Flytte til Kina
Fra : Thomas Olesen

Dato : 12-06-05 21:49

Jeg ved ikke om dette er rette NG, men jeg prøver alligevel.

Jeg er blevet tilbudt en 8 mdr. stilling i Kina (Shanghai). Men jeg vil
gerne vide noget om
* muligheder for pasning af børn
* Er der et specielt "dansker-område"
* Hvordan bor man som udlændning
* Er min løn skattefri?

Har I nogle erfaringer at dele ud af, eller kender I evt. et link?

Tak på forhånd

Thomas

Fra : klaus

Dato : 14-06-05 00:54

> Jeg er blevet tilbudt en 8 mdr. stilling i Kina (Shanghai). Men jeg vil
> gerne vide noget om
Tillykke, tillykke

> * muligheder for pasning af børn

> * Er der et specielt "dansker-område"
Det må der være. Men prøv at høre generalkonsulatet eller DCCC

> * Hvordan bor man som udlændning
Alt fra trash til luksus - det bestemmer du/din arbejdsgiver vel selv. Men
du bør nok bo så tæt på din arbejdsplads så muligt. Jeg synes at SH er et
helvede at komme rundt i. Og det er ligegyldigt om det er med bus, metro,
taxa eller gå-ben

> * Er min løn skattefri?
Du kan prøve, men i værste tilfælde havner du nok i fængsel. Det har været
helt normalt at snyde i skat, både for udlændige og kinesere, men der er
blevet kørt nogle kampagner for nogle år tilbage. Konsekvensen for ikke at
betale skat er som sagt i værste fald: fængsel. Førhen var topskatten på
omkring 15%, og jeg tror ikke den er meget højere i dag. Så slemt er det
ikke

> Har I nogle erfaringer at dele ud af, eller kender I evt. et link?

Shanghai er en dejlig by. Klima er perfekt, der er liv og glade dage, men
lidt for besværligt rent trafikalt. Indbyggerne er lidt arrogante, sådan
lidt som Paris eller Rom hvor de mener at hele jorden er centereret omkring
dem - Så du skal ikke regne med så god betjening som eks.vis Sydkina. Men du
kan finde gode restauranter - jeg skal lige se om jeg kan finde nogle
namecards.

> Tak på forhånd

selvtak - hvem skal du arbejde for og hvad skal du lave, hvis man må spørge,

Klaus - som har boet i Sydkina og rejst af flere omgange i Kina

Fra : klaus

Dato : 14-06-05 10:11

Kan ikke selv se indlægget - så prøver lige igen...

> Jeg er blevet tilbudt en 8 mdr. stilling i Kina (Shanghai). Men jeg vil
> gerne vide noget om
Tillykke, tillykke

Fra : Christian

Dato : 14-06-05 17:05

"Thomas Olesen" <bobjames686@hotmail.com> wrote in message
> Jeg ved ikke om dette er rette NG, men jeg prøver alligevel.
>
> Jeg er blevet tilbudt en 8 mdr. stilling i Kina (Shanghai). Men jeg vil
> gerne vide noget om
> * muligheder for pasning af børn

hyr en nanny til kr 1000 pr måned, hun laver mad,køber ind, gøre rent,
passer børn..stort set laver ALT, men jeg tror at jeg helst ville have min
kone til at passe børnene alligvel og så hyre en 'nanny' til alt det
andet...

> * Er der et specielt "dansker-område"
ja,-men har ikke selv haft med det at gøre.

> * Hvordan bor man som udlændning
Fedt...hvis du har en god arbejdsgiver..bo tæt på jobbet! eller tag en cykel
hvis du tør, det er det mest sindssyge sted at komme frem!!!!, en af mine
danske kollegaer cykler til jobbet dernede, da jeg kun har været der i ca
tre uger så tog jeg en taxi, men jeg ville helst kunne gå på arbejde der!!.

> * Er min løn skattefri?
hmmm så skal du vist være væk i tre år!.