Hvem skal betale for vedligeholdelsen af e~
Fra : Jonas

Dato : 09-06-05 10:32

Hej folkens!

Jeg har overfor min mor pralet på jeres vegne - hun har et juridisk
spørgsmål,
der drejer sig om hvem, der skal betale for vedligeholdelsen af en fælles
skorsten.

Her er hendes mail i lettere anonymiseret form...

Kære Jonas

Jeg har selv forsøgt at finde ud af reglerne omkring skorstene, dels på
bibl, dels via nettet, men uden større effekt. Jeg er dog nået så langt at
jeg
ved at et hus som mit teknisk set hører til i kategorien "sammenbyggede
enfamiliehuse".

Nu benytter jeg mig så af dit tilbud om at prøve at finde ud af sagen ud fra
en beskrivelse af problemet:

Den fælles skorsten mellem nr. 17 og 19 trænger til reparation. Især fra
gadesiden kan man se dybe revner, og jeg er bange for at den kan falde ned.
Jeg går ud fra at det er ejerne af de to huse der er ansvarlige for at
husene
ikke er til fare for forbipasserende.

Jeg har forsøgt at få kontakt med ejeren inde ved siden af, men dørklokkerne
er defekte. Jeg har dog snakket lidt med xxxx og xxxxs far, men det er ikke
ham der er ejeren. Derfor har jeg for en månedstid siden puttet et brev ind
gennem brevsprækken, stilet til ejeren, og foreslået at jeg indhentede et
tilbud på reparation hos en murer, men det har jeg ikke fået svar på.

I mellemtiden har jeg kontaktet "min" murer, og han er i gang med at
udarbejde
et tilbud. Det har jeg så tænkt mig at tage i hånden og gå ind til naboen og
prøve lidt mere ihærdigt at få fat i ham. Men inden da ville jeg gerne have
fundet den paragraf i den relevante lov hvori der står at en nabohusejer er
forpligtet til at betale halvdelen. Jeg har nemlig en - i og for sig
ubegrundet - mistanke om at han vil undslå sig.

Skorstenen vil jeg lade reparere i alle tilfælde for jeg er lidt panikket
ved
tanken om at nogen kunne få en mursten i hovedet (du husker nok den
skrækkelige sag med vores brandkarm i nr 18). Men det ærgrer mig at tænke på
at manden muligvis netop regner med at det gør jeg nok, og at så kan han
spare
det.

Kærlig hilsen fra mor