koteletter i fad... men med hvad
Fra : Kim Schulz

Dato : 10-06-05 14:52

hejsa
inspiration til interessant "koteletter i fad" opskrift søges.

--
Kim Schulz | Keen of Fundanemt? Want to share experieces with
Geek by nature | other users? join The Fundanemt User Group NOW!

Fra : Janner

Dato : 10-06-05 15:14

Den her er kanon,

Kartofler skæres i skiver
Fad kotteletterne brunes lidt på en pande

I et stort fad med kotteletter i den ene side og kartofler i resten ...
kartoflerne blandes med hakket løg salt og lidt peber ... Der kan også
bruges lidt champingon

Over dette arrangement hældes fløde og spædes evt. op med lidt mælk.
......... Når det klar hældes lidt ketchup rundt på toppen (blander sig selv
med fløden og giver herlig smag)

Trin 3 lige inden man holder ovnen klar på 180-190 grader skæres der skiver
af en bacon snitte og lægges på toppen.

Retten skal så have 1 til 1 1/4 time i ovnen indtil kartoflerne er møre.

Umiddelbart lyder retten ikke særlig festlig men tro min fruen faldt helt på
halen da hun fik det første gang og foråd sig grusomt.

Bedste resultat fås med "gamle" kartofler da disse nemmere optager mælk +
fløde

--
Hygge

Jan

Fra : T

Dato : 13-06-05 19:18

> Den her er kanon,
> --
> Hygge
>
> Jan

Hej Jan.
DET må jeg bare gi dig ret i - var vores mandagsmad - og virkelig dejlig. Og
tilmed nem. Tak for din opskrift. Mvh T

Fra : Edmund

Dato : 14-06-05 14:59

Kim Schulz wrote:
> hejsa
> inspiration til interessant "koteletter i fad" opskrift søges.

Borgmester koteletter

4 - 6 svinekoteletter
50 g smør
1 dl vand
½ kg kogte kartofler
2 porre
20 g mel
¼ dl fløde el. mælk
salt, peber
50 g revent ost
rasp

Kartoflerne skæres i skiver og lægges i bunden af et ovnfast fad.
Porrene skæres i skiver og dampes lidt i noget af smørret, mel drysses
over og det bages sammen, idet der spædes med fløde eller mælk og koger
langsomt i 10 min. salt og peber tilsættes. Koteletterne brunes i resten
af smørret og lægges over kartoflerne. Panden koges af med vand, der
hældes ved retten, hvorefter porrestuvningen fordeles over koteletterner
og der drysses med ost og rasp.
Retten sættes i ovnen ved 175 grader i 1 time.
Serveres med grøn salat til.

hentet herfra
http://www.gamledanskeopskrifter.dk/page152.html

Glem raspen efter min mening.

--
Mvh Edmund

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 14-06-05 15:39

"Kim Schulz" <kim@schulz.dk> skrev i en meddelelse
hejsa
inspiration til interessant "koteletter i fad" opskrift søges.

Denne her vores favorit:

4-6 nakkekoteletter
250 g. frosne porrer
1 løg
2-4 fed hvidløg
3/4 pakke pikant ost
1/4 l. piskefløde
1/2 glas tomatpuré
1-1½ dåse flåede hakkede tomater
smør til stegning
salt
peber
rosenpaprika
chili

Smelt smørret på en pande. Brun koteletterne på begge sider og krydder
med salt, peber og masser af paprika. Læg koteletterne i et ildfast fad og
kom de frosne porrer over.

Brun hakket løg og hvidløg i panden og kom tomater i. Kom herefter
fløde, pikant ost og pure i under omrøring. Til sidst tilsættes chili og der
smages til.

Det hele hældes over koteletterne og kommes i ovnen ved ca. 180 grader
C i ca. 1 time.

Der serveres ris til af god kvalitet.

Tips:

Chili må gerne være pureret Serrano. Da dette ikke fås i butikkerne,
må man lave det selv. Ellers kan man med held bruge en anelse friskhakket
Habanero. (Husk handsker til behandling af frugten og begræns mængden, den
er stærk!!!) Hvis ingen af delene haves bør chili undlades da købepulver
ikke er at foretrække.

Man bør ligeledes afholde sig fra at udskifte mælke og smørprodukter
med slankeprodukter....find heller en anden opskrift eller nyd den som den
er.

--
Mvh. Renate

Fra : Bonnie

Dato : 17-06-05 18:43

Det er også godt med karry sovs, ananas og bambusskud....

Bonnie