Lagering af data på harddisk
Fra : SB

Dato : 11-06-05 21:02

Hvordan lægger XP daterne på en harddisk, når man har følgende
partitioner C D E F.

Da jeg skal bruge min PC, bl.a. som harddisk optager med mit TVkort.

Er det bedst at bruge D partitionen til Video eller F partitionen?

Jeg går ud fra at det er bedst med den partition, hvor harddisken kører
med færrest omdr., men det har måske ingen betydning.

På forhånd tak.

SB

Fra : Peter

Dato : 11-06-05 22:17

"SB" <sbnospamFJERN@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg går ud fra at det er bedst med den partition, hvor harddisken kører
> med færrest omdr., men det har måske ingen betydning.

Det er fuldstændig ligegyldigt hvilken partition du bruger til lagring, bare
der er plads nok.
Det vigtigste er nok, at partitionen helst skal være NTFS formateret, da en
FAT32 partition ikke kan handle enkelt filer større end ca. 4GB, og en video
fil nemt kan bliver meget større end det.

Peter B

Fra : Anders Lund

Dato : 11-06-05 22:22

SB wrote:
> Hvordan lægger XP daterne på en harddisk, når man har følgende
> partitioner C D E F.

Normalt vil den smide alt på C drevet. Hvis der ligger noget andre
steder, er det noget du eller dem som samlede din maskine har gjort.

> Da jeg skal bruge min PC, bl.a. som harddisk optager med mit TVkort.
>
> Er det bedst at bruge D partitionen til Video eller F partitionen?

Det kommer vel an på hvilken slags film du skal optage - altså om de har
en stor bitrate. Men bortset fra det, har jeg aldrig undersøgt hvordan
hastighederne er de forskellige steder på en harddisk. Du skal tænke på
at der er flere plader i en harddisk og begge sider bruges på hver plade.

> Jeg går ud fra at det er bedst med den partition, hvor harddisken kører
> med færrest omdr., men det har måske ingen betydning.

Alle steder på harddisken kører lige hurtigt rundt - det er bare et
spørgsmål om hvormeget data der kan ligge pr "bane".

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk
I have plenty of Gmail invites - just ask!

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 12-06-05 11:43

SB <sbnospamFJERN@mail.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg går ud fra at det er bedst med den partition, hvor harddisken kører
>med færrest omdr., men det har måske ingen betydning.

Kompliceret emne

Meget afhænger af hvilket videoformat du anvender - MPEG (hardware eller
software encodet) har relativ lav bitrate og stiller derfor ikke de
store krav til harddisken.

Helt anderledes er det, hvis du gemmer i ukomprimeret AVI-format - Så
får du brug for en meget stor og relativ hurtig harddisk.

Du har ganske ret i læse/skrive hastigheden er afhængig af
lokalisationen på disken. De yderste spor er hurtigere end de inderste
på disken. Men der er en række andre ting, der har større betydning:

F.eks hvis du kun har een disk til både operativ system og videodata,
bør du lægge video'en på samme partition som operativ systemet og
sidefilen. Ellers risikerer du at disken konstant skal flytte hovederne
mellem to partitioner - Og den slags koster så meget tid, at der går ged
i videoen (tab af frames, mv).

Hvis du vil arbejde seriøst med video, er mit råd at du køber en ekstra
harddisk som udelukkende anvendes til video.

<mlr>

--

The two basic principles of Windows system administration:

* For minor problems, reboot
* For major problems, reinstall

Fra : SB

Dato : 13-06-05 01:33

Tak for svarerne. Det kunne jo godt være at jeg skulle invistere i en
ekstra harddisk.

SB