USB 2.0 to IDE- adapter erfaringer?
Fra : M.I

Dato : 10-06-05 16:18

Hej

Jeg har købt en USB2.0 til IDE adapter, så jeg kan tilslutte tiloversblevne
interne drev eksternt på en hurtig og relativ billig måde. Den er tilsluttet
et pcmcia USB2.0 kort på min lidt ældre bærbare. Jeg har haft sluttet
dvd-brænder og diskettedrev til. Det virkede først efter at jeg havde
tilsluttet ekstra strømstik til pcmcia kortet med det strømkabel, der også
fulgte med det.
Problemet er, at jeg ikke kan få min 40 GB Maxtor D740X-6L harddisk til at
virke med adapteren. Jeg har også prøvet at slutte harddisken til den
indbyggede USB 1 port i min bærbare; også uden resultat. Det lyder som om
harddisken ikke får nok strøm, idet den prøver at starte op, spinner lidt op
og ned, "klonker" lidt, og går så til sidst ud. Windows meddeler så, at der
skete en fejl under installering. Den er jumpet som master, som den ifølge
USB2.0 til IDE-adapteren skal.
Ved nogen, hvordan man får det til at virke med en harddisk? Kan denne model
af harddisk være specielt strømkrævende? Jeg ved andre har fået det til at
virke med harddisk. Skal harddisken være nyformateret først? Jeg har bare
pillet den ud af en ældre stationær, hvor den har siddet som den eneste disk
med XP Pro styresystem som master. Jeg formaterede den ikke inden jeg tog
den ud.
Har nogen derude et par tip?

M.I

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 10-06-05 17:14

"M.I" <doeFJERN@stofanet.dk> wrote:

>Jeg har købt en USB2.0 til IDE adapter

Kan ikke gennemskue din beskrivelse - Hvad er det helt præcis for en
adapter: Navn + type, evt et link....

<mlr>

--

The two basic principles of Windows system administration:

* For minor problems, reboot
* For major problems, reinstall

Fra : M.I

Dato : 10-06-05 17:59

"Michael Rasmussen" <mic@No_Spamdou.dk> skrev i en meddelelse

> Kan ikke gennemskue din beskrivelse - Hvad er det helt præcis for en
> adapter: Navn + type, evt et link....

http://www.computer-parts.dk/cgi-bin/shop/USBIDECO02.html Det er sådan
en adapter.

http://www.computer-parts.dk/cgi-bin/shop/scan/se=PCMCIA%20USB/fi=products/sf=category/co=yes/tf=description/op=eq.html
Det er sådan et pcmcia kort, jeg også har købt, som jeg kan slutte adapteren
til.

Og til sidst min maxtor harddisk. Det er de tre ting jeg snakker om. Som
ikke vil spille sammen.

M.I

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 10-06-05 18:06

"M.I" <doeFJERN@stofanet.dk> wrote:

>http://www.computer-parts.dk/cgi-bin/shop/USBIDECO02.html Det er sådan
>en adapter.

Det må være strømforsyningen der ikke kan levere nok strøm til
harddisken...

3½" harddiske kræver meget strøm - specielt lige i starten til spin-up,
når først den kører falder strømforbruget.

Hvis ikke disken får strøm nok, sker der præcis det du oplever

<mlr>

Fra : Hans-Jørgen Sindholt

Dato : 10-06-05 17:27

"M.I" <doeFJERN@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>

> Ved nogen, hvordan man får det til at virke med en harddisk? Kan denne
> model af harddisk være specielt strømkrævende? > M.I

Såvidt jeg har kendskab til sagerne, kan USB ikke "levere" tilstrækkelig
"strøm" til en sådan harddisk.

Hans-Jørgen

Hjemmeside:
http://home4.inet.tele.dk/sindholt/