Holdbarhed på frost
Fra : Ukendt

Dato : 14-06-05 10:11

Hej!

Hvor længe kan man egentlig have en oksemørbrad liggende på frost? Jeg har
'fundet' en bagest i min fryser, som har ligget der i 5 mdr. - sker der
noget ved det?

--
/ Kristian
www.hammerhaj.dk

Fra : Kim Schulz

Dato : 14-06-05 10:14

On Tue, 14 Jun 2005 11:11:21 +0200
"Kristian" <na> wrote:

> Hej!
>
> Hvor længe kan man egentlig have en oksemørbrad liggende på frost?
> Jeg har 'fundet' en bagest i min fryser, som har ligget der i 5 mdr.
> - sker der noget ved det?

jeg ville ikke have et problem med at spise den tror jeg. Men man kan
da altid tø den op og lugte sig frem til om den er helt gal

--
Kim Schulz | Need a Content Management System for your website? Go
Geek by nature | get Fundanemt at : http://www.fundanemt.com New

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-05 10:18

Hey!

[klip]
>jeg ville ikke have et problem med at spise den tror jeg. Men man kan
>da altid tø den op og lugte sig frem til om den er helt gal

Næh, det er klart. Men jeg tænkte på, om der eventuelt var hovedregler
for forskellige typer kød? Jeg er ikke ret god til sådan noget med ting på
frost, kan du nok høre...

--
/ Kristian
www.hamerhaj.dk

Fra : Max

Dato : 14-06-05 11:41

Hej Kristian

> Næh, det er klart. Men jeg tænkte på, om der eventuelt var hovedregler
> for forskellige typer kød? Jeg er ikke ret god til sådan noget med ting på
> frost, kan du nok høre...

Jeg har lige spist en der havde været frosset i 2 år, den smagte
nu fint nok.

Generelt kan man sige om kød og frost at jo mere
fedt, jo kortere tid i fryseren.

Mvh Max

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-06-05 12:03

"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> Hej Kristian

> Jeg har lige spist en der havde været frosset i 2 år, den smagte
> nu fint nok.

Og den var garanteret mør ?

--
mvh / regards

Christian

Fra : Kim Schulz

Dato : 14-06-05 10:27

On Tue, 14 Jun 2005 11:18:19 +0200
"Kristian" <na> wrote:

> [...]
> hovedregler for forskellige typer kød? Jeg er ikke ret god til sådan
> noget med ting på frost, kan du nok høre...

Står det ikke i lågen på din fryser synes jeg næsten det gør på
alle jeg har set.

--
Kim Schulz | Keen of Fundanemt? Want to share experieces with
Geek by nature | other users? join The Fundanemt User Group NOW!

Fra : es

Dato : 14-06-05 10:41

Hej, du kan sikkert godt spise den, man anbefaler generelt at oksekød
og fisk max. opbevares 3 mdr på frost, men hvis din fryser ellers er
ok, tror jeg du overlever (og at mørbraden er go nok). Du skal dog
ikke tø den op, hakke et par bøffer af og så fryse resten igen. Så
er det bedre at invitere vennerne til grill. Eller du kan prøve Jamie
Olivers carpaccio, hvor man lige steger mørbraden hel i ca 5-8 min.
lader den hvile og skærer det hele i tynde skiver og i øvrigt gør
sådan her:
http://www.foodnetwork.com/food/cooking/recipe/0,,FOOD_9936_19299,00.html

Årsagen til at man opererer med holdbarhedstider følger her (hentet
fra www.altomkost.dk):
Under frostlagring kan kødets fedt med tiden iltes (blive harsk),
hvilket påvirker smagen i uheldig retning. Derfor er tiden på frost
også vigtig for kvaliteten. Den maximale tid på frost afhænger af
mængden af fedt, fedtets sammensætning (umættede fedtsyrer iltes
hurtigere end mættede) og af pakkemetoden. Vakuumpakning vil forlænge
holdbarheden, fordi ilten fjernes. Fjerkræ indeholder flere umættede
fedtsyrer end oksekød, hvorfor fjerkræ generelt har kortere
holdbarhed på frost end oksekød.

hilsen Esther

Fra : Mark Beaumont

Dato : 14-06-05 11:01

Kristian wrote:
> Hvor længe kan man egentlig have en oksemørbrad liggende på frost?

8-10 måneder, hvis den er pakket ordentligt ind.

Vh Mark

Fra : anders

Dato : 14-06-05 13:10

når man køber en frossen oksemørbrad kan man nemt risikere den har ligget 2
år på frost. Altså vil jeg mene også ud fra egen erfaringer med nedfrysning
at det ikke skulle vær noget i vejen med den. bare den har været ordentligt
pakket ind

mvh andrs

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-05 14:53

Hej igen,

Tak for svarene! Mørbraden blev frosset ned i den vacum-pakke, jeg købte den
i, så jeg tror jeg hiver den ud til weekenden og inviterer nogen folk, så vi
kan få fætteren udraderet.

--
/ Kristian
www.hammerhaj.dk