Tydning ønskes
Fra : Flemming Svendsen

Dato : 13-06-05 15:28

I skrivende stund kan jeg ikke hitte ud af at lægge billede ud på
Binaer, så hvis en venlig sjæl vil tyde et par ord for os vil vi blive
glade.

Se venligst: http://home6.inet.tele.dk/flemclar/transla.html
På forhånd tak
Clara & Flemming

Fra : cfscheel

Dato : 13-06-05 19:34

Her et forsøg: - uden garanti!

.... at de maae sammenvies, som igien indsendes til
Skiftekisten(?) for der at opbevares.
Ligeledes blev fremlagt Skiftesedel fra Hr.
Forvalter Muus ...

Mvh
Christian F. Scheel,
Oslo

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 13-06-05 19:56

cfscheel wrote:

> Her et forsøg: - uden garanti!
>
> ... at de maae sammenvies, som igien indsendes til
> Skiftekisten(?) for der at opbevares.
> Ligeledes blev fremlagt Skiftesedel fra Hr.
> Forvalter Muus ...

Hej Scheel.
Rigtigt mange tak. Det må være essensen.

Hilsen, - også fra husets frue.
Flemming

(Hva' en "skiftekiste" så er ?)

Fra : baertel

Dato : 13-06-05 20:20

måske der står skiftekassen? - det er et ord som også bruges idag.

mvh
baertel

Fra : Kurt Hansen

Dato : 13-06-05 22:54

Den Mon, 13 Jun 2005 21:19:42 +0200, skrev baertel:

>måske der står skiftekassen? - det er et ord som også bruges idag.

Begrebet "Skiftekasse" eksisterer åbenbart endnu. Se f.eks.
oplysningerne om Retten i Roskilde. Her anføres kontonumre i Jyske
Bank for hhv. skiftekasse og tinglysningskasse.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 14-06-05 07:26

Kurt Hansen wrote:

> [...]
> oplysningerne om Retten i Roskilde. Her anføres kontonumre i Jyske
> Bank for hhv. skiftekasse og tinglysningskasse.

--------

Tak for det.
Det har jeg aldrig hørt før, jeg troede det var noget man brugte til børn:

". . . . .og derfor er det også hende, der giver barnet tøj på om
morgenen og i øvrigt sørger for, at de pæne bukser er vasket, og at
regntøjet er klart til at blive lagt over i skiftekassen efter
weekenden, og at der altid er gummistøvler i den rigtige størrelse og...."

Det var hvad jeg fik ud af at goooogle ordet, men man ska' jo som
bekendt høre meget før . . .

Hilsen Flemming

Fra : Kurt Hansen

Dato : 14-06-05 07:44

Den Mon, 13 Jun 2005 23:53:36 +0200, skrev Kurt Hansen:

>Begrebet "Skiftekasse" eksisterer åbenbart endnu. Se f.eks.
>oplysningerne om Retten i Roskilde. Her anføres kontonumre i Jyske
>Bank for hhv. skiftekasse og tinglysningskasse.

Ups, glemte URL'en:
http://www.domstol.dk/?id=946

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : dannebrog

Dato : 14-06-05 11:14

Der står: , der igien insendes til Stiftskassen for der at bevares.

Det andet hul er: Skiftesædel (altså skiftebrev).

m.v.h.

Ulrich

--
Slægtsforskning på internet
er netop udkommet, se mere på www.libris.dk

--
Ulrich Alster Klug
København - Denmark

http://www.dk-yeoman.dk
dannebrog@dk-yeoman.dk

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 15-06-05 19:58

dannebrog wrote:
> Der står: , der igien insendes til Stiftskassen for der at bevares.
>
> Det andet hul er: Skiftesædel (altså skiftebrev).
>
> m.v.h.
>
> Ulrich
UPS, ja selvfølgelig er det STIFTSkassen!
Det bringer mig i hu fra min skolelærdom: St - Sp - Sk - man aldrig
skille må.
Men det er jo en anden sag.

Tak til Dannebrog for den sidste afpudsning!
Hilsen fra F. og C. Svendsen.