Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Tele
Fra : Jeppe Høiby

Dato : 13-06-05 18:35

Jeg overvejer at investere i noget i den lange ende, da 18-70 bliver
lige lovlig kort i visse situationer. Jeg har bl.a. kig på disse
objektiver til mit D70:

50-500mm F4-6.3 EX RF HSM
http://www.sigma-photo.com/lenses/lenses_all_details.asp?id=3237&navigator=3
10.500 kr. Kamerahuset / 10.000 kr. Powerphoto
Vægt: 1840g

APO 80-400mm F4.5-5.6 EX OS
http://www.sigma-photo.com/lenses/lenses_all_details.asp?id=3272&navigator=3
11.300 kr. Kamerahuset / 8.200 kr. Photoshop
Vægt: 1750g

AF-S VR 70-200 mm f/2.8G ED
http://www.europe-nikon.com/details.aspx?countryId=11&languageId=11&prodId=275&catId=121
14.500 kr. Kamerahuset / 15.000 kr. Photoshop / 16.000 kr. Photografica
Vægt: 505g

De to Sigma'er giver mest tele for pengene, men er til gengæld også knap
så sysstærke og vejer også over 3 gange så meget som Nikon'en.

Jeg ved at 50-500mm har fået gode ord med på vejen, også her i gruppen,
men 80-400mm har jeg ikke hørt så meget om. Den er mere lysstærk end
50-500mm og har også Optical Stabilizer, men jeg ved ikke hvor skarpt
det er.

Nikon's 70-200 har fået MEGET rosende ord, jeg tænker på om det er
muligt at bruge det til fx koncertoptagelser (nu hvor det er 2,8 OG har
VR), eller om man godt kan glemme alt om det?

Jeg går ud fra man kan bruge en mellemring for at få mere længde på
Nikon'en?

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : HKJ

Dato : 13-06-05 18:52

Jeppe Høiby wrote:
> 50-500mm F4-6.3 EX RF HSM
> http://www.sigma-photo.com/lenses/lenses_all_details.asp?id=3237&navigator=3
>
> 10.500 kr. Kamerahuset / 10.000 kr. Powerphoto
> Vægt: 1840g

Også kaldet Bigma, det har et godt ry og koster 1000 euro hos
http://www.technikdirekt.de/

> [...]
>
> 14.500 kr. Kamerahuset / 15.000 kr. Photoshop / 16.000 kr. Photografica

Et super opbjektiv, men din vægt er forkert, den vejer omkring 1.5 kg.
Du kan se hvad Bjørn Rørslett mener om det her:
http://www.naturfotograf.com/AFS70-200VR_rev00.html

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 13-06-05 21:08

HKJ wrote:

> Også kaldet Bigma, det har et godt ry og koster 1000 euro hos
> http://www.technikdirekt.de/

Sørme ja! =ca. 7.500 kr.

> Et super opbjektiv, men din vægt er forkert, den vejer omkring 1.5 kg.
> Du kan se hvad Bjørn Rørslett mener om det her:
> http://www.naturfotograf.com/AFS70-200VR_rev00.html

1000 tak for linket!

Jeg forstår ikke helt hvad han taler om i første afsnit ("The 70-200 VR
heralds a new line[...]"), men det er nok fordi jeg er newbie og ikke
aner noget om MF osv.

Under alle omstændigheder var det meget interessant læsning, og
objektivet lyder godt nok som en vinder, selv om der er problemer med
ghosting. Prisen er måske ikke så "skæg", men kvalitet koster jo (€1856
(~13.800 kr.) hos technikdirekt.de).

Mht. vægten, så fandt jeg oplysningen på Nikon's hjemmeside, men det er
så nok en fejl (lød også lidt for godt til at være sandt):
http://www.europe-nikon.com/specifications.aspx?countryId=11&languageId=11&prodId=250&catId=121

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : HKJ

Dato : 13-06-05 21:12

Jeppe Høiby wrote:
> Jeg forstår ikke helt hvad han taler om i første afsnit ("The 70-200 VR
> heralds a new line[...]"), men det er nok fordi jeg er newbie og ikke
> aner noget om MF osv.

Det er fordi det er det første objektiv med både AFS og VR fra Nikon,
siden har de lavet nogle flere typer.

> [...]
> objektivet lyder godt nok som en vinder, selv om der er problemer med
> ghosting. Prisen er måske ikke så "skæg", men kvalitet koster jo (€1856

Jeg gav 14200 ved en Bingo i kbh.

> Mht. vægten, så fandt jeg oplysningen på Nikon's hjemmeside, men det er
> så nok en fejl (lød også lidt for godt til at være sandt):
> [...]

Det er for 70-300ED, et ok objektiv men slet ikke i klasse med 70-200VR

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 13-06-05 21:33

HKJ wrote:
> Det er fordi det er det første objektiv med både AFS og VR fra Nikon,
> siden har de lavet nogle flere typer.

Aha.

> Jeg gav 14200 ved en Bingo i kbh.

Var det ude på Frederikssundvej i NV?

> Det er for 70-300ED, et ok objektiv men slet ikke i klasse med 70-200VR

Aaargh... Jeg har cyklet lidt for meget rundt i objektiverne, du har da
ret! 1470g står jo...

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : HKJ

Dato : 13-06-05 21:39

Jeppe Høiby wrote:

> Var det ude på Frederikssundvej i NV?

Nej, Frederiksberg.

Fra : Alex W

Dato : 13-06-05 18:55

"Jeppe Høiby" <spam@example.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> http://www.sigma-photo.com/lenses/lenses_all_details.asp?id=3237&navigator=3
> 10.500 kr. Kamerahuset / 10.000 kr. Powerphoto

Omkring 7.5 kilo i tyskland
999 euro med tysk moms.

Nikon's 70-200 er suveræn - også til koncerter.
Mellemringe er til close-up og macro. Du mener formentlig en teleconverter.

Køb begge

/Alex W

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 13-06-05 21:10

Alex W wrote:
> Omkring 7.5 kilo i tyskland
> 999 euro med tysk moms.

Ja, der er noget at spare

> Nikon's 70-200 er suveræn - også til koncerter.
> Mellemringe er til close-up og macro. Du mener formentlig en teleconverter.

Det har du højst sandsynlig ret i, jeg er ny, så har ikke fanget alle
begreberne endnu. :-/ Teleconvertere og mellemringe gør det samme, bare
med modsat fortegn?

> Køb begge

Hæhæ...

> /Alex W

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Brian Lund

Dato : 14-06-05 20:02

> Det har du højst sandsynlig ret i, jeg er ny, så har ikke fanget alle
> begreberne endnu. :-/ Teleconvertere og mellemringe gør det samme, bare
> med modsat fortegn?

Nej egentligt ikke :)

En teleconverter "trækker billedet tættere på"!
Hvis du f.eks. har et 200mm objektiv og sætter en 2x teleconverter på så
svarer det nu til et 400mm objektiv!

En mellemring gør at du kan fokusere tættere på.
F.eks. så du kan bruge et ikke-macro objektiv, til at tage makro-billeder!
Eller du kan gøre et makro objektiv til et super-makro :)
En mellemring gør objektivet "nærsynet"!

Brian

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 14-06-05 20:58

Brian Lund wrote:
> Nej egentligt ikke :)
>
> En teleconverter "trækker billedet tættere på"!
> Hvis du f.eks. har et 200mm objektiv og sætter en 2x teleconverter på så
> svarer det nu til et 400mm objektiv!

OK, den har jeg fanget Hvad så hvis man bruger en 2x TC på et
makroobjektiv? (måske skal du lige forklare mig hvad der er specielt ved
et makroobjektiv ud over at man kan fotografere små ting...).

> [...]
> Eller du kan gøre et makro objektiv til et super-makro :)
> En mellemring gør objektivet "nærsynet"!

Ah, så et makroobjektiv giver mulighed for at man kan stikke objektivet
helt hen til objektet? Makro er jeg usikker på, men jeg har da fanget
hvad mellemringe og TC bruges til. Tak for forklaringen!

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Brian Lund

Dato : 14-06-05 21:07

> [...]
> helt hen til objektet? Makro er jeg usikker på, men jeg har da fanget
> hvad mellemringe og TC bruges til. Tak for forklaringen!

Et makro objektiv er et objektiv som kan fokusere tættere på end et normalt
objektiv! :)
Så det betyder netop at du kan stikke objektivet "op i fjæset" på motivet...

Et normalt makro objektiv har en forstørrelse på 1:1, det betyder at du kan
gå så tæt på, at et motiv på størrelse med billedsensoren fylder hele
billedrammen! - Ved EOS 350D er sensoren 22*15 mm, dvs. at et motiv på samme
størrelse kan komme til at fylde hele billede!

Hvis du så bruger mellemringe kan du komme endnu tættere på :)

Brian

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-06-05 21:10

In article <QEGre.869$HJ2.27@news.get2net.dk>, Jeppe Høiby wrote:

> OK, den har jeg fanget Hvad så hvis man bruger en 2x TC på et
> makroobjektiv? (måske skal du lige forklare mig hvad der er specielt ved
> et makroobjektiv ud over at man kan fotografere små ting...).

Ja, det kan fokusere tættere på end et ikke-makro objektiv.

> Ah, så et makroobjektiv giver mulighed for at man kan stikke objektivet
> helt hen til objektet? Makro er jeg usikker på, men jeg har da fanget
> hvad mellemringe og TC bruges til. Tak for forklaringen!

Ikke nødvendigvis. Makro kan også betyde at det kan fokusere fra
1,5 meter til uendelig. Sigma 70-300mm APO Makro kan i vidvinkel
fokusere ind til 95cm, og dermed forstørre op i 1:2 (50% størrelse
på en film), eller i fuldt zoom ind til 150 cm, med 1:4,1 som
forstørrelse.

Efterhånden kalder man objektiver for Makro bare de kan klare 1:4 -
altså 25% af original størrelse.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 15-06-05 06:57

Jeppe Høiby wrote:
> OK, den har jeg fanget Hvad så hvis man bruger en 2x TC på et
> makroobjektiv?

Så vil du få en endnu større afbildning på din film/sensor. Altså mere
'makro'.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jan Bøgh

Dato : 13-06-05 19:03

Jeppe Høiby wrote:

> [...]
> har VR), eller om man godt kan glemme alt om det?
>
> Jeg går ud fra man kan bruge en mellemring for at få mere længde på

Jeg er ikke ét eneste sekund i tvivl om hvilket af ovennævnte, jeg helst
ville have: Ubetingen 70-200'eren. Jeg kender ikke det andet sigma, du
nævner, men jeg har prøvet 50-500 og den er IMO alt for blød i den lange
ende. Fra 400 til 500 synes jeg ikke det er særligt godt - men jeg ved at
mange er meget uenige. Hvis AF-S 70-200 blot når AF 80-200 til knæene (og
det siger alle at den så rigeligt gør) så var det et objektiv, der kunne få
mig til at savle. Men der skal jo også gribes lidt dybere i lommen.

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 13-06-05 21:15

Jan Bøgh wrote:
> [...]
> det siger alle at den så rigeligt gør) så var det et objektiv, der kunne få
> mig til at savle. Men der skal jo også gribes lidt dybere i lommen.

Ifølge den anmeldelse HKJ linkede til, så virker det som om 70-200'eren
er MINDST lige så god som 80-200'eren, og så er der VR oven i hatten.

Hvis man var nervøs for ikke at have længde nok ved at købe 70-200 ift.
Bigma, kan man så ikke sætte en teleconverter på, fx een af disse:
http://www.europe-nikon.com/category.aspx?countryId=11&languageId=11&catId=136
Når nu 70-200 er så lysstærkt, så bliver det jo ikke ringere end Bigma,
selv ved at sætte TC-20E-II på. Er det rigtig forstået?

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Jan Bøgh

Dato : 14-06-05 10:21

Jeppe Høiby wrote:

> [...]
> Når nu 70-200 er så lysstærkt, så bliver det jo ikke ringere end
> Bigma, selv ved at sætte TC-20E-II på. Er det rigtig forstået?

Mht. lysstyrke, vil en 2.8 blive en 5.6 med en 2 * TC. Spørgsmålet er så
hvad, der tegner bedst. Det er simpelthen ikke til at afgøre uden tests. Jeg
har selv leget en smule med en 2*TC - omend af en noget billigere model end
Nikons, da Nikons kræver AF-S, og mine teler kun er alm AF - men det er mit
indtryk at min 80-200+2*TC i hvert fald kan spille op mod Bigmaen på 400 mm.
Men det kunne være sjovt at teste det, men jeg har ingen mulighed for at
låne en Bigma (den jeg har leget med befinder sig i San Francisco ).
Så hvordan du får afklaring på den lange teleende ved jeg ikke, men jeg er
klippefast overbevist om at du ikke finder noget der er bedre en AF-S 70-200
i dens eget område.

vh
Jan

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 14-06-05 18:19

Jan Bøgh wrote:
> [...]
> klippefast overbevist om at du ikke finder noget der er bedre en AF-S 70-200

Ja, det kunne bestemt være interessant at se, men under alle
omstændigheder er 70-200mm+2*TC selvfølgelig en noget dyrere løsning,
men måske også mere fleksibel, og i hvert fald MEGET bedre på <200mm.

Nu er Sigma's 70-200mm 2,8 også bragt ind i billedet. Den er jo en del
billigere end Nikon's (dog uden VR/OS), men måske er den på højde med
den? Måske 90%? I hvert fald ser det ud til man får rigtig meget for
pengene, så spørgsmålet er om det kan betale sig at give det sidste for
VR, bedre bokeh og - måske - bedre kvalitet og skarphed?

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Jan Bøgh

Dato : 15-06-05 07:02

Jeppe Høiby wrote:

> [...]
> pengene, så spørgsmålet er om det kan betale sig at give det sidste
> for VR, bedre bokeh og - måske - bedre kvalitet og skarphed?

Sigma har rigtigt mange tilhængere (jeg er ikke en af dem), og du skal nok
få de 90%.
Jeg tror ikke en dag på at du får det samme med et piratobjektiv som med
toporiginaler, men hvordan det ser ud med pris/kvalitetsforholdet, er der
ingen, der kan give et objektivt svar på. Det vil altid være sådan at det er
den allersidste procent, der er den dyreste.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Michael L

Dato : 15-06-05 15:13

Jan Bøgh wrote:

> [...]
> pris/kvalitetsforholdet, er der ingen, der kan give et objektivt svar
> på. Det vil altid være sådan at det er den allersidste procent, der

Hvorfor skulle Sigma eller en anden fabrikant ikke kunne producere glas
der var ligeså godt elle rmåske bedre end fx. Nikon, Canon eller anden?
De gør jo nøjgtig det samme - Har en stak mennesker siddende som
designer objektiver. De bruger de samme materialer, det er samme
process, det er de samme problemer/udfordringer og de samme fysiske
begrænsinger.

Det er nøjagtig det samme som med så mange andre ting i vores verden -
Fordi det er et mærke der sidder på er det absolut ingen garanti for at
det er bedre end et tilsvarende produkt af et mindre mærke.

Indenfor mange brancher er det ovenikøbet samme fabrikant der har
produceret varen og det eneste der variere fra firma til firma er
hvilket klistermærke der er sat på varen og så selvfølgelig prisen.

Jeg er godt klar over at det ikke er samme fabrikant i dette tilfælde,
men ex. Sigma er ikke noget lille skodfirma som lige tager et par
stykker plastic og smider det i et rør og kalder det et objektiv. De
laver tingene på nøjagtig samme måde som Nikon gør, så at sige at(og
generelt bare brug udtrykket) piratobjektiver ikke kan matche fx. de
Nikon og Canon laver er langt ude. Vurderingen må ligge for hvert
objektiv hvor alle fabrikanterne både laver super gode ting og de laver
også noget skod.

Og lige i det her tilfælde så er Nikon 70-200 VR kendt for at være
noget af det yperste blandt objektiver i stort set alle klasser.
Objektivet har næsten flere fans end en hollywood skuespiller ;)

Men Sigmas udgave af samme objektiv er også kendt for at være i en
superkvalitét - Både byggemæssigt men også optisk. Det eneste der her
mangler er VR(Eller OS som sigma kalder det). Og om det er en mangel
afhænger jo af hvor kraftig parkinson-syge man har og hvor lange
lukkertider man har brug for når det er håndholdt.

Så er spørgsmålet i sidste ende om VR funktionen og de måske 2% bedre
optisk kvalitet som Nikon giver(Angående den optiske kvalitet er det
rent gæt da de begge skulle være fremragende, men Nikon'en har også
sine problemer) kan berettige en pris der er 2-3 gange så høj.

- Michael

Fra : Jan Bøgh

Dato : 15-06-05 19:58

Michael L wrote:

> [...]
> som designer objektiver. De bruger de samme materialer, det er samme
> process, det er de samme problemer/udfordringer og de samme fysiske

Det /kunne/ de vel også. Men IMHO gør de det ikke.

> [...]

> laver tingene på nøjagtig samme måde som Nikon gør, så at sige at(og
> generelt bare brug udtrykket) piratobjektiver ikke kan matche fx. de

Nu er præcision altid en dyd, når man refererer til noget andre har
sagt/skrevet. Og det var ikke tilfældigt at jeg skrev /top/objektiver. Og
jeg er ret overbevist om at en sammenligning mellem Nikons, Canons og Sigmas
tobobjektiver ville anbringe sidstnævnte på sidstepladsen.

> Vurderingen må ligge for hvert
> objektiv hvor alle fabrikanterne både laver super gode ting og de
> laver også noget skod.

Ja.
I sandhedens navn skal det da også siges, at jeg selv har valgt et
piratobjektiv i et enkelt tilfælde - nemlig Tamrons SP 90 mm.

> [...]
> afhænger jo af hvor kraftig parkinson-syge man har og hvor lange
> lukkertider man har brug for når det er håndholdt.

Nu er VR en af de ting, jeg er hamrende ligeglad med. Men jeg har dog set
tests - desværre var den mest uddybende en japansk side, hvor man havde
kneppet alle de fluer, man kunne komme i nærheden af, ikke til at finde
igen - der helt klart havde som resultat at AF-S 80-200 var Sigmas klart
overlegen (men - indrømmet - det koster også noget mere.

> [...]
> rent gæt da de begge skulle være fremragende, men Nikon'en har også
> sine problemer) kan berettige en pris der er 2-3 gange så høj.

Enig. Og ingen kan svare på om det er berettiget eller ej.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Ukendt

Dato : 13-06-05 19:05

Jeg ville klart vælge 70-200 og helt uden at tænke over det.

Har selv den gamle model 80-200 2.8 og den kan også sagtens bruges til
koncerter. Men med VR er 70-200 jo optimal.
Hvis bare jeg havde de 16000 så lå den i min taske.

Fra : David Johnsen

Dato : 13-06-05 19:16

Jeg har selv en 70-200 VR, og kan kun anbefale den. Har desværre ikke prøvet
de andre, så dem kan jeg ikke hjælpe med.

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 13-06-05 21:20

David Johnsen wrote:
> Jeg har selv en 70-200 VR, og kan kun anbefale den. Har desværre ikke prøvet
> de andre, så dem kan jeg ikke hjælpe med.

Super! Hvad bruger du den til? Sådan all round, eller er der noget
specielt? Har du brugt den inden indendøre? Hvordan er det at bruge den
håndholdt?

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 13-06-05 21:18

Jakob wrote:
> [...]
> koncerter. Men med VR er 70-200 jo optimal.
> Hvis bare jeg havde de 16000 så lå den i min taske.

Ja, VR lyder som en dejlig ting. Jeg har prøvet noget der minder om det
på mit videokamera, og det kan hjælpe i visse situationer.

Men man skal godt nok gribe dybt i lommen for at erhverve sig objektivet...

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 13-06-05 19:14

Jeppe Høiby wrote:
> Jeg overvejer at investere i noget i den lange ende, da 18-70 bliver
> lige lovlig kort i visse situationer. Jeg har bl.a. kig på disse
> objektiver til mit D70:
>
> AF-S VR 70-200 mm f/2.8G ED

Har du overvejet Sigma 70-200 2,8? Den koster en 5.000-7.000 afhængig af
hvor du køber og om du turde satse på at du ikke skal betale moms og
told. Den er lynhurtig og den skarpt fra 70mm til 200mm.

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

- The best way to kill a troll, is to ignore him.

Fra : Freddy Nielsen

Dato : 13-06-05 20:41

reiber" <REMOVEnews@schreiber.se> skrev i en meddelelse

> [...]
> Thomas Schreiber
> http://schreiber.se
>
> - The best way to kill a troll, is to ignore him.

Jeg kan kun anbefale Sigma 70-200 2,8.APO
Har selv lige anskaffet den til Nikon D70s, og den smugle jeg har haft
lejlighed til at prøve den, er den bar skarp, men der er selvfølgelig ikke
VR mulighed, det er jo nok det der koster meget mere hos Nikon.
Jeg købte den hos Kamerashop.dk og der koster den 6879,-, men jeg har set at
der vil komme en der skulle være mere optimeret til digital SLR, det skulle
være inden for et par måneder.

Freddy Nielsen

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 13-06-05 21:38

Freddy Nielsen wrote:
> [...]
> der vil komme en der skulle være mere optimeret til digital SLR, det skulle

Det var en utrolig prisforskel, men tak for linket, Freddy!

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 13-06-05 21:28

Thomas Schreiber wrote:
> Har du overvejet Sigma 70-200 2,8? Den koster en 5.000-7.000 afhængig af
> hvor du køber og om du turde satse på at du ikke skal betale moms og
> told. Den er lynhurtig og den skarpt fra 70mm til 200mm.

Nu ikke forvirre mig mere! Jeg har ikke kigget på den, men det gør
jeg lige...

....den ser jo også rigtig god ud! Den har godt nok ikke OS (ved ikke
hvor meget man kommer til at bruge det?), men den er lysstærk, koster
ca. det halve af Nikon objektivet (fx 8.000 kr. hos Photoshop), og vejer
lidt mindre. Hmm... Prøver lige at se om jeg kan finde nogle
anmeldelser, ud over dem hos fredmiranda.com og akam.dk.

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : .J.S...

Dato : 13-06-05 19:32

> [...]
> 14.500 kr. Kamerahuset / 15.000 kr. Photoshop / 16.000 kr. Photografica

http://www.fredmiranda.com/reviews/

mvh/JS

Fra : Lars Troels

Dato : 13-06-05 22:13

> [...]
> lovlig kort i visse situationer. Jeg har bl.a. kig på disse objektiver til

Hej igen Jeppe.

Du bør seriøst se på 70-200/2,8 enten Sigma EX eller Nikon VR.

Du kan se de nyeste skud som jeg afleverede i går aftes:
http://www.larstroels.dk/vfffcn/index.html
De er alle lavet med Nikon D1X og Sigma EX70-200/2,8

Hilsen

Lars T.
www.larstroels.dk

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 13-06-05 21:47

Lars Troels wrote:
> [...]
> http://www.larstroels.dk/vfffcn/index.html
> De er alle lavet med Nikon D1X og Sigma EX70-200/2,8

Hej Lars! Gode billeder du har fået i kassen, jeg kunne ikke lade være
med at grine højlydt af ham her:
http://www.larstroels.dk/vfffcn/slides/DSC_9507.html
Det er da for fjollet

Gode og skarpe billeder (hvordan ser de mon ud med langsommere lukker?),
kan man mon se forskel på Sigma'en og Nikon'en?

Hvis jeg lige må spørge lidt til fodbold-fotografering:
Hvor langt kan fotografere "ind på banen" med 200mm? Hvis man fx skal
have sådan et billede:
http://www.larstroels.dk/vfffcn/slides/DSC_9384.html
Og hvordan får man lov til at sidde nede på banen?

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Lars Troels

Dato : 13-06-05 22:56

> Hej Lars! Gode billeder du har fået i kassen, jeg kunne ikke lade være med
> at grine højlydt af ham her:
> http://www.larstroels.dk/vfffcn/slides/DSC_9507.html
> Det er da for fjollet

Sådan ser han ofte ud på billeder. Han ser ofte ud som om han er midt i en
ballet.

> Gode og skarpe billeder (hvordan ser de mon ud med langsommere lukker?),
> kan man mon se forskel på Sigma'en og Nikon'en?

Jamen ved langsommere lukkertid, bliver det bare en kombination af
rystelses- og bevægelsesuskarphed. Det går jo stærkt det her.

> Hvis jeg lige må spørge lidt til fodbold-fotografering:
> Hvor langt kan fotografere "ind på banen" med 200mm? Hvis man fx skal have
> sådan et billede:
> http://www.larstroels.dk/vfffcn/slides/DSC_9384.htm

Det svarer ca. til på tværs af banen det her billede. Med 2x teleconverter
(400 mm) kan du fotografere fra baglinie til baglinie.

> Og hvordan får man lov til at sidde nede på banen?

Det er heller ikke let til en superligakamp. Pressekort er ikke engang nok,
man skal være akkreditteret fotograf.

Hilsen

Lars T.
www.larstroels.dk

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 13-06-05 22:15

Lars Troels wrote:
> Sådan ser han ofte ud på billeder. Han ser ofte ud som om han er midt i en
> ballet.

Hehe... Ja, og check så lige hans tunge - det er kronen på værket

> Jamen ved langsommere lukkertid, bliver det bare en kombination af
> rystelses- og bevægelsesuskarphed. Det går jo stærkt det her.

OK, jeg tænkte bare at hvis man havde lidt langsommere lukkertid, så
ville man måske kunne fornemme noget mere action, men de bliver altså
bare uskarpe/gnidrede.

> Det svarer ca. til på tværs af banen det her billede. Med 2x teleconverter
> (400 mm) kan du fotografere fra baglinie til baglinie.

OK, tak for oplysningen!

> Det er heller ikke let til en superligakamp. Pressekort er ikke engang nok,
> man skal være akkreditteret fotograf.

Hrmpf! Og det er sikkert det samme til alle mulige andre typer (store)
arrangementer; fx koncerter osv. Det er vel også forståelig nok - tænk
alle de newbies der kunne være lined op ved sådanne arrangementer.
Landskampe ville aldrig blive det samme...

Hvad med arrangementer som ikke er så store? Der er det "bare" et
spørgsmål om at fedte lidt, eller hvad?

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Lars Troels

Dato : 14-06-05 08:39

> Hvad med arrangementer som ikke er så store? Der er det "bare" et
> spørgsmål om at fedte lidt, eller hvad?

Ja. Man kan jo altid spørge. Der er masser af steder hvor man kommer ind så
let som ingenting. Hvis du slæber på et D-SLR og en tung tele spørger de jo
ikke om du er fotograf.

Hvis du gerne vil fotografere fodbold, kan du jo tage en serie 1 kamp f.eks,
det er god træning, for der går det også lidt stærkt. Men synes man fodbold
går hurtigt skal man bare prøve at fotografere professionelt håndhold, mænd
eller kvinder det er ligegyldigt.....det går stærkt. Og er der lys
nok..nej...

Hilsen

Lars T.
www.larstroels.dk

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 14-06-05 18:25

Lars Troels wrote:
> Ja. Man kan jo altid spørge. Der er masser af steder hvor man kommer ind så
> let som ingenting. Hvis du slæber på et D-SLR og en tung tele spørger de jo
> ikke om du er fotograf.

Måske kan man endda komme gratis ind, hvis ellers ens fotograf-image
sidder i skabet...?

> [...]
> går hurtigt skal man bare prøve at fotografere professionelt håndhold, mænd
> eller kvinder det er ligegyldigt.....det går stærkt. Og er der lys

Hehe, det kunne jeg forestille mig. Jeg har en kammerat, som spiller
floorball på ret højt niveau, måske skulle jeg prøve at starte med at
fotografere ham. Det vil helt sikkert give samme problem ift. lys, som
ved håndboldkampe, og vil også gå pænt stærkt... Det skal vel prøves,
nogen gode tips i den forbindelse?

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>