løbegård-spørgsmål
Fra : Kari Eiffert

Dato : 10-06-05 17:36

Hej.

Vi håber på, at vi skal til at bygge en løbegård til misserne i vores
sommerferie, som begynder her om en uge.
Men jeg har lige et par spørgsmål, som jeg håber I kan svare på.
Vi har et stykke på den ene side af huset som ikke bliver brugt til noget
som helst, så det er jo perfekt til en løbegård. Vi har også fået en
kattelem i det ene vindue, så den venter bare på at blive brugt. Men hvordan
er reglerne? vi kommer jo til at bygge helt op til skel. Vores naboer er ret
ligeglade. Det er to ældre mennesker, og de glæder sig ligefrem til at det
bliver bygget, så de kan se kattene. Så det er jo dejligt. Damen derinde
spørger mindst en gang i ugen om vi ikke snart skal igang. Men de er jo
forholdsvis 83 og 87 år, så det er jo nok kun et spørgsmål om tid før de
flytter. Og vi gider ikke komme i evt slåskamp med de nye der flytter ind.

Takker på forhånd

Mvh kari

Fra : Kari Eiffert

Dato : 10-06-05 17:57

tillægsspørgsmål: Der findes jo et hav af forskellige typer hegn. Hvilke
skal man gå efter? Det skal lige siges at det ikke behøver koste en
bondegård

Mvh kari

Fra : Allan

Dato : 10-06-05 18:21

"Kari Eiffert" <kari.eiffert.nospam@mail.dk> skrev i en meddelelse
> tillægsspørgsmål: Der findes jo et hav af forskellige typer hegn. Hvilke
> skal man gå efter? Det skal lige siges at det ikke behøver koste en
> bondegård
>
> Mvh kari

Hej Kari
Ja jeg kan ikke anbefale et hegn.
Men da jeg byggede hegn ville jeg spare en masse penge så jeg købte fra HN i
90 cm højde.
Det skulde så bindes sammen.
ØV Siger jeg, så vælg et hegn der er 180 højt + de der 20 cm som du graver i
jorden.
Så er det vist et nemt gør det selv project.

DVS. 2 M hegn i højden og så en ( Hedder det en indlægger hegn ind i
haven som er tæt på vandret.

Og du har ikke skrevet hvilke katte race der skal indhegnes.
Det har vist stor betydning.

Mine er MCO så de er nemme.
De bliver hurtigt for tunge og for dovne til at klatre i hegn

Så mit er overkild.
Det er med strøm tilsidst, Og det er slet ikke nødvendigt med den race når
det er kastrede hankatte.

Men jeg er ret sikker på at hegnsloven siger 180 i skel.

Det er der bestemt nogle flere der ved noget om. Ja hegnloven

Mvh Allan

Fra : Kari Eiffert

Dato : 10-06-05 18:34

> [...]
> jorden.
> Så er det vist et nemt gør det selv project.

ok. De højeste hegn jeg har set er bare kun de 180 cm højt? Så vi kommer
vist til at binde sammen alligevel. Der bliver også 2 meter til "loftet" da
vi vil have hegn henover hele løbegården. Den bliver jo ret smal, så det
skulle ikke give så store problemer.

> DVS. 2 M hegn i højden og så en ( Hedder det en indlægger hegn ind i
> haven som er tæt på vandret.
>
> Og du har ikke skrevet hvilke katte race der skal indhegnes.
> Det har vist stor betydning.

Det er en doven MCO, en Norsk skovkat der er bange for verden udenfor og en
meget adræt og nysgerrig norsk skovkat.

> [...]
> det er kastrede hankatte.
>
> Men jeg er ret sikker på at hegnsloven siger 180 i skel.

Æv æv. Hvad gør man så. Kan man søge om det?

> Det er der bestemt nogle flere der ved noget om. Ja hegnloven
>

> Mvh Allan

Mvh Kari

Fra : Allan

Dato : 10-06-05 18:40

> [...]
> en
> meget adræt og nysgerrig norsk skovkat.

> Æv æv. Hvad gør man så. Kan man søge om det?

Jamen de der 180 er jo i skel så det er vist lovligt at vinkle næsten 45
grader op ca 1/2 meter ind.
Eller mere
Men læs i hegnsloven eller, der er nok nogle herinde der ved noget.

Mvh Allan

Fra : Kari Eiffert

Dato : 10-06-05 18:54

> Jamen de der 180 er jo i skel så det er vist lovligt at vinkle næsten 45
> grader op ca 1/2 meter ind.
> Eller mere
> Men læs i hegnsloven eller, der er nok nogle herinde der ved noget.

Ok jamen så går det jo nok. Problemet er at min kæreste altså er over 180
høj, så hvis han skulle ind til misserne, så blev det nok lidt ubehageligt.
Han skal jo også kunne slå græs

Mvh Kari

Fra : Allan

Dato : 10-06-05 19:07

> Ok jamen så går det jo nok. Problemet er at min kæreste altså er over 180
> høj, så hvis han skulle ind til misserne, så blev det nok lidt
> [...]

Jeg tror ikke højden betyder så meget med en indhegning.
Den skal selvfølgelig være højere end miverene føler er et sikkert spring.
Men vil de ud så kommer de ud.
Og hvis de bliver inde , Ja så har de et godt hjem

Mvh Allan

Fra : Kari Eiffert

Dato : 10-06-05 19:26

"Allan" <Allan_roskilde@hotmail.FJERNcom> skrev i en meddelelse

> [...]
> Men vil de ud så kommer de ud.
> Og hvis de bliver inde , Ja så har de et godt hjem

Jeg håber sørme vi får det lavet så godt, at de ikke render nogen steder.
Kan da ikke undvære mine "små" misser.

Tak for det hele i hvert fald

Kari

Fra : Pia Lihme Petersen

Dato : 10-06-05 19:18

> [...]
> tillægsspørgsmål: Der findes jo et hav af forskellige typer hegn. Hvilke
> skal man gå efter? Det skal lige siges at det ikke behøver koste en

Hej Kari

Jeg vil helt klart anbefale at I køber volierenet ! Vores første kattegård
er lavet med hønsenet, men det holder simpelthen ikke !! Det giver sig og
bliver slapt hvis kattene kravler i det.

Vi skal selv bygge kattegård her i ferien, og min plan er at sætte hegnet på
"højkant" -- altså have banerne i højden, og så sætte stolper med 90 cm
mellemrum .. Så skal hegnet ikke "bindes sammen" men bare sømmes / klipses
fast på stolperne i den længde / højde det kræves.. dvs. at mellem hver
stolpe er EET stykke hegn .. på højkant .. hvis du forstår hvad jeg mener?
Synes det lyder noget rodet

Hilsen Pia

--
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*
Photos: http://community.webshots.com/user/pia_denmark

Fra : DK-Pisik

Dato : 10-06-05 23:58

Hej

Har du overvejet at spørge til Hegnsloven i dit tilfælde med naboskel i
dk.videnskab.jura ? Ellers var det måske en idé. de burde ku hjælpe dig
med selv lovgivningen.

Held og lykke med projektet.

venlig hilsen
Inger Kaya
DK-Pisik
http://www.pisik.dk

Fra : Gainsbourg

Dato : 11-06-05 01:13

> Har du overvejet at spørge til Hegnsloven i dit tilfælde med naboskel i
> dk.videnskab.jura ? Ellers var det måske en idé. de burde ku hjælpe
> dig med selv lovgivningen.

dk.videnskab.jura har en tendens til at være mere dk.gætværk.jura end godt
er, hvis man skal bruge de råd man får i praksis. Ring hellere ned på
kommunekontoret og få en præcis forklaring på hvad du må og ikke må. Det er
drøn ærgeligt at få problemer senere hen, hvis du skulle få en vanskelig
nabo...

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 11-06-05 01:29

"Kari Eiffert" <kari.eiffert.nospam@mail.dk> wrote in message
> [...]
> flytter. Og vi gider ikke komme i evt slåskamp med de nye der flytter ind.

Hej Kari.

Mine forældres oldtussegamle (15+ år) katteløbegård, som jeg har lovet at
hjælpe med at rive ned her til sommer, er ihvertfald sine to meter høj, og
overdækket med net.
Den er lavet af uhøvlet trykimprægneret fyrretræsstolper, og dækket over det
hele med hønsenet.
Det har ikke givet problemer med at kattene kravlede i nettet, da de i selve
løbegården havde rigeligt at klatre i, deriblandt en træstamme fra et træ
min far havde fældet, og nogle tykke grene og lignende, så det blev en
rigtig hygge-klatregård til misser og småssere.
Husk blot at lave tråddøren ind til kattegården bred nok, så din
kæreste/mand kan komme ind i løbegården med evt. græsslåmaskine.
Mine forældre valgte at lave forskellige bede med kattevenlige planter, så
både de selv og småsserne havde glæde af det.
De lavede også et hjørne med havestole til at sidde i, men det var vist også
mere fordi selve løbegården endte med at blive ca. 6 meter lang og ca. 10 m.
bred - de havde et lille skur i haven, de valgte at lade løbegården nå hen
til, så de kunne komme til haveredskaber og værktøj i skuret, og misserne
kunne komme i læ, hvis vejret var skidt en nat inden mine forældre kunne nå
op og lukke småsserne ind.
Ligeledes lavede min far en kasse af træ til misserne, så de kunne komme til
at ligge lunt og godt hvis de havde lyst til det.
Så klatre-, udsigts- og hvilemuligheder til misserne, samt en indgangslem er
klart muligheder I også kan kikke på, det får både misserne, I selv og de
søde ældre mennesker glæde af inde ved siden af.
Hvad en evt. nytilflyttet familie vil sige til jer omkring løbegården -
tjah, I kan nå langt ved at male/træbehandle træet der bruges til
løbegården, og hvis de stadig brokker sig, så kan man jo kun sige at de vel
for pokker da vel havde set at løbegården var der, da de kikkede på huset -
når den tid bliver aktuel!
Ellers må de sgu plante et bambushegn ind til jer, hvis det kommer til at
genere dem så meget!
En anden mulighed kunne være at undlade at bygge løbegården helt op til
skellet, og så plante en hæk der.
Men jeg synes da at det under alle omstændigheder vil være synd at lade
jeres løbegård diktere totalt af, hvad en eventuelt fremtidig nabo mener om
katte - "ville det da være bedre at jeres misser løb inde hos dem og sked i
haven?" kan du jo så sige - hvis de brokker sig engang. *G*
Jeg skal se om jeg kan finde et billede af løbegården fra dengang den stadig
så fornuftig ud, og så lægge den op så I kan se hvordan det kom til at se
ud.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Gainsbourg

Dato : 11-06-05 09:25

[snip]
> [...]
> vel
> for pokker da vel havde set at løbegården var der, da de kikkede på

Grundlæggende er jeg enig med dig, men min erfaring er at de fleste naboer
er søde og nemme - men løber man ind i den 1% der virkelig er kværulanter,
så hjælper hverken sund fornuft eller "plejer", hvis de synes at det skæmmer
deres grund og de ved at den er ulovligt bygget.

[snip]

> Jeg skal se om jeg kan finde et billede af løbegården fra dengang den
> stadig
> så fornuftig ud, og så lægge den op så I kan se hvordan det kom til at se
> ud.

Eller bare nogle billeder af den nu - vi står også for st skulle bygge
løbegård, så AL inspiration modtages med glæde

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 11-06-05 13:34

"Gainsbourg" <isl41688@TORSTENimage.dk> wrote in message
> [...]
>
> Eller bare nogle billeder af den nu - vi står også for st skulle bygge
> løbegård, så AL inspiration modtages med glæde

Bonjour, monsieur Gainsbourg!
(Og det var så det fransk jeg kunne, bortset fra det ene ord, "Merde!" *G*)

Så er det jo netop at Kari og co. skal sikre sig at de bygger en fuldt
lovlig løbegård, så kan naboerne brokke sig så meget de vil.
Jeg skal en tur op til mine forældre her snart, jeg tager kameraet med.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 13-06-05 06:54

"Aragorn Elessar" <aragornDK@gmailTIGERDYR.com> wrote in message
-klip-
> [...]
> lovlig løbegård, så kan naboerne brokke sig så meget de vil.
> Jeg skal en tur op til mine forældre her snart, jeg tager kameraet med.

For sent...hvad stiller man op med hyperaktive pensionister, der selv går i
gang med at rive det hele ned??? Tager kaffen fra dem???
Jeg graver i billedarkivet i stedet, vender tilbage hvis jeg finder noget
brugbart.
Retter det lige til 'Vender tilbage under alle omstændigheder'...

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Denise

Dato : 13-06-05 09:26

> [...]
>
> For sent...hvad stiller man op med hyperaktive pensionister, der selv går
> gang med at rive det hele ned??? Tager kaffen fra dem???

He he, sæt hellere pris på de kan

--
Hilsen Denise

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 13-06-05 19:33

"Denise" <Denise.Reindel@*NOSPAM*sas.dk> wrote in message
-klip-

> He he, sæt hellere pris på de kan
>
> --
> Hilsen Denise

Hej Denise.

Tro mig, det kan du tro jeg også gør! ;oD
Og jeg nyder at de gør hvad de kan for at nyde deres otium sammen med
misserne.
Selv kan jeg mest bidrage med en hjælpende hånd, når der skal flere og mere
ungdommelige kræfter til, og du kan tro det kan være hyggeligt.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Gainsbourg

Dato : 13-06-05 14:47

> For sent...hvad stiller man op med hyperaktive pensionister, der selv går
> gang med at rive det hele ned??? Tager kaffen fra dem??? ¨

*rofl*

> Jeg graver i billedarkivet i stedet, vender tilbage hvis jeg finder noget
> brugbart.
> Retter det lige til 'Vender tilbage under alle omstændigheder'...

Super

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Kari Eiffert

Dato : 13-06-05 20:00

Hej allesammen!

Tusind tak for alle jeres svar. Jeg har da i hvert fald fået en del
inspiration. Så det er vel bare at gå igang

Mvh Kari