Luftriffel 4,5 eller 5,5
Fra : Jesper

Dato : 09-06-05 21:44

Halløjsa - hvis jeg liiige må spørge.....

Påtænker at købe en luftriffel til mig og ungerne i sommerferien. Fandt
denne på netget.dk til 400,,-
http://netget.dk/product.asp?product=1410

Den er KUN til at lege med - prisen taget i betragtning. Men jeg spørger

Skal det være
- 4,5 mm caliber (650 feet pr. sec)
eller
- 5,5 mm Caliber (550 feet pr. sec)

Prisen er den samme. men hvad betyder tallene og hvad betyder det for mig???

Med venlig hilsen

Jesper Frehr

Fra : driver

Dato : 09-06-05 23:48

"Jesper" <jesper@TRALALA.dk> wrote in message
> [...]
> eller
> - 5,5 mm Caliber (550 feet pr. sec)
>
> Prisen er den samme. men hvad betyder tallene og hvad betyder det for

Jeg kan ikke lide sætningen: "Påtænker at købe en luftriffel til mig og
ungerne i sommerferien" og efterfølgende: "Den er KUN til at lege med "
Det er faktisk våben der er tale om, og våben leger man ikke med.

En 5,5 mm med en mundingshastighed på min. 150 m/sec må bruges til jagt på
f.eks. duer og krager. D.v.s. at den du kar kig på med 550 feet/sec er et
jagtvåben.
Men ingen af de to nævnte luftbøsser er legetøj.
mvh
driver

Fra : Kito

Dato : 10-06-05 06:13

"driver" <XXmgcar@sport.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> jagtvåben.
> Men ingen af de to nævnte luftbøsser er legetøj.
Nu vil jeg bruge en anden indgangsvinkel, Jeg er ikke enig med dig i at et
luftgevær ikke er til leg for det er ikke til andet. Jeg har selv som barn
leget med luftgevær under kyndig kontrol af voksne og mine børn har på samme
måde leget under opsyn fra mig. Her drejer det sig om at skyde på skiver med
alt den sikkerhed der kan opnås og det tager børnene ikke skade af. De skal
selvfølgelig ikke have lov til at lege uden opsyn, som også er forbudt.
Når vi snakker om de billige luftgeværer så må 5,5 bruges til jagt når
hastigheden er høj nok ( står i jagtloven.)
men i dit tilfælde er det ligegyldig hvilket du bruger.
Køb du kun roligt et luftvåben og leg med børnene.
De er endnu billigere på www.qxl.dk

vh
Poul

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 10-06-05 08:39

"Kito" <FUCK*SPAM!@get2net.dk> wrote in
news:42a921bf$0$308$edfadb0f@dread11.news.tele.dk in dk.fritid.jagt:

> [...]

> i jagtloven.) men i dit tilfælde er det ligegyldig hvilket du bruger.
> Køb du kun roligt et luftvåben og leg med børnene.

Lige et godt råd herfra, jeg købte et billigt luftgevær i 5,5 mm, og det
fungerer udemærket, men køb nogle ordentlige hagl til det, dem der følger
med er sandsynligvis lige så ens som en pakke blandede bolcher.
Jeg forsøgt at skyde mit gevær ind, og har måtte udskyde projektet til jeg
får fat i nogle ordentligte hagl, det kaster simpelthen de dårlige over det
hele.

/Søren Hjelholt

Fra : Hans Jørgensen

Dato : 10-06-05 14:07

> Jeg kan ikke lide sætningen: "Påtænker at købe en luftriffel til mig og
> ungerne i sommerferien" og efterfølgende: "Den er KUN til at lege med "
> Det er faktisk våben der er tale om, og våben leger man ikke med.

Så kald det dog noget andet end leg, kan du bedre lide ordet rekreation ?

Tror du ikke manden ved det er et våben?
efter min mening er et luftgevær et udmærket stykke legetøj som man kan have
meget sjov med sammen med ungerne.

> En 5,5 mm med en mundingshastighed på min. 150 m/sec må bruges til jagt på
> f.eks. duer og krager. D.v.s. at den du kar kig på med 550 feet/sec er et
> jagtvåben.
JA JA. godt med dig, hvis det er et jagtvåben , hvad er det så når
mundingshastigheden er under de tal?..

> Men ingen af de to nævnte luftbøsser er legetøj.
Det er intet andet end legetøj...

Fra : Lars Lauritzen

Dato : 10-06-05 16:03
Fra : Lars Lauritzen

Dato : 10-06-05 16:17
Fra : ERIK PRESTMO

Dato : 10-06-05 20:48

Jamen bevares!

Man kan da leke med et skytevåpen!!

Det kreves bare LITT mere hjernevolum enn det som er nødvendig for å skrive
slike barnehage-tante-svar som det derre!

Å skyte på blink i hagen, med luftgevær eller luftpistol, eller bue for den
saks skyld, finnes det en finere måte å fordrive en sommerkveld på, sammen
med barna?

og.... jaktvåpen? luftgevær??

Her i Norge er listen over vilt det absolutt er forbudt å jakte etter med
noe så latterlig som luftgevær, mye - MYE - lengre enn lista over det man
KAN skyte med slikt leketøy.

Skyter og spiser man svart-og-hvit fluesnapper i Danmark? I så fall bør
dere ikke tenke på Norges-ferie, min nabo er fuglevenn og holder reir for
slike småtasser!

--

ErikP

Orkla Pistolklubb forum:
HTTP://orklapk.proboards43.com/
Orkla PK Hjemmesider:
HTTP://orklapk.tripod.com/
Norske Kniver:
HTTP://norskekniver.proboards45.com/

Fra : ERIK PRESTMO

Dato : 10-06-05 20:48

Jamen bevares!

Fra : Highserver

Dato : 11-06-05 04:25

Ligemeget hvad så køb ikke de billige jeg har prøvet flere af og de skyder
a..h...til spredningen er bare for stor
køb eks. Gamo, Cometa de er billige og god kvalitet de ligger ca. mellem
700-1000kr noget dyrere end 400kr
men de holder mange år og skyder meget mere præsist.

Hilsen Jakob.

P.S.Min dreng på 9år "leger" selv med et Cometa 50 med Nikko 4x32 kikkert på
til en samlet pris af 1200kr.

Fra : Clas Lau

Dato : 11-06-05 17:04

> Jeg kan ikke lide sætningen: "Påtænker at købe en luftriffel til mig og
> ungerne i sommerferien" og efterfølgende: "Den er KUN til at lege med "
> Det er faktisk våben der er tale om, og våben leger man ikke med.

Er grænsen mellem leg, hobby og rekreation stort set ikke noget med
udøverens alder at gøre?

Da jeg var knægt legede jeg med tog. Idag har jeg jagt som hobby - begge
ting noget som man hygger sig med.

Blot min mening...

-Clas-