Kan man kopiere en Tiger?
Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 11-06-05 11:28

Min Tiger DVD er allerede lidt ridset ­ kan man lave en backup som kan
boote? Altså en sikkerhedskopi... (Må man det?)

mvh Mikael Kern

Fra : Per Rønne

Dato : 11-06-05 11:33

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> Min Tiger DVD er allerede lidt ridset - kan man lave en backup som kan
> boote? Altså en sikkerhedskopi... (Må man det?)

Man såvel kan som må.
--
Per Erik Rønne

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 11-06-05 11:53

> Man såvel kan som må.

Med hvad?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-06-05 13:03

> Med hvad?

diskværktøj

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 300+300GB SATA, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Per Rønne

Dato : 11-06-05 14:23

> diskværktøj

Som ligger i /Applications/Utilities/ .
--
Per Erik Rønne

Fra : Tom

Dato : 11-06-05 14:30

Kan man lave en kopi, ( back up?!) som man kan bruge til netværks
installation..( ved ikke rigtigt hvordan man netværksinstallerer!?)
Eller er vi så ude i noget snavs..
Spørgsmålet hænger reelt sammen med at mit DVD drev ikke altid har det lige
godt, og så tænkte jeg, hvis man kopier disken over på en FW disk..så kan
man jo bare installere derfra.. Hvis jeg altså lige kan få mit DVD drev til
at fungere..
Tom

Fra : Per Rønne

Dato : 11-06-05 14:36

Tom <nospam@fakemail.dk> wrote:

> [...]
> man jo bare installere derfra.. Hvis jeg altså lige kan få mit DVD drev til

Køb dig et nyt. Jeg har lige købt en DVD-brænder til 345 kroner, nyt,
som kan klare DVD±R, DVD±RW og DVD+R DL {også kaldet DVD-9, da den har
dobbelt kapacitet - to lag}.

BJ Trading - den er dog sat i en Windows desktop, som også indeholder
tv-tuner kort.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jesper

Dato : 11-06-05 16:26

Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:

> [...]
> dobbelt kapacitet - to lag}.
>
> BJ Trading - den er dog sat i en Windows desktop, som også indeholder

Man kan ikke bruge et hvilket som helst drev på Mac, der skal være en
Open Firmware til den, ellers kan man ikke boote fra det.

Men jeg har lige flashet mit Pioneer DVR-117D drev i min PowerMac G5 med
en RCP1 firmware til en DVR-108, de to modeller er ikke mere
forskellige end de kan bruge samme firmware, det har også gjort det
muligt at brænde i højere hastighed, udover at det nu er RCP1.

Fra : Per Rønne

Dato : 11-06-05 17:04

> Man kan ikke bruge et hvilket som helst drev på Mac, der skal være en
> Open Firmware til den, ellers kan man ikke boote fra det.

Korrekt - og jeg ville aldrig købe det angivne drev før jeg havde prøvet
at flytte det over i Mac'en.

De eneste fordel for mig ville dog være at jeg kunne bruge DVD+R, DVD+R
DL og DVD+RW. Bortset fra DVD-RAM kan det Pioneerdrev der fulgte med
maskinen klare resten.
--
Per Erik Rønne

Fra : Ukendt

Dato : 11-06-05 20:56

Per Rønne wrote:

> [...]
>
> De eneste fordel for mig ville dog være at jeg kunne bruge DVD+R, DVD+R
> DL og DVD+RW. Bortset fra DVD-RAM kan det Pioneerdrev der fulgte med

NEC's 35X0 serie kan køre med MAC'en og det er et af de bedste (og
absolut billigere) DVD drev (kan også brænde i alverdens formater og lag)

Mvh.
Claus Albæk
claude@eugina.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-06-05 23:11

> Man kan ikke bruge et hvilket som helst drev på Mac, der skal være en
> Open Firmware til den, ellers kan man ikke boote fra det.

nej. der er (stadig) ikke OF i hverken en brænder eller en FW->ATA bro.
Alle ATAPI drev kan boote OSX (+10.1) på en hvilken som helst newworld
mac. Næsten alle FW->ATA broer er bootbare (og det har stadig intet at
gøre med OF eller ej)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-06-05 23:11

> [...]

> Køb dig et nyt. Jeg har lige købt en DVD-brænder til 345 kroner, nyt,
> som kan klare DVD±R, DVD±RW og DVD+R DL {også kaldet DVD-9, da den har

Den bliver lidt svær at få plads til i en PB. Det er ikke alle der har
en dual PM G4, Quickkeys, en laptop, phone-net og en duplex printer

Fra : Per Rønne

Dato : 12-06-05 03:00

> Den bliver lidt svær at få plads til i en PB.

Jeg så ikke at der skulle være tale om en PowerBook - jeg regnede med en
almindelig tower â la QuickSilver.
--
Per Erik Rønne

Fra : Tom

Dato : 12-06-05 10:51

On 12/06/05 4:00, in article 1gy0yuy.z5klwqscfw5tN%spam@husumtoften.invalid,

> Jeg så ikke at der skulle være tale om en PowerBook - jeg regnede med en
> almindelig tower â la QuickSilver.

Det var mig der glemte at skrive det..
Tom

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-06-05 23:11

> [...]

> man jo bare installere derfra.. Hvis jeg altså lige kan få mit DVD drev til

Ja læs "man asr". asr i 10.4 er væsenligt forbedret på dette punkt, og
eks. nu serve et image, dog ikke et netboot image. Til det skal du dimse
md OSX's bootpd server (DHCP), nfs serveren mm., hvilket jeg tror
bliver for langhåret. Dvs i realiteten skal du ha en OSX server på din
netværk for at kunne netboote.
Såfremt du kan boote din PB med en tiger af én eller anden art (eks en
FW disk), er det dog muligt at bruge asr til at installere fra et image
over netværket.