kork-prop med sjove krystaller på??
Fra : Herbert Garonfolo

Dato : 12-06-05 10:39

Da vi sku ha en flaske vin i går aftes, fandt vi en Bordeaux som ingen ved
hvordan vi har fået.. :) Den er 2002.. da jeg trak den op, var der sådn
nogle krystal-agtige ting på kork-proppen..? det har jeg aldrig set før..
Vinen smagte rigtig godt! omend fransk vin er lidt af et tabu i min
italienske familie.. ;) hva er det for nogle krystaller? og hvordan er de
kommet?

Jeg har lagt et billede ud af det(16kb):
http://makeashorterlink.com/?R25E36E3B

Fra : Kim Schulz

Dato : 12-06-05 10:49

On Sun, 12 Jun 2005 11:39:03 +0200
"Herbert Garonfolo" <dont@write.me> wrote:

> [...]
> af et tabu i min italienske familie.. ;) hva er det for nogle
> krystaller? og hvordan er de kommet?
>
> Jeg har lagt et billede ud af det(16kb):

Min morfar brygger en del vin selv og han har på hans hylde nogle af
disse vinkrystaller liggende som er så store at de kun kan komme ud af
flasken ved at smadre den.

Det er kalium-/kalcium-salte der udkrystalliseres og de er aldeles
harmløse - faktisk ses det ofte som et tegn på kvalitet.
Det ses dog sjældent i købevin da de ofte bliver filtreret fra for at
undgå klager fra kunder som tror der er f.eks. glasskår i vinen.

--
Kim Schulz | Linux - Your Choice! Your Opinion! Your life!
Geek by nature |