hvor troværdig er family-search? (newbie)
Fra : HMH

Dato : 10-06-05 20:52

Jeg er blevet advaret om, at der er meget "junk" på nettet.

Er family-search i den kategori?

Kan man tage deres oplysninger for gode varer, skal man helt lade være med
at bruge dem, eller skal man sætte en parantes om oplysningerne derfra??

Venligst,
Henrik Hestbech

Fra : Kurt Hansen

Dato : 10-06-05 21:53

Den Fri, 10 Jun 2005 21:52:02 +0200, skrev HMH:

> [...]
>at bruge dem, eller skal man sætte en parantes om oplysningerne derfra??

Jeg vil ikke udtale mig alt for kategorisk om Family Search, da jeg
kun har brugt det ganske få gange, men hovedindtrykket er at indholdet
varierer mere end almindeligt meget, idet oplysningerne er indsamlet
og indtastet af tusinder af forskellige mennesker. Der er derfor al
mulig grund til at være skeptisk og krydschecke oplysningerne med
primære kilder, f.eks. kirkebøger. Men der kan givetvis opsnappes
informationer der kan bruges til yderlige studier.

Det gælder nu ikke kun FS, men alt hvad du finder på nettet, får fra
andre slægtsforskere, eller uddrager af slægtsbøger o.s.v. Mange
andenhåndsoplysninger indeholder graverende fejl, så som at antage en
forkert "Jens Jensen" som tip-2 oldefar og derved få blandet to
uafhængige familier sammen. Når og hvis alle kritikløst skriver af
efter alle, reproduceres denne grundlæggende fejl mange gange.

Det er OK at registrere disse andenhåndsoplysninger til
forskningsbrug, men det er meget vigtigt at notere hvilken kilde
oplysningerne stammer fra så du altid kan vende tilbage, samt et notat
om hvorvidt du har sammenholdt og kontrolleret data. Der er tre
vigtige ting i slægtsforskning: Dokumentation, dokumentation og
dokumentation

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : HMH

Dato : 11-06-05 01:02

"Kurt Hansen" <kurt@nospamtowle.dk> wrote in message

> [...]
> om hvorvidt du har sammenholdt og kontrolleret data. Der er tre
> vigtige ting i slægtsforskning: Dokumentation, dokumentation og

Hej Kurt

Mange tak for svaret - det var nok også sådan, jeg selv havde forstået det.

Så tror jeg, jeg vil fortsætte med at samle datasumper op hist og pist -
også fra familysearch - men ikke tro på noget 100% før jeg selv har checket
det

MVH Henrik H

Fra : Bodil Madsen

Dato : 11-06-05 06:33

Særlig i de udlagte anetavler skal man være meget forsigtig, men
Familysearch er nu alligevel uundværlig til at vise mulige emner og veje,
når man er kørt fast med en person. Jeg bruger det meget i den forbindelse.
Men oplysningerne skal altid kontrolleres.
Det bedste ved Familysearch er nok de indtastede kirkebøger, som der er
uhyre mange af. Navnene er sommetider tolket underligt, og titler som
skomager og smed er undertiden hægtet på som navn, men alligevel synes jeg
de er forbavsende gode.

Når man læser i de forskellige fora med slægtsforskning vil man også kunne
se, at Familysearch bruges af mange rutinerede slægtsforskere.

Med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : Michael Erichsen

Dato : 11-06-05 08:20

Hej

Bodil deler tingene helt rigtigt op efter min mening.

Der er en række kategorier.

Vital Records Index er indtastede kirkebøger (fødsel og vielse). De er
gode nok, men man skal vide, at de er tastet fra mikrofilm af
amerikanere, der ikke forstår dansk. Hvis der i kirkebogen står Jens
Hansen Købmand (fordi har er købmand) gør de det tit til hans efternavn.
De indsætter endvidere efternavn, også hvor de ikke står i kirkebogen,
så det kan gættes forkert. Min tipoldefar hed Erichsen lige som sin far
Frderik erichsen, men er tastet som Frederiksen. Jeg ville regne med VRI
Index, men checke kilderne.

International Genealogical Index er en sær blanding af sammenkoblede
data fra ovenstående (f.eks. alle søskende fra samme kirkebog, nu man
havde fat i dem) og vorhörensagen. Dele af IGI er meget nøjagtige, og
dele er ren opfindelse. En nyttig anvendelse er "parent search", hvor
man angiver et forældrepar og kan være heldig at få alle deres børn. Det
krydser jeg ofte med folketællinger og skaber hurtig fremdrift i
"nedadgående" retning.

US og engelske census er folektællinger og dermed gode nok.

Ancestral File og Pedigree Resource File er andre folks stamtræer, og de
kan være ret gode eller ren fiktion.

En effektiv måde at anvende Familysearch er at bruge deres eget program
PAF (Personal Ancestral File) sammen med tilkøbsprogrammet PAF Insight,
der kan søge efter personer i ens database og sammenligne dem maskinelt
med ægtefæller og forældre. Det kan maskinelt skille skidt fra kanel i
IGI, og det har jeg stor glæde af.

Mvh Michael Erichsen

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 11-06-05 19:25

> [...]
> at bruge dem, eller skal man sætte en parantes om oplysningerne derfra??

Hvis du agter at være en troværdig slægtsforsker,
skal du checke alle oplysninger, uanset, hvor du
får dem fra - altså i kirkebøger osv.

Her er min forklaring på indholdet i Familysearch:

Generelt er Familysearch en samling af oplysninger, som familiemedlemmer
har indsendt om deres til den fælles samling, som "Genealogical Department"
under Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige forvalter.
Formålet med denne indsendelse af familieoplysninger er og har været at
forberede disse navne til udførelse af stedfortrædende arbejde i templerne,
yderligere information kan evt. læses på denne side:
http://www.familysearch.org/Eng/default.asp
hvor man så klikker på "Why family history" - se til venstre på siden.

Det siger sig selv, at nogle af disse oplysninger er nedskrevet efter
hukommelsen,
og er optegnet i 1800-tallet, hvor de amerikanske pionerer ikke lige kunne
ringe hjem for at kontrollere et årstal eller stednavn. Derfor forekommer
såvel fejl som mangler i databasen. Man kan gøre opmærksom på disse fejl
ved at skrive til Familysearch, men det er således, at det er indsenderen
af optegnelsen, som "ejer" oplysningerne, og derfor kan kun selve
indsenderen
rette oplysningerne, hvis disse skulle vise sig urigtige.

De oplysninger, som medlemmerne har indsendt om deres familiemedlemmer,
vil være at finde i "Ancestral File", hvorfra man også kan downloade
oplysninger,
både enkeltvis på personer og gruppevis med familier.
I Ancestral File kan man også få oplyst indsendernes navne og adresser,
så man selv kan henvende sig - der er dog ingen garanti for, at adresserne
er aktuelle.
Så vidt som jeg husker, kan der ikke længere indsendes til Ancestral File,
men lige pt. har jeg glemt, hvortil oplysningerne så indsendes.

Tidligere tiders indsendinger er også at finde i International Genealogical
forkortet IGI, og her kan man så ikke søge i slægtstræer, som man kan
i Ancestral File.

I IGI findes også oplysninger fra det såkaldte "uddragningsprogram", hvor
typisk pensionerede medlemmer har siddet og nedskrevet samtlige oplysninger
fra en kirkebog, og efter en anden person har kontrolleret det, er det sat
ind
i IGI. Det vil så fremgå af "Messages", sat nedenunder oplysningerne,
hvor der bliver skrevet kilden til denne oplysning, f.eks. "Extracted
records",
hvilket er uddragne oplysninger.

Der er også "Pedigree Resource File", hvilket indeholder indsendte
oplysninger
som har været udgivet på CD-rom for ganske få år siden, men som nu er blevet
overhalet indenom pga. Internettets muligheder. I Pedigree Resource File er
de indsendte oplysninger fuldstændigt som da de blev indsendte, og er ikke
på nogen måde blandede med andre.

Som det ses af forsiden på søgesiden, er der andre ting, som efterhånden er
inkluderet i Familysearch, bl.a. de amerikanske folketællinger ("Census"),
Vital Records Index, som indeholder en samling af oplysninger fra
forskellige
databaser. Disse databaser er ikke komplette.
US Social Security Death Index indeholder som navnet siger oplysninger
om dødsfald - fra det amerikanske sygesikringssystems database.

Endelig er der en hel del personer, som deler deres families oplysninger
med andre ved at benytte sig af knappen "Share", hvor man kan
indsende en GEDCOM-fil med sine oplysninger, som herefter opbevares
i Rocky Mountains i store lagerhaller - dog kan man forvente, at de også
lægges ud på nettet, så andre kan få fornøjelse af det.
For at kunne benytte sig af "Share", skal man "Sign on", altså forklare
hvem man er, og benytte et brugernavn og password, som man selv vælger.

Under "Share" er der også muligheder for at lave emaillister, hvor personer
med samme genealogiske interesser kan dele oplysninger med hinanden.

Man kan også få oplysninger om, hvilke kirkebøger, der allerede er
"uddragne", men det er en længere historie, men det er under knappen
"Library", hvor man så igen vælger "Family History Library Catalog".

I det hele taget er der så mange funktioner, det har taget mig en hel del
tid foran skærmen at lære det, jeg kan nu - så bare klø på.

For medlemmer af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige er der indbygget
en yderligere funktion, idet de ved "Sign on" skal opgive deres
medlemsnummer,
som de kan få oplyst i den lokale menighed, hvis de ikke har den selv.
Når de bruger denne funktion, kan de se dato og sted for de stedfortrædende
ordinancer, som har fundet sted, og dermed skrive dem ind i deres egen
computerprogram, og derved lettere få overblik over, hvad de selv har
muligheder for at gøre.

Mvh.Bodil - selv indsender og testpilot for Familysearch.

Fra : Palle Aase

Dato : 12-06-05 21:53

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:42ab2c65$0$58831$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
> muligheder for at gøre.
>

> Mvh.Bodil - selv indsender og testpilot for Familysearch.

Når man nu har søg på, - og fundet en person/personer, -

og man ved et check i kirkebogen, har fundet nogle fejl, -
det aktuelle er nogle personer der har fået et forkert fødesogn, -

hvad gør man så, - jeg vil gerne sende, hvad jeg har fundet, men kan ikke
finde ud af, hvem man skal sende rettelsen til ?

mvh palle

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 12-06-05 15:46

"Palle Aase" <Palle.Aase@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> hvad gør man så, - jeg vil gerne sende, hvad jeg har fundet, men kan ikke
> finde ud af, hvem man skal sende rettelsen til ?

Kære Palle
Et sted i mit lange indlæg har jeg fortalt, at det kun er selve indsenderen
selv, der kan forlange at få et indsendt materiale rettet - han/hun har så
at sige ejendomsretten til sine indsendte oplysninger.
Jeg vil ikke forsværge, at det kan lade sig gøre at få rettet - men der
er jo heller ingen grund til at gøre andet end at sende de rigtige
oplysninger
ind, men du kan jo forsøge dig. www.familysearch.org skulle kunne give
dig den rigtige adresse at sende det til, du kan bruge knapperne øverst på
siden, enten "Feedback" eller "Share" - alt efter, hvad du vælger at gøre.
Under alle omstændigheder er du nødt til at lade dig registrere som bruger
- se "Sign on".

Mvh. Bodil.

Fra : Palle Aase

Dato : 14-06-05 09:01