald på gulævet for en måneds tid
siden, snøft.

Jeg er nu blevet helt blå i hovedet af at kigge på et nyt kamera. Da det
gamle var et 6*zoom kamera, har jeg kigget på en afløser i form af Panasonic
FZ5 - men har valgt det fra, da jeg ikke synes jeg har brug for
12*zoom -selvom det kunen være rart. DEt skulle også have problemer ved lavt
lyst og fokusering.

Jeg vil gerne have et kamera, som tager gode billeder indenfor samt udenfor.
I modsætning til det gamle kamera skal der være mulighed for at indstille
lukkertid og blænde - det har jeg savnet i forhold til mit gamle Canon Eos
1000.
Jeg kigger i prisklassen omkring de 3k kroner (købt i Tyskland) - og der har
jeg fundet frem til Olympus 7070 og Sony V3. De ligger begge to rigtig godt
i hånden og udstråler en rigtig god byggekvalitet - de ligger f.eks. meget
bedre i hånden end et Canon 2s.
DEt skal siges at der nok ikke findes et review site på nettet, og
diskussionfora som jeg ikke har besøgt. Jeg har også fundet billeder på
bl.a.photosig.com mm. - men der lægger folk jo kun de perfekte billeder op.
Man kan der ikke få indtryk af de fejl der er ved kameraerne - alle har jo
både fejl og fordele.

Jeg vil gerne høre om der er nogen som har erfaringer med ovenstående? - og
evt. kan linke til et billedgallari med O 7070, som der ikke er så mange af.

Jeg har samlet en for og imod begge kameraer. Fordele ved begge er at de
skulle have rigtig god billedkvalitet og har CF kort. Ulemper ved begge
skulle være at de er langsommme til at gemme i war format - men hvilke
kameraer i den klasse er ikke det?

Olympus 7070:

For:
Vidvinkel
Tiltskærm
Ekstraudstyr

Imod:
Skulle være knap så god til indendørs billeder
Knap så hurtig autofokus

Sony V3:

For:
Rigtig god til indendørs /lavt lys billeder
Hurtig autofokus
Ekstraudstyr
Stor skærm

Imod:
Uskarphed ved blænde F8, som den skulle have tendens til at vælge ved
højlys.
Ikke vidvinkel

Men i forhold til mit gamle kamera (som jeg gav 2,5k for i julen 2001) er
der jo tale om kvantespring på alle punkter. Og der er heller inge tvivl om
at man får meget mere for prisen end dengang.
Jeg har ikke råd til et dSLR. Den optimale løsning ville have været at købe
et lille lommekamera og så et Canon 350 - men det må vente til der kommet
flere dukater i kisten, og at prisen på dSLR, og især objektiverne, falder
lidt i pris.

AF alternativer har jeg kigget på Casio p700 - som fås til 2300 og Canon s70
til 2700 (begge i Tyskland). S70 ligger ikke så godt i hånden, og kan ikke
påmonteres blitz, langsom autofokus - men har til gengæld vidvinkel. I Casio
P700 skulle man få meget for pengene - det er næsten 1000 kroner billigere
end Sonyen, men mangler en AF assist lampe til mørke lysforhold, og har
heller ingen RAW - samt bruger 40s. på at gemme et TIFF billede og 5,5s til
højeste jpeg.

Jeg vil gerne høre om der er nogen som erfaringer med ovenstående?

mvh TS

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 16-06-05 10:30

TS wrote:
> [...]
> 1000.
> Jeg kigger i prisklassen omkring de 3k kroner (købt i Tyskland)

Hvis du har haft Fuji før, og været tilfreds, er det oplagt at købe et
Fuji S7000. Det er nok det bedste "billige" digital kamera du kan få
idag ift. brugerkomfort og (brugbare) features.

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

- The best way to kill a troll, is to ignore him.

Fra : TS

Dato : 16-06-05 11:29

"Thomas Schreiber" <REMOVEnews@schreiber.se> wrote in message

> Hvis du har haft Fuji før, og været tilfreds, er det oplagt at købe et
> Fuji S7000. Det er nok det bedste "billige" digital kamera du kan få idag
> ift. brugerkomfort og (brugbare) features.

Hej
Nu er jeg ligeglad med hvad kameraet hedder. Og læser man test på nettet så
får kameraet kun middelmådige karakter på billedkvalitet - det er heller et
af de hurtigste til at fokusere.
/TS

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 16-06-05 11:45

TS wrote:
> Nu er jeg ligeglad med hvad kameraet hedder. Og læser man test på nettet så
> får kameraet kun middelmådige karakter på billedkvalitet - det er heller et
> af de hurtigste til at fokusere.

NU har jeg selv haft et, og jeg er ikke enig i den test du måtte have
læst. Men dig om det.

Fra : TS

Dato : 16-06-05 12:55

> NU har jeg selv haft et, og jeg er ikke enig i den test du måtte have
> læst. Men dig om det.

Er bl.a. på dpreview.com og megapixel.com.
Det er også ligemeget - jeg synes også det er lige stort nok. De andre jeg
nævner apellerer mere til mig

Men hvad har du nu?

/TS

Fra : Thomas Schreiber