overslagspris fraviger faktura med 32,5%
Fra : jones_net

Dato : 11-06-05 21:13

Hejsa

Jeg har for et stykke tid siden fået en "overslagspris" fra en murer på
20.000,-
Fakturaen er nu kommet, og den lyder på 26.500,- Altså 32,5% over den
estimerede pris.

Er der regler for, hvor meget overslagsprisen må afvige? Eller kan mureren i
princippet give en hvilken som helst overslagspris, for at få jobbet, og så
arbejde løs på regning?

En grund til at regningen blev noget større end overslaget kunne være, at de
måtte lave en del af arbejdet om 3 gange, fordi deres cementblandinger ikke
fungerede - noget havde muligvis fået frost under transport (dette var
producentens forklaring). Det kunne se ud til, at materialet og de extra
timer er skrevet på regningen - skal jeg betale for dette, eller er det en
sag mellem producenten og mureren? Det er vel ikke min skyld at deres
maerialer ikke fungerede, så det er vel ikke mig, som skal betale for det?

Håber I kan hjælpe, så jeg ved hvad der er ret og rimeligt, inden jeg ringer
til dem i næste uge og snakker med dem...

/J

Fra : Rune Wold

Dato : 11-06-05 22:13

jones_net wrote:

[klip]

> Er der regler for, hvor meget overslagsprisen må afvige?

Afgivelse af overslag er ikke et bindende tilbud om at udføre arbejde
til en bestemt pris. Hvis der rent faktisk er udført arbejde til en
værdi, der svarer til overslaget plus afvigelsen på 32,5%, er du så vidt
jeg kan vurdere praksis fra byggeriets ankenævn, som udgangspunkt
pligtig til at betale dette.

[klip]

> Eller kan mureren i princippet give en hvilken som helst
> overslagspris, for at få jobbet, og så arbejde løs på regning?

Forbrugeren står som udgangspunkt dårligt i denne situation, fordi
afgivelse af overslag ikke er et tilbud om at udføre arbejde til en
bestemt pris.

Omvendt kan erklæringsgiveren formentlig heller ikke stå fuldstændig fri
i relation til hans erklæring, jf. Aftaler og mellemmænd, 3. udg., s. 32.

Men der skal formentlig noget til, før man trækker fra i den endelig
regning, jf:

http://www.byggerietsankenaevn.dk/kendelsessamling/index.php?page=kendelse&kid=16

[klip]

> så det er vel ikke mig, som skal betale for det?

Praksis fra byggeriets ankenævn fastslår, at der som udgangspunkt skal
betales for afvigelser fra overslaget, hvis arbejdets værdi svarer til
overslaget + afvigelsen.

Det er næppe helt usandsynligt, at en syn- og skønsmand kunne fastslå,
at arbejdets værdi er ca. 26.500 kr., ved så "små" absolutte beløb.

Hvis det dog uden rimelig tvivl kan sandsynliggøres, at afvigelsen alene
skyldes brugen af ekstramaterialer pga. af fejl fra håndværkerens
leverandør, kunne det gøres gældende, at afvigelsen ikke udtrykker nogen
ekstraværdi ift. overslaget. Dette forudsætter, at det faktiske
murerarbejdet ville beløbe sig til 20.000 kr., hvis ikke det lige var
fordi, der var leveret fejlbehæftet cement.

Under alle omstændigheder er der ikke nogen klare regler på området, og
forholdet vil være reguleret ud fra kontraktsmaterialet mellem dig og
mureren samt alm. obligationsretlige grundsætninger.

/Rune Wold