nyt grafikkort
Fra : ingeborg jacobsen

Dato : 02-06-01 10:20

Hej NG,

jeg skal opgradere min computer og vil gerne have et råd om bedste køb af
grafikkort.
Jeg spiller ikke særligt meget (kun børnespil med mine børn), men jeg laver
en del billedredigering
og vil bruge det til videoredigering da familien skal have et digital
videokamera snart.
Hvad kan anbefales til en pc, der snart har et
AJA 266 bundkort fra ASUS
1333 GHz amd thunderbird
1012 Mb PC 133 RAM fordelt på 1x512 2x256

Jeg har set ASUS V8200 Geforce 3 deluxe - men prisen er noget pebret hvis
jeg skal have råd til det andet.
Jeg tænket mest i forhold til videoredigering, for det findes jo
Video in - men er det en måde at arbejde omkring dette?
tak for hjælpen
--
med venlig hilsen,
ingeborg

Fra : Hans Pedersen

Dato : 02-06-01 10:56

On Sat, 2 Jun 2001 11:19:37 +0200, "ingeborg jacobsen"
<ijac@post.cybercity.dk> wrote:

>Jeg tænket mest i forhold til videoredigering, for det findes jo
>Video in - men er det en måde at arbejde omkring dette?

Tjaaa... Nu er du jo så "fornuftig" at du ikke spiller, hvorfor så
ofre penge på noget, der har voldsom performance i 3D, og kun kører
middelmådigt i 2D?

Til videoredigering var det nok en idé at kaste sit blik på et Matrox
Marvel. Hvad med et Marvel G450 eTV Dual-head til ca. 2200, hvor du
oven i købet får mulughed for at se TV på pc'en?

--
Hans Pedersen
ICQ# 9178476

Fra : ingeborg jacobsen

Dato : 02-06-01 11:09

> Til videoredigering var det nok en idé at kaste sit blik på et Matrox
> Marvel. Hvad med et Marvel G450 eTV Dual-head til ca. 2200, hvor du
> oven i købet får mulughed for at se TV på pc'en?
Hej Hans,
og det kan godt passe til bundkortet ASUS A7A266?
jeg har før haft problemer med et videokort, der ikke kunne
forliges med mit bundkorts chipset.
Mange hilsener,
ingeborg

Fra : Hans Pedersen

Dato : 02-06-01 11:32

On Sat, 2 Jun 2001 12:09:02 +0200, "ingeborg jacobsen"
<ijac@post.cybercity.dk> wrote:

>og det kan godt passe til bundkortet ASUS A7A266?

Det tror jeg da nok, det kan. Men spørg evt. forhandleren, om du må
returnere, såfremt det ikke kan.

>jeg har før haft problemer med et videokort, der ikke kunne
>forliges med mit bundkorts chipset.

Det har jeg 7-9-13 *bank under bordet* endnu ikke oplevet.

Fra : ingeborg jacobsen

Dato : 02-06-01 11:46

> Det har jeg 7-9-13 *bank under bordet* endnu ikke oplevet.

det var et alichipset og et diamond monster grafikkort med
3dfx (kan ikke sikkert huske om det var navnet)- mener det var de 2
komponenter, der ikke kunne enes.
(der var en del tråde i denne gruppe om fænomenet)
Mange hilsener,
ingeborg

Fra : Thomas Nielsen

Dato : 02-06-01 18:15

> Det har jeg 7-9-13 *bank under bordet* endnu ikke oplevet.

Kan også sige at jeg havde problemet med et "gammelt" (fra februar
1999) DFI bundkort og det første GeForce.
AGP porten kunne simpelthen ikke klare det... kan ikke lige huske
chipsettet, men med en opgradering til et Exop bundkort så funkede det
fint...

/Thomas>

Fra : Jacob

Dato : 03-06-01 20:12

Hans Pedersen skrev
> Til videoredigering var det nok en idé at kaste sit blik på et Matrox
> Marvel. Hvad med et Marvel G450 eTV Dual-head til ca. 2200, hvor du
> oven i købet får mulughed for at se TV på pc'en?

Hardinfo har lavet en test på Matrox Marvel læs den her
www.hardinfo.dk/tests/Grafikkort/default.asp?ID=246

tag også og tjek http://www4.tomshardware.com/video/index.html
hvor der er en del artkler om video-redigering

--
Jacob

Fra : ingeborg jacobsen

Dato : 05-06-01 01:15

Hej Jacob,

> Hardinfo har lavet en test på Matrox Marvel læs den her
> www.hardinfo.dk/tests/Grafikkort/default.asp?ID=246

Ja, jeg har læst hardinfos test (via edbprisers link) og den er lovende -
jeg har besluttet mig for et Matrox Mill.G450 dualhead (bulk).

> tag også og tjek http://www4.tomshardware.com/video/index.html
> hvor der er en del artkler om video-redigering

mange tak

Bedste hilsener,
ingeborg

Fra : max

Dato : 02-06-01 12:15

Hej Ingeborg..
Jeg er såmend slet ikke nogen stor expert i grafik kort eller
videoredigering på pc'er. Men der var en tid da jeg syntes det kunne være
så fedt at smide de digitale familievideoer ind i maskinen og lave kunst
ud af det, så jeg checkede ud hva man sku bruge.. [haha] og så gav jeg op,
men her er nogle af de ord der dukkede op.." Firewire, mpeg, mjepg,
komprimering, Scsi hd, overførselshastighed, realtime, resulution, etc
etc.. "
Hvis bare det havde været et spørgsmål om video in og lidt software, men
detsværre ser det ud til at være lidt af en investering..
Der nævnes Marvel, og det lyder genialt med tv og det hele, men jeg er
rimelig sikker på der ikke er firewire I/U, og når i nu satser på digital
video så er det det i skal bruge, matrox laver videokort til DV og
Pinnacle og mange flere - andre priser :)----
Mht. DV står den kvalitet du får i relation til den pris du betaler, et
kamera til 18.000 kr laver ikke billeder som et til 38.000 kr, faktisk er
det mere sammenligenligt med et godt analog kamera til 8.000 kr. Jeg syns
der focuseres alt for meget på millioner af pixels og for lidt på
farvedybde, kontrast, graduering og alt det andet der hører billedverden
til, og så hedder det 3ccd..
Men her har jeg jo nok skudt laaangt over målet, det var bare ordene
billedredigering og DV, der gav mig fla$hback.. Nå men jeg må afsted og
lave en Lotto inden de lukker.. mvh max

ingeborg jacobsen <ijac@post.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9fab34$d1a$1@news.cybercity.dk...

Fra : ingeborg jacobsen

Dato : 02-06-01 13:47

hej max-
tak for de (nedslående?) oplysninger
og held og lykke med lotto -men OK,
jeg bruger da også min pc til meget andet end DV og redigering -
det var barer noget jeg ville tage med i betragtning når jeg nu
alligevel får en lille pose penge til opgradering.
held og lykke med lotto,
--
med venlig hilsen,
ingeborg

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 02-06-01 12:41

"ingeborg jacobsen" <ijac@post.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
> grafikkort.
> Jeg spiller ikke særligt meget (kun børnespil med mine børn), men jeg

Okay... så er det altså hovedsagelig 2d programmer der bliver brugt.

> og vil bruge det til videoredigering da familien skal have et digital
> videokamera snart.

Jeg kunne forstille mig (uden dog at vide det) at et ATI kort kunne være det
du mangler.
http://www.ati.com/na/pages/products/pc/aiw_radeon/index.html

Jeg ved dog ikke hvordan det står til med driver support, til de forskellige
OS. (9x/2000)

> Hvad kan anbefales til en pc, der snart har et
> AJA 266 bundkort fra ASUS
> 1333 GHz amd thunderbird
> 1012 Mb PC 133 RAM fordelt på 1x512 2x256

Hva' med harddiske? Det kan godt være en fordel at have to harddiske når der
arbejdes med video.

- Lars

Fra : ingeborg jacobsen

Dato : 02-06-01 13:49

Hej Lars,

> Jeg kunne forstille mig (uden dog at vide det) at et ATI kort kunne være
det
> du mangler.
> http://www.ati.com/na/pages/products/pc/aiw_radeon/index.html

den vil jeg så efter i sømmene

> Hva' med harddiske? Det kan godt være en fordel at have to harddiske når
der
> arbejdes med video.

har 1 x 45 Gb IBM 7200
og 1 x 40 Gb IBM 7200 slave
begge IDE godt nok.

venlig hilsen,
ingeborg

Fra : AnG

Dato : 02-06-01 19:37

Hej Ingeborg

Når du fokusere mest på 2d programmer og vil arbejde med videoredigering er
der kun et valg og det er Matrox, så skal du bare vælge om du har brug for
en analog videoindgang og for at kunne optage fra og se tv på 'puteren eller
om du kan nøjes med et almindeligt G400/450.

Der er følgende gode grunde:
-ingen i prisklassen hamler op med Matrox i 2d kvalitet og ydelse
-der er ingen ekstra blæser på kortet = ingen ekstra støj
-du får dualhead med tv-ud, så du kan have dit preview vindue i fuldskærm på
et tv og bedre plads på monitoren til Ulead Mediastudio eller Adobe Premiere
-Matrox bruger et system med unified drivers, så du bruger den samme fil til
alle udgaverne af windows

Jeg bruger selv et Matrox G400Max og en Rainbow Runner, hvilket er
sammenligenligt med G450eTV, og har så et billigt StudioDV (under 1000,-)
kort til at overføre DV, man kan endda bruge det medfølgende program til at
slippe let om ved den mest almindelige redigering. Mit bundkort er også fra
ASUS og i alle de kombinationer af Matrox kort og ASUS bundkort jeg har haft
har der aldrig været nogen problemer.

Du kan så vælge at lægge videoen tilbage på DV bånd (der findes et kabel der
åbner for DV-ind på dit kamera hvis du ikke har det i forvejen), eller også
skal du til at eksperimentere med VCD, SVCD eller miniDVD. Bemærk dog, at
det MJPEG format som grafikkortene optager i skal gen-encodes hvis du skal
spille filmene på en anden computer eller i en DVD afspiller....(<- det var
vidst lidt off-T.)

Tag et kig på Matrox, så bliver du ikke skuffet, og at det ikke er et 3d
kort betyder ikke at du ikke kan spille nogen 3d spil, for det går faktisk
udemærket det er bare ikke det bedste der findes! (hverken på den ene eller
den anden måde ,-))

mvh.
anders

Fra : ingeborg jacobsen

Dato : 03-06-01 00:47

Hej Anders,

Først tak for et fyldestgørende svar!

> om du kan nøjes med et almindeligt G400/450.
ja, det kan jeg - tv er ikke noget krav

>Rainbow Runner, hvilket er
> sammenligenligt med G450eTV, og har så et billigt StudioDV (under 1000,-)
> kort til at overføre DV

disse kender jeg ikke - er det begge tv-kort?
jeg er præ-novice i videoredigering (har aldrig prøvet det)

> [...]
gen-encodes hvis du skal
> spille filmene på en anden computer eller i en DVD afspiller....(<- det

findes der en on-topic NG-for dette??

> [...]
> kort betyder ikke at du ikke kan spille nogen 3d spil, for det går faktisk
> udemærket det er bare ikke det bedste der findes! (hverken på den ene

ja, det eneste spil vi har et toy story 2 og vi har været et år om at nå til
bane 4 ud af 22 - så på den led er kortet vist fint feemtidsikret- derefter
skal min lille
søn nok have sin egen spillemonster- maskine og en anden spillekammerat end
gamle mor

mange hilsener,
ingeborg

Fra : røskva

Dato : 03-06-01 14:12

> kort betyder ikke at du ikke kan spille nogen 3d spil, for det går faktisk
> udemærket det er bare ikke det bedste der findes! (hverken på den ene eller
> den anden måde ,-))
unreal tournament kan faktisk spilles med et matrox mystique 4mb
det går bare ikke så skide hurtigt og spiller du mod andre der har tnt eller vildere ja så taber du
men matrox kan faktisk godt lave 3d gammelt (kort ja men det virker)
og matrox har altid scoret topkarakter i 2d ydelse
så jeg vil osse klart anbefale matrox kort til vidio redigering
men selfølgelig skal du ikke købe det samme som mit det er flere år forældet

mvh
morten

Fra : Hans Pedersen

Dato : 03-06-01 10:51

On Sat, 2 Jun 2001 13:40:52 +0200, "Lars Jørgensen"
<lagojo@hotmail.com> wrote:

>Hva' med harddiske? Det kan godt være en fordel at have to harddiske når der
>arbejdes med video.

Som sagt har jeg ikke en dyt forstand på videoredigering, men det du
siger der, Lars, er det, at der bør være to harddiske uafhængig af
hinanden, eller er det en RAID løsning?

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 03-06-01 11:04

"Hans Pedersen" <nyhedsgrupper@esenet.dk> wrote in message

> Som sagt har jeg ikke en dyt forstand på videoredigering, men det du
> siger der, Lars, er det, at der bør være to harddiske uafhængig af
> hinanden, eller er det en RAID løsning?

Det jeg tænkte på var to uafhængie diske (på hver sin IDE kanal). En hvor
styresystem, swapfil videoredigeringsprogram ligger på. På dan anden disk
holder man så det materiale man skal redigere i.

IDE RAID kunne selvfølgelig også være en løsning. Ja eller SCSI men det
koster jo alt sammen

- Lars