Turen går til Norge
Fra : John Jachmsen

Dato : 13-06-05 09:01

Hejsa

Vi har søreme købt en færgebillet til Norge og på søndag fylder vi så
bilen op med telt, 2 børn, 2 voksne og en masse mad. (Så er der altså
ikke ret meget plads tilbage i en Peugeot 106)
Nå men iforbindelse med norge har vi et par spørgsmål til alle jer der
kender Norge.

1. Skal vi have Pas med? (skal de evt. bruge det på Campingpladser)

2. Skal vi have valuta med (N er jo ikke medlem af EU)

3. Hvad med campingpas? -er det nødvendigt?

4. Har I kendskab til en Campingplads i nærheden af Larvik? Vi ankommer
kl. 18 og vil ikke køre alt for langt den første dag. Det må gerne være
et sted der kan bruges et par dage på. Vi går efter naturoplevelser og
ikke hoppepuder og swimmingpools.

5. Har I ellers nogle tips omkring teltcamping i Norge? Vi har 3 uger så
vi vil køre lidt rundt.

Tak og god ferie til jer andre
/JJ

Fra : verner

Dato : 13-06-05 10:35

"John Jachmsen" <duerikke@duerikke.dk> skrev i en meddelelse

> 1. Skal vi have Pas med? (skal de evt. bruge det på Campingpladser)

Ja det skal du. Nej det skal ikke bruges på campingpladser.

> 2. Skal vi have valuta med (N er jo ikke medlem af EU)

Du kan bruge visakort de fleste steder.Men en stak kontanter
er godt at have.

> 3. Hvad med campingpas? -er det nødvendigt?

Ja.

> 4. Har I kendskab til en Campingplads i nærheden af Larvik?

Nej , desværre.

> 5. Har I ellers nogle tips omkring teltcamping i Norge? Vi har 3 uger så
> vi vil køre lidt rundt.

Hvis i vil se den smukkeste natur i Europa så søg på Skei.no.
Selv nordmænd er imponeret af denne natur.

www.gyta.no
www.oldenvatn-camping.com

Det findes ikke smukkere. Og tjek lige aktiviteterne
på disse to pladser!
Jeg tror det lige er jer ))

> Tak og god ferie til jer andre

Venlig hilsen
verner

Fra : Nille

Dato : 13-06-05 13:16

"verner" <ven_hj@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> "John Jachmsen" <duerikke@duerikke.dk> skrev i en meddelelse

> Ja det skal du.

Hvorfor tror du det?

Nille

Fra : verner

Dato : 13-06-05 16:32

"Nille" <ingen@invalid.dk> skrev i en meddelelse
> "verner" <ven_hj@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor tror du det?
>
> Nille

Hej Nille.

Det er ikke noget jeg tror Nille, når man er uden for landets grænser
skal man kunne legitimere sig hvis det forlanges, uanset hvor du så
er i verdenen.

Venlig hilsen
verner

Fra : Nielsen

Dato : 13-06-05 17:41

"verner" <ven_hj@yahoo.dk> wrote in message

> [...]
>
> Det er ikke noget jeg tror Nille, når man er uden for landets grænser
> skal man kunne legitimere sig hvis det forlanges, uanset hvor du så

Ikke nødvendigvis med et pas.

Nille

Fra : Preben Andersen

Dato : 13-06-05 17:57

"Nielsen" <ingen@invalid.dk> wrote in message

> Ikke nødvendigvis med et pas.

Jo, netop med et pas, som er det eneste godkendte legitimationsbevis vi
danskere har.

mvh
Preben

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 13-06-05 19:01

ersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i en meddelelse

> "Nielsen" <ingen@invalid.dk> wrote in message

> Jo, netop med et pas, som er det eneste godkendte legitimationsbevis vi
> danskere har.

Preben, kan du ikke ringe til Folketingets EU-Oplysning på 3337 3337 og
hjælp dem til at forstå reglrne. De skriver nemlig sådan her på deres
hjememside - og det går jo ikke:

/Flemming U

Spørgsmålets fulde ordlyd:
Skal jeg have mit pas med, hvis jeg camperer i de norske fjelde?
Svar
Nej - på grund af den nordiske pasunion er det som dansk statsborger ikke
nødvendigt at have sit pas med, når man rejser til et af de øvrige nordiske
lande, det vil sige Sverige, Finland, Norge eller Island.

Den nordiske pasunion er et samarbejde mellem de fem nordiske lande, der
bygger på de samme grundprincipper som Schengen-samarbejdet. Ved rejse i
Norden foretages der normalt ikke pas- eller anden politimæssig kontrol af
personer, og der er et tæt samarbejde mellem de nordiske landes politi- og
immigrationsmyndigheder, hvilket gør, at statsborgere fra de nordiske lande
er berettigede til at rejse inden for de nordiske landes område uden at
medbringe pas.

For at sikre, at Island og Norge, der er medlemmer af den nordiske pasunion,
men ikke EU, kan deltage fuldt ud i den praktiske del af
Schengen-samarbejdet, har Schengen-landene derfor indgået en
samarbejdsaftale med disse lande.

Fra : Nielsen

Dato : 13-06-05 19:50

"Flemming Udbjørg" <flemming@udbjorg.dk> wrote in message
> [...]
>
> /Flemming U
>
> Spørgsmålets fulde ordlyd:
> Skal jeg have mit pas med, hvis jeg camperer i de norske fjelde?

Tak Flemming, jeg orkede ikke rigtigt mere det er jo som at slå i en
dyne når folk er så "kloge" *GGG*.

Nille

Fra : Jakob Griffel

Dato : 13-06-05 21:04

>Tak Flemming, jeg orkede ikke
>rigtigt mere det er jo som at slå i en
>dyne når folk er så "kloge" *GGG*.

Hvorfor tager i ikke bare det sk*de pas med?! Det fylder da ikke
hele bilen...
Jeg tager ihvfertfald mit med når vi tager derop til august. Man
ved aldrig...

--
Hilsen Jakob

Fra : Jan Bøgh

Dato : 14-06-05 11:03

Jakob Griffel (slet 7KTOF) wrote:

> Hvorfor tager i ikke bare det sk*de pas med?! Det fylder da ikke
> hele bilen...

Måske fordi man ikke /har/ et pas.

> Jeg tager ihvfertfald mit med når vi tager derop til august. Man
> ved aldrig...

Husk brandslukker, satelittelefon, mønter til vaskemaskine, pumpe og ekstra
reservehjul. For ikke at snakke om overlevelsesmad, øl og brændevin. Man ved
aldrig.....

vh
jan

Jan Bøgh
FZ: "God made three big mistakes. The first mistake was called MAN,
the second mistake was called WO-MAN,
and the third mistake was the invention of THE POODLE."

Fra : Per Rasmussen

Dato : 13-06-05 11:06

"John Jachmsen" <duerikke@duerikke.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa
KLIP
> 1. Skal vi have Pas med? (skal de evt. bruge det på Campingpladser)

Nej, I får ikke brug for jeres pas(den nordiske pasunion)

> 2. Skal vi have valuta med (N er jo ikke medlem af EU)

Nej, hvis I har VISA eller andet internationalt betalingskort, kan I hæve
kontanter i bankernes kontantautomater. Ellers tag danske 500 kr sedler med,
de kan veksles i alle banker.

> 3. Hvad med campingpas? -er det nødvendigt?

Der er ikke mange steder de forlanger campingpas, Skulle I komme et sted
hvor de vil have campingpas, kan I jo bare købe et CCS pas, det koster
omkring 90 Nkr.

> [...]
> sted der kan bruges et par dage på. Vi går efter naturoplevelser og ikke

Prøv denne side, her kan I også finde pladser til Jeres videre færd rundt i
Norge.
http://www.camping.no/

> 5. Har I ellers nogle tips omkring teltcamping i Norge?

Hvis I har telt-camperet i Danmark, er der ikke den store forskel.
Jordbunden kan være meget hård og meget stenet, så da vi kørte rundt med
telt deroppe købte jeg en pakke 7" søm og en kløfthammer, som vi brugte i
stedet for teltpløkker. Jordlaget over fjellet kan være tyndt og kan kke
optage så meget regnvand, så det betaler sig ofte at udvælge en teltplads
som ligger lidt højere end omgivelserne, hvis i kommer derop i en periode
med meget regn.

Vi har 3 uger så
> vi vil køre lidt rundt.
>
> Tak og god ferie til jer andre
> /JJ

Selv tak, og rigtig god tur til Jer
Venlig hilsen
Per

Fra : Carsten Stage

Dato : 13-06-05 16:38

Per Rasmussen wrote:

> Nej, I får ikke brug for jeres pas(den nordiske pasunion)

Det er delvist korrekt. Der behøves ikke pas for at indrejse, men da passet
er den eneste officielle legitimation med billede, vi har som danskere, så
skal det medtages.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Jan Bøgh

Dato : 13-06-05 17:05

Carsten Stage wrote:

> Det er delvist korrekt. Der behøves ikke pas for at indrejse, men da
> passet er den eneste officielle legitimation med billede, vi har som
> danskere, så skal det medtages.

Det har jeg godt nok aldrig hørt før, når det drejer sig om norden. Jeg har
rejst tit og ofte i Norge og Sverige og har aldrig så meget som overvejet at
medbringe et pas. Er heller aldrig ved told-, indrejse-, traffikkontrol
blevet bedt om at vise pas.
Jeg tror du forveksler situationen med rejse syd på. Din forklaring lyder i
hvert fald præcis som den, der gælder for rejser i Schengenlandene.

vh
jan

--
Rejsedagbog fra tur i SW-USA kan ses på
http://jan.boegh.net/Rejser.htm.

Fra : Carsten Stage

Dato : 13-06-05 21:11

Jan Bøgh wrote:

> Det har jeg godt nok aldrig hørt før, når det drejer sig om norden.

.... Kun at man skal kunne legitimere sig, uanset land - og jeg forestiller
mig ikke at legitimation uden billede accepteres i en given situation.

Men Johnny har klippet/klistret fra politi.dk andetsteds i denne tråd, så
der står det rigtigt - som jeg mener, ligner det jeg skrev.

> Jeg har rejst tit og ofte i Norge og Sverige og har aldrig så meget
> som overvejet at medbringe et pas. Er heller aldrig ved told-,
> indrejse-, traffikkontrol blevet bedt om at vise pas.

Jeg har heller ikke skullet vise noget.

> Jeg tror du forveksler situationen med rejse syd på. Din forklaring
> lyder i hvert fald præcis som den, der gælder for rejser i
> Schengenlandene.

Nej, der /skal/ du på forlangende kunne fremvise et gyldigt pas, og det er
den store forskel.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Jan Bøgh

Dato : 14-06-05 11:00

Carsten Stage wrote:

> [...]
>
> Men Johnny har klippet/klistret fra politi.dk andetsteds i denne
> tråd, så der står det rigtigt - som jeg mener, ligner det jeg skrev.

Nej, det gør det ikke. I Johnnys indlæg står der:
"Når du rejser i Norden (Norge, Sverige, Finland og Island)
Det er ikke nødvendigt, at du som dansk statsborger medbringer dit pas,
hvis du rejser til andre lande i Norden."

> Nej, der /skal/ du på forlangende kunne fremvise et gyldigt pas, og
> det er den store forskel.

Nej, du skal kunne vise en gyldig /billedlegitimation/, men da vi i DK ikke
har andet end passet der er det, bliver resultatet at det skal medbringes.
Havde vi haft et offentligt ID-kort ville det kunne benyttes.

vh
Jan

Fra : Carsten Stage

Dato : 14-06-05 17:03

Ja, og jeg skrev:

"Det er delvist korrekt. Der behøves ikke pas for at indrejse, men da passet
er den eneste officielle legitimation med billede, vi har som danskere, så
skal det medtages."

samt:

"... Kun at man skal kunne legitimere sig, uanset land - og jeg forestiller
mig ikke at legitimation uden billede accepteres i en given situation."

Jeg mener stadig, at det ligner - men det skal ikke skille os...

Helt enig.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Tommy Hansen

Dato : 14-06-05 19:08

Nu må du give dig, Carsten

Der er ikke nogen grund til at medbringe sit pas til Norge.

Som du ved, Carsten - er min kone og jeg jo en slags eksperter på det område

/Tommy

Fra : Carsten Stage

Dato : 14-06-05 19:14

Tommy Hansen wrote:

> Nu må du give dig, Carsten

Nja....

> Der er ikke nogen grund til at medbringe sit pas til Norge.

Nej, ikke hvis du kan legitimere dig på anden vis - ikke sandt...

> Som du ved, Carsten - er min kone og jeg jo en slags eksperter på det
> område

Jo, jeg må bøje mig for ekspertisen... Jeg går ud fra, at I Igen skal til
det franske?

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Tommy Hansen

Dato : 14-06-05 19:31

"Carsten Stage" <stagenospam@fabel.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg går ud fra, at I Igen skal til det franske?

Næh du, hende, hvis ord er lov - har beordret mig til at bygge en
træterrasse på 50-60 m2 og det har jeg sat 2 uger af til og regner så med at
trille en tur i en uge - måske Berlin.

Hvad med dig ?

Hilsen Tommy

Fra : Carsten Stage

Dato : 14-06-05 19:39

Tommy Hansen wrote:

> Næh du, hende, hvis ord er lov

She Who Must Be Obayed, fra den engelske serie som jeg ikke husker hvad
hedder, men hovedpersonen var Rumpole - meget hyggelig figur.

> - har beordret mig til at bygge en
> træterrasse på 50-60 m2 og det har jeg sat 2 uger af til

God arbejdslyst... og hils.

> - og regner så
> med at trille en tur i en uge - måske Berlin.

> Hvad med dig ?

Jeg må også nøjes med 2 uger - derfor ikke længere end Tjekkiet.

--
Mange hilsner,

Carsten Stage

Fra : Jan Bøgh

Dato : 15-06-05 20:01

Carsten Stage wrote:

> Ja, og jeg skrev:
>
> "Det er delvist korrekt. Der behøves ikke pas for at indrejse, men da
> passet er den eneste officielle legitimation med billede, vi har som
> danskere, så skal det medtages."

Jamen, det er sgu ikke rigtigt! Om du så hyler og hopper passer det
stadigvæk ikke.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Johnny

Dato : 13-06-05 18:20

> Det er delvist korrekt. Der behøves ikke pas for at indrejse, men da
> passet er den eneste officielle legitimation med billede, vi har som
> [...]
Sakset fra:
http://www.politi.dk/da/borgerservice/pas/hvornaarskalduhavepasmed/

Når du rejser i Norden (Norge, Sverige, Finland og Island)
Det er ikke nødvendigt, at du som dansk statsborger medbringer dit pas,
hvis
du rejser til andre lande i Norden. Du skal dog stadig kunne identificere
dig og skal derfor medbringe anden form for legitimation. Du kan bl.a.
blive
afkrævet et bevis på, hvem du er ved overnatning på hoteller og lignende.

Når du rejser udenfor Norden
Du skal som dansk statsborger medbringe dit pas, når du rejser til lande
uden for Norden.

Dette gælder også for rejser til de lande uden for Norden, som er en del
af
Schengen-samarbejdet. Danmarks indtræden i Schengen-samarbejdet ændrer
ikke
på reglerne for, hvornår du skal medbringe dit pas, når du rejser.

EU- eller nordisk statsborger bosat i Danmark
Er du EU-statsborger eller nordisk statsborger og bosat i Danmark, skal du
medbringe pas eller anden gyldig rejselegitimation, når du rejser til et
af
de øvrige Schengen-lande.

Nordiske statsborgere, som er bosiddende i Danmark, behøver ikke at
medbringe pas, når de rejser til andre nordiske lande. Man skal dog
medbringe anden form for legitimation (for eksempel et kørekort).

Johnny

Fra : Per Rasmussen

Dato : 15-06-05 08:03

> Det er delvist korrekt. Der behøves ikke pas for at indrejse, men da
> passet er den eneste officielle legitimation med billede, vi har som
> [...]
Mon dog !
Prøv lige at se disse links

http://www.norden.org/webb/news/news.asp?id=929

http://www.eu-oplysningen.dk/dokumenter/ft/paragraf_20/alle/20001892/

Venlig hilsen
Per

Fra : Sten Bo

Dato : 15-06-05 19:31

"Per Rasmussen" <person@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Carsten Stage" <stagenospam@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Mon dog? Er der noget jeg misser, nye argumenter eller kilder?

Hilsen

Fra : Carsten Stage

Dato : 15-06-05 21:10

Sten Bo wrote:

> Mon dog? Er der noget jeg misser, nye argumenter eller kilder?

Nej, kun dokumentation for, at ej heller politikerne kan udtrykke sig
klart...

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Per Rasmussen

Dato : 16-06-05 14:38

> "Per Rasmussen" <person@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Mon dog? Er der noget jeg misser, nye argumenter eller kilder?
>
> Hilsen

Skal jeg ikke kunne sige, det er blot et forsøg på at belyse sagen lidt mere
nuanceret end Carsten Stages noget kategoriske afvisning af at det ikke er
nødvendigt at medtage pas til Norge, og de øvrige Nordiske lande også. Som
det fremgår af linksene er der på regeringsniveau ingen intensioner om at
den nordiske pasunion ikke skal gælde mere på grund af Schengenaftalen,
altså; ingen pastvang, men selvfølgelig skal man kune legitimere sig,
hvilket også gælder herhjemme, og her er der vel ingen, som går rundt med
sit pas altid.
Jeg har i de mange år jeg har rejst i Norden endnu ikke oplevet at jeg er
blevet afkrævet nogen legitimation ud over kørekort. At der så er mennesker,
som ikke har hverken pas eller kørekort, er da rigtigt, men de må så finde
en anden måde at legitimere sig på.
--
Med Venlig Hilsen
Per Rasmussen

Fra : Sten Bo

Dato : 16-06-05 17:13

"Per Rasmussen" <person@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse

,At der så er mennesker,
> som ikke har hverken pas eller kørekort, er da rigtigt, men de må så finde
> en anden måde at legitimere sig på.

Kan man ikke indføre intilligent chipmærkning? altså en chip, med
hukommelse til alle journaler og borgeroplysninger.

Hilsen

Fra : Carsten Stage

Dato : 16-06-05 17:33

Sten Bo wrote:

> Kan man ikke indføre intilligent chipmærkning? altså en chip, med
> hukommelse til alle journaler og borgeroplysninger.

LOL...

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Carsten Stage

Dato : 16-06-05 17:28

Per Rasmussen wrote:

> [...]
> lidt mere nuanceret end Carsten Stages noget kategoriske afvisning af
> at det ikke er nødvendigt at medtage pas til Norge, og de øvrige

Hvis du nærlæser mine indlæg, så vil du se, at jeg kun fastholder at vi skal
kunne legitimere os. Om det er med det ene eller det andet er underordnet,
men det eneste legitimation med billede som alle danskere har/kan få er
passet. At mange så har andre former for legitimation som f.eks.
førerbeviset, der giver også vil blive accepteret, er en anden sag.

> Jeg har i de mange år jeg har rejst i Norden endnu ikke oplevet at
> jeg er blevet afkrævet nogen legitimation ud over kørekort.

Jeg har kun oplevet, at førerbeviset er blevet accepteret - men det er ikke
alle, som har eller kan få det.

> At der så
> er mennesker, som ikke har hverken pas eller kørekort, er da rigtigt,
> men de må så finde en anden måde at legitimere sig på.

Principielt enig - og der mangler vi et officielt ID-kort, som man har det i
mange lande.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Jan Bøgh

Dato : 16-06-05 20:53

Carsten Stage wrote:

> Hvis du nærlæser mine indlæg, så vil du se, at jeg kun fastholder at
> vi skal kunne legitimere os.

Hvor har du det fra? Mig bekendt er der intet krav om at vi som danskere
skal kunne legitimere os, hverken her eller i de nordiske lande. Jeg kan
rejse til sverige uden nogen som helst form for legitimation. Hvis jeg
bliver spurgt af en betjent, skal jeg - ligesom herhjemme - fortælle hvem
jeg er (og - vistnok - hvor jeg bor). That's all.

> [...]
> danskere har/kan få er passet. At mange så har andre former for
> legitimation som f.eks. førerbeviset, der giver også vil blive

Ja, men ikke i Norden

Nej - ikke i norden.

> Principielt enig - og der mangler vi et officielt ID-kort, som man
> har det i mange lande.

Tjae - det er så en helæt anden diskussion.

vh
Jan

Fra : Svein Høvik

Dato : 19-06-05 08:58

Jan Bøgh wrote:

> [...]
>

> Ja, men ikke i Norden

> Nej - ikke i norden.

> Tjae - det er så en helæt anden diskussion.

Du har rett, Jan. Ifølge den nordiske passunion, som fremdeles lever,
også etter Schengen, behøver nordiske statsborgere IKKE pass eller annen
identifikasjon innenfor de nordiske land. Det er sikkert intelligent å
ha med seg førerkort om man kjører bil i Norge, men dette er altså for å
bevise at man lovlig kan kjøre bilen, ikke for å legitimere seg i seg
selv. Det er for øvrig dyrt å glemme førerkortet i Norge - så ta det med.

Svein

Fra : Peter Schrøder

Dato : 13-06-05 11:55

John Jachmsen skrev:
> 5. Har I ellers nogle tips omkring teltcamping i Norge? Vi har 3 uger
> så vi vil køre lidt rundt.

Her er min, temmelig subjektive, opfattelse
af Norge efter en campingtur deroppe:
Ha' slik med til hele turen. I Norge sælger man
tilsyneladende kun chokoladebetrukne skumbananer,
hvem fa'en der så ellers køber det...
Ha' masser af 10'ere og 20'ere i klingende mønt.
Hver gang man finder et fint sted at gøre holdt, står
der en nordmand med et kasseapparat.
He he. God ferie

Peter Schrøder

Fra : Campingstuff

Dato : 13-06-05 14:05

> Ha' slik med til hele turen. I Norge sælger man
> tilsyneladende kun chokoladebetrukne skumbananer,
> hvem fa'en der så ellers køber det...
Det gør jeg, jeg elsker skumbananer , og det kan slet ikke ses på mig

hjh

Fra : Tommy Hansen

Dato : 14-06-05 19:03

Hej John

> 1. Skal vi have Pas med? (skal de evt. bruge det på Campingpladser)

Nej, du skal ikke have pas med. Som legitimation er et kørekort nok. På
campingpladserne skal du have et campingpas. Dette kan f.eks. købes på den
første plads I er på.

> 2. Skal vi have valuta med (N er jo ikke medlem af EU)

Visakort fungerer overalt i Norge, men det er en god ide at have norske
penge med. Specielt nogle mønter til bompenge.
Norge opkræver bompenge for at køre ind i flere byer og de opkræver bompenge
på nye vejstrækninger, broer og tunneler. De opkræver også bompenge for nye
vejstrækninger de har tænkt sig at bygge i fremtiden

> 3. Hvad med campingpas? -er det nødvendigt?

Se mit svar under pkt. 1

Desværre nej, men prøv på www.camping.no

> 5. Har I ellers nogle tips omkring teltcamping i Norge? Vi har 3 uger så
> vi vil køre lidt rundt.

Jeg har ikke så meget vedr. teltcamping, men I bør besøge det vestlige Norge
med dets dybe fjorde. Jeg synes at det er den smukkeste del af Norge.

> Tak og god ferie til jer andre.

Tak i lige måde og hold hastighedsbegrænsningerne. Jeg har lige, via det
danske politi, fået en fartsbøde for, i april måned, at køre 92 kmt. hvor
man måtte køre 80 kmt. Surt - i sær når Norge har så dyre fartsbøder nkr.
2600.
Så pas på.
Jeg har nogle gode norske links på min hjemmeside www.camping.hashoj-net.dk
hvis det har interesse.

Hilsen Tommy

Fra : Jan Bøgh

Dato : 15-06-05 20:04

Tommy Hansen wrote:

> Jeg har ikke så meget vedr. teltcamping, men I bør besøge det
> vestlige Norge med dets dybe fjorde. Jeg synes at det er den
> smukkeste del af Norge.

....men også den vådeste
Jotunheimen på østsiden kan også anbefales. Overordentlig dramatisk natur,
fremragende udfligtsmål og lidt mere sol og tørvejr.

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Smølferne lever!

Dato : 16-06-05 23:08

> [...]
> kender Norge.
>
> 1. Skal vi have Pas med? (skal de evt. bruge det på Campingpladser)

Nej. Jeg har været i Norge 27 gange i mit liv og har aldrig haft brug for
pas

> 2. Skal vi have valuta med (N er jo ikke medlem af EU)

Norske kroner eller VISA

> 3. Hvad med campingpas? -er det nødvendigt?

Nej

> [...]
> sted der kan bruges et par dage på. Vi går efter naturoplevelser og ikke

Der er en i Åmli - ca. 80-100 km. Men der er mange pladser i Norge. Køb en
NAF bog eller find en Campingpladsfortegnelse på færgen eller hos www.naf.no

> 5. Har I ellers nogle tips omkring teltcamping i Norge? Vi har 3 uger så
> vi vil køre lidt rundt.

Norge er det fedeste land at campere i. Vestkysten er barsk og ofte regnfuld
og kølig med perfekt, hvis vejret viser sig fra sin bedste side. Min
erfaring er dog, at Norge er bedst fra uge 29 og frem.. Det kan du ikke
ændre på. Nesbyen er Norges varmeste sted, men med tre uger så gå efter
Hemsedal - Aurland - Sognefjorden, hvis du vil se det smukkeste af Norge.

Og jeg kunne blive ved

Hilsen Jacob